Efter en lång tids funderande kring livet, jobbet, min kreativitet, vad jag vill göra när jag blir stor och andra viktiga frågor har jag slutligen landat i något som känns som en inspirerande väg framåt.
Från och med idag är Teknifik i första hand ett nyhetsbrev! Jag vet vad du tänker: du har ju redan ett nyhetsbrev? Ska bloggen försvinna? Vad menar du?
Så här:
Mitt nyhetsbrev hittills har varit ett komplement till bloggen på typiskt ”bloggentreprenör-manér” där det handlar om att samla ihop en maillista för att i slutänden kunna sälja något, t.ex. kurser eller digitala produkter. Innehållet i nyhetsbrevet ska då vara något annat än det på bloggen.
Men hur jag än försökt göra nya strategier och hitta ny energi så har mitt nyhetsbrev alltid känts mer som ett jobbigt krav än ett kreativt utlopp. Att sälja digitala produkter har aldrig riktigt landat i mig och jag har på senare år kämpat både med att publicera på bloggen och att skicka ut nyhetsbrevet. Det har inte varit rätt för mig, helt enkelt.
Guider, tips och fördjupande insikter direkt i inkorgen eller på bloggen
Nu slår jag ihop bloggen och nyhetsbrevet till en och samma sak. Vilken i praktiken innebär att det jag skriver på bloggen också skickas ut som ett nyhetsbrev via mail. För vissa av er som sedan länge prenumererat på bloggen via mail kommer det inte bli någon större skillnad, förutom att ni får hela inläggen direkt istället för bara ett utdrag och att de kommer dyka upp lite mer konsekvent och ha en tydligare inriktning.
För er andra innebär det en ny möjlighet att följa det jag skriver, och få tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier på lite mer regelbunden basis. Om du tidigare prenumererat på Teknifik Mail, mitt förra nyhetsbrev, behöver du skriva upp dig på nytt i rutan nedanför.
För mig innebär det att jag helt och hållet kommer fokusera på att skriva bra saker. I och med att jag nu mer jobbar 75 % som anställd kommunikatör för en biograf här i Örebro behöver Teknifik inte längre vara min primära inkomstkälla. Detta nya liv har gjort under för min kreativitet!
Prenumerera på Teknifik 💌
Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier. Få nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan.
Från blogg till Instagram till bloggar som nyhetsbrev
När jag startade Teknifik 2016 älskade jag verkligen att blogga. Jag bloggade varje dag och jag kände mig så inspirerad. Kreativiteten flödade och jag hade ett community av bloggare och läsare som var aktiva i kommentarsfälten och där vi utbytte idéer och byggde vidare på varandras innehåll på våra olika plattformar. På den tiden följde jag massor av bloggare i RSS-läsaren Bloglovin och stunden jag satte mig ned och läste alla nya inlägg var en riktigt helig stund. Som att läsa ett magasin jag kurerade själv.
Men successivt över åren så började mer och mer av ”allting” flytta över till Instagram. Många slutade blogga och blev Instagram-influencers. Det där återkommande bloggläsandet började dala och jag började själv också gå över mer och mer till sociala medier. Det var där följarna, engagemanget och communityt fanns.
Jag vet att jag flera gånger sagt att jag ska ”satsa på bloggen igen”, men varje gång har det fallerat. Anledningen, vilket jag landat i efter mycket reflekterande, är för att jag spridit ut min kreativitet alldeles för tunt med för många plattformar att driva och skapa för.
Instagram har slukat min kreativitet
Instagram är den plattform som allra mest slukat min kreativitet och där jag samtidigt konstant kämpat med känslor av att jag hela tiden borde göra mer, att jag inte är tillräckligt snygg, har tillräckligt fint hemma, har tillräckligt spännande liv, har tillräckligt attraktivt content, har tillräckligt mycket följare, har tillräckligt hög räckvidd och engagemang osv osv.
Det senaste året har jag kämpat med att publicera i ”flödet”. Och även om jag gillar Reels som format så är det tidskrävande, kortlivat och väldigt fokuserat på siffrorna. Instagram har känts mindre och mindre inspirerande och jag har snarare fastnat i känslor av att jag ”borde” publicera men saknat pepp eller motivation att göra det.
Dessutom är ju Instagram inte någon toppenbra plattform för att driva trafik till bloggen, vilket gjort att mitt fokus på bloggen krympt och mer tid plöjts ned i Instagram.
Nu när jag inte längre jobbar heltid med Teknifik har jag kunnat släppa mycket krav kring Instagram, och det känns helt rätt för mig. Instagram inte alls lika ”avgörande” som plattform för mina intäkter och det känns som att en sten lyfts från mitt bröst.
Mindre andras liv – mer andras tankar
När jag läste min magister i kommunikation insåg jag hur otroligt viktig det är för mig att läsa mer djupgående och tankeväckande innehåll och fundera på saker. Det gjorde att jag började leta efter andra typer av innehåll på internet. Jag ville inte längre läsa om andras (ofta romantiserade) vardagsliv, se deras fina hem, semestrar och inköp. Jag ville läsa resonemang, reflektioner, bra artiklar, innehåll som tar tid att skriva och tid att läsa.
Såklart utesluter inte det ena det andra, som hos bästa Underbara Clara Lidström som skriver så många bra, reflekterande och mer djupa texter. Eller Sara Rönne som är en av de skarpaste tänkarna tycker jag i frågor kring digital marknadsföring och influencers.
Men plattformen som jag spenderar mest tid med nuförtiden är Substack!
Substack – de nya bloggarna
Substack är en plattform för nyhetsbrev som i princip också är bloggar, eftersom nyhetsbreven sparas som inlägg i ett arkiv. Men fokus ligger på att prenumerera på det man vill följa och att de har en smidig betallösning för de som vill tjäna pengar på sitt innehåll och låsa in arkivet bakom betalvägg.
Under pandemin var det många journalister och andra skribenter som vände sig till Substack för att hitta nya intäkter och möjligheter att nå ut med sin journalistik.
Det här är inte nyhetsbrev med fokus på att promota annat content eller digitala produkter. Det är nyhetsbrev där innehållet är grejen. Det är långa texter, artiklar och essäer med hög kvalité om alla möjliga ämnen. Vissa kommer ut flera gånger i veckan, andra mer sällan. Vissa skrivs av en person, vissa av två eller en grupp. Vissa kostar pengar och vissa är gratis.
Substack-nyhetsbrev handlar generellt om ett specifikt ämne och huvudfokus är text.
Efter att ha prioriterat den här typen av innehåll det senaste året har jag också insett att det ju är just detta jag själv vill skapa. Och det är ju den typen av innehåll jag har älskat att skapa på den här bloggen sen 2016! Så det är egentligen inte något nytt, mer en återgång till kärnan.
Varje gång jag skrivit inlägg som det om NFTs och World of Alidia eller min Threads-guide har jag känt så starkt att det ju är det som är min grej och vad jag älskar att skapa, och som dessutom får mest engagemang och positiv feedback från andra.
Därför vill jag inte starta en Substack utan håller mig på min egen plattform
Så, varför har jag inte själv gått över till Substack? Hade jag inte redan haft Teknifik och börjat min ”kreatörsresa” idag hade jag säkerligen startat en Substack. Men nu är jag inte ny i gamet. Jag har den här plattformen byggd med WordPress på en egen server, som jag har full kontroll över.
Jag har flera gången funderat över om jag skulle flytta över till Substack men det är några saker som hindrat mig:
- Jag vill inte överge min frihet och bli beroende av ytterligare ett amerikanskt techföretag.
- Jag vill inte bygga upp allt på nytt på en ny plattform.
- Jag vill inte förlora kopplingen till mitt arkiv och allt jag skapat!
- Jag vill inte inte ”låsa in” mitt innehåll bakom betalvägg, vilket är en av de vikigaste funktionerna med Substack.
- Jag vill inte förlora det jag byggt upp i form av söktrafik och andra bra sker här på bloggen!
- Jag vill behålla flexibiliteten i att utveckla den här sidan efter hur tiderna förändras, som jag gör nu.
Det här är något jag landat i flera gånger när jag övervägt Substack. Nyligen har plattformen dessutom varit i blåsväder för att de låtit nazister publicera och tjäna pengar på deras plattform. Efter mycket press från skribenter gjordes lite förändringar men flera skribenter som jag följer har flyttat därifrån, och andra överväger att göra det på sikt. Det är precis den där typen av dumheter jag helst klarar mig utan!
När så WordPress bestämde sig för att erbjuda möjligheten att skapa ett eget Substack genom deras plugin Jetpack kände jag hur det äntligen landade. WordPress har, som jag tidigare nämnde, haft en funktion där man kunnat prenumera på nya inlägg via mail lääääänge. Men nu har de ”hottat upp” verktyget med lite fler möjligheter för mig som kreatör.
Med det sagt så är det möjligt att det kommer uppstå lite små-strul i övergången här, vilket jag hoppas du kommer ha lite tålamod med. Ge mig gärna din feedback eller om du stöter på något fel eller krångel som prenumerant. Eller om du har idéer på förbättringar.
En sak som jag inte kan styra så mycket över är designen på nyhetsbrevet som landar i din inkorg, samtidigt är inläggen formaterade utifrån att de ska vara enkla att läsa och de funkar även bra i dark mode. 👍 På Teknifik.se ser allting ut som vanligt, såklart.
Det bästa av två världar
Efter att jag landade i den här inriktningen, som egentligen bara är en liten skiftning i mitt fokus, har jag känt en explosion av kreativitet och inspiration. Istället för att fundera på hur jag ska snuttifiera mina idéer till virala Reels har jag nu gått tillbaka till min kärna, det som alltid varit min USP: det lite djupare, lite mer innehållsrika, pedagogiskt förklarande och genomarbetade.
För dig som föredrar att läsa mina inlägg här på bloggen så förändras inget, förutom att jag förhoppningsvis kommer publicera lite mer konsekvent och att jag möblerar om lite i designen.
Jag kommer fortfarande finnas på Instagram också, men på ett betydligt mer avslappnat sätt. Om du vill fortsätta läsa min blogg i en RSS-läsare som Feedly kommer du kunna göra det.
Om du däremot, precis som jag, tappat det där med att läsa bloggar så kan du prenumerera och få nya inlägg levererade direkt till inkorgen. Och även om jag alltid satsat på att mina Teknifik Mail ska vara innehållsrika och bra, inte bara ”reklamblad”, så kommer de nu bli ännu bättre!
Och nej: alla mail kommer inte vara 3000 ord långa guider! Det kommer vara en mix, precis som det alltid varit här på Teknifik. Breven kommer skickas ut en gång i veckan på onsdagar, är tanken men jag får prova mig fram lite där.
Kommer Teknifik börja kosta pengar?
Kort svar: nej.
Längre svar: Som fristående kreatör och journalist är det inte alltid lätt att få ihop ekonomin, det är därför jag sedan jag startade 2016 funderat på det här med olika lösningar för medlemsfinansiering. För så länge som den här typen av innehåll inte bringar intäkter behöver jag lägga tid på att dra in pengar på annat håll. Allt innehåll här på Teknifik är fritt från banner-annonser och jag lägger timmar på att researcha och skriva mina inlägg.
När jag för några år sedan testade att ha en medlemsklubb på plattformen Patreon insåg jag ganska snabbt att det här med att ha innehåll bakom betalvägg inte är något för mig. Min drivkraft är att försöka bidra med kunskap, tips och insikter till så många som möjligt.
Jetpacks lösning för nyhetsbrev innefattar funktioner för att ha hela eller delar av inlägg låsta för betalande prenumeranter, men i nuläget vill jag landa i det här nya formatet och i första hand värna om min kreativa energi. Jag har vänt och vridit på det och kommit fram till att jag vill börja helt fritt från prestationskrav och se hur det utvecklas. Jag vill börja med att skapa inlägg som ni kommer uppskatta att läsa, helt enkelt.
Om jag kopplar på en betald prenumeration längre fram kommer det enbart vara för att skapa hållbarhet, långsiktighet och erbjuda ett sätt att stötta mitt arbete. Inlägg jag skriver kommer inte ligga bakom betalvägg, utan i så fall kommer jag göra något litet extra för betalande prenumeranter (som Flashback Forever och Mediepodden) eller en del på slutet av ett inlägg som är exklusivt (som Peppe).
Det var allt! Jag känner mig så glad i att äntligen landat i det här och det riktigt kliar i fingrarna att skriva skriva skriva. Jag hoppas du vill fortsätta hänga med mig här på Teknifik och att du blir prenumerant!
Vi hörs igen nästa vecka och lämna gärna en kommentar med dina tankar.
/Elin
8 reaktioner på ”Nya tider väntar: Teknifik blir ett nyhetsbrev!”
Hej Elin!
När man som du och jag kört sin webbplats och blogg i tjugo år är det svårt att förändra sig och möta nya grejer. Själv känner jag mig trygg med alla mina webbplatser som ju är egenkodade via wordpress.org och kompletterar med lite sociala medier som X, någon Instagram och Facebook.
Men för min del är det bara med mina egna webbplatser jag känner ”mig hemma” och blogga är lika kul idag som för tjugo år sedan. 🙂
Nu ha vi ju dessutom fått hjälp av till exempel ChatGPT med flera vilket gör det ännu roligare att skriva artiklar..
Men jag förstår dig, med ett annat jobb, nästan på heltid, blir det tufft att driva Teknifik vidare som förut. Nyhetsbrev fungerar ju säkert bäst för dig just idag..
Tack i alla fall för alla dina fina och goda tips genom åren. Önskar dig lycka till på din biograf och med nyhetsbrevet!
Bästa hälsningar
Carl Stridsberg, lovelaholm.se
Tack Carl! Ja, det känns helt rätt och peppen att skriva inlägg är större än någonsin. 💪
Kul att läsa Elin! Peppiga känslor – så glad för din skull!
Tack snälla! ❤️❤️❤️
Jag blev helt fångad av detta. Så långt och så intressant och så vettigt. Som du alltid är. Kör hårt på din grej!
Åh, tack Linda, jättefint att höra! Ja, från och med nu kör jag min grej. ❤️
Hej Elin!
Jag hakade på dig från nyhetsbrevet om Jetpack men funderar fortfarande om jag laddat ner rätt del då jag inte ser något nyhetsbrev liknande form där jag kan skapa mina nyhetsbrev. Hoppas du fattar vad jag menar.
Jag har också känt precis som du med nyhetsbrev och även hos mig har min kreativitet dalat när jag provat Mailchimp och Mailerlite med mera.
Så jag blev intresserad av Jetpack. Jag har wordpress.org med webbhotell och domännamn men skulle tydligen nu skapa iwordpress.com… lite förvirrande då jag vet vad wordpress.com är också.
Så du får gärna förklara lite mer här om du vill och orkar. Jag tar tacksamt emot den hjälpen för ett förtydligande gällande Jetpack.
Det du behöver göra är att aktivera Jetpack och se till att nyhetsbrevsdelen är vald i inställningarna – följ instruktionerna här: https://jetpack.com/support/newsletter/
Sen skriver du bara dina inlägg som vanligt och sen när du ska publicera ska det finnas alternativ på högersidan (samma där du väljer kategori och sånt) att skicka till alla prenumeranter eller bara lägga upp som ”vanligt” inlägg.
Prenumerations-formuläret ska dyka upp som en widget att lägga in.
Det var lite klurande för att få allt på plats men jag tycker det är värt det för min del! Förhoppningsvis gör dom det lite enklare med tiden också.
WordPress.com-konto är kopplat till Jetpack och blir som en förlängning av din nuvarande sajt kan man säga. Läs här: https://jetpack.com/support/getting-started-with-jetpack/