Här kommer en uppdatering från kontoret! I går var ju första riktiga jobbdagen efter helgerna, även om jag jobbade lite i mellandagarna också.
Jag var så himla överpeppad på nyårsdagskvällen på att äntligen komma in i vardag igen att det helt slog över. När jag precis höll på att somna drog min hjärna igång på högvarv. Typiskt.. så gårdagen blev inte så där superpepp och episkt effektiv som jag sett framför mig.
Väldigt mycket av det jag jobbar med just nu är ju lite ”bakom kulisserna” i förhållande till bloggen. Så jag tänkte dela med mig lite av vad jag pysslar med just nu!
Nu när det är ett nytt år är det ju mycket som behöver styras upp och planeras. En del i det är att skriva pitchar och offerter efter olika samtal som inleddes i slutet av december.
Det handlar om potentiella föreläsningar, workshops och ett spännande samarbete som jag verkligen hoppas kunna berätta om för er snart! Så en hel del tankeverksamhet går just nu till att spåna idéer, göra outlines och förslag på upplägg. Det blir mycket sådant när man är frilansare och egen företagare.
Nytt år betyder ju många nya sidor i min bullet journal. Ny årsöversikt, ny månad, ny vecka. Det är i sådana här tiden jag verkligen ÄLSKAR min bullet journal. Det är så skönt att bara fylla sidorna med olika listor, scheman och annat. Få ned alla tankarna från huvudet till papper (plus i en lite fin form som gör mig glad).
Något jag behöver och hoppas kunna ta mer tid till i veckan är min bloggplanering. Inte bara vilka inlägg jag vill publicera framöver utan också den större planen. Var vill jag nå med bloggen i år? Vad är mina mål? Vad kan förbättras? Vad vill ni, mina läsare, ha mer av? Så mycket tankeverksamhet som behövs på det planet känner jag. Kanske får planera in en kickoff med me, myself and I.
Nästa veckan har jag en föreläsning inplanerad så den behöver givetvis förberedas med manus, slides och övning. (Här kan du läsa hur min ”process” ser ut inför föreläsningar!)
Sen så håller jag på och jobbar med ett spännande projekt här i Örebro där jag gått in som konsult och håller på och gör en kommunikationsplan, grafisk profil m.m. Berättar mer när vi är redo att börja kommunicera lite mer externt om det hela!
Men på tal om grafisk profil…
Det här är en så jäkla kul grej som kommer ske i vår: Sociala Medierdagen i Örebro den 14 mars! Under hösten så har jag lärt känna en riktigt grym entreprenör och mästernätverkare vid namn Tina Lindahl. Hon träffade Cecilia på Digitalsnack, de började prata om en dag om sociala medier, Tina snackade med mig och VIPS satt vi tre i ett spånmöte och embryot till Sociala mediedagen var född!
Så så så kul! Vi har i princip bara smyglanserat än så länge med ett Facebook-event och en video på LinkedIn (Tina har totalfrälst mig på LinkedIn – jag vet, så otippat va? Får skriva mer om det snart!).
Loggan ovan och den grafiska profilen gjorde jag strax innan jul. I dag har vi fotat lite bilder och fortsatt spånandet inför den riktiga lanseringen. Men det jag kan säga är att det kommer bli en heldag med kunskap, nätverk och inspiration om sociala medier här på Creative House där jag har mitt kontor.
Ja ni hör ju…
Det är ingen brist på saker att hugga in på så här i början på året. Det gäller att försöka strukturera upp och prioritera, helt enkelt.
12 reaktioner på ”Vad jag jobbar på just nu”
Jag är ju inne på min första ”riktiga” BuJo, min första löpte bara aug-dec. Jag gillar planering, men framförallt att få en tydlig översikt. Samtidigt måste man akta sig för att planera sönder, ibland måste man kasta sig ut och bara våga. Lite riktlinjer i periferin och sen kör man. Där tycker jag man får lita på magkänslan kring vad som behöver planering och vad som man bara ska kasta sig över. Haha, lagom är bäst som alltid. Men just strukturen och överblicken med BuJo tycker jag är toppen. Och ett stort plus (även om jag inte ritar och smyckar min så mycket) är möjligheten att lägga upp den efter något som passar en som vad i handsken. Har då aldrig hittat nån färdig lösning som erbjuder allt jag vill ha!
Jag tycker dina guiders om du gjort vart himla intressanta och lärorika, tänker tex på den om instagram och den om iPhone, mer sånt önskar jag!
Kul att höra Linda! Håller absolut med om att allt inte behöver planeras. Många grejer ”bara kör” jag också. Ju mer saker jag har att göra desto mer känner jag planeringsbehovet. Ofta gör jag en planeringen men håller mig inte jättemycket till den sen ändå. Handlar nog mer om att sortera huvudet liksom.
Kul att höra vad du gillar – fler guider finns garanterat på listan för 2018!
Hej Elin!
Alltid kul och intressant att läsa om vad du pysslar med och har för planer.. Du är en inspirationskälla.
Själv känner jag att jag ”sitter fast” med mina webbplatser. Vet inte vad mer jag skulle kunna tillföra mina besökare. Vad för fler funktioner och så.. Vet att man ibland bör ta in någon utifrån för att få en analys men har små medel och alla vill ju självklart och fullt riktigt ha betalt. Förresten, lägger gärna in en länk till din blogg ( om jag inte redan har gjort så?) på min länkkatalog som funnits sedan början på 2000-talet, sverigesurfen.se
Bästa hälsningar
Carl, hittaupplevelse.se lovelaholm.se och sverigesurfen.se
Hej Carl! Kul att höra 🙂
Men ja! Planering och struktur, det här med nytt år (eller början på hösten också för den delen) tycker jag som himla mycket om. Som att nytt år innebär att en får ”göra om och göra rätt”, ja fundera igenom och genomföra förändringar. Älskar det!
Ja, jag med! Det gäller bara att ta tiden till att verkligen TÄNKA. Så man liksom kommer in i det där härliga planerings-modet. 😀
Spännande! Hoppas pitcharna ger något, pepp på att få höra mer om ditt stora samarbete också 🙂 Kul att få en liten glimt bakom kulisserna.
Jag är helt klart en planeringsjunkie. Sitter själv med bujon just nu och funderar ut realistiska mål inför 2018, lite utmaning där för jag tenderar alltid att gå loss med drömmar och idéer. Som ett barn i en godisbutik – so many plans so little time 😀 Bara hitta rätt balans mellan uppdrag , egna projekt och livet i sig tycker jag är en megautmaning. Så det får bli stort fokus på att försöka bemästra den biten i år.
Alltså +1 på det där med att hitta balans mellan uppdrag, egna projekt och livet. Känns som min största utmaning 2018. Att prioritera och välja bland olika spår. Hitta vilka delar som mest stämmer överens med mina visioner framåt. Våga tänka längre fram också, 3-5 år framåt. Det är som ett stort läskigt blurr för mig just nu (kanske en begynnande 30-årskris?).
Kul att vi är fler planeringsjunkies iallafall!
Ja jag hoppas kunna berätta massa mer kul nyheter framöver. Det är lite synd att det är alltid är så lång tid mellan att man inleder snack tills det är klart att gå ut med officiellt.
Vilken grej, Sociala Medierdagen här i Öret! Grym du är!
Yay!
Efter en crappy bloggår som 2017 blev för min del så vill jag nu starta fräscht och är i startgroparna inför planeringsstadiet för att få till en bättre blogg. Mitt problem är att jag har flera områden jag tycker om, men inser att jag kan inte täcka alla och jag måste välja bort ett par 🙂
Jag är en planeringsjunkie och planerar mina to do’s inför varje vecka, planerar min städrutin av huset och övriga saker som är både personliga och när det kommer till familjen och barnen.
Att välja bort kan vara så himla svårt verkligen. Förstår dig verkligen! Men hoppas 2018 blir ett grymt bloggår ?
Åh städrutin – det skulle jag behöva få till ?