Tech-svep v.7: Smartare dejting, kontrollera barns spelande och Kenzas dataklänning.


Så här gullig bestämde jag mig för att vara i Aftonbladet Morgons tekniksvep i måndags med anledning av Alla hjärtans som ju var stundande. Jag och Fredrik Wass pratade om dejtingappen Sapio, boten som hjälper dig tjäna pengar på Trumps tweets, Nintendos Parental control-app och Kenza/Ivyrevels nya dataklänning.

Dejting för de som attraheras av intellektet


Förra veckan pratade vi ju om appen Hater där du kan matcha med folk baserat på vad ni båda hatar. Denna vecka kollar vi på appen Sapio, som riktar sig till personer som är ”sapiosexuella”, som attraheras av intelligens framför typ utseende?
Så här beskriver skaparen det hela:

Sapiosexuals can’t be simply defined as people who are only attracted to the highly intelligent. They’re attracted to someone based on a matching level of intelligence, interests, conversation, drive, sense of humor. For many, defining oneself as sapiosexual has become statement against the current status quo of hookup culture and superficiality, where looks are prized above all else.

Spontant känner jag mig väldigt positiv till den här approachen. Vad som känns lite mer skeptiskt är att de 300 frågorna som ska ligga som bas för ens profil inte innehåller intelligens-testande grejer? Så jag vet inte. I slutänden så ska man, enligt Fredrik som tog på sig att testa appen, ändå swipe:a höger och vänster á la Tinder.

Trump, tweets, botar och aktier

Ingen har ju missat att nya presidenten over there, Mr Trump, gillar att twittra. Hejvilt. Han gillar att t.ex. peka ut företag som han inte gillar vilket kan få deras aktier att plötsligt sjunka i värde.
Det här har googles Max Braun skapat en automatiserad bot som ska hjälpa personer med aktier att snabbt sälja (eller köpa) beroende på Trumps tweets.
På riktigt hjälpsamt eller politiskt statement? Pjaa.. det kan nog vara lite både och.

Nintendo vill hjälpa föräldrar hålla koll på sina barns spelande

Foto: IGN

Nintendo har ju en ny konsol påväg ut, Nintendo Switch. I samband med det så lanserar de också en app kallad Parental Controls.
Med den ska föräldrar kunna se hur mycket deras barn spelar och sätta timers för speltid som visas som en popup på skärmen så barnet vet att tiden är slut. Om barnet inte bryr sig om timern får föräldern en notis om detta.
Som en sista utväg finns också möjligheten att tvinga konsolen in i viloläge. Det, visar Nintendo i den här gulliga filmen med Bowser som orolig förälder, ska dock användas med försiktighet.
Jag tycker det här känns som en bra grej. Nintendo är ju ett företag som försöker ta spelandets konsekvenser på allvar. T.ex. skapades ju Pokémon Go med uttalade syften att få barn att röra på sig och gå ut. På samma sätt vill de nu hjälpa föräldrar som ser sina barn fastna längre och längre tid framför sina skärmar.
Jag kan faktiskt tänka mig att aktivera den här appen på min egen Switch (om jag köper en, är sugen) för att få se hur mycket tid jag lägger på olika spel. Kan man få en för sociala medier också?

Kenzas märke Ivyrevel teamar med Google och skapar en ”dataklänning”


Så storbloggaren Kenza har ju ett klädmärke som nyligen köptes upp av HM. Märket heter Ivyrevel och ett mål med märket är att knyta samman teknologi och mode. Nu har Ivyrevel teamat upp med Google och skapat projektet ”Coded Couture”.
Jag skrev dataklänning inom citationstecken för ofta när man pratar om fashiontech så tänker man sig ju att någon typ av teknologi ska vara inbyggd i själva plagget – så är inte fallet i det här projektet.
Istället så ska man ladda ned en app som ska samla in data om ens göromål under en veckas tid. Man får också välja om man vill ha en business, casual eller party-klänning. I slutet på veckan ska ens data sammanställas och visualiseras i designen, på något sätt.
Än så länge är några bloggare beta-testare av appen så vi får väl se hur det går och om och i så fall när projektet släpps till allmänheten, och vad klänningen i så fall kommer kosta. Jag måste säga att jag tilltalas av idén med att visualisera data i ett unikt plagg på det här sättet. Jag har anmält intresse iallafall!

Vad tycker du om veckans techsnackisar? Lämna en kommentar, plz! ?✨?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!