Jo, det går faktiskt! Alla vet vi att en Reel inte får vara längre än 90 sekunder, men ändå så går det faktiskt att ladda upp längre klipp (upp till 15 minuter!) som Reels på Instagram. Det hela är bara lite… virrigt. Och det kommer med några ganska avgörande nackdelar.
Men låt mig förklara…
Funktionen som möjliggör längre Reels
För att ladda upp en längre Reel är det först några viktiga saker att tänka på:
- Du kommer inte få tillgång till Instagram Reels redigeringsfunktioner i appen, så du måste klippa klart din video innan du laddar upp (denna app använder jag!)
- Du kan inte heller lägga till musik från Instagrams musikbibliotek ifall din Reel är längre än 90 sekunder, så du behöver lägga på musik på förhand när du redigerar videon. Använd musik licenserad under Creative commons eller licensera via t.ex. Epidemic Sound.
När du sedan går för att ladda upp din Reel ska du inte gå till skaparfönstret för Reels utan du ska ladda upp din video som ett vanligt Instagram-inlägg.
Därefter omvandlas det ”magiskt” till en Reel istället, och du kan lägga på text och stickers, och välja omslagsbild, precis som med vanliga Reels.
Instagram har nämligen slagit ihop det som tidigare var ”video i flödet”, senare ”Instagram Video” med Reels. Så så länge din video inte är längre än 15 minuter kommer den laddas upp som en Reel när du laddar upp från bildrullen som ett ”vanligt” inlägg.
Lite snurrigt men så är det!
Längre Reels rekommenderas inte i andras flöden
En viktig sak som är viktig att känna till gällande detta är att en Reel längre än 90 sekunder typ ändå inte funkar som en ”riktig” Reel. För den rekommenderas inte in i folks flöden, alltså till personer som inte redan följer dig. Den dyker varken upp som rekommendation i vanliga flödet eller i det dedikerade Reels-flödet.
Så om du vill ha chans att bli viral och nå utanför din befintliga följarskara ska du hålla dig till ”vanliga” Reels kortare än 90 sekunder.
Nå dina följare med ett engagerande innehåll
Det här tricket är alltså ett bra sätt att skapa längre Reels med syfte att nå dina befintliga följare. Jag gör till exempel längre Reels för mer utbildande klipp eller för lite längre tutorials. Det är innehåll som är högst intressant för mina följare, som passar i videoform och jag upplever att Reels får större exponering och engagemang från mina följare jämfört med karusell-poster eller statiska bildinlägg.
Jag brukar dock hålla mig runt max 2 minuter, för folk har trots allt begränsad uppmärksamhet i flödet.
Både längre Reels och vanliga Reels har sin poäng
Jag kan villigt erkänna att jag tycker det är superkul att göra Reels. Det är lite som youtube-videos fast kortare, enklare och lite mer som Instagram Stories (två olika format jag verkligen gillar). Jag tycker det fyller en funktion och det passar mig betydligt bättre (utifrån min målgrupp och profil) att göra Reels på Instagram jämfört med att skapa för TikTok.
Korta Reels funkar superbra för produkttester och korta tips, det får ofta stor spridning och hjälper mig att växa på Instagram och locka nya följare. Längre Reels funkar för mer utbildande och förklarande videos samt lite längre tutorials, något som uppskattas av mina följare och bygger min relation till dem.
Det viktiga är bara att känna till de här olika funktionerna och poängerna med de olika formaten – så kan man själv välja när längre Reels passar in i ens flöde.
2 reaktioner på ”Så gör du Instagram Reels som är längre än 90 sekunder”
Tack Elin! Jag har varit helt förvirrad kring detta. Särskilt det här med att musiken inte kan läggas till i Insta utan måste finnas innan. Jag har liksom inte fattat varför jag har lyckats ibland och ibland inte. Säga vad man vill om Insta. Men tydliga instruktioner för användarna är definitivt inte deras grej.
Sån tur att du finns ✌🏻
God jul
Så mycket bra information här!! Tänk om Instagram hade varit lika duktiga.