De vill få oss att motionera genom postapokalyptiskt äventyrsspel Jag har snackat med Elina och Felicia, systrarna och skaparna bakom spelet "Crisis – survival of the fittest".

Är det något här i världen som inspirerar mig så är det människor som inte bara får en idé utan som också ser till att göra den idén till verklighet. För det är ju det kruxiga. Alla människor kan komma på bra idéer på finurliga uppfinningar, företag, restauranger, klädmärken eller vad som helst. Men det är en rätt liten procent som faktiskt gör slag i saken och går den långa och hårda vägen det är att genomföra!

Därför blev jag väldigt nyfiken när jag fick ett mail från Elina Blom Westergren och Felicia Westergren som berättade om sitt spel “Crisis – survival of the fittest”. I spelet är du en av få överlevare efter att meteoriter slagit ned och utplånat civilisationen som vi känner den. För att överleva och bygga upp ditt överlevnadsläger till en levande lite by måste du ut och gå (ja ut och gå som promenera i den vanliga världen). Oavsett var du bor, i en stad eller ute på landet, ska du kunna hitta användbara saker.

Jag älskar postapokalyps så det är ju alltid av intresse. Sen tycker jag det är jättekul med alla typer av spel-idéer som innefattar fysisk aktivitet. Så jag ville helt enkelt veta mer om dessa systrar och om att göra en spelidé till verklighet.

En spelidé föds

– Det började med att jag inte lyckades ruska av mig de sista gravidkilona. Jag arbetar mycket framför datorn och kombinationen av att jag inte rör på mig särskilt mycket och att jag nu vägde lite mer gjorde att jag fick problem med blodtrycket, säger Elina som är journalist och hobbyprogrammerare och fortsätter:

– Jag insåg att jag måste röra mig mer och dricka mer vatten. Inte mina favoritsysslor hehe. Så jag kollade efter något spel som skulle kunna göra det roligare att röra på sig men hittade inget passande. Slutsats: Vill man ha något gjort får man göra det själv.

Elina arbetade i några månader på spelidén och sedan var det dags att försöka sälja in den till syrran Felicia som är konstnär och 3D-grafiker. Det var ingen svår sak och de har tillsammans jobbat på efter det för att anpassa idén till den breda massan.

Felicia jobbar på dagtid med arkitektvisualisering och skapar byggnader och rum i 3D. Hon tecknar även digitala serier. Elina har tidigare skapat några appar för iOS men jobbar dagtid som recensent och skribent. Gemensamt för systrarna är det stora spelintresset de haft sedan barnsben.

Från idé till verklighet

Med sina kompetenser och bakgrunder tycker systrarna att de kompletterar varandra bra. Felicia kom tidigt med mycket bra input på sådant som Elina inte tänkt på när hon satt i sin egen lilla bubbla med originalidén till spelet.

I arbetet framåt har Elina skött allt som har med spelmotorn Unity att göra samt all text. Felicia har hand om den visuella biten.

– Slutligen fick vi fram en alfaversion bestående av 10 levels i city buildern där allt är kopplat till hur du presterar när du är ute och går (cirka 6-8 månaders gameplay) som vi är grymt nöjda med. Och så har vi förstås varit ute och gått en hel del för att testa varje release och förändring, säger Elina. 

I början arbetade de väldigt ostrukturerat på varsitt håll med projektet – men den taktiken höll inte när det började bli allt fler bollar i luften.

– Nu kör vi seriöst med veckomöten, planeringslistor och så vidare. Eftersom vi har så olika kunskaper är vi i princip aldrig inne och rör runt i den andras process mer än när saker och ting ska godkännas. Sedan är bägge perfektionister så godkännandeprocessen tenderar att ta en del tid innan bägge är nöjda haha, säger Felicia. 

Crowdfundar för att utveckla spelet vidare

För att kunna ta sitt spel till nästa nivå behöver systrarna nu utöka sitt team med fler kompetenser och har därför dragit igång en crowdfunding via Kickstarter.

– Vi har ju i princip kärnfunktionerna på plats och fungerande. Du kan gå ut, hitta saker och låsa upp saker i spelet, addera resurser mm. Men vi skulle vilja koppla på en del annat skoj. Till exempel uppdrag till den som spelar själv och en multiplayerdel där man kan bilda lag och tävla mot andra lag, säger Elina. 

För att kunna göra detta behöver de kunskaper om att koppla spelet till servrar och fler programmeringsspråk.

– Bara en sådan sak som att kunna sätta på knapplåset och spelet fortfarande fungerar är en utmaning. Därav kom vi på idén med att lansera en Kickstarter. På så vis kan vi ta in hjälp med de bitarna, säger Elina.

Ytterligare en tanke med att crowdfunda är att få in betatestare som kan spela spelet och komma med feedback för att kunna påverka det slutgiltiga spelet.

– Vi är mycket för transparens, det är viktigt att kunna se saker ur andras perspektiv, säger Felicia. 

Nu krävs det att systrarna lyckas nå ut till många med sitt spel och kan dra in tillräckligt med backare för att nå målet.

–  På Kickstarter måste man nå sitt mål, annars får alla som backat tillbaka sina pengar. Men det känns som att det borde finnas fler som oss därute. Sådana som behöver ha lite roligt när de motionerar om de ska orka sig ut varje dag. De håller nog med om att det vore kul om spelet blev verklighet. Så vi håller tummarna att de väljer att backa oss, säger Felicia.

Har du en spelidé? Här är Elina och Felicias bästa tips:

  • Börja med att identifiera dina styrkor. Är du duktig på att koda? 3D-grafik? 2D-grafik? Skriva? Då vet du var du behöver öva på eller komplettera med.
  • Läs på om de olika spelmotorerna och deras för- och nackdelar. Se så att den du väljer passar ditt spel.
  • Gå med i indiespelutvecklargrupper! Det är kul gemenskap och du får massor av tips.
  • Följ oss på sociala medier så kan vi hjälpa varandra.
  • Det är alltid kul att vara fler än en. Då får du bredare perspektiv. Men det får heller inte vara för många kockar i soppan, då blir det lätt pannkaka istället.

👾

Jag blev så inspirerad av Elina och Felicias spel att jag fick lite pepp att plocka upp och jobba vidare på mitt spel som jag byggde på Tjejer kodar i somras. Jag är SÅ imponerad av Elina och Felicias driv och grymma idé med ett motionsspel där du bygger ett eget överlevnadsläger i skogen.

Om du går in och backar projektet på Kickstarter kan du bli betatestare och vara delaktig i utvecklingen av spelet. Superkul ju!

Vad tror du om Elina och Felicias spel – något du skulle vilja testa? Har du någon idé du vill komma igång med att genomföra? Berätta 👇

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

9
(Visited 158 times, 1 visits today)

6 kommentarer

  1. Anders på Uppslaget blog 29 mars, 2018 at 13:17

    Riktigt rolig spelidé. Min tanke är att man måste utveckla i första hand till den som spelar ensam och multiplayer får bli steg två.
    Försök skapa det så enkelt som möjligt i steg ett. Sedan är det viktigt att det finns hints ifall man kör fast i spelet.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 29 mars, 2018 at 13:20

      Kul att du gillar idén, Anders! Jag tror det är jättebra att ha en social aspekt i spelet, det är oftast vad som krävs idag för att verkligen få in och hålla kvar många spelare. 👍

      Reply
  2. Elina 29 mars, 2018 at 13:18

    Men det här är ju läskigt!! 😆😱 den här idén är nästan exakt som den jag började skissa på för ca 2mån sedan!!

    Reply
  3. clara 29 mars, 2018 at 18:32

    Men jaaa!!! Spel som aktiverar till rörelse!! Hoppas det blir riktigt stort! Kul att du delade det här 😀

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *