Ny funktion för iPhone låter dig sätta tidsgräns och låsa sociala medier En titt på den nya funktionen "Skärmtid" i senaste uppdateringen för iPhone, iOS 12.

Sociala medier – det är ju något av det bästa som finns! Men när jag är stressad, drar mig för att ta tag i viktiga uppgifter eller mår smådåligt har jag en tendens att fastna i en scroll-loop där jag bara klickar mellan Instagram, Facebook, Twitter och LinkedIn om och om igen på jakt efter någon distraktion.

Jag har tidigare skrivit om tips för att bli mindres stressad av sociala medier men nu har Apple släppt en funktion i senaste uppdateringen iOS 12 till iPhone som många längtat efter.

Skärmtid – bli mer medveten av hur du använder din mobil

Om du uppdaterat din iPhone till iOS 12 (funkar bra även för äldre iPhones!) så dyker funktionen “Skärmtid” upp i dina inställningar.

Jag är personligen lite allergisk mot just ordet “skärmtid” eftersom att använda en skärm liksom inte är en viss aktivitet. Att betala räkningar, skriva roman, styra ihop en födelsedagsfest, skapa ett digitalt konstverk, scrolla på Facebook, researcha på Wikiepedia etc är ju alla väldigt olika aktiviteter liksom.

Men sitt namn till trots så skiljer faktiskt “Skärmtid” på olika aktiviteter vilket jag tycker är jättebra. Den kategoriserar automatiskt appar mellan Sociala nätverk, produktivitet och kreativitet.

Du får se både daglig användning och snitt över 7 dagar. Där kan du se vilka appar du använder mest och hur många minuter du spenderar. Om du scrollar ned längre kan du också se hur ofta du väcker din mobil.

Du kan även se vilka appar som skickar flest notiser till dig – perfekt för att se vilka du bör stänga av för att få lite mer lugn och ro i ditt digitala liv.

Sätt timers för användning

Genom funktionen “Appbegränsning” kan du sätta tidsbegränsningar för särskilda kategorier av appar. Du kan också välja appar som undantas från begräsningarna så det är väldigt anpassningsbart.

Jag har valt att testa att sätta sociala nätverk till 2 timmar per dag. Jag använder ju sociala medier i mitt dagliga jobb, så det tar ju upp en hel del tid.

Fem minuter innan du uppnått din gräns får du en varning. Där efter “låses” apparna som räknas in i kategorin “Sociala nätverk” (minus de du valt som undantag). När du klickar på en av apparna kommer skärmen till höger upp. Du kan såklart välja att ignorera tidsbegränsningen. Antingen i 15 minuter eller resten av dagen.

Schemalägg skärmfri tid

Om du vill lägga bort mobilen helt och hållet kan du välja att schemalägga skärmfri tid. Då får du bara använda appar du valt som undantag som telefon och meddelanden till exempel.

Genom ditt iCloud-konto kan du se till att alla skärmar på dina Apple-enheter omfattas av din skärmfria tid.

Personligen känner jag att det här är lite väl för mig. Jag har “Stör ej”-läge schemalagt från kvällen så det tycker jag funkar.

Jag brukar alltid prata om att teknik som vi mår dåligt av vill vi inte använda. Eftersom många känner sig stressade över sociala medier och har svårt att stå emot flödenas lockande utformning så har Apple fått lov att lyssna.

Bara genom att bli mer medvetna över hur mycket vi använder vår mobil och till vad tror jag att vi kan få en mycket bättre relation till våra älskade smartphones.

Jag föredrar denna approach så mycket mer än att bara låsa in mobilen i ett kassaskåp eller gå tillbaka till en “dum mobil”. För jag vill hitta strategier för att ha en sund och bra relation till min mobil och mina appar utan att begränsa alla bra och roliga grejer jag har i mobilen.

För er med Android-mobil då?

Jo men även Google har byggt in en sådan här funktion i senaste uppdateringen av Android som heter “Android Pie”. Den har dock inte släppts till alla modeller och märken än men den är på gång och rullas ut. Så ha lite tålamod så kommer jag skriva mer om deras “digital wellbeing”-funktion när den är lite mer ute också.

⭐️

Vad tycker du om den här funktionen? Är det något du kommer testa?

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

6
(Visited 144 times, 1 visits today)

3 kommentarer

  1. Wilda 5 oktober, 2018 at 16:37

    Åh så dubbelt detta. Vill testa men vet inte om jag längre har samma behov av det. Jag har verkligen blivit bättre på att ha skärmfri tid ändå och det är ofta annat som fångar min uppmärksamhet mer än sociala medier i och med studierna. Sen har jag ju inte aviseringar på, vilket så klart spelar stor roll för det.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 5 oktober, 2018 at 17:08

      Grymt att du hittat dina egna strategier! Kanske vänta med att testa tills du känner ett eventuellt behov uppstå? Ingen idé att gå över ån efter vatten eller vad man säger 😉

      Reply
  2. Pingback: STJÄRNÖGONBLICK 40 | svampskogen och skratten. | REAKTIONISTA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *