Statistik-rapport: Teknifik 2017 – så var bloggens andra år Statistik, minnesvärda ögonblick, mest läst, framgångar och utmaningar.

I januari 2016 startade jag Teknifik och nu har det gått två år. 2017 var ett väldigt spännande år för mig och bloggen där besökssiffrorna ökat och ökat, nya möjligheter uppenbarat sig, jag har tagit viktiga steg i mitt företagande och stött på nya utmaningar.

Snart ska vi gå vidare med mina mål och fokusområden för 2018. Jag har redan avhandlat vilka av förra årets mål som jag uppnådde och gjort en lite mer personlig lista, men nu ska vi fokusera på bloggen och statistik. Det blir den sista avhandlingen av 2017 innan vi blickar framåt helt och hållet.

Let’s do it!

I siffror

Från 1 januari 2017 till 31 december 2017 har Teknifik.se haft:

309 000 + unika besökare

502 000 + sidvisningar

Detta är en tredubbling jämfört med bloggens första år!!!

Det finns dessutom en skevhet i siffrorna för när jag bytte bloggdesign i början av november råkade jag radera min Google analytics-kod och upptäckte inte felet förrän några dagar senare. Så förlorade nästan en veckas statistik för november. Enligt WordPress som mätte under hela perioden hade jag runt 10 000 användare den veckan så siffrorna är lite i underkant. 

Eftersom jag haft så många nya besökare så har andelen återkommande besökare varit något lägre än föregående år, 19,5 % jämfört med 25 % förra året.

30 % av er som läser är 25-34 år, den siffran är oförändrad jämfört med 2016.

Populäraste inläggen under 2017

Jag publicerade något färre inlägg under 2017 men många av inläggen har blivit väldigt stora. Det här följer den generella trenden för bloggande – färre inlägg men mer genomarbetade.

1. Instagram: alla dolda funktioner och hacks du borde känna till

97 500 + visningar

Årets stora succé har utan tvekan varit min ultimata Instagram-guide som dragit enormt mycket trafik via Google under året.

Det tog flera dagar att skriva och jag uppdaterar det löpande när nya funktioner kommer ut eller utifrån de frågor jag får.

2. Vad betyder emojisarna och hur används de? 😊

73 900 + visningar

Nästa succé blev min guide om emojis. Det är lätt att tro att dessa små färgglada figurer är självklara för alla. Men det är oväntat många som googla “vad är emojis” eller “vad betyder emojisarna” varje dag. 

Det började med att jag ville förklara hur emojis faktiskt funkar. Varför de ser olika ut på olika enheter och varför vissa har andra emojis än andra. Väldigt kul att detta inlägg blev en sådan långtgående succé som fortsätter att ge massa trafik.

3. Snap Scores: Hur funkar poängen på Snapchat?

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg

29 000 + visningar

Detta inlägg kom till när jag frågade er läsare om vad ni ville läsa om. Då var det någon som frågade om jag kunde skriva om hur poängen på Snapchat funkar. Jag hade själv funderat på samma sak vid något tillfälle och tänkte, visst, det kan ju bli ett litet inlägg.

Så jag läste på lite, skrev ett (inte superlångt) inlägg om det och sen boom – ligger runt tredje plats varje vecka på mest lästa. Det är väldigt många som undrar hur denna poäng funkar.

4. Stor guide: Tips när du ska köpa ny dator (2017)

köpa ny dator

27 000 + visningar

Min guide till hur du går tillväga i jakten på en ny dator låg på fjärde plats över mest lästa även förra året (de övriga på topp 3 är ju nya för 2017).

Detta var också en guide som tog lång tid att skriva. Eftersom det kommer nya datormodeller prick hela tiden så har det varit lite svårt att hinna hålla guiden up to date med tipsen på modeller. Men själva principerna och specsen har varit mer eller mindre samma.

Lagom till julhandeln 2017 uppdaterade jag inlägget och publicerade om det (och riktade om trafiken från det gamla inlägget så jag inte tappade någon SEO). Mycket bra drag som ökade trafiken till inlägget under december och gör att det kommer kunna fortsätta leva även under 2018.

5. Teknifiks startsida

26 100 + visningar

Det är ju inte alla som kommer in direkt till ett inlägg, många går också in på bloggens startsida för att antingen kolla in vad jag är för en typ och dels för att se om något nytt kommit upp.

Besöken till förstasidan ökade med 85 % under 2017, vilket ju är kul.

Resten av 10 i topp listan såg ut som följer:

6. Så här använder du de nya funktionerna i iMessage på iOS 10 20 000 + visningar

7. Säkerhetskopiera och synka kontakter på iPhone 18 500 + visningar

8. 8 tips för att göra datorn snabbare 16 500 + visningar

9. Hur tjänar man pengar på att blogga? 12 600 + visningar

10. Lyssna på podcasts: en introduktion 12 200 + visningar

Var kommer läsarna ifrån?

  • 85 % har kommit via sökmotorer
  • 7,6 % har kommit in direkt
  • 3,8 % har klickat in via sociala medier
  • 2,6 % har kommit in via länkar, t.ex. på andra bloggar

Man får ju också komma ihåg att många googlar t.ex. “Teknifik” eller “Teknikfik” (lol) istället för att skriva in url:en i adressfönstret. Så den trafiken borde kanske ligga som direkt men går in under sökmotorer. 

Några utmaningar

Året har absolut bjudit på många utmaningar även om jag har en tendens att mest komma ihåg de fina grejorna.

Tjäna pengar vs. blogga

Jag älskar att skriva inlägg till bloggen, att sitta och fila på långa guider och göra innehåll som jag vet att ni kommer älska.

Samtidigt måste jag leva och tjäna pengar. Under 2017 har jag under mestadels av året jobbat vid sidan av som nyhetsjournalist på Sveriges Radio vid sidan av jobbet i mitt företag. I företaget har jag tagit många olika stora och små uppdrag. Allt detta tar tid från att producera för bloggen och youtube.

Detta är en ständig kamp i mig och är fortfarande. Särskilt sedan jag i slutet av 2017, från oktober, valde att satsa 100 % på mitt företag.

Den där jäkla nya designen

På min “Att göra”-lista varje himla månad under 2017 stod “ny bloggdesign”. Ändå var det inte förrän i november som den kom upp.

Jag hade så stora ambitioner med det hela. Jag skulle bygga ett eget tema från scratch, det skulle vara det absolut bästa bloggtemat i världshistorien, det skulle vara snyggt, modernt, välkodat, perfekt och… självklart blev det alldeles omöjligt att genomföra.

Det slutade, som det så ofta gör, med en kompromiss. Men jag är SÅ nöjd med min nya design och sedan jag bytte design har jag fått fler besökare och ökat de genomsnittliga sidvisningarna per besök från 1,3 till 2,2. 🙌

Hybris och självtvivel

Den här känslan tror jag säkert många egenföretagare kan känna igen sig i. Vissa dagar har man total hybris, känner sig som Queen of fucking everything, det känns som att man klarar allt, man skriver självsäkra pitchmail och dansar på rosa moln.

Efter en sådan high följer alltid totala motsatsen. Man känner sig liten och värdelös, ingen ringer, ingen mailar, inget svar på det där pitchmailet eller den där offerten. Ett företag skickar ett mail med andemeningen att de vill att man ska marknadsföra dem gratis (och fortfarande vara tacksam!).

Något jag önskar mig för 2018 är mer stabilitet. Visst är det härligt med hybris och rosa moln men skulle nog helst vilja ha lite mindre bergodalbana och mer en lugn, långsam väg uppåt.

Allt som får stå tillbaka

Det blev ingen semester i år, jag träffade inte mina vänner så ofta jag skulle önskat, jag träffade inte familjen eller släkten så mycket jag skulle önskat. Saker har krockat eller så har jag varit för trött för socialt umgänge.

Vår lägenhet är oftast ostädad. Tvättberget växer. Det ligger gamla öppnade matförpackningar längst bak i kylen som ingen orkar deala med. Och den där döda lampan har fortfarande inte blivit bytt.

Allt i livet handlar ju om prioriteringar. Jag har prioriterat den här bloggen och mitt företag under 2017. Då har annat fått stå tillbaka. Vilket också är svårt och kan ge rätt mycket ångest och dåligt samvete i perioder.

Hoppas kunna hitta mer balans under 2018.

Minnesvärda ögonblick

Åkte på pressresa till Miami!
Bevakade tech-nyheter på den gigantiska IFA-mässan i Berlin.
Genomförde min första föreläsning på The Influencer Convention. Foto: Caroline Frankesjö.
Workation i skogen med mina fina bloggkollegor.
Vann “Årets varumärke” på Stora influencerpriset och hade superhärlig gala med fina vänner! Foto: Maria Wideman / www.mariawideman.se/
Åkte på Tjejer kodar igen och kodade ett eget spel!
Var morgonens gäst i P3 Morgonpasset!

Det känns som att jag redan gått igenom roliga saker som hänt under 2017 så jag tänker inte gå in mycket mer på det nu. Men herreminje vilket år ändå! Så tacksam för alla möjligheter jag fått, alla underbara personer jag fått umgås med och att man aldrig vet vad som kan vänta bakom hörnet.

Finns det någon statistik ni saknar och vill veta mer om? Någon siffra som stack ut eller förvånade? Let me know! 👇

Let’s go – 2018 🎉

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

4
(Visited 177 times, 1 visits today)

10 kommentarer

  1. Ylva Maria 11 januari, 2018 at 13:49

    Intressant! Så kul när du delar med dig av såna här grejer. Blev förvånad av hur få som klickar in sig via sociala media: jag är inte så brydd när du skriver om teknik (…) så jag följer dig inte i RSS-läsare. Däremot så följer jag dig på facebook, och klickar in mig på intressanta enskilda blogginlägg därifrån. 🙂 Ska läsa insta-inlägget igen, det var ju en riktig favorit! Inspirerande också att se hur mycket nya designen påverkar.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 januari, 2018 at 14:11

      Jag har lagt mer tid på att dra Google-trafik jämfört med att växa på Facebook, så det är inte så konstigt. Vill försöka undvika att bli för beroende av sociala mediers algoritmer. Vill hellre bygga bloggen stark i sig själv liksom.
      Men du är inte ensam om att ha den approachen. 🙂

      Reply
  2. Sara i Åre 11 januari, 2018 at 14:08

    BRA år! Och den där emotionella berg och dalbanan alltså; den kommer man nog alltid att leva med som egenföretagare. Älskar alla highs. Men alla dippar alltså – j o b b i g t!

    Reply
  3. Mia Bergvall 12 januari, 2018 at 09:56

    Så kul att se lite siffror! Trodde precis som Ylva Maria att betydligt mer trafik kom från dina sociala kanaler men det visar ju verkligen att du lyckats driva trafik på det sätt du vill!

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 12 januari, 2018 at 10:02

      Saken är ju den att om jag bara skulle driva trafik via mina sociala kanaler skulle mina besökssiffror inte vara lika stabila och jag skulle behöva skapa nytt innehåll varje dag och jobba stenhårt på att toppa algoritmerna för att hålla denna nivå på besöken. Jag har 1400 följare på Instagram, 700 följare på Facebook – att driva in 30 000 besökare i månaden genom de kanalerna skulle kräva en helt annan typ av jobb. Jag använder främst sociala medier för att bygga starka relationer med mina mest trogna läsare. Om jag skulle jobba stenhårt för att bli jättestor i mina sociala kanaler skulle engagemanget gå ned och jag skulle inte kunna behålla den relationen.
      Jag kan driva in några hundra extra läsningar på ett inlägg under en dag genom sociala medier. Men tack vare mitt jobb med SEO har jag stadigt 1500-1700 besökare på bloggen dagligen, oavsett om jag publicerat något nytt den dagen eller inte. Det är väldigt skönt att inte behöva stressa över klick och algoritmer dagligen för att hålla bloggen flytande. 😊

      Reply
  4. Agnes {Cashew Kitchen} 14 januari, 2018 at 10:15

    WOW vilken tillväxt!!! GRYMT jobbat! Tror verkligen det är så smart att satsa på de där riktigt välarbetade inläggen som lever länge. Det tänker jag göra ännu mer av under 2018.
    Och alltså angående balansen… Jag undrar om den nånsin kommer infinna sig. Börjar snarare tänka att det bara är att embracea den där berg- och dalbanan…

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 14 januari, 2018 at 10:19

      Tack!! Ja jag tror verkligen det är vägen att gå för ett hållbart bloggande. En bra mix mellan grundstensinnehåll och mer personliga uppdateringar för relationsskapande och göra bloggen rolig att läsa i längden.

      Ja du har säkert rätt, man får lära sig hantera bergodalbanan.. 🙂

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *