Influencer marketing – så funkar det Vem är en influencer och hur kan företag använda influencers i sin marknadsföring?

elin häggberg influencer marketing

De senaste åren har influencer marketing blivit ett allt mer uppmärksammat sätt för företag att nu ut längre med sin marknadsföring. Det spås också bli en av de stora trenderna på sociala medier under 2018.

Jag har ju tidigare berättat hur bloggare och influencers tjänar pengar. Men hur funkar det egentligen från företagens sida? Det tänkte jag gå igenom i det här inlägget. En liten snabbkurs i influencer marketing helt enkelt.

⭐️ Vem är influencer?

En influencer är en person som har en räckvidd utanför sin egen vänkrets. Det kan vara genom en blogg, Instagram, Youtube eller LinkedIn.

Att har många följare innebär såklart inte att man automatiskt är en influencer – man måste också ha en påverkan på sina följare. Detta sker främst när följarna har förtroende för influencern.

Kändisar kan ha en viss påverkan genom att vara idoler och förebilder, men de har sällan lika högt förtroende som influencers som byggt upp sina kanaler från grunden. Dessa influencers har oftast en betydligt starkare relation till sina följare och är experter på att skapa innehåll för dem.

⭐️ Vad är influencer marketing?

En undersökning som Ipsos gjort på uppdrag av Google visade att 70 % av tonåringar på youtube litar mer på influencers än traditionella kändisar.

När en influencer har sina följares förtroende kan de forma budskap så att det blir mer ett tips från en kompis än en reklamannons. Något som har en enorm kraft i vårt reklamtrötta samhälle!

Företag idag kämpar med att nå ut med sina budskap och skapa relationer till sin målgrupp på sociala medier.

Influencers har redan relationen till följarna, plattformen och expertisen för att skapa rätt innehåll för sin målgrupp. Detta kan företag få del av genom att samarbeta med influencers!

En bra influencer har också ett starkt (personligt) varumärke som ger dragkraft, positiva associationer och kredibilitet till de företag influencern ingår samarbeten med.

Ett samarbete med en influencer kan ge: bygga relation, nå ut till ny målgrupp, stärka varumärke, värdefullt innehåll, exponering, sälj/konvertering, buzz m.m.

⭐️ Hur skapar man värdefulla influencersamarbeten?

Många företag idag har fattat att det finns kraft och möjligheter i influencer marketing. Men det finns mycket att tänka på för att lyckas – här kommer mina bästa tips:

  • Ha ett tydligt syfte och mål med samarbetet. Vill ni nå ut till en ny målgrupp? Bygga tightare relation till en befintlig målgrupp? Nå ut med ett budskap? Diskutera detta med influencern så ni är överens om förväntningarna.
  • Välj rätt influencer för just er kampanj/ert varumärke! Allt handlar om RELEVANS. Gör er research: Vem pratar till just er målgrupp? Vem har följarna ni vill nå? Vem delar ert företags värderingar? Att samarbeta med oseriösa influencers eller fel profil för er kan ge negativ effekt för ert varumärke – så välj med omsorg.
  • Ni får vad ni betalar för. Att ge en person en produkt för 500 kr och sedan hoppas på resultat motsvarande flera timmars professionellt arbete är inte realistiskt. Professionella influencers vet sitt värde och levererar där efter. Influencer marketing är inte gratis men det ger grym ROI om man investerar i rätt influencer.
  • Jobba långsiktigt! Eftersom influencers styrka ligger i förtroende och relation måste ni ge samarbetet tid. Influencers är inte ett quick fix! Bygger ni en relation och ett långsiktigt samarbete med influencern får ni en trogen ambassadör och en stark relation till målgruppen som kommer ge tillbaka om och om och om igen.

⭐️ Vanliga fallgropar och hur ni som företag undviker dem:

❌ “Vi fick inte så mycket konvertering som vi hoppades.”

✅ Det är få fall där det funkar att köra direkt på konvertering i första samarbetet. Tänk långsiktigt och börja med att skapa acceptans och engagemang!

❌ “Vi la jättemycket pengar på en stor influencer med massa följare men fick inte så mycket tillbaka.”

✅ Satsa på en eller flera mindre influencers med rätt målgrupp och större engagemang istället.

 “Vi blev anmälda till RO för influencern hade inte reklammärkt.”

✅ Jobba med seriösa influencers med koll på lagar och regler. Och ställ krav på rätt märkning!

 “Vi vill inte betala influencers för det känns inte lika genuint – vi ger gratis produkter istället!”

✅ En bra influencer har god relation till sina följare och kan göra genuina samarbeten. Produkterna måste skattas för så är ej gratis. Och ingen kan betala hyra med produkter. Och det måste ändå reklammärkas.

Jag hoppas att denna crash course i influencer marketing kan ha gett lite mer insikt och förståelse för hur det funkar och vad man ska tänka på.

Har ni några frågor om influencer marketing får ni jättegärna ställa dessa i kommentarerna. 👇

Ett tips är också att följa Influencers of Sweden på webben och i sociala medier – där samlas massor av den senaste och bästa informationen kring influencer marketing.

Detta inlägg började som en serie i fyra inlägg på LinkedIn – följ mig gärna där om ni vill veta mer om sociala medier för företag. 

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

16
(Visited 1 107 times, 1 visits today)

6 Kommentarer

  1. Pingback: Att ta betalt som influencer - Cashew Kitchen

  2. Christer Holm 12 december, 2017 at 12:51

    Bra skrivet, stämmer på pricken hur det är:)
    Delar den här på min Facebook Sida 🙂

    Svara
  3. Sofi 15 januari, 2018 at 15:07

    Tack för bra info! Sitter precis och funderar på hur man ska tänka kring denna typ av marknadsföring! Titta gärna in på min webbshop och kom med tips. Hade vart guld! Bästa, Sofi

    Svara
  4. Pingback: 5 trender på sociala medier 2018 - Teknifik

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *