50 inläggsidéer för företag på sociala medier

Foto: Pia Gyllin

Att den digitala världen ingår i den riktiga världen går inte att förneka 2019. Företag som väljer bort att finnas på sociala medier blir därför halvt osynliga. Allt mer av vår tid spenderas i våra sociala flöden och alla företag vet att vill man nå sina kunder måste man vara där kunden är.

(Om du vill ta reda på var dina kunder befinner sig på sociala medier, kolla in Svenskarna och internet).

Jag rekommenderar företag att registrera konton på alla sociala medier. Så att ni är sökbara, går att tagga och kan följa om och i så fall hur kunderna pratar om er på kanalen. Däremot behöver ett företag inte vara aktiva på alla kanaler samtidigt, det kan bli övermäktigt.

Välj de mest relevanta kanaler för er målgrupp och era målsättningar. Upplys i de andra kanalerna var ni finns istället, att kontot inte är aktivt och hur man når er på bästa sätt.

Vad ska vi publicera?

På de kanaler som är mest relevanta utifrån företagets målgrupp, syften och mål gäller det att skapa innehåll som faktiskt ger värde. Tänk utifrån kundens eller målgruppens perspektiv: vilken motivation har de att faktiskt följa, gilla eller klicka? Är innehållet relevant och hur passar det in i din målgrupps liv?

Sociala medier är ju för de allra flesta något vi använder i vardagen. När vi sitter på bussen, sitter på toa, är hemma på soffan eller i en paus på jobbet. Det är viktigt att tänka på när man funderar på vilket innehåll man ska skapa och dela.

Olika sociala medier har också olika funktioner i våra liv. Ju större förståelse vi har för hur, var och varför vår målgrupp använder ett visst socialt medie desto lättare kommer det bli att skapa innehåll.

Fokusera inte heller enbart på sälj. Vi är i dagens samhälle reklamtrötta och våra ögon kan sortera på bort för ”säljiga” eller annons-lika inlägg i flödena på nolltid. Det blir en snabb scroll förbi och vidare mot något som känns engagerande och intressant. En bra tumregel är 80 % värde och 20 % sälj.

Foto: Pia Gyllin

Kom ihåg:

  • Vi människor gillar att prata med människor – så våga vara närvarande och ha en personlig ton även på företagskontot
  • Transparens engagerar – låt era följare kika in bakom kulisserna
  • Visuellt är viktigt – använd bilder, video och grafik för att fånga in följarnas uppmärksamhet
  • Anpassa efter er målgrupp – vem är det du pratar med och varför? Det finns ingen one-size-fits-all för sociala medier. Utgå alltid från företagets målgrupp, syften och mål.

50 inläggsidéer till sociala medier för företag

  1. FAQ: Svaret på en av de vanligaste frågorna du eller dina säljare svarar på.
  2. En kort instruktionsvideo som underlättar för befintliga kunder.
  3. Förklaring av ett ord eller begrepp ni ofta använder på ert företag.
  4. Inblick i hur ni förbereder er inför en viktig period, mässa eller dag för ert företag.
  5. Bakom-kulisserna på en vanlig dag – vad händer och vem får det att hända?
  6. Hur idén till företaget föddes.
  7. Vem som grundade företaget och varför.
  8. Fira en viktig milstolpe (aktuell eller historisk) i företagets historia.
  9. En fin kundreaktion, recension eller feedback företaget fått på sistone.
  10. En rolig detalj från kontoret, lagret, butiken eller liknande.
  11. En viktig vändpunkt i företagets historia och vad den ledde till.
  12. Porträtt av företagets anställda – vilka är de, vad har de för erfarenheter/specialkompetenser och varför är de så bra på sitt jobb? Glöm inte att ta med en rolig detalj (t.ex. ett intresse eller partytrick) som gör personen levande.
  13. Work-in-progress: dela en snabb inblick i något ni jobbar på just nu.
  14. Rekommendera en produkt eller tjänst som kompletterar det ni gör i ert företag på ett bra sätt.
  15. Era bästa verktyg (digitala eller fysiska) och vad de gör för er i vardagen.
  16. Be om input från era följare om något ni jobbar på just nu – människor älskar att vara hjälpsamma.
  17. Tacka en kund och beskriv varför ni uppskattade den.
  18. Berätta om ett mål ni har och hur ni jobbar för att nå dit.
  19. Visste du att… Berätta om något oväntat eller överraskande om företaget.
  20. Berätta om en viktig värdering företaget har och hur det påverkar er business.
  21. Dela med er av statistik och vad den beror på. Till exempel när ni säljer som mest under året eller en satsning som gav resultat (transparens engagerar!).
  22. Dela ett misstag eller ”fail” och vad ni lärde er av det eller hur ni löste situationen.
  23. Vattendelaren: ta tempen på era följare genom att låta dem välja mellan två alternativ kopplat till ert erbjudande. Vilken färg/smak/modell föredrar ni? Hur gör ni X – si eller så? Vad är viktigast för dig X eller Y?
  24. En rabattkod eller specialerbjudande bara för era följare på sociala medier (var generös!).
  25. Infografik: presentera fakta eller statstik om er bransch eller ert företag på ett intresseväckande och grafiskt tilltalande sätt. Bild eller video. 
  26. En nedladdningsbar gratisprodukt. Till exempel en e-bok, guide eller mall med stor nytta för era kunder. 
  27. Svara på en kundfråga ni mottagit ”Lisa frågade…”.
  28. Berätta om en udda arbetsuppgift eller aktivitet ni gör som få känner till.
  29. Då och nu… berätta om något som förändrats i företaget/branschen de senaste 5, 10 eller 20 åren.
  30. Förhandsvisning: låt era följare på sociala medier få en förhandstitt på en ny produkt eller tjänst.
  31. Tips och trix… små saker som gör stor skillnad i era kunders vardag (kopplat till ert företag eller tjänst).
  32. Ett super-case: hur er tjänst eller produkt förändrat något signifikant för en kund och verkligen gjort skillnad.
  33. Trendspaning: vad kommer hända i er bransch nästa år eller ännu längre fram?
  34. Innovation: berätta om någon ny spännande innovation som kommer påverka er tjänst/produkt/bransch.
  35. Hylla en hjälte: vem ser ni upp till och inspireras av? Var bjussiga med beröm!
  36. En överraskande siffra: plocka ut något spännande/uppseendeväckande från branschstatistik eller er egen data – utmana fördomar eller uppfattningar.
  37. Tävling! En bra tävling ska ha ett riktigt generöst och häftigt pris, en motiverande utmaning (läs på om lotterilagen!) och få era följare att känna sig riktigt peppade på att delta. 
  38. Q&A: bjud in era följare att ställa frågor och svara på allt. Ta hjälp av hela företagets expertis och kompetens. 
  39. Omvärldsbevakning: dela spännande länkar till videos/artiklar/nyheter kopplade till er bransch/tjänst/produkt. 
  40. Evolution: visa hur ert företag har förändrats över tid till exempel genom en tidslinje, hur er logga/grafiska profil utvecklats eller liknande. 
  41. Pick a brain: intervjua en person på företaget om deras yrke, varför de valde det och vad som är lätt/svårt, kul/jobbigt, utmanande etc i deras vardag. Vi människor är nyfikna på andra människor!
  42. Ny på jobbet: presentera en nyanställd – var kommer de ifrån, varför sökte de jobbet och vad är de peppade på i sin nya roll?
  43. Veckoschema: vad kommer ni göra i veckan, vilka viktiga saker står på schemat?
  44. Uppmärksamma en udda högtidsdag kopplat till er produkt/tjänst/bransch. Det finns högtidsdagar för allt nuförtiden. Skit i kanelbullens, alla hjärtans och de uttjatade och lägg krutet på en som faktiskt har betydelse för er och det ni säljer. Gör en grej av det!
  45. Throwback Thursday: dela en tillbakablick på en torsdag.
  46. Follow Friday: tipsa era följare om andra konton att följa på en fredag.
  47. Bästsäljaren: berätta om er mest sålda produkt/paket/tjänst och storyn bakom den. 
  48. Papperskorgen: berätta om en idé/produkt/ett paket/tjänst som ni kasserat och storyn bakom den.
  49. Ett citat: har någon på företaget sagt något smart på senaste i en föreläsning, presentation, säljspitch eller i en podd? Dela!
  50. En #challenge: det snurrar alltid runt olika utmaningar på sociala medier och youtube. Plocka upp en och gör en twist med relevans för ert företag/bransch/produkt/tjänst. Utmana era konkurrenter! Eller hitta på en egen. 
Har du fler tips på innehåll? Dela i kommentarerna.

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

19 reaktioner på ”50 inläggsidéer för företag på sociala medier”

  1. Tack för en bra lista Elin! 🙂 Har sparat inlägget och printat ut bilden och satt upp den på väggen på kontoret!

  2. WOW vilken fantastiskt bra lista! Vi på @klintacandles tackar dig! Och komme rinspireras om och om igen.
    VI funderar och har googlat och googlat men hittar inga svar…. Vi har nyligen gått om 7000 följare och har en del engagemang och helt plöstligt verkar viss statistik försvinna. Vi kan till exempel inte längre se hur många som når våra inlägg via hastaggar längre. Men som sagt, kan inte hitta något om detta… Är det känt att kontona förändras ju större de blir eller är det ännu ett SoMe-fenomen som man får gissa sig fram till?
    Ännu en gång tack!
    Lisa och Helena på Klinta

    1. Hej Lisa och Helena! Jättekul att höra att listan kom till pass 🥰❤️ Angående statistiken så håller Instagram på med en del förändringar i och med nya sekretess-lagar i EU. Kan vara det som spökar. Alternativt bara lite buggar i appen. 😬

      1. Vi misstänkte det Elin! Stort tack för din återkoppling – inte alltid lätt att hänga med i allt som förändras i SoMe. 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!