Länkar på Instagram Stories – så gör du + tips och hacks

I dagarna släppte Instagram en funktion fri som varit mycket efterlängtad: möjligheten för alla, oavsett antal följare, att kunna inkludera klickbara länkar på Instagram Stories. Så hur gör du för att lägga till en länk, hur får du någon att klicka på den och hur ska man använda denna nya superkraft på bästa sätt? Det tänkte jag gå igenom i detta inlägg!

Att länka ut från Instagram har länge varit lite utav en konstform. Det finns ett utrymme för en klickbar länk i profilen och sen så har de med 10 000 följare eller verifierat konto (kändisar, stora företag etc) haft möjligheten till ”Svep upp”-länkar från Instagram Stories.

För en tid sen bestämde sig Instagram för att byta ut ”svep upp”-länken mot en Länk-sticker istället. Detta för att skapa större tydlighet i Stories och göra det möjligt att skriva kommentarer/meddelanden även på Stories med länk.

I samband med detta började de även testa att låta fler konton använda denna sticker, för att slutligen släppa den helt fri för alla!

Länk-sticker: så lägger du till en länk i din Story

  1. Skapa ett inlägg i din Story
  2. Tryck på ”Stickers”-knappen
  3. Välj ”Länk”-stickern
  4. Lägg till en URL (t.ex. https://teknifik.se)
  5. Klart!

Du kan lägga in vilken länk du vill på din Story, både till egna sidor och andras.

Länkar är att be om din följares tid och energi

Instagram Stories bygger, precis som namnet indikerar, på att man bygger en story genom flera inlägg efter varandra. Det är ett mobilt format som är gjort för att man bläddrar vidare (ganska snabbt).

Ett länkklick på sociala medier brukar även kallas för en konvertering. Den som ser ditt inlägg konverterar från att bara titta till att faktiskt interagera och ta en aktiv handling mot ett mål du definierat.

Reaktioner, rösta på en sticker och andra enklare interaktioner ”kostar” mindre för följaren i tid och energi. Att klicka på en länk och tas vidare ut till en annan plats på nätet kostar mer! Du ber någon avbryta sin scroll, stanna upp och ta del av något som kommer kräva lite mer tid och energi att ta del av. Ibland kanske du dessutom vill att personen ska köpa något – vilket kan ses som den största konverteringen i sammanhanget då det dessutom kostar faktiska pengar!

Det är en ganska liten procentuell andel av de som konsumerar ett innehåll på sociala medier som faktiskt konverterar. För att maximera möjligheten att få dina följare att klicka på din länk är det några saker som är bra att tänka på.

Bygg upp din story i flera steg för att öka chansen till klick

För att öka chansen till klick är det bra att bygga upp din story i flera steg, så att du helt enkelt hinner fånga följarens uppmärksamhet och berätta något som gör att följaren känner sig mer motiverad att klicka.

Jag brukar rekommendera att man delar upp det man vill säga i 5-7 delar. Jag brukar tänka ungefär så här:

  1. Hej!
  2. Inledning (Väcka nyfikenhet)
  3. Förklaring (Vad handlar det om?)
  4. Fördjupning (Varför är det viktigt?)
  5. Leda framåt (Erbjuda svar/lösning/mer)
  6. Call to action (Gör detta!)
  7. (Reaktion/feedback)

På det här sättet får följaren en chans att förstå vad det handlar om. När det gäller sociala medier brukar man prata om att ett inlägg ska berätta vad följaren ska: veta, känna och göra.

Del 1-3 handlar om veta – vem är det som pratar, vad handlar det om? Del 4-5 handlar om känna: vill jag att du ska känna dig nyfiken, inspirerad, upprörd?

Den sista delen, det är själva konverteringen. På marknadsföringsspråk kallas det ”Call to action”, alltså att ge en tydlig uppmaning vad man vill att följaren ska göra med denna information och känsla.

Fånga upp efter klicket

När någon klickar på en länk i din Story så öppnas Instagrams inbyggda webbläsare direkt, det innebär att när personen läst klart eller köpt eller vad den nu gjort så kommer den tillbaka till Storyn.

Där kan man, om man vill, fånga upp i en eller flera delar i Storyn för att till exempel ge en kommentar, reflektion eller annan feedback. Glöm inte bort den möjligheten!

Så kan du använda länkar i Stories för att skapa värdefullt innehåll

With great power comes great responsibility! Att spamma dina följare med länkar i Stories kommer inte ge dig positiva resultat. Bättre är att använda dina länkar för att bidra med värde. Vad kan det vara? Jo:

  • Ge tips eller kunskap i Storyn och erbjud fördjupning på en blogg, hemsida eller i youtubevideo genom en länk.
  • Berätta om en intressant artikel eller blogginlägg du läst, länka inlägget och ge sen din analys eller kommentar.
  • Tipsa om poddar, youtubekanaler eller bra nyhetsbrev du lyssnar, kollar på eller läser och länka så andra lätt kan börja följa.
  • Berätta om en maträtt du lagat eller ett pyssel du gjort och länka till instruktionerna.
  • Gör en längre story där du förklarar en komplicerad grej eller något intressant/spännande du funderat på och länka in källmaterial och mer-läsning där det passar för djupare innehåll.

Kreativa hacks för bättre länkar i Stories

Länk-stickern är kanske inte det snyggaste mänskligheten har sagt och jämfört med den väldigt minimalistiska svep upp-länkningen kan det ta lite tid att hitta en snygg ”stil” på Stories-inlägg som har länk.

Tryck på stickern för att ändra stil

Precis som med andra stickers från Instagram kan du trycka på den när du lagt till den för att ändra utseende mellan några färger, enkel svart och svagt genomskinlig.

Lägg till GIF-stickers med pilar

När det gäller konverteringar så kan man nästan inte vara för tydlig. Lägg gärna till en animerad pil eller annan animerad sticker för att dra följarens ögon till länk-stickern när det är dags!

Hack! 👉 Lägg text eller GIF över länken

Om du är petig med utseendet på dina Stories kan du faktiskt lägga en egen text, bild eller animerad GIF-sticker över själva Länk-stickern, och den är fortfarande klickbar. På så vis kan du skapa en egen ”länk-knapp” med färg och typsnitt du själv bestämmer.

Den lite designkunnige kan även göra en knapp i form av en PNG-bild med transparent bakgrund och hämta in denna via ”Bild”-stickern i Stories. Du kan även designa egna, animerade GIF-stickers att använda för ändamålet.

Kom dock ihåg att detta kan vara något som kanske gör det lite mer komplicerat, förvirrande eller rörigt för din följare. För användaren är länk-stickern kanske inte den snyggaste men den är tydlig och det står var länken går osv. Jag har gjort en snabb-undersökning bland mina följare och där svarar ungefär 2/3 att de föredrar Instagram-stickern framför en egen animerad knapp jag gjorde och la över.

Prova dig fram och se hur dina följare reagerar och vad de föredrar! Precis som med svep upp-länkarna kommer nog lite normer och ”stilar” växa fram över tid för hur vi länkar i Stories.

Tips! Använd mina GIF-stickers för länkknappar

Jag har gjort en kollektion GIF-stickers med animerade länkknappar till Stories på svenska som du kan använda om du vill. Du hittar dem på Stories om du klickar på Stickers > GIF > och söker på klickz. Jag vet, så töntigt namn 😅 men eftersom Instagram auto-översätter sökningar på svenska till engelska (om du söker ”klick” får du upp resultat på engelska ”click”) så var jag tvungen att hitta på något unikt. Det är vad det är!

Tjäna pengar genom affiliate-länkar på Instagram Stories

Något som många influencers med mer än 10 000 följare gjort länge är att använda Instagram Stories för att tjäna pengar genom affiliate-marknadsföring, även kallat reklamlänkar eller annonslänkar. Nu när länkar på Stories är tillgängligt för alla så kan även alla med mindre konton göra detta!

Men hur funkar det och hur gör man det lagligt?

Registrera dig hos ett nätverk

För att tjäna pengar på att länka till produkter behöver du registrera dig hos ett affiliate-nätverk och få dina kanaler godkända. Två vanliga nätverk för affiliatemarknadsföring som du kanske stött på är Adtraction och Apprl.

När du är godkänd så kan du skapa särskilda spårningslänkar till de annonsörer (varumärken) som du är godkänd för. Dessa länkar delar du sen i din Story när du tipsar om produkter och tjänster. Om någon klickar på din länk så blir denne och dennes eventuella köp spårat och du får en procent (mellan 2-10 % oftast) på hela ordervärdet!

Det kostar inte något extra för konsumenten utan företaget delar med sig av förtjänsten för att du gör marknadsföring åt dem. Men du väljer själv vad du vill tipsa om, hur och när! Det här är något som många influencers och bloggare tjänar en stor del av sin inkomst på. Särskilt inom mode och skönhet.

Skatt och reklammärkning

Kom ihåg att intäkter från affiliatemarknadsföring ska skattas för. Antingen måste du ta reda på hur du ska redovisa dem i din deklaration och skatta på intäkterna eller så får du registrera dig för F-skatt (starta enskild firma alltså). Då kan även gå med i Frilans finans eller annat egenanställningsföretag och få pengarna utbetalt via dem.

Slutligen behöver du även reklammärka affiliatemarknadsföring enligt marknadsföringslagen. Det ska stå ”annonslänk” eller ”reklamlänk” i anslutning till länken – det engelska ordet ”adlink” godkänns inte i Sverige. Det funkar inte att skriva det mini-litet eller gömma det så det knappt syns. Poängen är att det ska vara klart och tydligt för dina följare att det rör sig om marknadsföring och att länken kan ge dig intäkter.

Tips! Jag har gjort tre olika animerade GIF-stickers du kan använda för att reklammärka dina affiliatelänkar. Du hittar dem på Stickers > GIF och sök på annonslänk eller reklamlänk.

Om dina följare inte känner till det här med affiliatemarknadsföring kan det även vara en bra idé att förklara för dem vad dessa länkar är och hur det funkar. De flesta tycker det är ett bra och enkelt sätt att supporta en kreatör eller influencer man gillar!

Se upp för spam på Stories

Nu när alla konton kan länka i Stories är det logiskt att förvänta sig att de som ägnar sig åt spam och skräppost kommer börja hitta på kreativa och störiga sätt att försöka få oss att klicka på spam-länkar.

Här är några saker du kan göra för att förebygga att bli utsatt:

  1. Klicka bara på länkar från konton du har förtroende för, särskilt om de är ”gömda” bakom egen text så man inte ser vart de leder.
  2. Om en story ser misstänkt ut, har ett annat språk eller skiljer sig från en användares normala ”stil” på story – klicka inte! Kontot kan ha blivit hackat.
  3. Gå in på Inställningar > Meddelanden och välj att bara personer du följer får skicka meddelanden och lägga till dig i gruppchattar.
  4. Anmäl alla konton som spammar via Stories.
  5. Ha ett säkert lösenord och använd tvåstegsautentisering på Instagram så inte ditt konto kan hackas och användas för att skicka ut spam.

Jag tycker det är SÅ kul att länkning äntligen blivit allmänt tillgängligt och klurar mycket på hur jag ska använda denna nya superkraft framöver på mina Stories. Såklart kommer det underlätta mycket när jag ska länka till blogginlägg men som jag visat i detta inlägg finns det många bra, värdefulla och kreativa sätt länkarna kan användas på.

Vad tänker du om den här nya funktionen? Reflektioner, tankar, frågor? Dela gärna med dig! 👇

8 reaktioner på ”Länkar på Instagram Stories – så gör du + tips och hacks”

  1. Tack för finfin beskrivning! Som litet företag har jag ju väntat på detta i vad som känns som en evighet, så för egen del känns det som att det kommer underlätta både för mig och för kunder, då det annars har varit lite krångligare för oss under 10t följare som försöker nå ut med just produkter.

    Spontant känns det även som att många ”humorkonton” och liknande man följer kommer börja prångla ut skumma reklamlänkar, så som du säger får man nog också vara lite på sin vakt med vad som länkas (och speciellt det där med att de kan vara mer dolda!).

  2. Superbra inlägg, som vanligt! Jag tänker också att man ska vara noga med att inte länka hit och dit för då kommer ändå ingen att klicka, men för mig som länge velat växa min blogg känns det ju toppen. Jag har dock en känsla av att funktionen snart kommer att försvinna, oklart varför…?!

    1. De har ju testat detta ganska rigoröst så tror inte de kommer ta bort den nu när den äntligen släppts fri. Däremot funderar jag på om de eventuellt kommer ta bort det här att man kan lägga saker över länkarna eftersom det för det enklare att luras? Samtidigt kan man ju göra din länk via t ex bitly, som förkortar långa länkar, vilket också kan användas för att följa målet… vi får se vi får se!

  3. Jag tycker också att detta är jättekul och har längtat så! Tack för instruktionen och alla bra tips. Däremot har jag upptäckt att jag inte kan använda funktionen på ett av mina jobbkonton och undrar om du vet vad det kan bero på?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

PLUS

Gör som 2000+ andra och prenumerera på Teknifik Plus. Ett mailutskick med uppdateringar, tekniktips, trender och nyheter från mig.

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är journalist, medievetare och teknikälskare.

Teknik ska inte vara krångligt och svårt!

Min drivkraft är att hjälpa dig få ett roligare och enklare digitalt liv.

Här kommer några favoritinlägg att börja med

Klicka på rubriken för att komma till inlägget. Kul att du är här!
Enkla knep du kan börja med redan idag
Tips, hacks och bra grejer att veta.
Lär dig allt om de färgglada figurerna
Låt mig hjälpa dig med din Insta-fundering