Vad är Threads, hur funkar det och är det värt att gå med?

Europa fick den 14 december äntligen tillgång till Metas nya sociala medieplattform Threads. För den som redan har ett Instagram-konto är det bara några knapptryck tills man är igång.

De första dagarna var det riktig nybyggarstämning på plattformen, samtidigt som många frågar sig ”Vad är grejen? Vad ska vi göra här? Är det här som Twitter? Clubhouse?”. Jag tänkte att det kunde vara kul att i vanlig Teknifik-anda skriva en övergripande guide till Threads och dela mina tankar om den här nya plattformen.

Innehåll

Bakgrunden till Threads – Twitter, Elon Musk och innehållsmoderering

Det går inte att prata om Threads utan att först gå igenom lite kort vad som hänt med plattformen tidigare känd som Twitter.

Twitter startades i Silicon Valley 2006 som en plattform för ”mikrobloggande” och att dela ”statusuppdateringar”. Från början användes plattformen främst av utvecklare men började så småningom växa snabbt och blev populär för att i realtid dela korta textuppdateringar. Från början var inläggen begränsade till 140 tecken, vilket gjorde att användare började göra ”trådar” med flera tweets i rad för att kunna dela längre texter. Det är här ifrån som namnet på den nya plattformen Threads härstammar. Det var förresten också på Twitter hashtaggen uppfanns av användarna som började kategorisera inlägg med hjälp av #-tecknet, plattformen uppmärksammade detta och införde funktionen som länkar samman inlägg under en viss hashtag.

De som varit mest aktiva på Twitter har varit personer inom branscher som teknik, media, reklam och politik. Det är också en plattform som ofta omnämns i medier eftersom såväl världsledare som storföretag gärna delar uttalanden och nyheter där först. Och en handfull kritiska inlägg på Twitter har många gånger fått heta ”en kritikstorm på sociala medier” i medierna. Det är helt enkelt en plattform som haft stort genomslag även om den sett till användare aldrig varit den största. Endast 9 % av svenskarna uppgav 2022 att de använde Twitter varje vecka.

Elon Musk köper Twitter och saker förändras

Ett problem Twitter dock dragits med är att de aldrig riktigt lyckats få snurr på intäkterna och gå med vinst. Ett annat problem har varit innehållsmoderering, alltså hur man ska begränsa vad som får och inte får skrivas på plattformen. Och de två sakerna hänger också ihop. För Twitter tjänade pengar på annonser, och för att stora företag ska vilja annonsera på plattformen är det viktigt att annonserna inte dyker upp bredvid hatiska meddelanden eller desinformation. Därför jobbade Twitter hårt på att hålla ett öppet samtalsklimat samtidigt som de försökte begränsa hat, hot, rasism, sexism och så vidare.

En som inte gillade hur Twitter jobbade med innehållsmoderering var Elon Musk, som efter många om och men bestämde sig för (och lyckades) köpa Twitter under 2022. Han bytte namn på plattformen till X, avskedade en stor del av de som jobbade där och försökte få in intäkter genom att införa ett betalmedlemskap (för att göra en väldigt lång historia kort).

Musk bär in ett handfat på Twitters huvudkontor efter att ha köpt företaget: ”Let that sink in”

Elon Musk och Xs nya policys, eller kanske brist på, gällande innehållsmoderering har gjort att många företag, journalister och andra valt att lämna plattformen då den inte längre känns som en trygg plats. Musk har också släppt tillbaka personer som tidigare bannats av Twitter, som Donald Trump och Alex Jones. Donald Trump var för övrigt så förbannad på Twitters innehållsmoderering att han startade en egen Twitter-kopia kallad Truth social, den tog aldrig riktigt fart dock.

Allt detta har hur som helst lämnat utrymme för nya plattformar att försöka ersätta det som Twitter varit. En utmanare var den decentraliserade plattformen Mastodon, men många tyckte det var lite för hög tröskel och migrationen tog aldrig riktigt fart dit, även om det blev nytt hem för vissa communities.

Några som var med och startade Twitter från början startade Bluesky, en direkt Twitter-kopia. Bluesky är fortfarande i december 2023 ”invite only”, där du behöver en kod från en befintlig medlem för registrera dig, vilket gjort att även denna plattform inte fått något jättestort genomslag. Även plattformen Substack gjorde ett försök att ta, i iallafall delar av, Twitter-kakan med sin funktion Notes – som till viss del ersatt Twitter för en klick skribenter och journalister.

Meta lanserar sin Twitter-kopia Threads

I juli 2023 lanserade Meta (företaget bakom Facebook och Instagram) sin egen Twitter-kopia under namnet Threads. Det framstod som ett väldigt logiskt val av Meta, som redan har så stor del av sociala medier-marknaden, att även ta chansen att ge annonsörer och användare en ny plattform att vända sig till när X inte längre kändes som ett bra alternativ. På grund av att vi i EU har striktare regler kring dataintegritet m.m. så dröjde det ända tills december innan de lanserade även i EU.

En sak att komma ihåg här är att Twitter/X som plattform bygger på rätt enkel teknik, så utmaningen för Meta låg inte i att kopiera tekniken bakom plattformen. Utmaningen ligger istället i just de där två grejerna jag nämnde innan: innehållsmoderering och intäkter.

Meta har ju redan jobbat länge med innehållsmoderering, och har därför ett försprång. Efter att ha fått mycket kritik över tid för hur Facebook används som plattform för att sprida extrema budskap och driva politiska rörelser har Meta en väldigt restriktiv hållning gällande politik på Threads. De vill inte att Threads ska användas för att sprida politiska budskap, de vill att det ska vara mer kul och lättsamt, så det blir en trygg plats för företagen att annonsera på.

De har dessutom kopplat ihop Threads med Instagram så att övergången blir extremt enkel om du redan har ett Instagramkonto. Då får du automatiskt både personer att följa och följare, din profil kan hämtas in automatiskt och ditt användarnamn från Instagram är automatiskt paxat.

Även gällande intäkter har Meta en bra position i och med sin välutvecklade annonsaffär på Facebook och Instagram. I nuläget är Threads annonsfritt, men med tiden kommer plattformen kunna vävas in i Metas annonsplattform. Och de behöver inte stressa heller, med tanke på att de kan använda Threads för att samla in data att använda för att servera annonser på Facebook och Instagram, så de ”tjänar” ju något på Threads även när det är annonsfritt.

Kuriosa: Instagram hade en Snapchat-kopia kallad Threads redan 2019

Vissa uppmärksamma läsare kanske tycker att namnet Threads låter bekant i Instagram-sammanhang? Meta lanserade faktiskt redan 2019 en fristående app under namnet Threads, som var tänkt att funka som en Snapchat-lik chattapp. Funktionaliteten var sammankopplad med ”Nära vänner” på Instagram, så att du skulle kunna skicka bilder och meddelanden till dina närmsta vänner.

Appen användes av mindre än 0,1 % av Instagrams användare och projektet stängde ned i december 2021 och en del av funktionerna byggdes in i vanliga Instagram istället.

Vad är grejen med en sådan här plattform?

Inlägg av @joannaswica
Visa på Threads

Nu när vi vet varför Threads finns och att Meta hoppas fylla hålet efter Twitter. Men vad är det för ”hål” i vår digitala vardag som en sådan här plattform fyller? Låt oss måla upp kartan lite snabbt.

Facebook är plattformen som innefattar ditt sociala nätverk med släkt, kollegor, föreningar och vänner. Där engagerar du dig i grupper kopplat till intressen och det hela är överlag väldigt kopplat till sociala relationer i din vardag.

Instagram är plattformen som fokuserar på bilder och senare även video, som också började som relationsbaserad men med tiden har den gått mot att bli mer intressebaserad. På Instagram följer vi också mycket som inspirerar oss, influencers och konton vi lär oss från.

LinkedIn är där vi har vårt professionella nätverk och agerar utifrån vår yrkesroll.

TikTok och Youtube är där vi blir underhållna och lär oss nya saker.

Snapchat är där vi chattar med bilder, video och text i vardagen.

Twitter-lika plattformar är där du kan följa nyheter, idéer, trender, memes samt sprida korta budskap i ett snabbrörligt flöde. Det är där du i realtid kan ta tempen på vad som händer i världen, och vid större händelser är det där du kan få snabb info från såväl medier som vanliga människor på plats. Det är också där du kan ”utsättas” för människor som tycker helt olika än du, och debattera och diskutera.

Inlägg av @sanasilb
Visa på Threads

En intressant sak som Sara Larsson Bernhardt poängterade angående Threads i jämförelse med Twitter/X är att ditt Instagram-konto ju från början är uppbyggd utifrån dina sociala relationer, som nu följer med till Threads. På Twitter/X har en stor tjusning varit att det i princip kunnat vara helt frikopplat från ditt övriga sociala liv. Det ger en annan typ av frihet. På det viset kommer Threads inte kunna bli exakt som Twitter var, det kommer ha sin egen grej.

Hur funkar Threads?

Så, nu när vi gett lite bakgrund till varför Threads finns kan vi gå in på mer om hur plattformen faktiskt funkar.

Så kommer du igång med Threads

För att använda Threads laddar du ned appen i din appaffär eller går till threads.net och loggar in med ditt Instagram-konto.

Du får första gången du går in ett val om du automatiskt vill följa alla som du redan följer på Instagram. Att acceptera detta (det gjorde jag) ger dig lite av en raketstart på appen eftersom du direkt får ett aktivt flöde med välbekanta ansikten.

Samtidigt kan det också bli ett ganska knasigt flöde, eftersom Threads och Instagram är väldigt olika typer av plattformar. Ett konto du gillar att följa på Instagram behöver ju inte alls vara lika relevant på Threads. Så tänk över en sekund hur du vill göra.

Om du väljer att börja från 0 rekommenderar algoritmen in inlägg baserat på trender och Instagrams vetskap om vad du gillar sen innan.

Om du väljer att följa de du följer på Instagram så kommer konton som inte skaffat Threads än ligga som ”väntande” och så fort de går med kommer du automatiskt börja följa dem.

Du kan välja att fylla i en ny profil manuellt eller så kan du hämta in din profil från Instagram. Jag valde att göra min Threads-profil lik min Twitter-profil eftersom jag ser Threads mer som mitt nya Twitter än som en förlängning av mitt Instagram-konto.

Kopplingen mellan Instagram och Threads

Ditt konto på Threads, oavsett om du tar med dig de du följer eller inte, är sammankopplat med ditt konto på Instagram. När du registrerat dig dyker det upp en ny Threads-knapp på ditt konto där man kan hoppa över till din profil.

Samtidigt så kan du följa helt olika konton på de olika plattformarna, det ena kontot kan vara öppet och det andra privat, du kan ha olika profilbild, beskrivning och så vidare. Så även om de är sammankopplade är de också två olika konton.

Men du kan ju såklart starta ett nytt Threads-konto, men det blir i praktiken ett Instagramkonto också. Ja, det hela är lite rörigt, jag vet.

Här kan du läsa mer om vad som gäller kring vem som kan se och dela det du publicerar på Threads.

Växla mellan flera konton på Threads

Om du har flera Instagram-konton kan du skapa ett Threads-konto för varje och växla mellan dem precis som på Instagram genom att hålla in fingret på din profilikon längst ned i hörnet.

Här finns förklarat hur du går tillväga på appen eller på datorn.

Threads har två flöden

Precis som på Instagram finns det olika flöden du kan vara i på Threads. Du väljer på flikarna högst upp som syns om du trycker på Threads-loggan. I ”För dig”-flödet kommer algoritmen blanda inlägg från konton du följer med sådant som trendar eller som den tror att du kommer gilla.

Väljer du ”Följer”-flödet får du bara upp inlägg från personer du följer. Men det är ”För dig”-flödet som man hamnar i automatiskt, precis som på Instagram.

Jag började direkt ”träna” min algoritm i ”För dig”-flödet genom att trycka på tre prickarna och ”dölj” på alla inlägg som jag kände var irrelevanta för mig. Inlägg som jag gillar gillar jag eller svarar på. På så vis lär sig algoritmen snabbare vad den ska servera dig.

Så funkar hashtaggs på Threads

Meta har valt att testa något nytt gällande hashtags på Threads. När du skriver ett #-tecken kan du söka på taggar och välja en eller skriva en egen. Du kan ha en tagg (det kallas på Threads för ämnen) per inlägg, så det är ingen idé att lägga in flera taggar som vi är vana att göra på Instagram.

Den tagg du väljer bli blålänkad men utan #-symbolen och är då klickbar.

Tanken här är att du ska kategorisera ditt inlägg under ett tydligt tema för att koppla samman det med andra pågående konversationer och trådar.

Allt du skriver i ett inlägg är dock sökbart i sökfunktionen högst upp. Skriv in ett ord och tryck enter för att få upp inlägg som innehåller detta ord.

Som det ser ut nu kan du inte prenumerera på hashtags/ämnen så som du kan på Instagram, men funktioner rullar ut successivt så det kan komma senare.

Skriva inlägg på Threads – vad ska man dela egentligen?

Nu till det luriga: vad ska man egentligen dela på Threads? Flödet är ju i grunden textbaserad med du kan dela bilder, video och GIF:ar. Så det är ganska öppet. Textinlägg kan vara upp till 500 tecken långa och videos 5 minuter. Du kan även spela in och posta ljudmeddelanden.

Du kan dela längre inlägg genom att tråda vidare på din tråd genom att trycka på ”lägg till i tråd”, som du ser på bilden nedan. Innan du publicerar kan du välja om alla kan svara, bara personer du följer eller bara personer du nämner i tråden.

Du kan använda både ljust och mörkt läge på Threads, så här ser det ut i mörkt läge.

I övrigt finns det ju egentligen inga ”regler” för vad man får och inte får dela. För många känns Threads därför som ett oskrivet blad där allt plötsligt är möjligt. Och även om det är en Twitter-kopia så brukar Metas ”kopior” ändå utveckla sin egen kultur. Stories var ju en kopia av Snapchat som blev något helt eget och unikt. Reels är en kopia av TikTok men har också fått en egen stämning. Så även Threads kommer troligen utvecklas till något lite annorlunda än Twitter. Jag skriver Twitter för det är uppenbart att det är något annorlunda än X, som på senare tid blivit överfyllt av troll, extremhögern, rasister, transfober och botar.

Lite intressant är att det inte finns någon kameraknapp för att ta en ny bild direkt i Threads och dela, du kan endast dela från bildrullen. Uppenbart vill man tydligt differentiera här mellan Instagram och Threads. Poängen med Threads är i första hand textbaserat innehåll, det är inte ”en kamera-app” som Instagram. Detta kan jämföras med att det inte finns någon ”repost”-funktion på Instagram, vilket skiljer den från Facebook, och hjälper till att leda användarna mot att publicera eget innehåll i sitt flöde och inte bara delningar av andras.

Några tips från mig kring att posta på Threads

  • På Facebook och Instagram är vi vana att alltid dela en bild till ett inlägg, oavsett bildens relevans. På Threads kan du dela enbart text, ha med bilder om det förstärker budskapet, men inte bara ”för att”.
  • Korta, precisa och genomtänkta formuleringar har ofta en fördel.
  • Du kan redigera ett nytt inlägg inom fem minuter efter det publicerades, så det går att fånga upp små stavfel och misstag.
  • Engagemang och diskussion är på många sätt hela poängen med plattformen, så ställ frågor, be andra att bidra med perspektiv eller fortsätta på din ”tråd”.
  • Det är okej om inte varje inlägg har så hög verkshöjd, de försvinner snabbt i flödet. Här kan du ha högre frekvens utan att framstå som ”spammig”.
  • Sno inte andras inlägg eller idéer! Det finns många som till exempel återupprepar eller översätter andras populära inlägg rakt av utan att credda. Bättre är att återpublicera eller dela med citat och lägga till en egen kommentar. Det är lätt att upptäcka när något är kopierat, och det ser inte särskilt snyggt ut. Självklart kan flera personer tänka på samma idé och dela snarlika inlägg, men att medvetet sno utan cred är dålig internet-sed.
  • Gilla är den enklaste men minsta formen för uppskattning av ett inlägg du gillar, omdelning utan kommentar den största. Svar och citat-omdelning ligger mittemellan. I och med den snabbare frekvensen i flödet är det inget fel med att vara generös mot bra innehåll, det förhöjer flödet för alla och ger mer uppmärksamhet för det som är bra.
  • Om du vill svara eller dela din åsikt i en tråd så kommer du inkludera alla som kommenterat hittills om du svarar på inlägget längst ned i tråden, och om du svarar direkt på original-inlägget kommer du ”exkludera” de övriga svaren, det vill säga du startar en ny fortsättningstråd istället för att fortsätta på en befintlig, och de som svarat tidigare får ingen notis om ditt svar. Det kan vara bra att ha i åtanke.
  • Fler idéer? Lämna gärna en kommentar på inlägget om du har något jag borde lägga till i listan. ☺️

Här är ett inlägg jag delade på Threads med lite erfarenheter från Twitter för vad som varit populärt att publicera där:

Inlägg av @teknifik
Visa på Threads

Det finns ju många användare som varit aktiva på Twitter och kommer ta med mycket därifrån, Twitter har ju trots allt funnits väldigt länge och är ett väletablerat format. Så även om Threads kanske kommer utveckla lite av en egen kultur så kommer det nog inte skilja sig så hemskt mycket från Twitter i vad man publicerar och hur.

Om du aldrig hängt på Twitter kommer du plocka upp ”hur det funkar” rätt snabbt bara genom att hänga i flödet på Threads, interagera och prova dig fram. No worries!

Interaktion och notiser

Du kan interagera med andras inlägg genom att gilla, svara och återpublicera. När du svarar så kommer ditt svar att dyka upp trådat under inlägget. När du återpublicerar kan du välja att återpublicera direkt, då dyker det upp i dina följares flödet precis som det såg ut i ditt flöde men med en liten märkning överst där det står att du var den som återpublicerade.

Du kan även återpublicera med citat, då hamnar inlägget som en delningsruta i ett nytt inlägg som du skapar, så du kan lägga till en egen kommentar till din delning. Liknande som det funkar på Facebook, alltså.

Det finns inga DMs (privata meddelanden) på Threads (i nuläget). Jag kan tänka mig att det är för att man redan ser att så mycket av vår interaktion på sociala medier generellt sker i privata chattar. För att Threads ska kunna få en bra start är det ju avgörande att alla publicerar i det stora flödet. Vill man DM:a får man göra det genom Instagram DM

Personligen tycker jag att notiserna på Threads är lite röriga och det är svårt att hänga med i trådarna. Som tur är finns det flera flikar i notis-fönstret så man kan växla mellan alla notiser, bara svar, omnämnanden och omdelningar.

💬 Ett annat problem är hur vi ska prata om den här plattformen. Threads är ju ett notoriskt otympligt ord att väva in i vardagligt svenskt tal?! ”Jag sitter på Threads”, lite snubbligt. Sen kallas ett enskilt inlägg för ”en tråd”, vilket jag tycker är lite vilseledande utifrån att en tråd på Twitter traditionellt varit när man delar flera tweets i en lång kedja som hänger ihop.

Men det där brukar ju ge sig med tiden!

Blockera och begränsa

Självklart kan du blocka konton på Threads precis som på Instagram, du kan även begränsa vilka som får svara på dina inlägg. När du skriver ett nytt inlägg så kan du trycka på ”alla kan svara” för att ändra till ”Profiler du följer” och ”Endast omnämnda”. Läs mer här!

👉 Läs tips: Per Axbom har gjort en bra lathund för att använda Threads.

När buzzet har lagt sig

Det har varit riktigt festlig stämning på Threads sen det lanserades i EU. Känslan av en nystart är stark. För det är något speciellt när det känns som att ”alla” möts på en ny plattform som än så länge saknar tydliga normer och stoppklossar. Allt är möjligt. Alla är där. Allt är kul och trevligt.

Det här är ju också anledningen till varför många drar paralleller till den korta men intensiva perioden när Clubhouse var det nya heta. Den trenden blev väldigt kortvarig. Det finns fortfarande vissa nischer som använder Clubhouse, men den där första febriga stämningen avtog efter några veckor och användarantalet droppade drastiskt.

Med Threads tänker jag att vi ju har en del historiska fakta att ta i beaktning. Den första är att Twitter aldrig varit den största plattformen. Formatet har tilltalat vissa mer än andra och detsamma kommer ju med största sannolikhet gälla för Threads. Många kommer testa på nu i början, men efter ett tag kommer en stor del glida över mer på sina andra plattformar, medan andra kommer hitta sin plats på Threads. Så även om Threads inte kommer växa sig lika stor som Instagram eller Facebook betyder det inte att den inte har en plats i mixen.

Vi kan även se på hur det varit i övriga världen, som redan haft Threads i typ ett halvår. Appen fick en flygande start när miljontals Instagram-användare strömmade in till appen. Hypen var stor men den avtog. Även om antalet användare fortsätter öka så har tiden som spenderas på appen minskat.

För personer som verkligen gillar Twitter-formatet (läs: personer som mig) är ju också problemet att man nu har 4-5 ”Twitter-lika”-plattformar istället för en. Threads, X, Bluesky och Notes i mitt fall. För andra även Mastodon. X har fortfarande det bästa nyhetsflödet, Bluesky är mysigt häng i min svenska Twitter-bubbla, Threads är nytt, hett och kul. Men om Threads lyckas kan det för min del ersätta de andra. Vi får se! Jag var inte så pepp innan men nu känner jag mig ändå försiktigt positiv.

Det blir också en helt annan situation för mig som har ett rätt etablerat community på Instagram, jag får mycket mer interaktion på Threads jämfört med X och Bluesky, vilket såklart är lockande.

Är det värt att hoppa på Threads?

Fram tills jag var typ 23 år var min grundinställning till alla trender att stå skeptisk vid sidan av och analysera istället för att delta. Men så bestämde jag mig för att byta hållning och istället tillåta mig att kasta mig direkt in i nya trender. Då lär jag mig nämligen mycket mer och mycket snabbare, och kan dela vidare mina insikter.

Och i processen har jag väldigt kul också! Så menar jag att du också med hull och hår ska kasta dig in i Threads?

Nej, det behöver du inte.

Men jag vill bara säga att det går att hoppa på och samtidigt vara skeptisk. Det går att hoppa på och hoppa av igen.

Den här första perioden kom antagligen vara den roligaste. Och vem vet, kanske är Threads just den rätta plattformen för dig?

Behöver du mer sociala medier i ditt liv?

Det är alltid väldigt kul med nya plattformar, men det kan också lätt bli för mycket. Jag kände på Threads direkt igen en känsla jag känner igen från Twitter runt typ 2012-2015 när jag kunde ha superaktiva ”Twitter-dagar”, ofta kopplat till konferenser och event. Det blev en sorts high som var svår att komma ned från sen. Lite stresskänsla.

Så jag har i proaktivt syfte nu satt en tidsgräns på Threads på 30 minuter per dag i iPhones inställningar (tips!). För jag jobbar hårt med att vara en medveten och aktiv användare av sociala medier och jag vill inte hamna i passiv eller slentrianmässig konsumtion.

Jag vill gärna ha ett nytt Twitter, men om du aldrig känt dig dragen till Twitter kan du såklart ta en funderare om du behöver ytterligare en plattform i ditt liv.

Företag och Threads

Det är många företag som varit snabba att hoppa på Threads. Framförallt större företag som redan lyckas bra på andra sociala medier. Threads är ett perfekt ställe att experimentera med sitt företags tonalitet (något Deeped pratade om i sitt nyhetsbrev). Många företag har historiskt använt Twitter som en sorts pressflöde, men även för att framstå som med i tiden och lite mer ungdomliga genom att dela memes och haka på olika trender.

Om du driver företag och redan idag kämpar med att hålla igång Facebook och Instagram behöver du inte skynda över till Threads, du missar inget viktigt. De flesta som är där vill ändå prata med andra människor och inte med företag.

Om du redan idag annonserar på Facebook och Instagram finns det goda möjligheter att du i framtiden också med ett enkelt knapptryck även kommer kunna nå ut via Threads, utan att för delen ha en aktiv närvaro där.

Har du inte riktigt hittat hem på varken Facebook eller Instagram och är ett ganska nystartat företag kan det finnas fördelar med att vara tidigt ute på Threads, då får du ett försprång och kan etablera dig före konkurrenterna.

Då behöver du vara lyhörd för hur kulturen utvecklas, ge massor av värde för att bli relevant och testa dig fram för att se vad som funkar. Detta gäller för alla sociala medier, men fördelen med något nytt är att det är lite lättare att nå ut innan ramarna fullt ut har satt sig och flödet blivit allt för mättat.

Influencers, kreatörer och Threads

Influencers som haft sin hemvist på Instagram har sällan varit särskilt aktiva på Twitter eller sedermera X. Kulturerna och formaten har skiljt sig åt, och det har inte varit så stor overlap i målgrupp.

Nu blir det ju annorlunda eftersom influencers kan ta med sig sin följarskara från Instagram till Threads och direkt få ett försprång, medan de på Twitter/X skulle behövt bygga från 0.

En jag pratade med på Threads sa att det kanske kan bli som ett komplement till Stories, och jag gillar det, för jag har mycket konversationer med mina följare på DMs kopplat till mina Stories, men då får ju bara den som skrev se vad jag svarar. På Threads kan man ha öppna diskussioner, där alla ser varandras svar och även kan interagera med varandra. Dessutom bygger både Stories och Threads på det där lite mer spontana, kronologiska och snabba uppdaterandet. Det kan vara ett bra komplement, helt klart!

Samtidigt tycker jag att om man som influencers känner sig utbränd direkt av tanken på ytterligare en plattform – ta det lugnt. Det är bättre att välja 1-2 plattformar där man lägger krut på att skapa riktigt bra innehåll än att av ren FOMO vara inne och dabba på alla som finns. Ge dig de här första veckorna som en smekmånad och utvärdera sen. Känns det meningsfullt, ger det något, går det i linje med din strategi?

Threads framtid – drömmen om ett öppnare internet i The Fediverse

Slutligen så vill jag avrunda den här guiden och spaningen med att nämna något om Metas plan på att göra Threads kompatibelt med något som heter ActivityPub. Det är ett öppet och decentraliserat protokoll för sociala medier skapat av W3C, som är ansvariga för standardiseringar på internet.

ActivityPub är ett sätt att koppla ihop olika plattformar och flöden av inlägg till ett stort socialt nätverk som ingen enskild aktör äger. Mastodon bygger på denna teknik – den här Youtube-videon förklarar det bra tycker jag.

Du kan jämföra det med hur e-post funkar. Protokollet för e-post är öppet och det finns massor av olika leverantörer och tjänster att använda. Du kan ha Gmail, Outlook eller e-post kopplat till en egen server, men vi kan ändå skicka epost till varandra i ett enda stort nätverk. ActivityPub är ett försök att göra samma sak fast för sociala medier, kan man säga. Att man ska kunna följa konton över olika plattformar, svara på inlägg, gilla, dela osv.

Källa: Wikipedia

Detta stora, decentraliserade sociala nätverk kallas för ”fediverse”, en sammanslagning av orden ”federated” (kan översättas som ”sammanslutet” eller ”förbundet”) och ”universe”. På svenska översätts det som ”fediversum”, läs mer på Wikipedia här.

Att Threads jackar in till fediversum är ett intressant steg för Meta som ju är den största ägaren av centraliserade sociala nätverk på denna planet. Samtidigt är ju Mark Zuckerberg en stor påhejare av framtiden med ett Metaverse, och i de sammanhangen pratar man ofta om vikten av just protokoll som möjliggör att man kan röra sig fritt mellan olika plattformar med samma användarkonto.

I praktiken skulle det kunna innebära att du skulle kunna ha en egen feed med inlägg på en egen server, typ som en blogg, som man kan följa, dela och kommentera på Threads (eller Mastodon). Och att du med ett konto på Mastodon kan följa och interagera med konton på Threads. Här skriver Instagrams VD Adam Mosseri en tråd på Threads om nyheter kopplat till AcitivityPub och fediversum.

Sammanfattningsvis

Jag kan redan se hur Threads nog kan ersätta mycket av det som Twitter tidigare varit för mig, ett flöde för snabb omvärldsspaning och nätverkande. Och ett komplement till min Instagram och mina Stories. Meta har tillräckligt med användare och ekonomiska muskler för att hålla maskineriet igång, och för att göra det till en trygg plats för annonsörer. Men integrationen till ActivityPub kan det dessutom bli en plattform som kan gå bortom Metas i övrigt rätt stängda universum.

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

15 reaktioner på ”Vad är Threads, hur funkar det och är det värt att gå med?”

  1. Jag brottas verkligen med om jag ska gå med eller inte! Är ju nyfiken och tror att jag kan hitta engagemang med läsare men som du skriver pallar man en plattform till liksom 😂 Å tredje sidan älskar jag ju kommentarerna från okända läsare på kampanjer… Kanske skulle prova ändå ⭐️ God fortsättning!

    1. Wow vilket grymt inlägg Elin! Magi! Lärde mog otroligt mycket.

      Jag har dock en fråga: Varför tror du att direkt omdelning utan eget citat är värt mer än med egen kommentar avs det man delat? Tänker att det senare gör inlägget mer personligt + är en extra effort och därmed borde värderas högre?

      Allt gott!

      1. Det beror förstås på! Men med omdelning utan citat så uppmuntrar du mer till engagemang med originalinlägget medan med citat så kommer ju det första steget för likes och svar vara på ditt eget inlägg. Men om du verkligen hyllar inlägget och uppmuntrar till att läsa det och säger varför du gillar det kan det såklart ge högre värde! Så det beror lite på. Ibland kan man ju känna att det behövs kontext till delningen också.

        Jättekul att du gillade inlägget 🙏😊❤️

  2. Använder Threads men ska nog sätta tidsbegränsning per dag… lätt att scrolla bort onödigt mycket tid.

    Angående hashtags. Stämmer inte att ”hashtaggen uppfanns av användarna på Twitter”. Har används likadant på IRC sedan slutet av 80-talet.

  3. Tycker det är svårt att veta vad man ska publicera. Jag har nog för lätt för att ”över-tänka” och göra det för stort. Min uppfattning hittills är att alla tänker högt och det kännds rätt ofiltrerat på Threads (på gott och ont) där TW el X kändes mer politiskt.

  4. Superbra info, förklarat på ett engagerat och tydligt sätt. Jag lutar helt klart åt att ge Threads en chans för nu är min nyfikenhet inte bara väckt, utan klarvaken.

  5. Jag har inte hoppat på än, har varit lite skeptisk men tack vare din förklaring kanske jag laddar ner appen. Vi får se. Funderar över om den appen kommer ta ännu mer tid från mig.

    1. Jag förstår dina funderingar, och jag tycker absolut man ska ta en extra funderare om ett nytt socialt medie är något man ”behöver” i sitt liv. Sätt en tidsram att testa på och utforska och utvärdera. Var varsam med din tid! <3

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!