Sanningen om livet med årets julklapp elcykel ⚡️? Är det värt priset att skaffa en batteridriven cykel?

Ja, jag är en elcyklist. En stolt sådan! Därför blev jag så glad när jag såg att årets julklapp är elcykel! För nästan ett år sedan, mitt i vintern, gick vår förra bil sönder. Då bestämde jag att eftersom Max hade en jobb-bil i sitt företag kändes det onödigt att köpa en ny (begagnad såklart men ändå) bil bara till mig.

Så istället för att lägga pengarna på en bil la vi pengarna på en elcykel till mig. Den vita faran. Detta är en billigare variant (från Biltema).

Därför valde jag att satsa på elcykel

För det första så älskar jag att cykla. Det är något av det bästa jag vet. För det andra så är elcykel ett betydligt mer miljövänligt alternativ när man bor så här i en mellanstor stad jämfört med att åka bil.

För saken är den:

Vi bor i utkanten av stan. Det är ungefär 15 minuters cykelväg till stan. 20 minuter till mitt kontor (eller Sveriges Radio där jag jobbade tre dagar i veckan när jag köpte cykeln). Det är inte jättelångt. Men när jag cyklar den sträckan på vanlig cykel (särskilt när det är motvind, regn, dåligt väder, snö – vilket det allt som oftast är) så blir man rätt trött och svettig.

Framförallt det här med svetten kunde göra att jag tidigare drog mig för att cykla till stan eller jobbet. För att inte nämna när det är typ snöstorm eller hällregn – då känns det ju inte jättekul att cykla.

Men!

Med en elcykel så blir allt detta mycket bättre och det är verkligen sjukt värt. Att cykla i dåligt väder blir betydligt mindre jobbigt. Jag kommer fram med glädjen av en cykeltur, frisk luft och en lätt motion och även om jag cyklat i 30-45 minuter är jag inte svettig. Win! ?

▶︎ Här kan du se mig cykla i 360-video

Några myter och sanningar om att cykla elcykel

“Man får ingen motion”

Falskt. Man får motion. Vissa tror att man på en elcykel bara sitter och åker som på en moped typ. Att man inte behöver trampa alls. Men så funkar inte elcyklar (generellt). Istället ger elmotorn en extra boost när man trampar, efter ungefär 1-2 tramp.

Såklart får man inte lika mycket motion som om man cyklar vanlig cykel. Vill man få lite mer träning kan man använda “low”-läget på elmotorn såklart. Personligen föredrar jag att träna på andra sätt och använda cykeln som mitt vardagliga transportmedel.

Eftersom jag trackar min aktivitet med min Apple watch så vet jag också att jag brukar snitta runt 96-101 i puls under en elcykeltur.

“Det går jättemycket snabbare än vanlig cykel”

Falskt. Det går lite snabbare än en vanlig cykel i uppförsbackar. Men generellt går det ungefär lika snabbt. Jag blir omcyklad av sportcyklister, men cyklar förbi vardagscyklister på vanlig cykel rätt ofta.

Grejen med elcykel är att man kan cykla lika snabbt som om man cyklade sitt hårdaste men blir mycket mindre trött.

“Batteriet tar slut snabbt”

Beror på. Min elcykel, som somsagt inte var superdyr, klarar runt 2-3 mil minst innan batteriet börjar bli så lågt att jag vill ladda för att undvika att det kanske tar slut. Mitt cykelbatteri har aldrig tagit slut när jag varit ute och cyklat faktiskt. Inte ens när jag pushat det på sista pluppen.

Viktigt att tänka på är ju att batterier kan dö snabbare i kylan. Så jag tar in mitt batteri på vintern när jag parkerat cykeln (om möjligt).

“Elcykel är för lata människor”

Nopes, falskt. Jag köpte elcykel för att cykla mer! När jag hade vanlig cykel undvek jag att cykla på vintern eller i dåligt väder. Jag tog hellre bilen eller bussen. När jag skaffade elcykel bestämde jag mig också för att börja cykla året runt. Med rätt kläder och vinterdäck går det galant – även vintertid.

Så att skaffa elcykel har gjort mig mer aktiv och jag cyklar mer och längre sträckor.

“Man kan välja att bara använda elmotorn lite då och då för extra boost”

Njeee.. alltså. En elcykel är byggd för att elmotorn alltid ska användas. Utan den blir cykeln supertung och konstig att cykla på.

När man väl vant sig vid att cykla på full power känns det nästan som att någon aktivt håller cykeln tillbaka närman kör medium eller low. Så jag cyklar i princip alltid på full power. Men visst, om man vill kan man köra low eller medium. Det går jättebra. Men att inte använda elen alls är supersvårt och inte alls som att cykla på en vanlig cykel.

“Det är för dyrt”

Sant, elcyklar är dyra. Det kan jag verkligen hålla med om. I mitt fall hjälpte det att jämföra att köpa en elcykel med att köpa en begagnad bil. Då kändes det plötsligt betydligt mer prisvärt. Sen kan ju inte en elcykel ersätta en bil i alla lägen (och idag har Max sålt sin jobb-bil och vi har en vanlig bil igen, som jag såklart använder ibland).

Men en elcykel är en investering och nu har ju regeringen infört den där premien dessutom.

Även fast min elcykel var en lite billigare variant så hade den fått väldigt bra betyg i olika tester vilket var en stor anledning till att jag slog till. Att köpa en så dyr cykel har också gjort mig mer motiverad att använda den och att ta hand om den (byta däck, rengöra, putsa, fixa). Det enda dåliga med denna cykel är det plastiga kedjeskyddet som ofta krånglar och knakar efter att jag skruvade isär det för att byta däck första gången.

Jag älskar verkligen min elcykel. Har du funderat på elcykel? Vad tycker du talar för och emot? 👇

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

42

Vill du har mer? Kom med i Teknifik Klubb 💖!

Genom att bli medlem i internets bästa gäng så får du exklusiva inlägg och videos, rösta om kommande innehåll, direktchat med mig, live-webinars, workshops, TechSupport och mycket mer.

Ju fler medlemmar vi blir i klubben desto mer och bättre inlägg och videos kan jag skapa här på bloggen och i mina andra kanaler. 🙌

Läs mer om klubben och hur det funkar

Prenumerera på Teknifik Plus 💌

Du kan också skriva upp dig som prenumerant på mitt mailutskick. Där får du uppdateringar, tekniktips, trender och nyheter från mig någon gång i månaden. Helt gratis, inget spam, bara bra grejer.

(Visited 3 783 times, 10 visits today)

4 kommentarer

  1. Stina 22 november, 2017 at 16:02

    Jag skaffade en elcykel för att jag i motsats till dig, HATAR att cykla. Efter ett drygt år med elcykeln har jag kommit fram till att jag inte alls hatar att cykla – jag hatar att svettas. Nu kan jag ta cykeln till ett möte utan att komma fram genomblöt. (Ja, jag är i en viss ålder.) Jag mår också allmänt bättre därför att jag är utomhus mer – allt välmående handlar faktiskt inte om motion och att bränna kalorier.
    Men elcykel som årets julklapp? Njaee…. Så dyra julklappar köper vi inte till varandra i min familj, där blev det fel tycker jag. Men om man helt skippar julklapparna får man kanske ihop till en egen elcykel såsmåningom 🙂

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 22 november, 2017 at 16:17

      Tack för din kommentar Stina! Även fast vi hade lite olika ingång så landade vi ju ungefär lika ändå. ?
      Håller med om att det kanske inte är en solklar julklapp. Men man kan ju gå ihop och skramla förstås! Eller köra på ditt förslag vilket också var smart tycker jag.

      Tack för att du delar med dig ❤️

      Reply
  2. Jörn 23 november, 2017 at 08:24

    För några år sedan började på ett arbete som låg ca två mil från jobbet. Jag fick idén om att jag skulle cykla dit varje dag hela året. Jag gillar att cykla. Jag insåg dock att en timmas cykling på morgonen och en timma kvällen 5 dagar i veckan skulle vara minst sagt utmattande. Jag tittade åt elcykel hållet. Det blev en dyr cykel från Haibike, en lite sportigare variant. Jag kapade ca 15-20 min varje resa. Har aldrig haft så bra kondis som då. Och de dagarna man är seg, regnet öser ner och det är 5° grader snålblåst var det ändå enkelt att ta beslutet att sätta sig på cykeln och dra iväg. Om en liknade situation skulle uppstå (jag arbetar inte kvar) skulle jag köpa en robustare cykel med bredare däck typ mountainbike, har man el spelar vikten och bredden på hjulen inte lika stor roll. Den cykeln jag hade var lite för sportig för att cykla på oplogade skogsvägar. Eller om pengar fanns två cyklar, en för snö och en för barmark, eller två uppsättningar hjul. Jag skulle också överväga inbyggda växlar och remdrift. Dyrt men mindre krångel och färre byten av slitdetaljer när det blev så många mil.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 23 november, 2017 at 08:34

      Spännande att höra! Tack för att du delar med dig. Tycker det här var ett grymt exempel på när elcykeln är ett strålande alternativ. ?⚡️

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *