Att Instagram är en relevant plattform för de flesta att jobba med professionellt är något de flesta har insett vid det här laget. Men att ta steget från att ha använt Instagram mest för kul eller privat till att bli lite mer strategisk kan vara klurigt.
Vilket innehåll ska man göra? Hur driver man trafik från Instagram till bloggen eller hemsidan? Hur får man fler följare? Hur använder man hashtags på ett smart sätt?
Och framförallt – hur gör man detta utan att tappa den personliga tonen och relationerna till följarna som är det som gör Instagram kul att använda?
Det här inlägget ingick i det låsta materialet tillgängligt för medlemmar i min nu mer nedlagda Patreon-klubb. Jag undersöker sätt att jobba om materialet till nya produkter! /Elin
Här hittar du tillgängliga resurser för dig som vill lära dig mer om att jobba med Instagram:
- Instagram: alla dolda funktioner och hacks du borde känna till
- Lär dig göra egna Instagram Reels
- Instagram FAQ: svar på vanliga frågor och problem på Instagram
- Länkar i Instagram Stories – så gör man
- Webbutik: Webinar – Instagram Stories: tips, hacks och strategi
2 reaktioner på ”Jobba strategiskt med Instagram”
Tack för en matig och användbar guide! Jag undrar om du har skrivit om olika program/appar som kan hjälpa en på Instagram? Finns der tex någon du använder för att planera o skriva inlägg från datorn? Lägga upp design, planering o innehåll? Tack på förhand!
Vad kul att du uppskattade! Du kan planera innehåll via Facebook Creator Studio. Skapa inlägg mm. Man kan också använda tredjepartstjänster som Later, Hootsuite eller Buffer! Jag personligen använder sällan något av detta utan skapar direkt i appen men jag har inte heller särskilt lång framförhållning hehe.