Det är dags att börja betala även på internet Om varför vi inte betalar, varför vi borde betala och vad du kan göra idag för att underlätta betalningar på nätet.

betala på internet

Jag är själv del av den så kallade gratisgenerationen och har länge dammsugit internet och app-affärer efter gratisalternativ och undvikit meddelanden om att uppgradera till betalda premium-versioner som pesten. På senaste tiden, särskilt sen jag själv började jobba med digitala produkter, har jag dock tänkt om. 

När internet kom så utbröt panik över piratnedladdningar av program, musik och film. Det handlade främst om att branscherna inte hunnit med i utvecklingen och därför försökte lägga i bromsen. Vad som egentligen hände var att konsumenterna visade hur de ville tillgängliggöra sig produkter i den digitala tidsåldern – vi vill ha det tillgängligt vid ett knapptryck, digitalt på datorn/andra enheter och vi gillar att dela.

Nu har marknaden anpassat sig och visat att vi, som alltid, är villiga att betala när tjänsterna är tillräckligt bra. Vi betalar för tjänster som Spotify och Netflix eftersom de ger oss vad vi vill ha på ett enkelt sätt. Jag betalar utan problem 200 kr i månaden för dessa tjänster istället för att haspla runt med torrent-program, subtitle-filer, konstiga filformat, HDMI-kablar, dålig upplösning och allt annat jag förr krånglat med i jakten på gratis.

Anledningar till varför vi drar oss för att betala på nätet

Jag tror det finns många olika anledningar till varför vi hellre krånglar med gratisvarianter och står ut med störig reklam istället för att betala för digitala tjänster och produkter.

Några av dessa är:

  1. Gratis är gott
    Det är lätt att luras av gratis – det känns liksom bra i stunden, i det kortsiktiga. Sanningen är ju den att väldigt lite här i livet verkligen är gratis. Antingen “betalar” vi genom att titta på störig reklam eller liknande eller så är det vi som är den verkliga varan. Den data vi tillför en app till exempel kan säljas vidare till företag och så vidare.
  2. Vi vet inte alltid vad vi betalar för
    En digital produkt går inte alltid att ta på eller veta exakt vad man köper. Det känns lite osäkert och kanske är man rädd för att bli lurad. Därför är det vanligt med prov-tider på program/digitala tjänster där man får prova produkten innan man bestämmer sig för att betala. Vissa appar finns som gratisvarianter med reklam och så kan man betala sig ur reklamen senare om man vill. Men ja, ibland vet man inte och ibland kommer man bli besviken (precis som med många andra saker vi köper också).
  3. Det är ibland krångligt att betala
    För att betala för digitala tjänster och produkter behöver vi ofta registrera kort, logga in med Paypal eller liknande. Det är lite meckigt och krångligt och då kanske man drar sig för det. Hur du kommer runt detta hinder tänkte jag berätta mer om nedan.

Därför borde du betala för digitala produkter och tjänster

Frågan är ju den – vad är olika saker värda? Förr betalade vi utan tvekan 39 kr för att hyra en film eller 179 kr för ett nytt album. Pengarna gick ju både till personalen i butiken där vi handlade, lokalhyra m.m. men också producenterna av de olika medierna. Vi kan betala 79 kr för en god öl på krogen som vi dricker upp på 20 minuter och som ger oss en trevlig kväll. Men för en app som vi kanske skulle ha nytta av varje dag känns 49 kr dyrt?

Vi är inte kunder på Facebook
– vi är varor!

I dag är vi vana vid att använda Facebook dagligen för allt från att skicka personliga meddelanden och styra upp event till föreningsarbete och marknadsföring. Men vi har aldrig betalat en spänn för denna tjänst. Då och då brukar digitala rykten i stil med: “Från och med datum kommer Facebook börja ta betalt dela den här statusen för att protestera”-bla bla. Men sanningen är ju den att vi är inte kunder på Facebook, vi är varor. Facebook säljer oss varje dag till olika företag och har stor makt att styra och påverka våra liv på internet t.ex. genom sina algoritmer. Vi har väldigt lite att säga till om och Facebook tillhandahåller ingen kundtjänst vi kan ringa.

Som konsument har du makt

Konsumentmakt är ett debatterat begrepp men vad du väljer att lägga dina pengar på spelar ju såklart en viss roll. Allt i samhället handlar ju till syvende och sist om pengar. I fallet med Facebook m.fl. ligger det självklart i deras intresse att hålla oss nöjda så vi fortsätter använda tjänsten, men eftersom vi inte betalar så kommer ändå företagens behov och intressen alltid gå först.

När du istället betalar för något så får du en helt annan typ av rättigheter – du kan ställa en helt annan typ av krav på det du betalat för och du kan förvänta dig en helt annan typ av service. Det är en viktigt anledning till att det är bra att betala.

Supporta bra tjänster och företag

Att göra en bra WordPress-plugin, ett välfungerande bloggtema, en användbar app eller en smart digital tjänst kostar massor av tid, kunskap, kompetens och pengar. Precis på samma sätt som de som tillverkar andra saker som du betalar för varje dag IRL.

Om någon gör ett jobb som du uppskattar och har nytta av – betala för det! Annars så kommer dessa företag inte kunna finnas kvar, så enkelt är det.

Slipp krångel, bli mer effektiv och få bättre service

Säg att du behöver ett program för att göra något – t.ex. konvertera filer eller redigera bilder. Du kan googla runt efter de bästa gratisvarianterna och ladda ned med risk för att få en massa extraprogram (som du inte vill ha) installerade på din dator eller att du stöter på tråkiga vattenmärkningar eller liknande i slutet ändå. Du slösar tid och energi på något som i slutänden kanske ändå inte kommer lösa dina problem.

Istället kan du betala en slant för att få en tjänst som är beprövad, enkel, effektiv och funkar som den ska. Dessutom har du fullständig rätt till den och förhoppningsvis även rätt till kundtjänst, support eller forum där du kan få hjälp.

Att betala kan även vara solidariskt

Nu kanske någon open source-ivrare här börjar studsa på stolen och säga: hallå hallå ska allt på internet kosta pengar eller? Vad hände med demokrati? Tillgänglighet? Öppenheten? Solidariteten?

Saken är ju den att det väldigt ofta också kan vara solidariskt att betala. T.ex. så är jag månadsgivare för Blank Spot Project, som gör medlemsfinansierad utrikesjournalistik. Jag som betalande medlem får lite förmåner som tillgång till interna facebookgrupper och evenemang – men reportagen publiceras öppet för alla att läsa.

Då och då brukar Wikipedia gå ut och be om bidrag för att hålla sin organisation igång. Jag har betalat – flera gånger – för att jag tycker Wikipedia är jättebra och använder plattformen för att söka kunskap i princip dagligen. De är en jättestor och viktig del i det öppna, demokratiska internet som vi älskar. Därför stöttar jag dem med mina pengar, det är solidariskt.

Samma sak om du deltar i crowdfundingen till podcast eller ett youtube-projekt, stöttar en kreatör via Patreon osv. Många som utvecklar plugins till WordPress och andra digitala tjänster ger bort dessa gratis men ber om frivilliga bidrag – men brukar du betala?

Vad du kan göra i dag för att underlätta betalningar på internet

Skaffa eller uppdatera ditt Paypal-konto

Paypal är en beprövad och väldigt etablerad betaltjänst på nätet som tillhandahåller säkra betalningar. Ta fram ditt bankkort, eventuellt en bankdosa och sätt dig ned i ungefär 10 minuter och registrera eller se över ditt konto. Skapa ett starkt lösenord (som du ändå relativt enkelt kommer kunna komma ihåg) och se till att du har ett fungerande bankkort registrerat. Detta kommer underlätta stort för dig att betala för tjänster och bidra till crowdfunding. Fixa nu – slipp krångel i stunden!

Uppdatera och se över ditt konto i din app-butik

Kolla vilket bankkort du har registrerat för ditt Apple-konto eller Google Play Store-konto, är allting aktuellt och uppdaterat? Slipp krångel när du vill köpa en app genom att bara styra upp detta en gång för alla.

Installera mobilt Bank-ID och Swish

För att kunna betala enkelt på nätet kan det underlätta att ha mobilt bank-ID installerat. Det är jättejobbigt att börja fixa med i stunden när du är på språng eller har bråttom – men väldigt enkelt att fixa om du gör det i lugn och ro när du har tid. När du ändå är igång – ladda ned och få igång Swish på din mobil. Det kommer inte bara underlätta de där små pengaförflyttningarna i vardagen för lunch, bensin och annat – det kommer även göra det lätt för dig att snabbt skänka pengar till ideella insamlingar och välgörenhet! Både på nätet och IRL.

Tänk efter och betala med hjärtat 💖

Ta en stund och fundera på vilka tjänster, appar, program, kreatörer och produkter du uppskattar och använder. Finns det en premium-version av någon av dessa? Har kreatörerna något system för frivilliga gåvor? Fundera på riktigt över vad dessa är värda för dig och om du har möjlighet – visa din uppskattning med din plånbok.


Ps! Jag skrev det här inlägget innan jag blev sjuk så ta det lugnt – jag vilar fortfarande. 😇

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 81 times, 1 visits today)

11 kommentarer

  1. Lanclin-Linnea 2 maj, 2016 at 15:55

    Jag har en liten teori om att riktigt stora bloggar kommer att komma i premiumvarianter om några år. Man kommer fortfarande att få läsa gratis men slantar man upp med säg 50kr/mån så får man se hela inlägg, fler bilder eller kanske fler inlägg helt enkelt. Då kanske de som vill slippa se stora banners kan få slippa det, men måste såklart kompensera det med egna pengar istället för reklambolagens 🙂 Så tror jag!

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 2 maj, 2016 at 16:23

      Jag tycker det vore fantastiskt och säkerligen genomförbart för en hel del bloggare pga så trogna följare/läsare.

      Reply
  2. Mikael Hellqvist 2 maj, 2016 at 18:35

    En intressant hypotes! Dagstidningarna har ju sina betalväggar så varför inte bloggar?

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 2 maj, 2016 at 18:50

      Pjaa.. Allt behöver ju inte vara väggar heller. Men att betala för bra innehåll borde vara ett alternativ iallafall.. 🙂

      Reply
  3. Louise Stigell 3 maj, 2016 at 11:36

    Åh vilket bra ämne att ta upp!

    Håller med: Ge mig något tillräckligt värdefullt och friktionsfritt och jag är villig att betala skäligt för det. Särskilt om jag får prova på det först, det tenderar att vara dealmakern för mig.

    Synd bara att så få företag fattar detta. Att de snålar, slarvar och krånglar till det för sin kunder.

    Men särskilt spännande är det ju i bloggbranschen/online business-världen. Det finns så många sätt att erbjuda värde, och så många sätt att ta betalt på. Och man slipper de låga marginalerna och logistiken i att driva fysisk business.
    Utmaningen där ligger snarare i just det du skriver om: gratiskulturen och att folk är bortskämda och värderar digitalt innehåll lägre än fysiskt.

    Jag tror och hoppas att detta är på väg att vända dock.

    Jag tror också att personlighet och att man verkligen gillar den man köper av spelar större roll på nätet. Då handlar det inte längre bara om pengarna och huruvida jag kan få samma sak billigare någon annanstans. Jag vill köpa av just den här personen eller företaget. Av förtroende- och solidaritetsskäl.

    Älskar dina avslutande ord, om att betala med hjärtat. Word. <3

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 3 maj, 2016 at 11:41

      Ja men verkligen – att bygga förtroende och lojalitet kring sitt varumärke har nog aldrig varit viktigare än när det kommer till att sälja digitala produkter.
      Jag hoppas verkligen att värdet på digitala produkter är påväg upp, håller med om att det känns som att det är påväg ditåt.
      Tack för din kommentar ❤️❤️

      Reply
  4. Annie - lättlagat vegokäk 4 maj, 2016 at 08:26

    Jag väntar också på att premium-tema kommer upp på bloggar! Det hade varit en spännande utveckling och jag tror faktiskt själv att jag skulle vara beredd för att betala för flera av mina bloggar. Jag tänker särskilt att vissa portaler skulle kunna anamma det, exempelvis metromode. Säg 20 spänn i månaden för att få läsa deras bloggar.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 4 maj, 2016 at 10:18

      Jag tror ibland vissa branscher bara formas på ett visst sätt och sen är det svårt att tänka annorlunda. Bloggbranschen har ju på många sätt blivit ledande gällande Content marketing och liknande – så det blir liksom standard att det är så man kan tjäna pengar. Stora störiga banners mm borde rimligtvis vara påväg bort även i bloggosfären. Men det är intressant att ingen stor bloggare hittills testat något i stil med prenumeration eller liknande.

      Reply
  5. Pingback: Fredagsrapporten v. 18 - lugnochfin

  6. Pingback: Hur tar man betalt som frilans? - Teknifik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *