Min plan: Så ska jag få Teknifik att växa igen

Reklamsamarbete med Extellio

De allra flesta av oss som driver ett företag eller egna kanaler har en sak gemensamt: vi vill gärna nå ut till så många som möjligt med våra erbjudanden eller vårt innehåll. Det innebär i praktiken att hela tiden förbättra sig och utvecklas för att ständigt nå nya potentiella kunder eller läsare – och för det krävs insikter. Alltså data genom analytics och statistik! Vilket är något som min samarbetsparter för detta inlägg, Extellio, är experter på. Men, låt mig ge lite bakgrund:

När jag startade min blogg 2016 hade jag siktet tydligt inställt: jag skulle bygga upp min nystartade blogg till att bli en av de främsta på ämnet teknik i Sverige, få tillräckligt med besökare för att kunna börja tjäna pengar och bygga ett företag runt mina kanaler.

Under de första åren redovisade jag varje månad min statistik och analyserade vad som hade hänt, vad som funkat bra, vad jag ville utveckla och vad jag skulle testa framöver för att fortsätta växa.

Och bloggen växte! Jag nådde i princip alla mål som jag satte upp. Jag fick tillräckligt med läsare för att börja tjäna pengar, jag byggde ett starkt varumärke och tillslut kunde jag börja jobba heltid med mitt eget företag centrerat runt bloggen och mina sociala medier. Ungefär i den vevan slutade jag också med statistikrapporterna. Jag slutade också sätta kvantitativa mål. Och med detta slutade bloggen också så småningom växa.

Allt man gör handlar ju om prioriteringar. Och under de här senaste åren har jag prioriterat annat. Som att producera min drömpodd, växa på Instagram, testa att ha en medlemsklubb via Patreon, skaffa barn, köpa hus, läsa en magister och fortsätta vägen mot att forska. Så ja, allt har sin tid.

Och bara för att bloggen inte har fortsatt växa har det inte gått dåligt direkt vare sig för bloggen eller företaget. Jag har fortsatt lägga upp inlägg där många blivit stora succéer med tusentals läsare varje månad. Och tack vare SEO har bloggen hållit hög nivå även fast jag publicerat lite mindre frekvent och strategiskt.

Men nu, den här hösten, har jag på allvar börjat inse att det är dags att ta tag i det här med statistiken och målen. Efter pandemi, få barn och plugga har jag återkommit till bloggen igen och blivit pepp på att faktiskt växa igen. Hitta tillbaka till den där passionen och fokuset som jag hade under de första åren med bloggen. Så hur ska jag göra det?

Jo, jag har en plan!

Det här inlägget är ett reklamsamarbete med det svenska företaget Extellio. De tillhandahåller en tjänst där du får en komplett översikt över analytics för din webbplats tillsammans med kraftfulla verktyg för att mäta din UX (user experience) och få feedback direkt från besökarna genom webbenkäter.

Jag tycker det är spännande att de använder open source-verktyget Matomo för att mäta webbplatstrafik, som samlar data samtidigt som det skyddar besökarnas integritet.

I Extellios tydliga och lättnavigerade verktyg kan du även sätta mål för din webbplats som ger dig tydliga siffror på hur många som till exempel skriver upp sig på nyhetsbrevet, klickar på en viss länk eller köper en viss vara. Istället för att använda en massa olika verktyg för de här sakerna kan du alltså samla allting på en plats.

Dessutom får du tillgång till Extellios smarta verktyg och kunniga personal för att tolka resultaten, något jag vet många ofta önskar hjälp med när det gäller statistik. Och allt är i enlighet med GDPR! Extellio hjälper dig att förbättra upplevelsen för dina besökare, utveckla kundresan och öka konverteringen. Kolla in deras plattform här!

För det är ju så här:

För att kunna växa och utvecklas behöver man ha data om nuläget för att kunna ta beslut och sätta mål framåt. Sen behöver man kunna mäta hur det går för att justera sin plan och testa sig fram till det som ger resultat.

Under de åren när jag regelbundet såg över Teknifiks statistik, riktigt nördade ned mig, och mätte och utvärderade mina mål så jobbade jag på ett sätt som gjorde att jag fortsatte växa. Det är det mindsetet jag tänker återkomma till nu.

Så här är min plan:

Sätta nya mål

Jag har gått mycket på intuition och erfarenhet de senaste åren gällande bloggen och mina sociala medier, vilket såklart inte är fel, men nu känner jag att det är dags att jobba lite mer fokuserat och strategiskt igen.

Därför är det första steget i min plan att verkligen landa i vad jag vill uppnå och vad mina mål är just nu och framöver. Jag har ju såklart mitt övergripande mål som är att göra fler människors digitala liv enklare och roligare. Men det är ju mer av ett fluffigt mål och inte så mätbart. Så det behöver brytas ned på SMART-nivå (specifikt, mätbart, acceptera, realistiskt och tidsbundet). Att sätta nya mål känns också motiverande, så man vet vad man faktiskt jobbar mot.

Det här är något som Extellio kan hjälpa till med för i deras verktyg går det att sätta mätbara mål för olika målgrupper som man sen kan följa upp och se hur det går! 👍

Kanalöversikt och utvärdering

Det var alldeles för längesen jag gjorde en total utvärdering och översikt över mina kanaler. Så mycket har förändrats bara de senaste åren gällande hur sociala medier-landskapet ser ut och därför är det hög tid att se vad som funkar, vad som behöver utvecklas och var jag vill lägga min tid och energi framöver.

Jag är ju alltid rätt mycket i framkant gällande sociala medier-utvecklingen och experimenterar gärna med nya format och trender. Men här handlar det om att zooma ut och se helheten.

En sak som är viktig är också att koppla kanalerna till mål jag har i mitt företag. Att bara växa för växandets skull är ju ingen poäng. Jag behöver se vilka kanaler och vilket innehåll som har störst värde och faktiskt tar mig närmare mina mål.

Börja engagera mig i statistiken igen

Även om jag känner mig ganska färdig med att skriva inlägg till bloggen där jag öppet går igenom min statistik (de inläggen var så sjukt tidskrävande och kanske lite väl nördiga) så behöver jag återkomma till den typen av process där jag regelbundet ser över all statistik, utvärderar och återkopplar till mina mål.

Det kanske kan låta lite tråkigt och o-kreativt men det är verkligen precis tvärtom, iallafall för mig. Jag tycker det är kul att analysera och jag tror de flesta tycker det är roligare att skapa när man har ett riktat fokus. För mig handlar det ju dessutom om att skapa bättre innehåll som når fler, det är ju inte direkt tråkigt utan snarare en väldigt kul och kreativ utmaning.

Jobba mer fokuserat och effektivt för att kunna ta tid till de stora målen

Något som jag tror många kreatörer och egenföretagare alltid kämpar med är att hitta tiden till att göra det där man verkligen vill göra, samtidigt som man bollar alla småuppgifter och administrativa grejer som följer med jobbet.

Jag har absolut visat för mig själv många gånger att jag kan hitta tid till de stora projekten samtidigt som jag gör allt det där andra. Som när jag skrev min bok eller nu senast när jag pluggande en magister samtidigt som jag var ”föräldraledig” och drev mitt företag mer eller mindre på heltid (dvs jag tog hand om mitt barn men tog inte ut någon föräldraledighet).

Det jag märker är att även om det är väldigt ansträngande så är det också väldigt tillfredsställande att ta tid till de här större projekten och det är något jag vill göra framåt.

Så på senare tid har jag snöat in mycket på olika metoder och tankesätt för att bli ännu bättre på att fokusera min energi och se till att inte alla små göromål äter upp för mycket fokus. Det är inte sådana där amerikanska ”gå upp kl 05 och ha superstrikta rutiner”-metoder jag pratar om. Sådant är jag väldigt allergisk mot och jag vet av erfarenhet att de inte funkar för mig. Nej det här handlar mer om att förfina arbetsmetoder jag redan har kring planering, time-blocking och hur jag förhåller mig till sociala medier och mail i vardagen (mindre scroll – mer kontroll!).

Även för denna punkt i planen kommer statistik och mätbara mål hjälpa mig. Istället för att hatta runt på massa olika grejer kommer jag kunna fokusera min tid och energi på att skapa innehåll av hög kvalité och som kommer ta mig närmare mina mål.


Så, där har ni min plan! Det känns superkul att skifta fokus mot att växa igen och att på allvar börja utveckla mot framtiden. Jag är så redo för att börja jobba fokuserat och verkligen se till att göra det allra bästa jag kan av den här fina plattformen jag byggt upp. Nu kör vi!

Och är du redo att få bättre koll på statistiken, öka din konvertering och sätta nya mål? Kolla in Extellios analytics här!

Vad tror du om min plan? Vad tycker du jag ska satsa på framöver?

4 reaktioner på ”Min plan: Så ska jag få Teknifik att växa igen”

  1. bra inlägg och spännande tjänst. blir väldigt nyfiken på den! är deras usp att de använder GA-data och presenterar den mer snyggt och intuitivt? eller något annat?

    1. Deras USP är att de samlar flera tjänster för att mäta UX på ett ställe som analytics, heatmaps, frågeformulär och mycket mer. Plus att man har tillgång till deras experter och kan få hjälp! De använder faktiskt inte GA utan en gratistjänst för analytics som är jämförbar med GA som heter Matomo, som samlar data samtidigt som det skyddar besökarnas integritet 👌

  2. Intressant tjänst. Jag läste för någon dag sen att GA kanske inte får användas i Sverige mer pga GDPR. Jag vet inte hur det gått med det. Låter som en bra plan, gav mig lite ideer och pepp på hur jag ska fortsätta med min blogg i vår.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SÖK

MAIL

Du hänger på 2000 + prenumereranter och får ett utskick med uppdateringar, tekniktips, trender och nyheter från mig. Helt gratis, avsluta när du vill. 💖 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är journalist, medievetare och teknikälskare.

Teknik ska inte vara krångligt och svårt!

Min drivkraft är att hjälpa dig få ett roligare och enklare digitalt liv.

Här kommer några favoritinlägg att börja med

Klicka på rubriken för att komma till inlägget. Kul att du är här!
Enkla knep du kan börja med redan idag
Tips, hacks och bra grejer att veta.
Lär dig allt om de färgglada figurerna
Låt mig hjälpa dig med din Insta-fundering