Månadsrapport: Mars 2016

månadsrapport mars statistik blogg
Mars månad är förbi och det har blivit dags att summera hur det sett ut i siffror och statistik. Sammanfattningsvis kan jag säga att det rullar på fint för bloggen och läsarantalet växer sakta men säkert hela tiden. Det har varit en händelserik månad på många sätt vilket visat sig i statistiken.
Statistiken baserar sig på Google Analytics samt Facebooks och Twitters egna analysverktyg.

Bloggen

rapport-mars-graf
Grafen visar unika användare per dag för mars 2016.

Unika besökare: 2 148
Sidvisningar: 5 064
Jämfört med februari så har jag dubblat både besökarantalet och sidvisningarna denna månad! Yay! Jag är också glad över att det inte är lika stora toppar och dalar nu som det varit innan. Jag snittar på runt 70 unika besökare och 160 sidvisningar per dag. Mitt mål för februari var ju 1000 unika besökare, vilket jag klarade – den här månaden hade jag satt målet på 2000 och det klarade jag också.
Den stora toppen i mitten av månaden var de två dagarna när jag startade och gick i mål med min crowdfunding-kampanj till biljetten till kodlägret 100 Tjejer kodar! Dessa två dagar hade jag sammanlagt 609 unika besökare och 977 sidvisningar!!!
Det finns många intressanta insikter angående att göra en crowdfunding – får nog skriva ett helt inlägg om det sen. Men jag tänkte när kampanjen rullade igång att oavsett om jag skulle nå målet eller inte så hade jag ju fått en hel del marknadsföring och nya läsare så det var ju inte förgäves oavsett.
månadsrapport mars besökare bloggen
I och med crowdsourcingen, som fick väldigt stor spridning på sociala medier, så blev det ju naturligt att bloggen fick många nya besökare. Siffrorna är väldigt lika dem jag hade i februari så ingen större förändring där. Jag behöver ju många nya besökare för att få fler att upptäcka bloggen och bli återkommande så jag är helnöjd.

Mest lästa inläggen:

  1. Hjälp mig åka till Barcelona på kodläger med 100 tjejer
  2. Vi klarade det – Barcelona här kommer jag!
  3. Grafisk profil – vad det är och varför du behöver en
  4. Nej, du behöver inte slå på notiser på Instagram!
  5. Kan jag överleva utan sociala medier?

Det var ju under den här månaden jag också gjorde mitt experiment där jag var utan sociala medier i en vecka! Det var en stor oro för mig gällande just besökare för jag var rädd att jag siffrorna skulle sjunka när jag inte kunde engagera läsare via Facebook och Twitter.
Men det var ingen anledning att oroas – Internetmuseet hjälpte till att peppa min rapportering om experimentet via sin Twitter och vissa av autoposterna som gjordes via bloggen till Facebook och Twitter fick stort engagemang även fast jag inte visste om det just då. Besökarstatistiken såg i princip ut som vanligt vilket var väldigt väldigt skönt.

SEO ?

SEO, eller sökmotorsoptimering, är det man gör för att ens inlägg ska vara så sökbara som möjligt på Google m.fl. Jag kan se i statistiken att ungefär 17% av min totala trafik under månaden kom in via sökmotorer – vilket ju känns otroligt bra och gör att arbetet jag lägger ned på SEO känns som väl spenderad till.
Det är dock inte helt lätt att se exakt vad folk sökt på eftersom en hel del sökningar nu mer är ”hemliga”, av integritetsskäl. Merparten av mina klick vet jag alltså inte vad personen sökt på för att hitta till mig. Men näst efter ”Teknifik” kommer sen ”Bakgrundsbilder till mobilen” där många hittat det här inlägget.

Länk-kärlek ❤️

Att andra bloggar länkar till mig driver ju trafik och det är underbart. Månadens länk-kärlek går därför till:

  1. Bisonblog – som skrev det här fina inlägget om Teknifik och min crowdfunding.
  2. Better Bloggers – som jag fortfarande får trafik från sen jag var förra månadens ”månadens medlem” plus att de tipsade om ett av mina inlägg under ”Medlemspepp”.
  3. Nadine Svensson – vars tipsinlägg från förra månaden fortsätter driva trafik till mig. 🙂
  4. Lanclin – som utsedde mig till sin ”månadens blogg”.

Facebook

Den största händelsen på Facebook under perioden var helt klart crowdsourcingkampanjen som fick mycket räckvidd tack vare att många delade och spred den. Det drog upp genomsnittet på hur många jag nåt ut till vilket landade på 790 visningar/dag. Det är mer än i februari då jag låg på runt 500/dag.
Det inlägg som nådde ut till absolut flest under perioden var det som länkade till mitt inlägg här på bloggen om crowdfundingkampanjen. Det nådde ut till 5 906 personer och genererade 82 gilla, 3 älska, 5 kommentarer, 18 delningar(!!) och 355 inläggsklick.
Gilla-markeringar: 205 (+19)
Fortfarande ingen jättetillväxt på Facebook-sidan men har inte heller gjort ett endaste dyft för att få fler följare på fb den här månaden. Borde kanske göra det… ? Någon som har något bra tips eller något ni gjort som genererade många nya följare?

Twitter

Jag har inte lagt ned lika mycket tid på Twitter den här månaden som jag gjorde under februari. Men i och med att jag fick stort engagemang för min crowdfunding även på Twitter så har faktiskt hela 22% av min totala trafik under månaden kommit via Twitter vilket är nästan dubbelt så mycket som i februari.
Under mars månad hade jag:

4 500 tweetvisningar per dag

vilket är ca 1000 mer än under februari, och sammanlagt
Länkklick: 605
Retweets: 112
Gillamarkeringar: 307
Under perioden har jag också fått 63 nya följare och hela 4 388 profilbesök, vilket är en ökning med 20%!
Min främsta tweet under perioden var denna som jag publicerade när jag var desperado för att jag ville åka på Tjejer kodar (innan en kompis tyckte jag skulle dra igång crowdfundingen):


Den fick 33 500 visningar, 27 retweets och 10 gilla!!
Även dessa tweets fick mycket spridning och uppmärksamhet:


Vilket genererade 31 106 visningar, 5 retweets och 7 gilla men framförallt 128 länkklick!
Det var allt från mars månads statistikrapport! Jag känner mig väldigt nöjd med hur bloggen växer och hoppas att det under april månad kommer ske något STORT så att siffrorna kanske rasar iväg ännu snabbare – för det vore ju himla kul om många många fler skulle upptäcka Teknifik. ?
#33

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

16 reaktioner på ”Månadsrapport: Mars 2016”

  1. Tack för att du delar med dig Elin! Jag tycker att det känns ganska svårt att växa en stor facebook-sida, så jag tar gärna emot tips också. För mig har det blivit bortprioriterat trots att majoriteten av min trafik kommer från fb (särskilt från ”vad lagar du för veganmat idag”-gruppen).
    Bra jobbat med läsarantalet! Jag tror starkt på att du bara kommer att öka och öka 🙂

  2. Petter Häggberg

    Jag skulle uppskatta en utlottning av någonting till alla dina följare på Facebook. Vi som trogna följare får då chansen att vinna utan att göra något speciellt och nya följare får också chansen. 🙂

    1. Man får inte lotta hur som helst på Facebook tyvärr, det bryter mot lotterilagen. Men en tävling med någon typ av ”prestation” typ ”skriv motivering bla” där man väljer vinnare är helt ok. Får se vad jag kan hitta på!

  3. Om du har lite budget så är annonsering på FB en bra grej i början för att växa, men välj då målgruppen: personer som gillar min sida + deras vänner. Alt spec målgruppen till personer som ex gillar teknik etc. Dvs rejäl nischning är ju alltid bäst. Typ 20 kr per dag kommer än rätt långt på när det gäller att bygga i början! <3

  4. Kul när det går framåt! Jag är en av de nya läsarna under mars 🙂 Vi jobbar på att öka vår blogg just nu och har testat lite med betald spridning på FB och tycker att det har funkat bra (85 nya gilla-markeringar på en vecka!). Varför skulle man få sämre organic reach då?

  5. Kul att det går bra Elin! Tycker själv det kan vara tålamodskrävande att vänta på tillväxt. Har i princip dubblat antaler unika varje år – men det går långsamt… SEO är superviktigt, peakar ngn gång då och då är kul – men den organiska trafiken är ändå ryggraden. Ligger mellan 60 och 70 procent. Har du jobbat ngt med strukturen på sajten för att få färre studsar?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!