Press, borden och att inte be om ursäkt som bloggare

Det är så frestande att börja ett inlägg med att be om ursäkt. I början av min bloggkarriär, som startade 2016, känns det som att vartannat inlägg var någon typ av ursäkt. ”Förlåt för att jag inte postade igår”, ”förlåt för att jag inte gjort klart den där recensionen än”, ”förlåt att det varit lite tyst här på bloggen – jag har varit sjuk”. 

Som flitig bloggläsare själv insåg jag dock snabbt hur lite den typen av ursäkter betyder för läsaren. Oftast har man ju inte ens märkt att personen inte lagt upp något? I alla fall inte om man, som jag, följde bloggar med en RSS-läsare som serverade alla nya inlägg i ett kronologiskt flöde. Visst hade man sina favoriter och visst kunde man hoppas på ett nytt inlägg från just dem, men fanns det inget antog jag ju bara att personen i fråga hade något annat (viktigare) för sig. 

När ett inlägg sen väl dök upp ville man ju bara läsa ett bra inlägg, inte en (onödig) ursäkt. Jag läste ju bloggen helt gratis, jag kunde ju inte ha några krav på personen bakom. 

En annan sak jag snabbt lärde mig är att inte lova saker eller berätta om sådant jag funderar på att skriva eller göra längre fram. Till exempel att teasa om en recension som ska komma, eller att i ett inlägg säga att det var början på en serie. Det är som ett brev på posten då att annat kommer i vägen. 

lösenord lösenordshanterare säkerhet hackad sociala medier
Little baby blogger 2018

Att skapa förväntan är att lägga onödig press på sig själv. Denna lärdom står faktiskt till och med i Bibeln (!), när Jesus i Predikaren 5:4 säger: ”Det är bättre att du inte lovar något, än att du lovar något som du sedan inte fullföljer.” (Viktig lärdom för alla föräldrar också, visst?). Eller som killarna i podden Hard fork formulerade det, angående techbolag som pratar om kommande funktioner och produkter: ”Ship it, or zip it” – alltså lansera eller håll tyst. 

Min ambition med Teknifik är att i optimala förhållanden publicera ett inlägg i veckan. Men just nu befinner jag mig långt ifrån optimala förhållanden. Så det känns ändå okej med mig. Men pressen bubblar upp ibland ändå. 

Som innehållsskapare får man lära sig att det viktigaste för överlevnad är att publicera regelbundet och konsekvent. Även om du under ett skov av inspiration och energi skulle kunna trycka ut fem inlägg i veckan är det bättre att ha en regelbunden, konsekvent takt som du orkar upprätthålla år efter år. Det är oftast det som skiljer de som ”lyckas” från de som inte gör det: att bara hålla ut och fortsätta.  

Ett enkelt råd att ge, men desto svårare att leva upp till. För alla är vi inte disciplinerade arbetshästar som likt Haruki Murakami vaknar klockan 04 och sätter oss och skriver i några timmar varje dag. Jag har alltid varit styrd av min intuition, inspiration och motivation. Jag lyckas ju uppnå saker ändå, så jag har accepterat att det är så jag funkar. I alla fall när det gäller mitt mer fria, kreativa liv som Teknifik hör till. 

På Instagram belönas den som publicerar ofta, i alla olika format. Reels, karusellinlägg, stories, kanaler. Ju mer du är villig att dela med dig av från ditt liv, ju öppnare du är, ju mer aktiv, ju mer tid du lägger ned, ju mer du förfinar ditt hantverk – desto mer kommer du belönas av algoritmerna som styr hur ditt innehålls rekommenderas och sprids i flödena.

Gör du tillräckligt mycket Reels, lille vän?

Allra mest kommer du belönas om du är på tårna och följer Instagrams senaste rekommendationer. Meta tjänar miljarders miljarder på annonser som visas i anslutning till innehåll jag och andra med mig skapar. Vi får 0,0 kronor av det från Meta. Så den enda ”belöning” vi strävar efter är exponeringar, visningar, följare. Som förhoppningsvis ska leda till uppmärksamhet från företag och möjlighet att tjäna pengar genom reklamsamarbeten eller jobbuppdrag. 

Det är en evigt pågående innehållsmaskin som slukar det du skapar och kanske ger något tillbaka, kanske inte. Det kan vara kul! Eller effektivt om du har ett budskap du vill nå ut med. Men det kan också vara kreativt och känslomässigt dränerande att försöka hänga med i Meta-plattformarnas krav på förnyelse och att ge av dig själv. Det finns ett uttryck som är ”creator burnout” av en anledning. Det är lätt att pressa sig till gränsen – och för vad?

Missförstå mig rätt, att ha en plattform är ett privilegium. Men det är också ett jobb. Och om det jobbet inte ska betala sig i form av kronor och ören behöver det ju ”löna sig” på något annat sätt. Genom kreativ tillfredsställelse, glädje, socialt utbyte, community – ni fattar. Det ska ju vara lustfyllt! Så därför publicerar jag väldigt lite på Instagram just nu, för det känns oftast mer som ett ”borde” än som något kul.

För att dämpa den där rösten som säger ”borde” påminner jag mig själv om att jag gjort exakt vad jag kunnat, velat och förmått utifrån mina nuvarande förutsättningar. De senaste fem åren har jag övat på att lyssna inåt och inte köra över mina egna känslor och min kropps signaler. Det är något positivt. Fler kreatörer och influencers skulle nog må bra av att göra samma sak, tror jag.

Jag har också lärt mig att prioritera hårdare. Jag har begränsat med tid, kreativ energi och mentalt utrymme för att skriva, skapa och tänka. Därför behöver jag välja var jag lägger den. Den här våren har jag lagt den på framför allt två saker:

  • Den nya tech-startupen Femma som jag är medgrundare för! Läs mer här och här. Nyfiken? Prenumera på Femmas nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad, vi har precis slutfört en crowdfunding för att kunna färdigställa vår prototyp!
  • Betalda uppdrag: jag har bland annat skrivit en ny guide för Ny teknik, föreläst på Köpings bibliotek samt hållit en workshop om sociala medier för Pite science parks startup-program. 

Jag längtar verkligen efter en tid när jag ska ha lite mer utrymme för att skriva och skapa för Teknifik.. Det finns flera idéer på inlägg jag vill skriva som jag både researchat och gjort disposition för. Men jag är i min ”motherhood season” och jag omfamnar det. Tids nog kommer jag kunna skriva mer igen. Och jag längtar. Jag är mer osäker på Instagrams och min framtid, ärligt talat!? Men har så fina relationer på Stories och DM att jag har svårt att släppa det helt. Vi får se.

Men jag vet av erfarenhet att ju längre uppehåll jag tar från att skriva här, desto större blir tröskeln för att skicka ut igen. Det är samma sak varje gång. Den enda lösningen är att komma tillbaka på hästen, kasta sig ut, ta steget, trycka på knappen och sen är det jobbigaste över. 

Och så fort jag tagit klivet kommer skrivivern över mig och det känns kul och lustfyllt igen. 

Tusen tack till dig som prenumererar, ni är närmare 1000 personer nu och det värmer verkligen djupt inne i kreatörs-själen att veta att ni finns där. Ni som aktivt valt att ta del av det jag skriver, och att ni kommer få det till er inkorg oavsett om nästa inlägg kommer om en vecka, månad eller ännu längre. 💌 Utan algoritmer eller amerikanska tech-bolag som mellanhand. 💪

Vi hörs igen snart!

/Elin

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

12 reaktioner på ”Press, borden och att inte be om ursäkt som bloggare”

  1. Så roligt att läsa något ifrån dig igen – och så vansinnigt likt något jag skulle kunna skriva! Nu har jag ju följt dig i evigheters evigheter och det är OCKSÅ en intressant aspekt på det hela; att se hur andra kreatörer utvecklas, hittar nya vägar.

    Vid sidan av mitt jobb som grafisk formgivare håller jag uppskattade föreläsningar om hur småföretagare når ut på sociala medier, hur man bygger sitt varumärke osv. Men jag själv? Jag är ett monstruöst misslyckande som inte lever upp till mina egna goda råd.

    Jag får total ångest över vad jag ska posta på LinkedIn, jag har inte uppdaterat portfolion på min hemsida på evigheter, jag är på tok för slumpmässig i mina inlägg på sociala medier. Katastrofalt!

    Men jag mäktar inte med; det är för pressande, tar för mycket tid för vad det ger. Ett inlägg är sällan något man bara klämmer ur sig på fem minuter – ÄNDÅ ska det vara intressant, underhållande, lärorikt och snyggt. Jag har haft en tendens att be om ursäkt, men nu har jag släppt det. Som enmansföretagare MÅSTE man prioritera! Försöker tänka att jag duger bra ändå.

    1. Åh, tack Mona för att du delar med dig! Och jag känner igen det du skriver så mycket. Även om man vet vad som man borde göra så kan det vara många saker som påverkar att man inte gör det. För mig handlar det nog ofta om motivation – alltså att det inte känns tillräckligt angeläget och prioriterat, vilket jag tror är intuition som är värd att lyssna på. Jättebra att du har släppt det, för ja, man måste verkligen prioritera. Antagligen ofta mycket hårdare än man gör också! Heja dig!!

  2. Tack för som alltid så matnyttig brev från dig. Även jag har följt dig i många år nu och instämmer helt i att som läsare är jag glad när du än väljer att göra utskick/content. Kommer fortsätta följa dig och ville mest ge glatt hejja-rop, tacka och säga att jag uppskattar det du gör!
    Bästa hälsningar, Hanna

  3. Det är ju som en glad bonus när det dyker upp något. Hellre sällan än hela tiden tycker jag. Då känner jag som läsare mer press att hinna med. För 15 år sen när det inte fanns lika mycket content så kanske det funkade men nu, nu när det är saker överallt man vill hänga med på så är det mycket bättre med sällan och lite mer tanke bakom kanske. Så tänker jag.

    1. Ja jag håller med dig – man har ju under åren fått fler plattformar att följa och fler personer då både de man följt länge finns kvar och nya börjar. Många av mina favoriter publicerar varannan vecka eller mer sällan och det är ju helt lagom för att man ska hinna verkligen läsa allt. Men den logiken funkar ju tyvärr dåligt på både traditionella bloggar (hur ska folk veta när det nya kommer och komma ihåg att kika in?) och Instagram pga algoritmerna. Det är därför jag är så glad att jag tog beslutet redan i början av förra året att Teknifik skulle bli ett nyhetsbrev och blogg 🙏 Då funkar det ju!

  4. Heja dig – vilken tur att du skrev igen! Jag tycker väldigt mycket om dina texter och den här gången hamnade den precis rätt i timing och mina egna upplevelser som kreatör.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!