Jobba och blogga? Mina tankar och tips om det här med att driva något eget samtidigt som man jobbar heltid.

jobba-och-blogga blogg2

Jag fick en fråga här i kommentarerna nyligen om hur jag lyckas få ihop det här med heltidsjobb och att blogga nu under sommaren.

I ärlighetens namn känns det ibland som att jag inte riktigt får ihop det. Samtidigt så har jag lyckats få ut flera inlägg i veckan och bloggen har ju under juli haft fler läsare än någonsin så helt hopplöst är det verkligen inte.

Jag har kommit till några insikter som jag tänkte dela med mig av. Alla är ju inte bloggspecifika egentligen, en hel del av detta går ju att etablera på alla olika typer av projekt man gör. Måla, skriva musik, driva förening, skriva roman etc.

1. Ta till vara på inspirationen

När man jobbar heltid så går det ju åt en himla massa energi och tid åt att bara orka med sin vardag. Att lägga massor av timmar på att skriva och fota till en blogg kan ibland vara svårt. Därför gäller det att ta till vara på inspirationen när den dyker upp!

Om du kommer på något du vill skriva om: gör det snabbt! Jag försöker iallafall så snabbt som möjligt stolpa upp idéerna jag har i t.ex. mobilen, så jag kan läsa dem igen senare när jag har lite mer tid. Förhoppningsvis kommer då peppen och inspirationen tillbaka då och ger mig energin till att skriva.

2. Sänk kraven

Jag tror det är superviktigt att acceptera att ett heltidsjobb ÄR ett heltidsjobb. Då måste annat komma lite i andra hand. Sätt inte press på dig själv att leverera för mycket eller för ofta. Låt istället inspirationen styra och försök ha bloggen som något lustfyllt. Särskilt om du inte har ambitioner att tjäna pengar på att blogga. Då är det en fritidssysselsättning som ska vara kul! Inte en press.

Det det gäller bloggar så är det bra att vara konsekvent. Så om du känner att två inlägg i veckan är vad du klarar av så publicerar du två inlägg i veckan. Gör du det vecka efter vecka så kommer dina läsare veta vad de kan förvänta sig. Det är bättre än att du sätter för höga mål, t.ex. att du ska blogga varje dag, och sen kraschar efter tre veckor och tar bloggpaus i flera veckor. Det gäller helt enkelt att hitta ett hållbart förhållande till sitt bloggande – slow blogging!

3. Ha en plan

Om du, som jag, ändå har en ambition och vilja att försöka förvandla bloggen till ett jobb så tror jag det är viktigt med en plan. Precis som med långdistansförhållanden så är det viktigt att kunna se ett ljus i tunneln. Att just nu kanske det är lite kämpigt och man måste göra lite avkall på saker och ting. Men om 3 veckor, 6 månader eller ett år – då kommer det bli bättre!

Fortsätt att hålla lågan uppe genom att spara inläggsidéer på hög och passa på att drömma om vad du ska göra när du väl tar dig tiden att verkligen satsa på bloggen. För vill du bygga upp bloggen till ett jobb så måste du lägga ned tid. Men det kan inte vara på bekostnad av din hälsa. Om du tänker jobba dubbla jobb, så att säga, där det ena (bloggen) kanske är obetalt till en början så måste du sätta upp någon typ av tidsgräns för det.

För mig så är det ju nu under sommaren som jag jobbar heltid men i höst kommer jag jobba 60% på radion och 40% med bloggen. Den vetskapen gör att jag kan låta vissa idéer bero och tänka: det där kan jag göra i höst när jag får mer tid.

4. Var effektiv

Mitt sista tips är väl att försöka vara så effektiv som möjligt med den tid man har. Om jag t.ex. har en ledig lördagseftermiddag jag vill spendera på bloggen så försöker jag göra en plan för hur jag kan få flera inlägg gjorda under den tiden. T.ex. skriva ett långt och mer matigt och flera korta. Kanske samla lite idéer för veckan framöver och fundera på när jag skulle kunna hitta lite tid till att skriva dem.

Samma sak med fotograferande. Att passa på att fota för 2-3 inlägg när man väl har kameran i handen. På så vis kan man sedan bunkra upp och schemalägga flera inlägg för kommande veckan för att kunna ligga på soffan efter jobbet och bara vila.

Vad är dina erfarenheter av att driva projekt vid sidan av ett heltidsjobb? Vad är dina bästa knep och vilka är de farligaste fällorna?

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 59 times, 1 visits today)

37 kommentarer

  1. Agnes {Cashew Kitchen} 15 augusti, 2016 at 07:02

    Många smarta tips!! Särskilt det här om att ta tillvara på inspirationen och anteckna snabbt som attan, istället för att tänka “jag kommer komma ihåg det här senare”.
    Jag har alltid haft onsdagar som min bloggdag även när jag jobbade (jobbade då 75-80%). Så för mig var det viktigt att förbereda på tisdagskvällen, t.ex testa ett recept som skulle fotas på onsdagen, handla ingredienser och preppa i allmänhet. Så att jag kan ta tillvara på onsdagen så bra som möjligt och både hinna med fota, redigera, förinställa inlägg. Sedan försöker jag alltid tajma recepttestande med typ middag och annat som en ändå ska äta 🙂 Så att det integreras i vardagen på ett smart sätt. Lite speciellt att driva matblogg iofs, men tänker att det är bra att ligga ett steg före och vara förberedd annars också, oavsett vad en bloggar om. Typ planera dagen, stolpa upp idéer/punkter/tankar som ska tas upp, motiv som ska fotas etc. Det är ju skönt att kunna göra det i ett flow också, men tyvärr infinner sig inte alltid de där flowen så punktligt på onsdagarna varje vecka 😉
    Ha en fin vecka! Kram

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 07:10

      Åh kanon med lite matbloggstips!!
      Ja men planering och förberedelse är superbra att göra när man inte har tid för utförandet.
      Har läst att mer livsstilsorienterade bloggare också tänker mycket på det där med att integrera bloggandet i vardagen. En trevlig fika kan också bli ett blogginlägg osv. Funkar inge riktigt på samma sätt för mig men brukar absolut försöka plocka upp saker i min vardag och närhet som kan passa för bloggen.

      Ha en superfin vecka och tack för alla bra tips och tankar – du är grym! Kram ❤️

      Reply
  2. FREEDOMtravel 15 augusti, 2016 at 07:05

    Bra tips! Jag har nästan alltid bliggat vid sidan av ett heltidsjobb (även om jag för närvarande bara jobbar per timme). Mitt sätt att hantera det har varit att 1) tycka att det är roligt, dvs bloggandet är min avkoppling på kvällen och 2) sänka kraven, en del blogginlägg kan vara korta och enkla.

    Reply
  3. Sanna Rosell 15 augusti, 2016 at 09:50

    Du sätter ord på vad jag precis går och grubblar på… Heltidsjobb med “trygghet” och allt vad det innebär rimmar inte alltid fint med den tid bloggande faktiskt tar (även om det GER bra mycket mer!)

    När jag bodde i Barcelona var onsdagar min frilansdag. Nu är dessa dagar såväl måndagar och söndagar – och hela veckan däremellan. Att sprida ut tiden jag lägger på frilansuppdragen har hjälpt mig att få bättre energi och mer gjort. En heldag skrivande är, för mig, ofta rena rama dödsdomen för inspirationen. Halvdagar här och där får däremot fart på fingrarna.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 10:01

      Åh vad spännande! Jag som tänker att en hel dag kommer vara perfekt.. Får se hur det går. Jag kanske får försöka variera “uppgifterna” under dagen så det inte blir för enformigt. Hmm.. Tack för input!
      Men ja, tryggheten och ekonomin i heltidsjobb vs glädjen och friheten i att frilansa, fast med mer ekonomisk ångest. Det är den svåraste ekvationen.

      Reply
  4. Linn Åslund 15 augusti, 2016 at 12:10

    Bra inlägg! Framför allt tipset om att sänka kraven och hellre göra färre regelbundna inlägg en dundra på med stormsteg och sen inte orka. Mitt bästa tips är att skriva schemalagda inlägg ganska långt i förväg för att frigöra tid. Skulle inspirationen sedan slå till, eller det händer något som bli aktuellt att blogga om kan en enkelt flytta om inläggen.

    Jag driver eget som översättare och min blogg är en del av arbetet eftersom det är där jag visar upp arbeten jag har gjort etc. Att blogga enbart om mina uppdrag skulle däremot vara ohållbart eftersom de kommer in i väldigt ojämn takt. Dessutom kan det dröja innan uppdrag jag gjort blir offentliga och det är inte alltid jag ens får se resultatet, t ex när jag översatte ett kundhanteringsystem.
    Så även om bloggen inte är helt på sidan av kan den inte heller ta för mycket tid eftersom jag som frilansare måste vara ruggigt tidseffektiv. Jag har just nu lagt ribban på två inlägg i veckan.
    Lycka till med bloggandet! //Linn

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 12:17

      Jättebra tips! Det känns som att du hittat en bra strategi för ditt jobbade och bloggande – grymt!!
      Ja det gäller ju att ha en repertoar på bloggen med lite olika teman som man kan blogga om som också kräver olika mycket tänker jag. Mina podcast-tips kan gå på 15-20 min medan en guide kan ta flera dagar.

      Reply
  5. Lanclin-Linnea 15 augusti, 2016 at 15:20

    Jag tror stenhårt på att ha en realistiskt plan och verkligen hålla dig till den. Då vet man hur ofta, när och vad man ska publicera, dela och sprida i olika kanaler. Vill man skriver man med i planen hur många av olika typer av inlägg man “ska” skriva per vecka/månad. Är peppen och insp noll en dag kan man kolla i planen och se om det är dags för ett inlägg med personlig, fakta, recept, recensionvinkel. Det är så jag jobbar 🙂

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 15:25

      Yes, håller med dig. Dock har jag nu under sommaren (när jag haft mindre tid pga jobbet plus vill göra annat) så har jag inte följt min plan speciellt bra. Har gått mer på enbart lust/inspiration och det har varit väldigt skönt.

      Reply
  6. Christina @ Chokladbloggen 15 augusti, 2016 at 15:44

    Jag har ett ganska energikrävande heltidsjobb som jag dessutom ser långsiktigt på (dvs vill utvecklas och klättra i den rollen och har inga som helst tankar på att gå ner i tid) och driver bloggen vid sidan om. När jag kommer hem från jobbet är jag ofta så trött i huvudet att jag har svårt att producera något vettigt. Kan möjligtvis skriva en kort recension.

    Så nyckeln för mig är verkligen planering och bra framförhållning. Min nisch är ju dock tacksam när det gäller att tidsinställa inlägg – jag försöker ju skriva om saker som är relevanta i tiden (typ chokladkalendrar inför jul) men oftast är det inte avgörande exakt vilken dag det kommer ut.

    Och den allra största biten lossnade när jag sänkte ribban på hur många inlägg jag skulle producera i veckan. En period pendlade jag mellan att skriva varje dag och att inte skriva något på två veckor. Inte sjysst mot läsarna!

    Men även om jag hittat ett flöde som funkar ganska bra för mig nu så brottas jag en hel del med den mentala biten av hur jag ska behandla bloggen. Det är en hobby och mitt vanliga jobb är, om allt skulle ställas på sin spets, faktiskt viktigare för mig. Samtidigt ger bloggen mig så otroligt mycket och det gör verkligen ont när jag behöver prioritera bort den. 🙁

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 15:50

      Jag tror inte du är ensam om den här upplevelsen bland bloggar. Att blogga kan ju vara otroligt kul och givande samtidigt som man såklart kan vilja utvecklas och göra karriär på sitt jobb.
      Det låter som om du har hittat ett rätt bra upplägg för din blogg som hobby iallafall även om det såklart måste hamna i andra hand ibland – så är det ju med hobbys/fritidssysselsättningar trots allt.
      Jag tänker att man om man har bloggen vid sidan av heltidsjobb och det är så man vill ha det kanske man kan ta en “bloggvecka” på semester. Eller åka iväg på en blogghelg! Ta några dagar där man tillåter sig att lägga all sin tid på bloggen! Genom att skapa massa content att bunkra, lära sig något nytt genom en kurs eller jobba fram en 6 månaders plan eller vad det än kan vara!

      Reply
      1. Christina @ Chokladbloggen 15 augusti, 2016 at 16:51

        Ja! Jag behöver verkligen den typen av fokustid/inspirationsboost. Jag fungerar så att jag när jag väl kommer igång blir superinspirerad, men att när jag inte lagt någon tid på bloggen under några dagar så känner jag mig jätteoinspirerad. T ex att när jag väl börjar skriva på något inlägg så får jag inspiration till 10 inlägg till. Men jag kommer inte på inlägg när jag inte aktivt tänker på bloggen (tyvärr…).

        Det som jag älskar är också att jobbet och bloggen i mitt fall föder varandra (jobbar som digital projektledare). Saker jag lär mig av bloggen har jag nytta av i jobbet och vice versa 🙂 Så på nåt sätt återinvesteras all tid jag lägger dubbelt!

        Reply
  7. Dryden - Traveler's Edition 15 augusti, 2016 at 15:49

    Kul att träffa på gamla kollegor så här i bloggkommentarsfältet! Hej Linn Å, hoppas allt är bra! 🙂

    Ja, det trixiga är ju att ha tid men om det var något jag lärde mig under #blogg100 för två år sedan så var det att tänka blogg ofta och få ner idéerna på lista/listor. Jag plitar ner idéer och inläggsrubriker jag kommer på och så har jag lite av jobbet gjort när jag kommer hem. Annars så tänker jag nog inte så mycket utan bara kör, det är ju en rolig grej och min tid av kreativitet.

    Däremot i höst har jag planerat en semesterdag per månad som jag viger åt bloggen. Kanske inte låter så mycket men planen är att jag då ska hinna ifatt med saker som blivit liggandes. Och jag känner ju mig själv – ibland lossnar det och så kan jag skriva sju inlägg på en dag. Det gäller bara att tajma in rätt dag också… 😉

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 15:54

      Haha ni får ha en igen AW här i kommentarsfältet 😉
      Jag höll på att totalt knäcka mig med blogg100 (mycket pga att jag var sjuk precis hela tiden). Men gillade inte hur bloggandet blev till en press när jag skulle få ut något varje dag. Jag insåg rätt snabbt att det inte funkade för mig. Däremot lärde jag mig många andra saker. Som att ta vara på idéer och sänka prestationskraven!
      Men så länge glädjen och kreativiteten finns där är det ju bara att köra på.
      Jag tycker en semesterdag i månaden åt bloggen låter som en toppenlösning – bättre än inget också 🙂

      Reply
      1. Dryden - Traveler's Edition 16 augusti, 2016 at 10:00

        Ja, det blev en press för mig också tillslut så jag gav upp efter 430 dagar… nu kör jag nästan varje dag men utan pressen att faktiskt få ut något dagligen. Det är lagom, men jag tror nog att 3-4 inlägg per vecka räcker gott. Men det är ju så roligt?! 😉

        Reply
        1. Elin Häggberg // Teknifik 16 augusti, 2016 at 20:04

          Haha ja det har du rätt i! 430 dagar var ju grymt jobbat. Jag är nöjd med att jag tog mig halvvägs till 100. 🙂

          Reply
  8. Mia (bakingbabies.se) 15 augusti, 2016 at 16:52

    Jag har alltid bloggat och jobbat. Nu jobbar jag visserligen inte heltid, men jag har å andra sidan småbarn och pluggar 25%. Mitt bästa tips är att vara med i en massa Facebook-grupper om det finns, om det egna ämnet. Jag får information, inspiration och tips på frågeställningar att besvara från mina sådana grupper jag följer. Sen skriver jag upp intressanta ämnen att skriva inlägg om i en lista, och kan när som helst gå till listan och plocka ett ämne. Tycker annars att införskaffa inspiration är något av det mest tidskrävande. Då kan jag också sitta en kväll och skriva 4-5 inlägg och tidsinställa. För mig funkar detta superbra, och jag tror att jag bloggar på ganska intensiv nivå trots att bloggen är ett sidoprojekt.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 17:15

      Tack för grymma tips! Vad najs att du hittat ett system som funkar!!

      Ja så länge man har inspirationen och energin till det så går det ju bra att jobba intensivt med sitt sidoprojekt. Särskilt om man är en person med hög aktivitetsnivå, eller vad man säger. Alltså att man trivs bra med att göra mycket! Jag är en sådan person iallafall! 🙂

      Reply
  9. Katta - Bucketlife.se 15 augusti, 2016 at 19:41

    Jättebra inlägg och väldigt “sanna” punkter – det är precis där nycklarna sitter tycker jag.
    Jag är generellt en lustbloggare, vilket inte rimmar toppen med planering. Men jag har börjat anteckna i mobilen och har därmed slutat tappa en massa inlägg för att jag glömmer bort dem. Gäller bara att komma ihåg vad man hade för genial vinkel och tankegång när man möjligen antecknat lite kryptiskt, haha.

    Något som jag tycker är svårast är just idéerna. Tiden har jag (bortsett från intensiva dagar när jag inte planerat och schemalagt – då blir det oftast tyst tyvärr) och lusten för det mesta, men jag kan låsa mig i just vad jag ska skriva om och om det överhuvudtaget är intressant för någon att läsa. Men jag hade ett bra peppsnack med Träningsglädje-Sara och fick en spark i baken på det området. Att inte låsa fast mig i att “paketera” varje inlägg för läsaren och att det alltid ska finnas en klockren slutsats eller ett take away i form av “fem punkter om ditten och datten”-grejen. Ibland kan man bara skriva också, och det är ju bra att påminnas om ändå.
    Men det vore superintressant med fler inlägg om hur du och andra jobbar med just idégenerering, kategorier, återkommande inlägg osv. Där tror jag man kan hämta mycket inspiration av varandra!

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 15 augusti, 2016 at 19:52

      Tack Katta! Jag kan känna igen mig i det också att ibland när tiden finns så är det plötsligt inspirationen eller lusten som saknas. Det kan nog vara den största utmaningen. Men jag har lite knep – ska absolut skriva något om det framöver! Tack för tipset 🙂

      Reply
  10. Emilia 15 augusti, 2016 at 21:49

    Jag jobbar inte heltid, är egenföretagare som säljer content och idéer till innehåll inom hälsa och träning. Det innebär just nu att jag prioriterar betalda jobb och dessutom: älskar att vara utomhus. Klart att bloggen skulle kunna få mer av min tid och på så sätt generera stålars och det i sin tur: ännu mer tid till bloggen. Jag är inte riktigt där än. Däremot skulle jag vilja blogga två ggr per vecka för just nu är det så totalsporadiskt. Kanske att jag skapar en text under “om mig” där jag berättar om hur ofta bloggen uppdateras. Ett slags tydligt blogglöfte så att man vet vad man kan förvänta sig.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 16 augusti, 2016 at 20:05

      Ja, det är ju lite sådär. Man måste kanske ge bloggen lite tid för att den ska kunna ge tid liksom. Det är avvägningar man får göra. Men en “om”-text med ett blogglöfte låter ju toppen. Tror det är kanon att låta sina läsare veta vad de kan förvänta sig.

      Reply
  11. Jeanette 15 augusti, 2016 at 23:45

    Jag har varit mammaledig i snart 10 månader och det har allt annat än varit lätt att blogga ofta och regelbundet 🙂 Nu börjar jag jobba från 1 sept, dock 2 månader bara för att sen vara hemma tills lillan är inskolad på förskola nästa år. Men jag ska jobba heltid och jag har tänkt få till en “blogg plan”. Förut när jag har jobbat, så har det enbart blivit spontant bloggande. Ingen struktur alls och det vill jag ändra på nu 🙂

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 16 augusti, 2016 at 20:06

      Ja jag förstår att det är himla svårt när man har ett annat så viktigt jobb – att vara förälder alltså. Men en plan kan alltid vara bra. Jag är en riktig struktur-älskare. Det är dessutom lite lättare att vara spontan ibland när man har en plan som grund tycker jag. 🙂 Lycka till!

      Reply
  12. Johanna 16 augusti, 2016 at 08:13

    En strategi som funkar bra för mig är att hålla mig till en publiceringsplan om tre inlägg i veckan. Så även om jag har världens bloggflow och är jättesugen på att publicera alla inlägg så snart som möjligt, så tvingar jag mig själv att spara dem i en bank. Det gör att jag nästan alltid har inlägg klara som jag kan pumpa ut de veckor det kör ihop sig.
    Då jag även satsar mycket på Instragram och Youtube just nu är annan strategi att ibland köra samma tema på alla tre ställena, men att jag vinklar dem på olika sätt så att de kompletterar varandra. På så sätt sparar jag mycket tankemöda och även en lite tid. Men visst är det kämpigt att blogga och jobba heltid, i alla fall om man har ambitioner att nå en större publik och utvecklas. Det som blir lidande för mig är framförallt nätverkandet och interagerande med andras innehåll, vilket också är två viktiga framgångsfaktorer.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 16 augusti, 2016 at 20:09

      Smart! Ja jag brukar också försöka att inte bränna för mycket inlägg på en gång när inspirationen faller på. Det är ju kanon att ha inlägg på banken att ta av. Jag har det ibland men hittills har jag haft rätt svårt att verkligen ha ordentlig framförhållning. Men det är en av de sakerna jag hoppas få till ordentligt nu när jag ska ha 40% av min vecka till blogg-jobb. Vi får se! 🙂
      Jättebra med tänket kring Instagram och Youtube också! Nätverkande och interagerande med andra är viktigt men håller med om att det lätt blir lidande när man inte har så mycket tid.

      Reply
  13. Clara, Bossbloggen 16 augusti, 2016 at 11:32

    Bra inlägg Elin! Jag tänker mycket som du. Sedan har jag också mina bästa kompisar Framförhållning och Äsch, Det Löser Sig med på tåget också. Plus kusinen Skafferiet.

    Även om mitt bloggande är seriöst försöker jag att inte ta det på alltför stort allvar och det är väl egentligen mitt viktigaste verktyg pga blir ofta överdrivet superseriös med saker jag tar mig för.

    Min framförhållning är ett måste inte bara för mig själv utan att jag skriver många bloggartiklar med intervjupersoner med egna, ofta fullbokade, scheman.

    Skafferiet försöker jag göda så mycket som möjligt så att jag alltid har en reservplan om min publiceringsplan spricker av någon oanad anledning.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 16 augusti, 2016 at 20:12

      Bra kompisar du har på tåget – helt klart! Framförhållning och en plan är verkligen himla bra. Jag behöver också ha lite översikt. När jag ser en hel månad framför mig i min bloggkalender blir det lätt att se hur mixen på inlägg ser ut och när och var jag behöver lägga lite extra energi på att producera.
      Ska försöka bli bättre på att göda mitt skafferi. Just nu lever bloggen rätt mycket hand-ur-mun (så konstigt uttryck btw). Men det ska det bli ordning på tänker jag med start nästa vecka – PEPPEN!
      Känner igen mig i det där med att vara överdrivet superseriös också. Jobbar aktivt med att anamma lite mer chillig “låt gå”-attityd till många saker i livet. 🙂

      Reply
  14. Beautiful Life 16 augusti, 2016 at 20:46

    Alltså jaaa!! Jag blir alltid så fascinerad när jag läser dina inlägg, de är så rena och enkla och ändå så klockrena (LOL!! autocorrect hade ändrat klockrena till kloakerna). Både i ämnesval och struktur. Hejja du! (och så har jag precis upptäckt dina små kategorinotiser/flaggor, grymt snygga!)

    //Anna

    Reply
  15. Wilda 20 augusti, 2016 at 11:17

    Jag kan bara hålla med dig till fullo. Tack för att du gör det tydligt. Jag är sjukskriven på heltid och använder min blogg som rehabilitering. Eftersom jag skulle må bra av att i framtiden kunna fördela viss del av min arbetstid när jag har bättre dagar i min sjukdom så är min ambition att tjäna pengar. Jag gjorde nyligen en bloggundersökning som fick mig att inse att jag överjobbar en hel del. Jag kan verkligen sänka mina krav på mig själv rejält och använda tid mer effektivt. Så nu börjar jag hitta en balans som verkligen kommer att bli hållbar när det har satt sig. Så nyttigt att lägga upp strategier, backa undan och se på vad en faktiskt gör och vad som fungerar. Du är en förebild i det.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 20 augusti, 2016 at 11:20

      Vilka kloka resonemang, Wilda. Bra med en undersökning. Det ska jag också göra någon gång.
      Det är skönt när man börjar hitta balansen. Kram

      Reply
  16. Pingback: Att jobba heltid och blogga professionellt - mina 5 bästa tips.

  17. KATARINA 1 september, 2017 at 14:26

    Ett bra inlägg och du är så duktig och ambitiös. Jag har inte den tiden att satsa på bloggen då jag har andra konkurrerande intressen som slukar tid. Men en dag kanske jag kan göra affärer av det som pågår här hemma. Jag fortsätter följa dig.

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *