Månadsrapport: September 2016

september-rapport-blogg
Jag har verkligen hamnat i en lite dålig rutin av att inte få ihop månadsrapporten förrän nästan två veckor in på nya månaden? Inte bra. Ska bättra mig till oktober-rapporten.
Hur som helst. September! En månad som såklart präglades en del av min resa till 100 Tjejer kodar i början av månaden och sedan att jag började på mitt nya jobb. Eftersom jag nu mer jobbar anställd bara 60% så har jag två hela dagar i veckan att ägna enbart åt bloggen.
Det här innebär också att jag å ena sidan har mer tid att producera bra och kul inlägg och youtube-videos för er (gör en varje vecka nu, ni hänger väl med?). Samtidigt är jag också inne i en utvecklingsfas nu där jag både vill och behöver ta Teknifik till nästa nivå. För nu har jag gått ned i arbetstid (och då också inkomst) vilket innebär att jag måste börja jobba ännu mer aktivt med hur jag ska kunna göra Teknifik till en inkomstbringande plattform. Spännande tider!! Hoppas ni är lika peppade som jag!
Men nu kikar vi på hur september såg ut i siffror.
Statistiken baserar sig på Google Analytics samt Facebooks eget analysverktyg.

Bloggen

besokare-sept2016
Grafen visar unika besökare under september 2016

 
Unika besökare: 11 395
Sidvisningar: 17 595
Vi kan ju snabbt konstatera att siffrorna har legat hyfsat stabilt över månaden utan några extrema peakar eller dalar. Jämfört med augusti så har siffrorna gått ned något, vilket till mångt och mycket beror på att juli ju peakade i och med Pokémon Go-succén.
Början av september ägnades ju mycket åt min Barcelona-resa vilket ju var inlägg för mina mer engagerade, trogna bloggläsare och de som stöttat min crowdfunding-kampanj. Det drar ju inte lika höga siffror som ett mer ”allmänt” inlägg med mycket SEO-potential. Höga siffror är, iallafall inte för mig, det allra viktigaste. Få, trogna läsare är och förbli betydligt mer värdefullt än många tillfälliga besökare.
Mina inlägg från Barcelona genererade runt 1000 sidvisningar sammanlagt på bloggen och 330 videovisningar på Youtube. Superfint! ? Stort tack till att som bidrog till min resa och följde den via bloggen och min Youtubekanal.
Men tilllbaka till besökssiffrorna… det är kul att kolla på hur utvecklingen sett ut på besöksfronten om man jämför med innan Pokémon-hypen.
manader-besokare
Grafen visar unika besökare per vecka under juni-sep 2016

Här ser vi ju att Pokémon-peaken var en extrem men att jämför man besökare/vecka i augusti och september jämfört med juni och juli så är det en kraftig ökning som ligger stadigt.
graf-aterkommande-sept
Antalet återkommande läsare har varit något högre under september jämfört med augusti vilket stämmer överens med min tes ovan.

Mest lästa inläggen

  1. Pokémon Go – allt du behöver veta!
  2. Så här använder du de nya funktionerna i iMessage på iOS 10
  3. Säkerhetskopiera och synka kontakter på iPhone
  4. 8 tips för att göra datorn snabbare
  5. Lyssna på podcasts: en introduktion

Här kan vi se att mitt inlägg med en guide över de nya funktionerna på iMessage blivit en riktig succé och det får mycket trafik från Google.

Det här med att läsa statistik om läsare

Här kommer ett litet resonemang kring det här med läsare och visningar. Vad är egentligen en sidvisning värd? Vad är en besökare värd? Generellt så är man ju i internet-världen väldigt fokuserad på att mäta sidvisningar. Jobbar man t.ex. med en affärsmodell där man får betalt per sidvisning där den som visat sidan exponerats för en annons är det ju viktigt. Då är ju varje sidvisning värd si och så många ören.
Men jag har ju inga annonser – så vad är då sidvisningar värda för mig?
Generellt så använder jag min besöksstatistik för att mäta hur min blogg växer på ”bloggmarknaden”. Ju fler som hittar hit desto mer framstående blir ju min blogg i konkurrensen med andra. Det är något tydligt och konkret att visa potentiella samarbetspartners och ett sätt att ”förhålla sig” till storleken på min blogg. Så på det viset får sidvisningar ett värde.
Sen är ju nya besökare och många sidvisningar en typ av tecken på att fler nya personer har chans och möjlighet att upptäcka min blogg. För det jag är mest intresserad av är ju att få fler trogna läsare som återkommer hit på egen hand och som litar på mig, gillar mitt innehåll och engagerar sig i det. En läsare att räkna med helt enkelt!
Dessa läsare är ju återkommande läsare, de som prenumererar via Bloglovin, följer mig på Facebook och kommenterar på bloggen. Så att antalet återkommande läsare mer än fördubblat från juni till september betyder egentligen betydligt mer för mig rent värdemässigt än många sidvisningar. Hänger ni med på hur jag menar?
Hur som helst, hög tid för månadens:

Länk-kärlek ❤️

  1. Lugn och fin
  2. Nadine Svensson 
  3. Trendenser.se
  4. Jennifer Sandström 
  5. La Linda 
  6. reeo.se
  7. Hildas.se
  8. Maria Björkman

Ni är så fina som länkar till mig och tipsar era läsare om mina inlägg. TACK!

Facebook

När ska den här Facebook-satsningen komma som jag pratat om så mycket? Hah ? Blev inte i september heller. Men det var en helt OK, ganska vanlig vecka på FB. Jag har i genomsnitt haft 528/visningar per dag. 
Två inlägg som fick mycket engagemang var mitt första inlägg om att jag var framme i Barcelona:

Och inlägget om mitt nya hemmakontor:

Generellt så tycker jag fortfarande det är så svårt med Facebook för vissa inlägg hamnar verkligen i total limbo med typ 34 visningar. Då måste jag antingen ”ge upp” på det inlägget eller betala för att Facebook ens ska visa det för mina egna följare. Oftast så får inläggen många likes när de väl ”kommer ut” tack vare betalning så min slutsats är att det inte alltid är innehållet det är fel på utan någon typ av timing/algoritm-relaterat.
Gilla-markeringar: 344 ( + 16 )
Jag tror att en anledning till varför jag drar mig för att göra den där Facebook-satsningen är att jag inte vill vara för beroende av räckvidd på Facebook för att få läsningar på bloggen. Jag vet inte, vad tycker ni? Borde jag satsa mer på min Facebook-sida?

Det var allt för september-rapporten. Vad tycker ni om att jag gör en liten längre reflektion ibland som om värdet av visningar den här gången och SEO förra månaden? Vad skulle ni vilja ha mer av i de här rapporterna? Vad uppskattar ni mest? De tar sitt lilla tag att skriva så behöver feedback så jag vet hur jag ska kanalisera energin. ❤️

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

12 reaktioner på ”Månadsrapport: September 2016”

  1. Tack för en intressant rapport! Jag saknar faktkskt ingenting, tycker du tar upp jätteintressanta grejer redan 😀 Pepp!
    Åh, ang. facebook så är jag sjukt kluven. Hatkärlek. Jag knarkade fb innan och försökte posta på min sida regelbundet. I början var det kul och responsen var enorm. Men sen sommaren 2013 så kickade de nya algoritmerna igång och då DOG nästan all trafik till min sida. Inte hjälper det att hänvisa därifrån till nåt nytt ställe heller, för minsta lilla ”reklam” eller hänvisning(kolla min YT-kanal, läs min blogg, ect)så regleras ens inlägg Big Brother-style.
    Visserligen så ska man ju va tacksam för de gratisverktygen man fått tillgång till av siten innan allt ändrades, men det tar emot att behöva punga upp så att alla ens prenumeranter ens ska få SE ens uppdateringar i sitt flöde. Efter allt slit man själv lagt ner för att nå ut… Snopet.
    Så nja, min sida där blir mer och mer övergiven för var dag som går. Jag är nog mer inne på Lalindas linje, om att bygga upp ett eget nav och inte förlita sig på siter och communities man inte kan kontrollera. Det känns smart långsiktigt, och man kanske kan ducka den där kallduschen om man själv sköter kranen :p

    1. Åh tack för fin feedback!
      Ja men jag håller med 100%. Ibland har jag ”bra” FB-perioder där mina inlägg får bra spridning och driver trafik till bloggen. Andra perioder är det helt dött. Sen så tycker jag att Facebooks marknadsförings-alternativ är jäkligt bra och kraftfullt – men har inte råd att betala jämt. Och sen är ju ibland frågan också vad en läsning via Facebook är värd? Är det värt att betala 1kr per visning t.ex.?
      Jag fortsätter att publicera mina inlägg på FB men försöker hitta andra och bättre vägar. Bloglovin är ju t.ex. betydligt mer värt. Ja men precis, jag håller med om att det är bättre att ha sitt eget nav som man kan kontrollera själv. Samtidigt är ju Facebook en bra plats för spridning GAH så kluven. Egentligen borde man ju behandla FB som egen publiceringsplattform och göra native content bara för FB och inte använda det för att pusha bloggen hela tiden. Men helt ärligt vet jag inte om jag har tid/energi till det..
      Aja, hur som helst. Supertack för din kommentar. Guld värt!

  2. Tycker dessa rapporter är så intressanta! Och uppskattar dina tankar och reflektioner kring i det här fallet sidvisningar, så jag ser gärna mer sådant! Hade också varit kul med fler jämförelser till föregående månader, som till exempel grafen som visar pokemon go-peaken. Förstår att rapporterna handlar om en specifik månad men är även kul att kunna se utvecklingen! 🙂

  3. Tack o tack finaste Elin för länkkärleken! Jag tror jag adopterar dig snart, tycker du är så skarp och smart, målmedveten och motiverande, kul och kunnig. Jag ser glimten i ögat på dig när jag läser. Och att bli länkad på din sida är STORT!

  4. Jag älskar dina månadsrapporter! Tycker de är väldigt spännande och tycker att du hittar många vinklar att rapportera om och analysera. I och med att du jobbar med det nu, uppdaterar du väldigt ofta vilket säkert är bra, men jag har personligen svårt att hinna med att läsa alla nya inlägg som kommer eftersom jag själv jobbar heltid .Det är nästan för bra. Finns det någon forskning på den ultimata uppdateringsfrekvensen???

    1. Vad kul att du gillar dom 🙂 Ja jag förstår att det är svårt att hinna läsa allt. Vissa stora bloggar uppdaterar ju 2 ggr om dagen?!! Tror inte det finns någon ultimat frekvens tyvärr utan det är nog väldigt mycket beroende på. Även för läsare. Men ändå skönt att inte känna att jag måste producera mer hehe.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!