10 tips för att bli mindre stressad av sociala medier och mobilen För dig som känner att du skrollar bort för mycket tid och lätt hamnar i dåliga vanor.

stressad av sociala medier notiser slå av stör ej iphone android

Brukar du känna dig stressad av din mobil och sociala medier? Med dagens teknik är det lätt att känna att man ibland slösar bort tid i onödan. De sociala mediernas affärsidé går ut på att hela tiden locka till sig vår uppmärksamhet och få oss att stanna så länge som möjligt, vilket ofta går emot vad vi själva egentligen vill.

Jag är grunden positiv till vår mobila teknik och sociala medier men det är viktigt att tekniken jobbar för oss, inte emot oss. Även jag kan behöva ta en paus från min mobil och sociala medier ibland. För det är allt för lätt att fastna i en scroll-loop och ändlöst prokrastinerande. 

Här kommer några tips på några konkreta och enkla saker du kan göra nu direkt för att minska stressen från din mobil och sociala medier.

1. Stäng av notiser i mobilen

Notiser är de små meddelandena som ploppar upp på skärmen när du fått ett nytt meddelande, när någon gillat din bild på Instagram eller liknande. Det kallas även ibland för aviseringar.

Om du inte själv reglerar vad olika appar på din mobil ska få skicka som notiser finns en risk att du blir totalt översvämmad.

Gör så här:

iPhone

Gå till Inställningar > Notiser

stressad av sociala medier

Kolla igenom listan och fundera på vilka notiser du verkligen vill ha eller behöver. Jag har t.ex. som ni ser alla notiser för facebook helt avstängda eftersom jag ändå kollar facebook regelbundet och det händer väldigt mycket där hela tiden.

notiser stäng av iphone stress sociala medier

Här ser vi hur inställningarna för notiser för Instagram ser ut på min mobil. Låt oss gå igenom vad de olika alternativen betyder:

Tillåt notiser: Om appen får skicka notiser överhuvudtaget. Slå av detta på alla appar som du inte vill få notiser från.

Visa i notis-center: Det är listan på händelser du får fram om du sveper med fingret uppifrån och ned på skärmen på mobilen.

Ljud: Den här har jag i princip avstängd för allt utom SMS. Gillar inte ljud på mobilen generellt.

Appsymbol-bricka: Det är den lilla röda pluppen med en siffra i som kommer upp på en mapp eller app-ikon på hemskärmen. Jättebra att stänga av om du t.ex. har många olästa mail. Har sett personer som har tre och fyrsiffriga nummer i en röd plupp på sin mail-ikon. Mardröm 😱! Lätt att slippa genom att bara slå av denna notis-funktion.
sociala medier stress symbol röd plupp app ikon

Visa vid låst skärm: Bestämmer om notifikationer från appen ska synas även när skärmen är låst. Använd sparsamt är mitt tips för det kan vara väldigt stressande att se en massa notiser varje gång man vill kolla klockan till exempel.
stressad av sociala medier visa notiser låst skärm iphonea

Det sista alternativen under notisinställningarna är hur du vill visa notiser på låst skärm (om du vill göra det alltså). Jag använder i princip bara banderoller. Notiser som man måste klicka på, alternativet “notiser” alltså, är bara störigt tycker jag – det använder jag aldrig.

Android

  1. Gå till Inställningar
  2. Välj aviseringar

  3. Klicka in på appar du vill stänga av notiser för eller begränsa
  4. Välj på vilket sätt du vill få notiser:

De olika alternativen innebär:

Tillåt meddelande: Du får notiser om alla meddelanden inifrån appen. Du kan gå in i appens inställningar för att justera vilka notiser du får.

Lågprioritetsmeddelande: Du får en notis men de kommer inte plinga till, vibrera eller synas på låsskärmen.

Blockera alla meddelanden: Alternativet om du inte vill få några notiser alls.

2. Ta för vana att inte tillåta notiser som standard

Varje gång du laddar ned och installerar en ny app så kommer appen be dig om tillåtelse att skicka notiser.

Ta för varna att alltid tacka nej! Ha det som normalläget, helt enkelt. I vissa appar t.ex. matutkörning eller taxiservice kan du behöva ha notiser för att veta när din order är på väg och så vidare. Men i de flesta fall behöver du inte notiser för appen!

Låt i så fall appen argumentera för sin sak och verkligen förklara varför det kommer förbättra din upplevelse.

Du kan alltid gå tillbaka och slå på notiser i appen om du skulle ångra dig längre fram (men det kommer du knappas göra).

3. Ha mobilen på ljudlöst

I dag så har vi för vana att ha mobilen med oss vart vi går. I fickan, framför oss på bordet eller i handen.

Då behöver vi inte höra mobilen plinga. Det räcker bra med en vibration, om ens det.

Visst kan det finnas situationer där vi behöver höra om det ringer, t.ex. för föräldrar kan det vara viktigt att ta emot samtal rörande ens barn.

Men försök att ta för vana att ha mobilen på ljudlöst så mycket som möjligt när du inte behöver vara lika anträffbar, t.ex. när du är hemma och ska ta det lugnt. 

Testa också att helt stänga av vibrationerna och se om du kommer sakna det.

4. Justera notis-inställningarna inom apparna för Instagram, Twitter och gmail (iPhone/Android)

Genom att bestämma vilka händelser du vill få notiser om så kan du också sålla mer i informationsflödet och få kontroll över vad som händer på din mobil.

Det här är några exempel med liknande funktioner finns för de flesta apparna.

Instagram

  1. I Instagram-appen gå till din profil
  2. Tryck på kugghjulet högst upp i högra hörnet
  3. Scrolla ned till Inställningar för push-meddelanden
  4. Välj vilka händelser du vill få notiser för

Twitter 

  1. Tryck på din profil
  2. Tryck på det lilla kugghjulet eller välj Inställningar och integritet i menyn
  3. Välj Notiser > Pushnotiser
  4. Välj vilka händelser du vill få notiser om.

Gmail

  1. Tryck på meny-strecken i vänstra hörnet
  2. Tryck på kugghjulet / Inställningar
  3. Välj ditt konto (din gmailadress)
  4. Tryck på Aviseringar
  5. Välj om du vill få notiser om alla nya mail, enbart primära (det som gmail bedömer som viktiga mail) eller inga alls.

5. Använd och schemalägg “stör ej”-funktionen

De flesta smartphones, både iPhone och Android, har en “Stör ej”-funktion. När den är aktiverad så får man inte några notiser eller samtal, förutom från prioriterade kontakter (t.ex. familjen). Du kan så på det manuellt när du behöver koncentrera dig eller inte vill bli störd.

Du kan även schemalägga funktionen att gå igång automatiskt, t.ex. mellan 22-07 varje dag. Jag tänkte nu visa hur du gör en sådan schemaläggning både på iPhone och Android.

iPhone

Du bestämmer hur du vill att din “stör ej”-funktions ska fungera genom att gå till
Inställningar > Stör ej

stor ej funktionen iphone

Jag har “Stör ej” instället såhär på min mobil. Det är schemalagt mellan 23.00 och 05.30 varje dag, det vill säga när jag sover. Eftersom jag är extremet lättväckt så vaknar jag av minsta vibration från mobilen.

Jag har valt att tillåta samtal från favoriter även när “Stör ej” är aktiverat. Jag har även aktiverat “Upprepade samtal” så att om samma nummer ringer två gånger inom 3 minuter så kommer de fram – vilket jag tänker är bra om någon verkligen verkligen behöver få tag på en.

Jag har även valt att få notiser och samtal om jag använder mobilen, så den är alltså bara tyst om den är låst.

Aktivera Stör ej vid behov

Att aktivera “Stör ej” manuellt vid behov är enkelt. Jag gör det t.ex. när jag behöver koncentrera mig på plugget eller ta en paus från sociala medier. Bara svep upp underifrån på skärmen och klicka på mån-symbolen ☾

anvand stor ej funktionen

Android

Android-telefoner kan ju ha lite variationer gällande funktioner, utseende på menyer och liknande beroende på tillverkare och modell. Men principen borde vara hyfsat den samma på de flesta telefonerna.

Gå till Inställningar Ljud & Meddelanden 

Titta under Aviseringar efter Stör ej. Här kan du aktivera Stör ej-läget manuellt om du vill. Om du trycker så får du upp alternativ där du kan ställa in vilka ljud och vibrationer som ska komma igenom, välja prioritet t.ex. om du vill att dina kontakter som är markerade som favoriter (familj, nära vänner) ska kunna komma igenom etc.

Tryck på Schema.

stör ej android

Tryck på plus-tecknet för att göra ett nytt schema.

Bestäm vilka dagar du vill schemalägga Stör ej (t.ex. alla vardagar) och vilka tider som ska gälla samt prioriteringsinställning.

stör ej android

Tryck Spara. 

Klart!

6. Inaktivera aviseringar i gruppkonversationer på Facebook Messenger

Jag vet inte hur det är för er men jag har många gruppkonversationer på Facebook Messenger som ibland blir helt galet intensiva. Särskilt när det gäller föreningsarbete och sådant kan det bli viktigt för mig att själv bestämma när jag ska delta i konversationen eller inte. Då brukar jag inaktivera aviseringar från konversationen.

Gör så här:

iPhone

  1. Gå in i gruppkonversationen
  2. Tryck överst på namnet
  3. Tryck på Aviseringar
  4. Välj hur länge du vill inaktivera

🙊

Android

  1. Gå in i gruppkonversationen på Facebook Messenger
  2. Tryck på info-symbolen i övre högra hörnet
  3. Välj Aviseringar
  4. Välj hur länge du vill inaktivera aviseringar
  5. Tryck OK

7. Flytta runt eller flytta bort ikonerna för sociala medier-apparna

Vi människor är ju vanedjur och det är lätt att fastna i en ond cirkel av skrollande på mobilen. Kroppens muskelminne lär sig snabbt var ikonen för mail, Facebook eller Instagram är.

Då är det lätt hänt att när man slentrianmässigt sträcker sig efter mobilen för att typ kolla klockan eller göra något så går liksom fingrarna på automatik. Så plötsligt inser man att man suttit och skrollat i sitt flöde i 5 minuter innan man kommer på sig själv med vad man gör.

Genom att helt enkelt ta för vana att byta plats på ikonerna på hemskärmen då och då så hindrar du det här muskelminnet från att fungera. Då kommer du behöva faktiskt titta på skärmen och tänka efter vilken app du faktiskt skulle använda.

Lägg i undermappar eller på ett annat skrivbord

Om du fortfarande har för lätt att hitta till appen, testa att lägga den i en undermapp, då krävs det plötsligt två tryck för att ta sig in.

Du kan också lägga den på ett annat skrivbord än det första, så det kräver mer eftertanke och tid för att klicka in.

Om du använder android kan du låta den ligga i din app-meny och helt skippa på att ha den på själva skrivbordet.

Radera appen helt och hållet

Det här tipset är extra bra för Facebook. Om du har en tendens att överkonsumera Facebook kan det vara ett jättebra knep att helt enkelt radera Facebook-appen.

Du kommer fortfarande kunna använda Facebook i mobilen men genom webbläsaren, vilket inte är lika smidigt och kräver mer jobb. Då kommer du inte slentrianskrolla lika mycket utan bara göra det när det känns mer eller mindre nödvändigt.

Om du har sidor att administrera i ditt jobb kan du använda den separata appen Sidor så slipper du ditt privata flöde när du ska jobba.

8. Skaffa ett skal med skydd framför skärmen

Jag hade tidigare ett plånboksskal där man kunde ta ur mobilen (som satt fast med magneter). Jag gillade det men det blev så trasigt så då köpte jag ett nytt. Ett enkelt vikskal med genomskinlig plast runt mobilen och ett mjukt skydd över skärmen.

I början var jag skeptisk till om jag skulle trivas med den nya modellen. Men det har funkat över förväntan. En positiv sidoeffekt har också varit att jag inte ser skärmen när mobilen ligger!

Eftersom jag alltid har mobilen på ljudlös så blir mobilen i princip helt “död” när den ligger med skalet stängt. Superskönt! (Sen har ju jag min Apple Watch som vibrerar om viktiga notiser som meddelanden och telefonsamtal – funkar för mig men kanske skulle vara stressande för andra).

En annan variant är ju att ta för vana att lägga mobilen med skärmen nedåt (se bara till att ha ett bra skärmskydd så du inte får repor).

9. Öva på att lämna mobilen hemma

En annan bra sak att öva sig på är att vara helt onåbar. Att bara inse att världen inte står och faller med att det går att kontakta en alla minuter på dygnet.

När jag åker och handlar, åker på träning eller går en promenad så lämnar jag ibland mobilen hemma helt och hållet. Om någon ringt så ser jag ju det när jag kommer hem, no biggie.

Absolut att jag fattar att detta inte känns som ett alternativ om man har barn, men för min del funkar det finemangs. Och har du barn kan du ju deala med en eventuell partner att en av er lämnar mobilen hemma när ni åker någonstans till exempel.

10. Använd appen Forest för att hålla koncentrationen uppe

En sak som kan vara svår när man är igång med massa saker på sociala medier är att koncentrera sig på en sak under en lite längre tid. Det här tror jag många som jobbar med internet/sociala medier kan känna igen sig i.

Appen Forest (iPhone/Android) funkar så att du väljer hur lång tid du vill koncentrera dig. Appen planterar då en liten planta som kommer växa till ett träd under den tid du satt ut – förutsatt att du inte lämnar appen. Om du lämnar appen så dör trädet.

Vem vill döda träd liksom??

Flygplansläge och en timer

En annan metod som funkar minst lika bra är att sätta mobilen i flygplansläge och sätta en timer t.ex. på en timme som du ska koncentrera dig.

Inget fuskande i webbläsaren!

Se såklart till att inte ha Messenger, Facebook eller någon annan sociala media uppe i webbläsaren under tiden du ska koncentrera dig.

🌱

Så, det var mina 10 bästa tips för hur du på ett enkelt sätt kan jobba för att undvika den där känslan av att du skrollar bort till liv samtidigt som du slipper typ flytta ut i skogen och bli eremit.

Har du några strategier eller bra tips för hur man kan minska stressen från sociala medier och mobilen?

Detta inlägg är en uppdaterad och utökad version av ett inlägg jag publicerade i januari 2016.

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

6
(Visited 1 254 times, 2 visits today)

15 Kommentarer

  1. Hon i skogen 14 januari, 2018 at 16:32

    Jag tar inte längre med mig mobilen in på toa på jobbet. En sån liten sak har faktiskt gjort stor skillnad för mig. I stället för att kolla Facebook så får tankarna vandra lite fritt, utan att fylla den överfulla hjärnan med ytterligare information. Jag upplever det som positivt både för kreativiteten och för förmågan att koncentrera mig när jag är tillbaka på kontoret.

    Svara
  2. Emilia Westerström 14 januari, 2018 at 21:57

    Så smart att lura sig själv med att flytta runt apparna! Jag har till och med fått börja gömma min mobil med ett alarm på typ 30 min för att inte röra den på den tiden heheh #beroende

    Svara
  3. Sonja 15 januari, 2018 at 05:32

    Jag ställer om mobilen pa flygläge under natten, jag höra inga inkommande mail och notiser, men väckarklockan. Dessutom sparar det lite batteri

    Svara
  4. Jennifer 16 januari, 2018 at 10:34

    Sååå bra inlägg!

    Svara
  5. Anneli @ spinkfinger.com 16 januari, 2018 at 17:56

    Mycket bra inlägg 😀 Jag har nästan alltid min telefon på ljudlös förutom när jag inte är tillsammans med min man, han har skällt lite på att han aldrig kan nå mig direkt haha 🙂

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 16 januari, 2018 at 18:11

      Tack vad kul att du uppskattade det! Ja jag har också fått lite skäll någon gång men fördelen för mig är att det vibrerar i Apple watchen om någon ringer ☺️

      Svara
  6. Therese 18 januari, 2018 at 20:43

    Vilket bra inlägg! Har försökt att börja lägga ifrån mig mobilen när jag är hemma. Tex lämna den på hallbordet medan jag umgås med min sambo eller vänner. Mycket svårare än jag trott, men så skön känsla att inte vara fastklistrad vid mobilen närjag vill ha kvalitetstid men mina nära, känns som jag är mer närvarande i stunden då. Ska nog försöka att implementera några av ova tips också! 🙂

    Svara
  7. Wilda 20 januari, 2018 at 19:37

    Så himla bra tips! Du är så fantastiskt pedagogisk i dina inlägg. Det slår mig vareviga gång.

    Svara
  8. Pingback: Min vän AI – testar chatbotarna Replika och Shim - Teknifik

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *