Månadsrapport: April 2016 Facebookannonsering, relaterade inlägg och SEO-succé!

månadsrapport april 2016 blogg

April månad blev en intressant experimentmånad där jag dels testat att sponsra vissa av mina inlägg på Facebook och även börjat med Relaterade inlägg under alla blogginlägg för att se om det får fler att klicka sig vidare efter att de läst något.

Statistiken baserar sig på Google Analytics samt Facebooks och Twitters egna analysverktyg.

Bloggen

månadsrapport april statistik användare
Grafen visar unika användare per dag för april 2016

Unika besökare: 2 697
Sidvisningar: 5 234

Jämfört med mars så är siffrorna liknande men aningen lite högre, vilket är kul. Bloggen växer fortfarande! Jag har dock känt att den typen av mål jag satte för mars, där jag dubblade mina besökssiffror jämfört med februari, kan bli lite negativa i längden. För då sitter jag lätt och stressar upp mig över besöksantal.

Nej jag ska istället försöka tänka mer på “slow blogging” och prioritera ett hållbart bloggande där jag inte dödar kreativiteten för mig själv genom att ställa för höga krav på tillväxt på besöksfronten.

De stora topparna var 18e och 19e april, när jag publicerade min Fairphone-recension som jag också sponsrade upp på Facebook (kommer till det nedan).

Den 23e april fick jag en oväntad topp som jag först grubblade en hel del över för jag såg inte var trafiken kom ifrån?? Så märkligt, tänkte jag, är det en bugg eller nåt? För trafiken kom inte från facebook eller någon webbsida och trafiken gick direkt till Fairphone-recensionen. Så kollade jag under “Källa/Medium” på Google Analytics och då visade det sig att någon länkat till recensionen i ett nyhetsbrev på mail. Kul!

återkommande och nya besökare april 2016

Denna månad fick jag väldigt mycket nya besökare, vilket ju alltid är bra. Det visar också hur kanske framförallt Facebook-annonserna lyckades göra det jag ville – nämligen hjälpa mig att nå ut utanför mina egna cirklar vilket är en förutsättning för att bloggen ska kunna få nya läsare. Olika månader kommer nog ha lite olika prioritet på den här fronten, där jag vissa månader kommer jobba utåtriktat och andra kommer satsa mer på mina nuvarande läsare.

Relaterade inlägg vs. kommentarer?

Under april lade jag till “Relaterade inlägg”, en plugin från Jetpack som plockar fram inlägg som kanske har liknande innehåll/taggar som kan intressera den som precis läst inlägget. Länkarna ligger längst ned innan kommentarerna. Från början valde jag aktivt bort att ha dessa för jag ville prioritera kommentarerna – men nu har jag provat detta för att dels promota mina gamla inlägg eftersom det finns väldigt många bra (hehe) och för att se om sessionslängden (alltså tiden spenderat på Teknifik) skulle öka.

Jag började testa relaterade inlägg 11 april och hittills, jämfört med tidigare period, så har sessionslängden faktiskt minskat (tvärt emot vad målet var alltså) – denna siffra kan dock påverkas av att jag hade väldigt mycket nya läsare där många bara klickade in och sen lämnade ganska direkt. Jag har även fått färre kommentarer i april jämfört med mars, vilket kan bero på relaterade inlägg-rutorna men också såklart en massa andra saker.

Så hittills har jag inte sett något positivt resultat av förändringen men vi får se hur det kommer se ut i maj, det känns som om det är lite för tidigt att säga.

Mest lästa inläggen:

  1. Recension: Fairphone 2 – hur bra är den sjyssta mobilen?
  2. 8 tips för att göra datorn snabbare
  3. Stor guide: Tips när du ska köpa ny dator
  4. Lyssna på podcasts: en introduktion
  5. En hållbar livsstil?

Nummer ett och två på listan är rätt väntade i och med att det är inlägg jag boostat på Facebook, att Fairphone så såklart hamnade i toppen berodde också på att någon länkat det i det där nyhetsbrevet – någon som fått det som vet vem/vilka det var? Nyfiken!

Nummer tre och fyra är lite roliga för de har hamnat på listan tack vare SEO, sökmotorsoptimering! Dataguiden fick också mycket uppmärksamhet via Twitter eftersom jag crowdsourcade (bad om input) lite kring de mer tekniska bitarna från alla datanördar jag hänger med där. 😉

SEO 🔎

Jag jobbar med sökmotorsoptimering på mina guider och andra mer kunskapstunga inlägg. Linda Hörnfeldt på Better bloggers skrev så bra om det i ett inlägg nyligen, att man liksom gör vissa inlägg för Google och andra för sina läsare. Exakt så jobbar jag!

I mars hade 17 % av min trafik kommit från sökmotorer som Google m.fl. (det som kallas “Organic search” på Google analytics). I april har det ökat till 26 %, vilket resulterat i nästan dubbelt så många sidvisningar jämfört med mars. Woop woop ✨

Det här visar hur otroligt bra det är att verkligen jobba med SEO, det är en fjärdedel av mina sidvisningar som jag inte behöver lyfta ett finger för att få. Det är det som gör att ett inlägg som jag skrev 4 januari blev mitt fjärde mest lästa inlägg i april.

Länk-kärlek ❤️

Att andra bloggar länkar till mig driver ju också trafik och det är underbart. Månadens länk-kärlek går till:

  1. Better bloggers som länkat till mig under t.ex. rubriken “Medlemspepp”!
  2. JohannaN på The Waves we make som skrev om vårt peppiga möte när hon var här i Örebro och föreläste!
  3. Jag har haft den stora äran att vara översta inlägget på Bisonblog sedan mars och det fortsätter att generera nya läsare – tack Fredrik “Bisonblog” Wass.
  4. Louise på Lugnochfin bjussade på bloggkärlek i sin Veckorapport v.17 och länkade mitt inlägg om min podcaststudio – tack!

Jag försöker hålla koll på att länk-kärlek jag får via pingar (när någon länkar mina inlägg dyker detta upp i kommentarsfältet så jag ser det) samt via Google Analytics – OM jag missat att du länkat mig säg till så lägger jag till dig på listan. 😘

Facebook

Det blev en väldigt spännande vecka på Facebook eftersom jag testade och började experimentera lite med annonsering där, alltså att marknadsföra/sponsra vissa inlägg.

Jag hade inget inlägg som fick en jättestor organisk räckvidd, alltså obetalt, som jag hade i mars med crowdfunding-kampanjen t.ex. Min genomsnittliga obetalda räckvidd under april var 388 visningar/dag, jämfört med 794/dag i mars. Räknade jag däremot med den betalda räckvidden som låg på ett genomsnitt av 733 visningar/dag så landar min sammanlagda räckvidd på 1 121 visningar i snitt/dag. (Alltså i snitt fick 1 121 facebook-användare per dag upp mina inlägg i sina feeds).

Jag marknadsförde inlägget som länkade till 8 tips för att göra datorn snabbare, vilket redan hade nått ut till över 2 700 personer utan betalning – jag satte en maxbudget på 300 kr för kampanjen och nådde i slutänden ut till svindlande 15 800 personer sammanlagt, alltså ca 13 000 betalda visningar. Kampanjen generade också 77 gilla, 16 kommentarer, 4 delningar och 457 länkklick!

Min Fairphone-recension fick stor organisk räckvidd på egen hand först och nådde ut till ca 2 500 användare. Jag boostade inlägget med 160 kr för en vecka och nådde genom det ut till ytterligare 3 900 användare. Inlägget fick 102 gilla, 14 kommentarer, 11 delningar och 340 länkklick.

Ett av mina mål med att testa facebookannonsering var också att få lite nya följare på Facebooksidan. Vilket jag måste säga att jag ändå lyckades med.

Gilla-markeringar: 257 (+52)

Alltså 52 nya följare jämfört med de 19 nya jag lyckades förvärva i mars! Framöver planerar jag att göra en betald “få nya följare”-kampanj istället för att boosta inlägg, med en video och lite grejor. Får se när det blir av. Eftersom Facebook fortfarande är det ställe som driver allra mest trafik till bloggen (runt 55 %) så känns det värt att lägga ned tid och pengar på min sida där.

Twitter

Jag var mer aktiv på twitter under april än mars men hade ingen supertopp som jag hade under mars med crowdfundingen. Vilket gjorde att jag hade lite lägre siffror på det mesta jämfört med tidigare period.

Twitter har drivit 15 % av min trafik under april, jämfört med 22 % under mars.

Under april hade jag:

3 400 tweetvisningar per dag

(jämfört med 4 500 i mars) och

Länkklick: 404
Retweets: 80
Gilla-markeringar: 520

Under perioden fick jag dock hela 83 nya följare (jämfört med 63 i mars) och 3 340 profilbesök.

Min främsta tweet under perioden var denna om ett berörande tv-program på svtplay:

Det genererade 3 524 visningar, 8 retweets och 21 gilla. 

En kul nyhet var att jag den 28 april ÄNTLIGEN nådde över 1000-gränsen på följarfronten och fyllde fyrsiffrigt. Hurra! 

 

Det var allt jag hade att berätta om april, vilket uppenbarligen var väldigt mycket. Ser inte lika mycket fram emot nästa månads rapport eftersom jag under maj hittills tagit blogguppehåll och lite sådant. Men jag tar det lugnt och även “sämre” siffror är ju värda att analyseras. Finns alltid någon liten lärdom gömd. I och för sig ska jag inte döma ut maj på förhand – man vet ALDRIG vad som kan hända på internet. 😁

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 9 times, 1 visits today)

16 Kommentarer

  1. Jeanette 11 maj, 2016 at 07:51

    Intressant läsning!
    Hur läser du av twittervisningarna?

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 maj, 2016 at 07:56

      Åh kul att du tycker det – de här inläggen känns som några av mina mest nördiga haha.
      Jag använder twitters egna analysverktyg bara gå till analytics.twitter.com och logga in! Massa intressant statistik där. 🙂

      Svara
  2. Louise Stigell 11 maj, 2016 at 09:14

    Det är så spännande att läsa om ditt tänk och dina resultat. Roligt att det gått uppåt för dig på så många fronter under April. =)
    Älskar också statistik, men blir det för detaljorienterat kan jag bli akut uttråkad. Har t.ex. aldrig reflekterat över hur mitt “relaterade inlägg”-plugin påverkar sessionslängd eller kommentarer, haha. SEO däremot försöker jag alltid tänka på. Tycker bara det är så svårt att veta om en “ligger bra till där” eller inte.

    Särskilt nyfiken var jag på dina experiment med Facebook-annonsering. Faktiskt aldrig testat att köpa reach på något sätt men det här gör mig lite nyfiken på att testa. Det gäller ju att känna sina läsare och sin statistik så pass väl att man väljer ut bra inlägg att sponsra, och det har ju du verkligen gjort tycker jag.

    Jag blev också lite sugen på att bli mer aktiv på Twitter igen. Har saknat det, men nån gång för några år sen så bara dog det ut för mig. Hur upplever du att responsen är där? Har du märkt av någon minskning i aktivitet och engagemang?

    + Tack för länkkärleken ju! <3

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 maj, 2016 at 09:25

      Jag kan inte låta bli att analysera allt haha.
      Jag märker att SEO:n funkar när jag ser hur mycket visningar jag för via sökträffar och att de går till inläggen jag optimerat för SEO och får träffarna på de sökord jag riktat in mig på. Typ så.
      Sen kan det hända oväntade saker gällande sökträffar också – får som mest visningar på Google på mitt inlägg om Creepypodden som jag inte jobbat med SEO alls på. Dock mycket visningar och mindre klick – klick är ju ändå det viktigaste i det här fallet! 🙂

      Jag har hört någonstans att det är bäst att sponsra inlägg som redan fått mycket organic reach. Samt att marknadsföra mot målgruppen “mina följare och deras vänner”! Prisvärt är det iallafall ☺️

      Jag älskar Twitter och har ett stort nätverk där som gett mig mycket – men det gäller ju att vara engagerad och verkligen interagera med människor, bygga relationer. Det har tagit mig kanske 4 år av engagemang till att jag nu börjat kunna få nytta av nätverket jag byggt där. Däremot driver det generellt väldigt lite trafik jämfört med Facebook, som statistiken tydligt visat.

      Svara
      1. Louise Stigell 11 maj, 2016 at 09:36

        Åh, tack för tipsen! =)

        Google är så märkligt. Jag har några skitgamla inlägg som jag verkligen inte tänkte på att SEO-optimera at the time, som fortfarande drar mest sökmotortrafik. Bara att tacka och ta emot antar jag…

        Ja, Twitter var verkligen så kul när jag var aktiv där, och det var jag under många år. Men sen har jag fått för mig att det inte bara är jag som tappat Twittersuget utan alla andra också. Plus att jag läst spekulationer om att nätverket är på nedgång. Det kanske bara är rykten + inbillat.
        Ska nog börja försöka twittra lite spontant framöver för att doppa tårna i vattnet… =D

        Svara
        1. Elin Häggberg // Teknifik 11 maj, 2016 at 09:46

          Jag tror absolut hypen har falnat en del och det tillkommer väldigt då nya användare, vilket jag tycker snarare bidragit till att de som är aktiva kommit lite närmare varandra och blivit ett community mer typ. Sen beror ju hela ens upplevelse av Twitter på vilka man följer! Jag har det senaste året aktivt letat framförallt kvinnor inom tech och kommunikation vilket gör flödet roligare liksom. 🙂

          Svara
  3. Wilda 11 maj, 2016 at 10:13

    Så intressant att ta del av dina tankar! Jag är så himla imponerad över din målmedvetenhet och framförallt över din fantastiska kunskap som ger mig så mycket om och om igen. Tack för att du delar med dig!
    Jag har redan haft en rejäl topp denna månad efter två inlägg på raken som genererade extremt mycket besök så min statistik för maj har redan överträffat mina drömmar för året. Så häftig känsla. Samtidigt vet jag att det handlade om timing, många delningar och publicitet i media så det är inget som håller i sig men genererade många nya följare ändå.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 maj, 2016 at 10:48

      Hej, tack!! Det gör mig superduper glad och pepp att höra att andra får ut något av dessa inlägg. Tycker själv sånt här är jätteintressant nämligen och önskar att jag fick kika på alla andra bloggars statistik också hehe.
      Åh ja men det är ju alltid peppigt att få en rejäl boost. Men det är precis som du säger, oftast ett undantagsfall. Det bästa man kan göra är ju att försöka hitta lite “framgångsfaktorer” från inläggen och fundera på hur man kan ta med sig det i sitt vardagliga bloggande.
      Stort tack för din kommentar och för att du läser!

      Svara
  4. Christina @ Chokladbloggen 11 maj, 2016 at 14:35

    Älskar dessa inlägg! De är så himla intressanta! Vad intressant att majoriteten av din trafik kommer från Facebook. Delar du många inlägg även på din privata profil? Vore kul att höra lite mer om tänket kring din Facebook-sida 🙂

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 maj, 2016 at 14:36

      Hej! Blir så himla glad att dessa inlägg uppskattas för jag älskar själv att skriva dem. 😀
      Jag kan fixa ett inlägg om hur jag jobbar med Facebook men kan snabbt säga att jag delar väldigt lite på min personliga profil. Något enstaka inlägg då och då när jag tycker det känns relevant. Planerar in inlägget till de kommande veckorna här – håll utkik. Tack för att du läser och tack för kommentaren.

      Svara
  5. Anders 11 maj, 2016 at 18:13

    Som vanligt kul läsning Elin. Blev inspirerad att göra något liknande. Jag har största delen av trafiken från Google – men Facebook är god tvåa. Fick tipset för ett tag sedan att gå med i nischade grupper på FB, och när jag skriver ngt som passar länkar jag där. Emellanåt genererar det riktigt mycket trafik – men man få vara försiktig så man inte upplevs som spammig. Twitter har jag bara för att markera närvaro – 30 följare ger inte mkt trafik…

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 maj, 2016 at 18:20

      Tack, vad kul att du tycker det! 🙂
      Ja men gör det, jag tycker det är superkul men fattar att det såklart inte passar alla bloggar med den här typen av inlägg.
      Nischade grupper på FB fyller ju lite funktionen som nischade forum gjorde förr, där många tidigare engagerade sig för att få läsare till bloggen (funkar säkert fortfarande inom vissa ämnen). Så det är ju toppenbra! Men ja, helt klart välja inlägg med omsorg och inte bara spamma eller bara prata om sig själv. Relevansen är ju väldigt viktig i sammanhanget.
      Twitter kräver ju mycket engagemang och interaktion för att bli relevant – främst handlar det ju om att bygga ett nätverk egentligen. Ganska svårt att driva trafik därifrån annars.
      Tack för din kommentar och tack för att du läser! ❤️

      Svara
  6. Sandra 13 maj, 2016 at 07:54

    Shit, vilken inspirerande rapport! Jag har inte vågat satsa på att marknadsföra inlägg på facebook eftersom det känns som att jag skulle betala för mer än dett jag tjänar per klick. Men det verkar ju verkligen ha gett effekt för dig vilket är kul att se 🙂

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 13 maj, 2016 at 08:02

      Man kan ju börja med små summor och testa – som jag gjorde här. Och sen analysera! 😉 Min strategi nu blir nog att välja ut nåt inlägg per månad att promota extra, tror jag. Ska skriva ett inlägg om det. 🙂

      Svara
  7. Sandra 13 maj, 2016 at 07:55

    (och ja, klart du ska komma till Karlsborg 😀 )

    Svara

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *