Q&A om företagande, enskild firma, frilansarbete och bloggande Egenanställning – yay or nay? Hur funkar skatter och moms? Hur får man kunder? Hur håller man i sitt bloggande?

Foto: Pia Gyllin / happyfeed.se

Hej hörni!

Förra veckan bad jag er ställa frågor om egenföretagande, frilansarbete och bloggande. Varje gång jag har en frågestund tänker jag att jag inte får in så många frågor, men sen när jag sätter mig och börjar svara på dem tänker jag “herregud vilken tur att jag inte fick fler för det här blir låååångt”.

Vissa av dessa frågor skulle kunna bli helt egna inlägg eller guider så fick mycket inspiration till framtida grejer här också.

Men vi sätter igång:

Skillnaden på egenanställning och eget företag

◈ Jag drev ju själv en egen firma som Enskild Firma i ett tiotal år. Nu när jag blivit ålderspensionär har jag “sadlat om” och blivit “Lättföretagare” via UKKO.se. För idag när jag inte erbjuder mina tjänster inom skog & trädgård har jag ju inte så mycket att göra avdrag på.
Vad tror du om det? Hade det också kanske passat din verksamhet? Jag tror att det kan passa bloggare bra. Men även andra yrkeskategorier som föreläsare, fotografer, med flera som på så vis slipper all jobbig bokföring om nätterna..

◐ Egenanställning, via en tjänst som den du nämner eller Frilans Finans, Cool Company osv kan absolut vara ett bra alternativ för många. Det är också en anställningsform som väntas växa mycket framöver då allt fler jobbar på konsult- och projektbasis.

För er som inte vet skillnaden så har man som egenanställd inte ett eget företag utan ”anställs” av företaget bakom tjänsten man använder som i sin tur sköter faktureringen och sedan betalar ut lön. Vilket gör att du slipper bokföring och sådan administration.

Tjänsten du använder dig av tar också ut en procent på varje faktura, normalt runt 6 %.

Jag har haft enskild firma sedan 2012 och trivs bra med det och siktar mot att gå över till aktiebolag, så egenanställning är inte vägen för mig. Främst för att jag tycker det är lättare med inköp och utgifter när man har egen firma. Du kan göra vissa avdrag på skatten i din inkomstdeklaration för kostnader och utgifter även som egenanställd (info från Frilans Finans) – men det blir lite krångligare och är lite begränsat.

Det är helt enkelt en avvägning man får göra. Om du är egen på heltid så kommer du betala en rätt stor summa pengar till tjänsten du använder – så frågan är ju om det är värt det? Jämfört med att ha egen firma och betala en revisor?

Ekonomipanik! Hur funkar det med skatt, moms och sånt?

  Går i tankar att starta eget företag, då jag idag jobbar i projekt i fem olika organisationer…. Men först och främst är jag livrädd för ekonomin, jag är värdelös på matte och blir stressad av att se siffror. Sen har jag hört att om man inte har uppdrag någon månad så måste man ju fortfarande betala skatten, vad innebär det egentligen? Hur funkar det med pensionen? Sen är ju frågan vart början man?

◈  Undrar exakt allt samma som ovanstående talare!
Hur krångligt är det egentligen med skatten och ekonomin och bokföringen när en har egen firma?
Jag frilansar ju deltid och blir absolut ej rik på att fakturera från faktureringstjänster. Nu när det blir mer och mer sånt är det verkligen dags att ha egen firma men jag är FEG. Mest pga skrattegrejen och att det en månad ska komma någon och bara “hej, en miljon inom 10 dagar tack” och så har jag missat nåt jätteviktigt.

◐ Först och främst – I feel you! Jag var också livrädd när jag startade och hade precis samma känslor kring matte, ekonomi och siffror. Det är lite läskigt och jag ska inte försköna det hela och säga att det varit guld och gröna skogar för mig. Jag har absolut suttit med ångestklump i magen och får alltid förhöjd puls när jag får ett brev från Skatteverket.

Mina tips och tankesätt kring detta är:

  • Det finns massor av hjälp att få! Samhället/politikerna VILL att man ska starta företag. Det är bra för samhället. Det satsas miljoner och miljoner varje år på att stötta företagare på olika sätt. Sök upp Drivhuset, Almi, Företagarna, Nyföretagarcentrum eller vad som kan tänkas finnas i din kommun och be om hjälp! Ofta anordnas t.ex. kurser i bokföring för nybörjare.
  • Om jag försöker göra rätt så kommer det ordna sig. Skatteverket vill inte sätta dit små stackars egenföretagare som gör sitt bästa. Om något blir fel så säger de väl till och då kan jag svara: ”Okej, hjälp mig att göra rätt”. Dessutom – har man en rätt liten omsättning i början kan det liksom inte bli så stora fel heller.
  • Så snart du har möjlighet – anlita en revisor. När man är egen på heltid är det värt att faktiskt lämna bort bokföring, bokslut och deklaration till ett proffs. Visst kostar det en slant men det är värt det!

Om du ser till att spara alla papper och kvitton i en pärm, bokför så gott du kan, lämnar in deklarationen och allt som du ska och betalar in skatt och moms så kan det inte hända så mycket. Tycker Skatteverket att något ser skumt ut hör de av sig och vill titta på dina papper. Märker de att något är fel så hjälper de dig att fixa felet så det blir rätt.

◈ Så hur funkar det här med skatt när man har enskild firma?

◐ Som enskild firma betalar du något som heter preliminärskatt. Det innebär att du gör en uppskattning för hur mycket överskott (vinst) du kommer ha haft i firman när året är slut. Alltså hur mycket du fakturerat (ex moms) minus hur mycket utgifter du haft. Utifrån detta beräknar Skatteverket hur mycket skatt du preliminärt ska betala in varje månad (samma summa varje månad).

Om du sedan får ett mindre överskott än beräknat får du tillbaka pengar efter att du lämnat in din deklaration för året. Har du fått ett större överskott får du betala in mer till Skatteverket.

Du har ett konto hos skatteverket (ditt skattekonto), du betalar in både preliminärskatt och moms till detta konto.

Om man har ganska lite inkomster i firman och ganska sporadiskt kan det ju vara svårt att uppskatta överskottet och ganska läskigt att behöva betala in en summa varje månad om man inte har så mycket pengar på företagskontot. Detta var exakt situationen för mig de första åren när jag hade mitt företag som en liten sidogrej till studier. Vissa månader hände det ju ingenting i företaget.

Det man kan göra då är ju att beräkna på ett väldigt litet eller inget överskott och istället betala in hela skatten vid årets slut. Då gäller det ju bara att man håller stenkoll på alla egna uttag man gör (pengar man tar ut till sig själv, man har inte ”lön” i en enskild firma) så att man har pengar kvar till skatten.

Jag fnular på olika sätt jag skulle kunna förklara det här på ännu mer pedagogiskt. Typ genom en film eller längre text – men det får komma längre fram pga tar lång tid att skriva.

◈ Vad är moms och hur funkar det?

◐ Moms, aka mervärdesskatt, läggs på tjänster och varor. Både när du fakturerar någon annan och när du betalar för något. Det finns även verksamheter som är momsbefriade, t.ex. musikframträdanden.

Kolla upp vilken momssats som gäller för tjänsterna du utför, oftast är det 25 %.

Du lägger sedan på momsen på fakturan. Så ett jobb för 10 000 kr fakturerar du som 12 500 kr. Det ska tydligt framgå på fakturan vilken del som är moms och hur stor momssatsen är.

På så vis får du in moms i ditt företag. Men momsen ska egentligen gå till Skatteverket. Det kluriga är att när du som har eget företag köper något så kommer momsen på det du köper dras av från momsen du fått in. På så vis blir det mindre moms kvar att betala in till Skatteverket. Det är därför man säger att företagare köper saker momsfritt.

Du redovisar momsen i en blankett på Skatteverkets hemsida en gång i månaden, per kvartal eller per år. Då skriver du hur mycket moms du fått in, hur mycket moms du betalat och får ut en summa att antingen betala in på ditt skattekonto hos Skatteverket eller en summa att få tillbaka.

◈ Hur funkar det med pension när man har enskild firma?

◐ Man brukar ju prata om “skatter och avgifter” när man har eget företag. Alltihop ingår ju F-skatten som du betalar in varje månad (preliminärskatten) så de där avgifterna blir ju inte supertydliga. Men en sådan avgift som ingår i F-skatten är ålderspensionsavgift som går till din allmänna pension. Däremot får du ju ingen tjänstepension när du är egen (vilket du ju får när du är anställd). Därför rekommenderas det att ha ett egen pensionssparande också.

Något jag borde ta tag i.. heh 😅

◈ Hur kommer man igång med att starta eget?

◐ Jag kan verkligen rekommendera en liten serie youtube-klipp jag gjorde den här tiden på året förra året på detta ämne. Här är avsnittet som handlar om “hur kommer man igång”. 

Foto: Pia Gyllin / happyfeed.se

Hur får man företagandet att funka?

Jag är på G och ska starta enskild firma inom kort.
Har varit “egenanställd” via CoolCompany, men nu när det blir mer jobb för mig så förtjänar dom inte avgiften (provisionen) på ca 6% per faktura.

Dels för att verkligen starta eget på riktigt. För att fakturera och bokföra rätt så väljer jag istället att välja ett mer effektivt och ekonomiskt alternativ vilket är RedFlag(.se) som får sköta den delen.
Min fråga till dig är hur du säljer in dig själv till företag?
Vilka är dina kunder?
Söker dem upp dig? Eller söker du upp?
Vad mailar du till företag?
Behöver egenföretagare (enskild firma) inom media ha en egen hemsida? Instagramkonto?
Hur ska man jobba med varumärkesbyggande? Och företagsprofiler?

Själv jobbar jag cirka 30 timmar i månaden som frilans, som extrajobb vid sidan av mina studier. Men vill verkligen storsatsa på det med fler och fler kunder.

◐ Vad kul att du är på gång med enskild firma!

Jag tar dina frågor en i taget:

◈ Hur säljer du in dig själv till företag? Söker dem upp dig? Eller söker du upp?

◐ Oftast hör företag av sig till mig eftersom de har sett eller hört om mig på sociala medier, min blogg, i medier, via rekommendationer eller att de har googlat och hittat mig.

Då har jag ju redan lite räkmacka eftersom de redan är intresserade och motiverade att anlita mig! I det läget handlar det om att förstå kundens behov, visa hur jag är lämpad att lösa det behovet och komma överens om priset för detta.

För min del när jag säljer in mig själv till företag handlar det mycket om att lyfta fram mina styrkor, visa på erfarenheter jag har som gör mig lämpad för uppdraget och bidra med värde genom att visa att jag förstår deras behov.

◈ Vad mailar du till företag?

◐ Om jag kommer på en grym idé på ett samarbete med ett företag så försöker jag förklara den så kort, tydligt och koncist som möjligt. Jag tycker Clara på Bossbloggens guide till ett bra pitchmail är jättebra – jag har följt den och det har resulterat i jobb!

Har jag inte fått svar efter cirka 1 vecka brukar jag maila igen för att kolla läget och se om mailet kommit fram. Det kan även finnas en poäng i att ringa upp i samband med att man mailat!

Ibland får man ha tålamod också. Det har hänt att kontakter jag tagit med företag inte resulterat i något förrän 1 eller 2 år senare! Så man får ha tålamod, slänga ut många olika krokar, vårda sina kontakter och öva på sin säljspitch.

◈ Vilka är dina kunder?

◐ Jag har ju olika ben i min verksamhet vilket innebär många olika typer av kunder. Jag gör ju regelbundna uppdrag för Aftonbladet och Sveriges radio i egenskap av teknikjournalist. Sen har jag mina föreläsningar där jag haft kunder som Region Örebro län, Sveriges radio, olika skolor, evenemang, konferenser m.m. När det gäller bloggsamarbeten kan kunden antingen vara en byrå som jobbar med ett varumärket eller varumärket direkt. Där har ju samarbetat med t.ex. ResQ Club, Scandinavian Drone, Företagsbostäder och Claes Ohlson.

Utöver detta har jag också haft kunder som köpt coaching eller konsult-timmar av mig. Det kan vara andra egenföretagare, personer som velat ha hjälp med sin blogg eller liknande.

◈ Behöver egenföretagare (enskild firma) inom media ha en egen hemsida? Instagramkonto?

◐ Det beror lite på vilken typ av säljare man är och vill vara.

Om man t.ex. har mycket erfarenhet inom sitt område har man oftast mycket kontakter och nätverk. Då kanske man får sina uppdrag genom att jobba med sitt befintliga nätverk som också rekommenderar vidare. Jag skulle ändå säga att det kan vara värt att åtminstone ha en bra och uppdaterad LinkedIn-profil samt en hemsida med kontaktuppgifter och kanske exempel på tidigare uppdrag.

För min egen del så jobbar jag ju nästan enbart med innehållsmarknadsföring (content marketing). Det vill säga att jag skapar innehåll på bloggen och i sociala medier som visar vad jag är bra på och min kompetens. Detta gör att fler vet om att jag finns och vill anlita mig för uppdrag.

Social selling är när man använder sociala medier för att sälja. Innehållsmarknadsföring hör rätt mycket ihop med social selling. Genom att engagera dig på sociala medier kan du bygga upp ett nätverk av kontakter, visa på din kompetens, värna relationer och på så vis också få uppdrag.

Om du vill jobba med innehållsmarknadsföring och social selling tycker jag du ska välja den plattform du tror är bäst lämpad utifrån vilken målgrupp du vill nå (i detta fall dina potentiella kunder).

◈ Hur ska man jobba med varumärkesbyggande? Och företagsprofiler?

◐  Det här är ju en jättestor fråga som kanske är lite för stor för denna Q&A. Att bygga ett varumärke handlar ju om så många saker och är ett ganska långsiktigt jobb.

Men kortversionen skulle kunna vara:

  • Fundera över vad du vill att ditt varumärke ska stå för. Dina värdeord, hur det ska kännas att samarbeta med dig, vad som är ditt varför, alltså själva kärnan i varför du gör det du gör.
  • Hur kommunicerar du det här? Hur förmedlar du dessa värden och ditt varför till din målgrupp? Såväl i det fysiska mötet som i annan kommunikation?

Olika sätt att bygga varumärke:

  • Visuell kommunikation genom enhetlig grafik – läs mer: så skapar du en grafisk profil
  • Delta på event, konferenser och träffar som passar det du vill att ditt varumärke ska stå för
  • Samarbeta med personer som passar dig och ditt varumärke (t.ex. delar ditt varför)
  • Stå upp för dina principer och säg nej till det som inte passar ditt varumärke
  • Berätta och kommunicera om dina hjärtefrågor genom t.ex. sociala medier
  • Dela med dig av din story, din motivation och dina drivkrafter på sociala medier

Jag är inte helt hundra på hur du menar att jobba med företagsprofiler? Men hoppas dessa svar ger en fingervisning iallafall. Får göra mer på ämnet framöver!

Foto: Pia Gyllin / happyfeed.se

Bloggande – hur bygger man en egen plattform och hur får man bloggande att hålla över tid?

◈ Jag har länge haft bloggar som dör ut då jag märkt i efterhand hur jag inte passar i dendär livsstilsbloggkategorin. Men så har jag haft så svårt att komma på vad min nisch skulle kunna vara. Är bra på att hjälpa andra med deras projekt men att göra eget blir alltid på andra plats. Nu vill jag börja göra eget. Nu tror jag att jag kommit på det men det har redan gått en hel månad när jag inte gjort något alls för att jobba vidare idén. Vill ha en egen hemsida för bloggen men har ingen aning om var och närmast HUR man kodar o grejar? WordPress? Nåt annat? No idea.. Vad allt ska man tänka på om man skaffar en hemsida? Man måste troligtvis betala nåt för att få en egen domain? Har så mycket frågor angående ämnet men tror jag börjar med dessa haha 😀

◐ Kul att du är sugen på något eget! Jag tycker absolut att du ska köra egen hemsida och blogg på egen domän med WordPress.

Domän och webbhotell för att ha din blogg på kostar en liten slant per år och månad. Billigaste alternativet är one.com – de har också en ”one click install” av WordPress som gör det väldigt enkelt.

► Läs mer om hur det funkar med hemsida, domän, webbhotell och WordPress.

När du fått upp detta är nästa steg att välja ett tema som funkar för dig. Det finns massvis, både gratis och betal. Jag har ett betaltema som heter TheBlogger från Pixelwars. Bra ställen att köpa teman är Creative market och Theme forest.

När du köper ett tema får du en nedladdningslänk där du laddar ned temat som en zip-fil. Antingen laddar du upp zip-filen direkt under “Utseende” > “Teman” på bloggen eller så får du extrahera filerna på datorn först och lokalisera själva tema-filen. Det brukar stå i bekräftelsemailet hur du ska göra.

Det viktigaste för att lyckas med sin blogg och sitt eget projekt tror jag är att skapa en tydlig strategi och sätta upp mål. Vad vill du uppnå med din blogg? Varför tycker du att ämnet eller att blogga är kul? Vad inspirerar dig?

Gör en plan över olika ämnen du vill skriva om och vilka inlägg du vill skriva. Avsätt tid regelbundet till bloggandet och bestäm ungefär hur ofta du ska publicera. Tre gånger i veckan? Två gånger i månaden? Att publicera ofta är egentligen inte så viktigt. Däremot är det viktigt att publicera konsekvent och med kvalité.

Jag undrar hur man kan göra för att hålla uppe motivationen till ens blogg? Finns det några bra knep 🙂 Jag tappar gärna motivationen lätt när jag ser hur mycket jag än delar mina inlägg, så händer det ytterst lite på statistiken. Älskar att läsa bloggar och kommentarer så ofta jag kan, men tycker det inte sker så mycket på min egna blogg.
Så då tappar jag lusten och jag vet inte hur många bloggpauser jag haft för att ladda med nya idéer och inspiration till inlägg 🙂

Vill mer än gärna hitta ett hållbart sätt som kan få mig att trivas bra med min blogg och få det att synas genom de inlägg jag skriver och få en chans till en ökad trafik. Att hålla på som jag gjort, att ta pauser och starta nya bloggar då jag tror en “ny fräsch start” är nyckeln till en mer motiverad och “attraktiv” blogg hjälper ju inte *hehe*

◐ Jag tror inte du är ensam om att hamna i denna situation i ditt bloggande. Precis som jag skrev i svaret ovan tror jag det är viktigt att ha en strategi, ett mål och en plan med sitt bloggande. Särskilt om man vill öka statistiken!

Gör en målgruppsanalys. Vem läser din blogg idag? Vem vill du ska läsa bloggen? På vilket sätt är ditt innehåll värdefullt för din målgrupp?

Kolla igenom statistiken du har idag: vilka inlägg har gått bäst? Fått mest engagemang? Varför? Försök hitta vad det är som gjort just dessa inlägg framgångsrika och hur du kan använda den faktorn i mer av ditt innehåll.

Ett bra sätt att skapa ett långsiktigt och hållbart förhållande till sin blogg är att verkligen lära känna sin målgrupp, hitta sina anledningar till varför man bloggar och satsa mer på kvalité före kvantitet.

Så här: den som främst bloggar för att det är kul bör helt utgå från vad som känns inspirerande och lustfyllt och inte på trafik eller att få många läsare, det är mer en bonus i så fall.

Om du däremot vill nå ut till många och kanske tjäna pengar på ditt bloggande behöver du tänka om. Då kan du inte bara blogga för att det är kul utan du behöver göra en tydlig strategi för vilket innehåll du skapa, för vilken målgrupp och hur du ska nå ut till målgruppen med innehållet.

De som verkligen lyckas med sina bloggar och lyckas hålla i under lång tid är de som lyckas kombinera sina passioner och det de tycker är kul med fokus på sin målgrupp. De sätter läsaren först och har en tydlig strategi – samtidigt som de har mejslat fram vad som gör deras blogg unik och speciell.

Olika sätt att nå ut med sitt innehåll:

  • Dela på Facebook
  • Dela i relevanta Facebook-grupper
  • Kommentera andra relevanta bloggar med högkvalitativa och relevanta kommentarer
  • Samarbeta med bloggare i liknande nisch eller som når liknande målgrupp (t.ex. gästblogga, samarbetsinlägg, gemensamma teman, utmaningar)
  • Jobba med sökmotorsoptimering (SEO) på relevanta nyckelord för att dra Google-trafik
  • Bygga engagemang på Instagram, LinkedIn, Twitter eller LinkedIn för att slussa vidare till bloggen
  • Berätta för dina kompisar, kollegor och andra att du bloggar!

GDPR som småföretagare – vad gäller och hur ska man tänka?

Angående det du tog upp i Elins teknikskola: GDPR!

Har funderat på detta, eftersom jag förra året blev med enskild firma. Men som frilansmusiker så är ju alla mina kundkontakter föreningar eller företag, så det borde ju inte räknas som personuppgifter, för det gäller väl bara privatpersoner? Eller hur ska jag tänka kring det? Iofs kanske det kommer komma privatpersoner som vill hyra mig i framtiden också, så det kanske är lika bra att utforma en plan för det ändå.

Enda sättet deras uppgifter kommer sparas på är ju på mina fakturor och i min inkorg på mailen, jag har inget “kundregister”.

Hur har du lagt upp det? Exceldokument?
Och på vilket sätt (och när?) ska en informera kunderna om ens rutiner kring personuppgifter. Räcker det att skriva det i mailkontakten (som en signatur som alltid hänger med så fort en skickar företagsmail? “Dina personuppgifter kommer sparas i min inkorg och på eventuella fakturor”).

Tycker lagen är bra men blir förvirrad över hur en som företagare ska genomföra allt rent praktiskt…

◐ Det stämmer att det bara är privatpersoner som har personuppgifter – så om dina kunder är företag och organisationer går detta ej under GDPR. Om det sedan kommer privatpersoner som vill anställa dig och ni till exempel har kontakt via mail kan du radera mailet där personen delar sina personuppgifter så snart du skrivit ut fakturan till exempel.

Du kommer behöva spara uppgifterna på fakturan, där behövs enligt GDPR inte samtycke då uppgifterna behövs för att du ska kunna följa bokföringslagen samt fullfölja kontraktet mellan dig och din kund. Om du däremot skulle vilja spara uppgifterna i ett kundregister behöver du be om samtycke för detta.

Personligen har jag inget kundregister med privatpersoner men jag får göra en genomgång av min mailkorg och kontaktbok och radera de få personuppgifter jag sparat i företagssyfte och radera dessa.

Och jag håller med dig om att det är förvirrande som småföretagare hur man ska lösa allt rent praktiskt men jag tänker så här: det ger sig! Vi har ju haft personuppgiftslagen men jag känner få småföretagare som hetsar upp sig supermycket över den liksom?

Nya lagar och regler behöver komma igång och prövas rättsligt så att det kommer praxis på vad som är okej och inte. Så jag tänker som med allt: vi får göra så gott vi kan och sedan invänta lite tydligare riktlinjer när lagen prövats på verkliga situationer.

❊❊❊

Så, det avslutar frågestunden för denna gång. Följdfrågor och förslag på ämnen för kommande frågestunder lämnas med fördel i kommentarerna här nedanför! Vad vill du ha en Q&A om nästa gång? 👇

Om du ställt din fråga på något annat ställe än bloggen och jag glömt bort att svara på den i det här inlägget – säg till så fixar vi det. 😅

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

7
(Visited 240 times, 1 visits today)

4 kommentarer

  1. Daniel Haaf 19 maj, 2018 at 09:53

    Rekommenderar också ThemeForest som marknadsplats för premium-teman till WordPress.

    Mycket seriös och praktisk plattform som täcker allt man kan tänka sig, från teman och tillägg till grafik om man behöver det. Support från utvecklarna direkt via ThemeForests webbsajt och det är enkelt att prova olika teman och tillägg innan man köper.

    Tänk bara på att VAT tillkommer eftersom det är en amerikansk webbsajt. Så 59 USD för det där temat är egentligen högre, samt att det tillkommer 2 USD för hanteringskostnaden som ThemeForest tar ut. Jag löste hela VAT-biten genom att registrera en amerikansk adress.

    Reply
  2. Wilda 24 maj, 2018 at 17:15

    Åh jag blir så inspirerad av att läsa och motiverad till att i sommar göra en än tydligare strategi för min blogg. Inser att jag behöver definiera min målgrupp och skriva mer riktat innehåll om jag ska nå fram genom bruset, och trycka på det som är unikt med mig tydligare. Så glad att få ha dig som kollega i den här branschen. Så bjussigt att svara på allt så här dessutom!

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 24 maj, 2018 at 17:58

      Vad kul att du känner så!! Perfekt sak att fila på under sommaren 😊
      Gillar att ha dig som kollega också. ❤️❤️❤️ Och tack!! 😘😘😘

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *