Det här avsnittet är sponsrat av Wise IT

Något som fått stort genomslag bland techföretag de senaste åren är att använda element från spelens värld även i andra kontexter – allt för att motivera oss till ett visst beteende.
Så hur funkar det här egentligen, varför har det blivit så populärt och kan gamification användas för att få oss att ta mer hållbara beslut?
Medverkande
- Cecilia Katzeff, docent i människa–dator-interaktion på KTH
- Daniel Gustafsson, grundare framtidsbyrån Älska
▶︎ Lyssna via: Apple podcasts // Acast // Spotify // Webb
Jag älskar att spela. På mobilen spelar jag gärna enkla, pussliga spel som ger hjärnan lite vila från alla andra tankar. När det gäller TV-spel föredrar jag antingen spring-och-hoppspel eller filmiska, storydrivna spel som känns som en riktigt bra film.
Inbyggt i spel finns massor med mekanismer som får engagerar oss, knuffar oss i rätt riktning och får oss att återvända om och om igen.
Dessa mekanismer används även i helt andra kontexter. För att få oss att köpa saker, hålla kvar oss på sociala medier eller motivera oss till ett visst beteende. Till exempel genom poängsystem, medaljer, nivåer och andra spelrelaterade element.
Reklamsamarbete
Tillsammans med Wise IT vill jag be dig ställa frågan: tänk om?
Även om du inte har utbildning eller tidigare erfarenheter från IT-branschen så kan det vara framtiden för dig. Det behövs nämligen massor med ny kompetens i denna bransch.
Wise IT är ett rekryterings- och konsultbolag som är specialiserade på IT- och techbranschen. De vill gärna hjälpa dig att hitta ditt nästa steg.
Vill du komma in i bransch där det finns jobb, karriärsmöjligheter och gratis utbildningar? Gå in här och läs mer:
wiseit.se/tankom
Detta kallas för gamification. Ett fenomen som fått väldigt mycket uppmärksamhet och blivit ett buzzword i kommunikation- och techbranschen de senaste 10 åren. Till en sådan grad att du nästan inte kan registrera ett konto eller ladda ned en app idag utan att någon typ av gamification dyker upp.
Så hur funkar det? Varför har det blivit så populärt och är det möjligt att använda drivkrafterna som får oss att älska spel för att till exempel skapa mer hållbara beteenden?

I avsnittet hör du
Jag har pratat med KTH-professorn Cecilia Katzeff som forskar inom människa–dator-interaktion. Hennes intresse ligger i gränslandet mellan människa och teknik och på senare år har hon jobbat med just hållbarhet. Bland annat så har hon testat att använda spel, tävlingar och gamification för att motivera till mer hållbara beteenden.
Daniel Gustafsson är gamification-nörd sedan flera år tillbaka och jobbar på framtidsbyrån Älska. Han har lång bakgrund inom marknadsföring, företagsutveckling, digitalisering, dataspel och mediaproduktion. Han har använt gamification som metod och föreläser också om fenomenet.
Lyssna nu
Podden finns att lyssna på via
- Apple podcasts / Podcaster
- Acast
- Spotify
- Andra appar där poddar finns