
Det är mycket i sociala medier-branschen just nu. TikTok är bara dagar ifrån att potentiellt bannas från amerikanska App Store, om inte någon amerikan köper den amerikanska delen av företaget först. Elon Musk verkar vara en möjlig köpare.
Mark Zuckerberg har gått ut med att Meta ska sluta med tredjeparts-faktagranskning och lättar upp på regler kring vad man får säga på Facebook och Instagram. Han är tydlig med att de vill samarbeta med Trump och att de inspireras av X/Twitters utveckling.
Hej och hå, här stormar det friskt med amerikanska, stenrika, inflytelserika och mäktiga män i alltings centrum. Så hur ska man tänka som sociala medier-användare, kreatör, kommunikatör och medborgare?
Jag tänkte dela med mig av mina spontana tankar.
Kommer TikTok försvinna?
Som läget är just nu så är det som kan hända den 19 januari att Google och Apple (med flera) åläggs att ta bort Tiktok från sina appaffärer för amerikanska användare. Det innebär att man inte längre kan ladda ned eller uppdatera appen. Om man redan har appen på sin telefon kommer man kunna fortsätta använda den, även i USA. Och jag kan tänka mig att det kommer dyka upp en del workarounds med VPN, webbläsare och att ändra land på sin mobil.
Så det kommer inte vara ett tvärstopp för amerikanska användare. Men det kan bli en långsam pyspunka för appen på den amerikanska marknaden.

För oss i Sverige kommer appen finnas kvar än så länge. Det som kan hända för oss är ju att det blir färre amerikanska kreatörer på appen (successivt). Jag för min del använder inte TikTok särskilt mycket längre, men jag ser videos från plattformen i mina flöden på såväl Instagram som Pinterest. Och jag nås såklart också att plattformens kulturella påverkan gällande trender, kontroverser och kreatörer som får genomslag. Mitt flöde på Tiktok har också alltid varit främst engelskspråkigt och dominerat av amerikaner. Har man ett svenskspråkigt flöde i dagsläget kommer man kanske inte märka lika stor skillnad.
En försäljning kan rädda amerikanska TikTok – men vad händer sen?
Hela anledningen till varför USA vill banna TikTok är appens kinesiska kopplingar. TikTok ägs av kinesiska ByteDance, och inget stort företag i Kina kan finnas utan stöd/kopplingar/godkännande från den kinesiska staten. Därför har det länge funnits oro kring frågor om användardata, övervakning, politisk påverkan och mycket mer. Även i Sverige har t.ex. myndighetspersonal och offentligt anställda förbjudits att ha appen installerad på sina jobbmobiler av just denna anledning. Så det är inte bara amerikanerna som oroas över detta.
USA vill att TikTok ska sälja av sin amerikanska gren till en amerikansk ägare. Det finns många som är villiga att köpa plattformen. Nu senast har Elon Musk som sagt seglat upp som potentiell köpare, men även youtubern Mr Beast, miljardären Frank McCourt och Walmart VD:n Doug McMillon har varit intresserade. Frågan är inte om köpare finns utan vem ByteDance skulle vara villig att sälja till.
Om det nu blir en försäljning innan eller efter den 19 januari så uppstår ju frågan hur det skulle påverka TikTok på sikt. Elon Musk har ju visat med sitt köp av X att han inte bara gör detta för att främja ”free speech” som han snackar mycket om utan också för att vinna makt själv, driva sin egen agenda och få politiskt inflytande.
Hur en annan köpare skulle vilja påverka och utveckla plattformen vet vi väldigt lite om i nuläget.

Metas nya syn på innehållsmoderering, faktagranskning och yttrandefrihet
Sen har vi då företaget Metas nya policys kring hur de ska hantera innehåll på sina plattformar.
När jag såg Mark Zuckerbergs video på Instagram om dessa förändringar kände jag lite av en isande känsla i magen. Inte för förändringarna i sig nödvändigtvis men för hur han så tydligt sällade sig till Trump och Musks ”sida” gällande definitionen av yttrandefrihet.
Han menar i videon att styrande organ och gammelmedia har drivit på censurering av fler och fler ämnen. Han kastar även det program för tredjepartsfaktagranskning han själv varit med och infört helt under bussen och påstår att den varit politiskt vinklad (biased). Detta uttalande kan komma från att studier visats att innehåll från republikanskt håll flaggats oftare än från demokratiskt håll. Vilket inte är så konstigt då missvisande och falskt innehåll från republikanskt håll spridits mer, enligt denna artikel från tidningen Nature:
“It’s largely because the conservative misinformation is the stuff that is being spread more,” he says. “When one party, at least in the United States, is spreading most of the misinformation, it’s going to look like fact-checks are biased because they’re getting called out way more.” – psykolog Jay Van Bavel
Hela anledningen till att Meta började med faktagranskning var att så mycket misinformation och falska nyheter spreds på plattformarna inför valet 2016 då Trump vann. Meta blev då pressade att ta ansvar och anlitade då tredjepartsföretag för att faktagranska och flagga falsk information.
Nu stänger man alltså ned detta för att istället använda ett system av ”community notes”, vilket används på X/Twitter. Ett system där utvalda användare, från olika perspektiv, kommer överens om att flagga innehåll som falskt eller missvisande.
Detta gäller i första hand USA. I EU finns lagar som gör att de inte kan sluta så tvärt, och faktagranskning av svenska inlägg kommer fortsätta i minst ett år till.
Meta ska även lätta upp på sina automatiska innehållsfilter och tillåta mer typer av uttalanden på sina plattformar. Nyhetsbrevet Plattformer har kommit över interna policy-dokument som visar vad som nu mer anses helt okej. T.ex. att kalla transpersoner ”mentally ill” eller gays ”not normal”.
Ska man tolka det Zuckerberg säger i sin video så är det ”klart politiskt” att förbjuda den här typen av uttalanden. Meta ska nu fokusera enbart på det som är uppenbart olagligt (terrorism, barnmisshandel etc) och inte på frågor rörande etnicitet, könstillhörighet och sexuell läggning. Ett beslut som är svårt att inte tolka som ”klart politiskt” det med… 🙃

Innehållsmoderering är en komplex fråga
Det är klart att det är enkelt att få känslan av att det här kan göra Metas plattformar mer osäkra för minoriteter eller utsatta grupper. Och att Meta nu förstör något som funkar bra. Men sanningen är den att innehållsmoderering på sociala medier alltid varit en komplex fråga.
Automatiska innehållsfilter är trubbiga verktyg som ofta, precis som Mark Zuckerberg också påpekar, har en tendens att sortera bort för mycket. Jag skrev till exempel min kandidatuppsats om feministisk aktivism på Instagram där man visar brösten (free the nipple osv). Å ena sidan vill man ju stävja pornografisk innehåll, å andra sidan tycker vi ju att avsexualiserade bröst, eller när feminister visar brösten för att göra en poäng, ska få finnas. Eller iallafall tycker vissa det. Det blev ju en stor grej där (runt 2015) om att till och med bilder på nakna statyer eller ammande mammor togs bort av Instagram.

I dag höjs det ofta upprörda röster om hur Meta dämpar spridning av politiskt innehåll, t.ex. rörande kriget i Gaza. Det finns ju till och med ett begrepp som är ”algospeak” som syftar till hur användare på sociala medier använder andra ord eller tecken för att undvika att fastna i innehållsfilter rörande t.ex. sex, politiska frågor och annat som man misstänker kan dämpa spridning av ens inlägg.
Jag vet inte hur många gånger jag anmält både spam, porr och hat på sociala medier och fått tillbaka ett meddelande om att innehållet granskats men inte bryter mot Metas community-regler.
Att använda människor som granskar innehåll leder också till hemska arbetsförhållanden (och möjligen livslånga trauman) för de som sitter i till exempel Kenya och dagarna i ända tittar på den värsta typen av innehåll mänskligheten kan uppbåda.
Jag har själv jobbat med att moderera en lokal facebooksida för Sveriges radio och vet hur svårt det är. Många är proffs på att balansera på gränsen, insinuera och använda laddat språk. För språk är komplext, kulturellt och kontextberoende. Och även med mer avancerad AI kommer det behövas människor som sätter ramarna för vad vi tycker är okej. Så vilka ska göra det? Och hur?
Minoriteter, kvinnor, HBTQI-personer och utsatta grupper har alltid varit utsatta för mer hat på sociala medier. För sociala medier speglar samhället. Sen är ju frågan om den utsattheten kommer öka nu med de här nya policy-grejerna eller om det kommer vara ungefär som det alltid har varit. Det återstår att se.

Vad kan vi göra och hur kan vi tänka?
Så hur ska vi nu förhålla oss till allt detta. Jag tänker så här: som vanligt, sitt lugnt i båten. Saker kommer inte förändras över en natt och det är onödigt att ”måla fan på väggen” så att säga.
Som sociala medier-användare är det inte värre än att man kan sluta använda plattformar om de börjar kännas dåliga. Utan oss användare har Meta ingen affärsmodell så det finns ju alltid en gräns för hur långt de kan gå. Många är redan trötta på eller har slutat använda Facebook och Instagram. Vi kan hitta andra ställen och andra sätt att hålla kontakt, inspireras, kommunicera och så vidare. Det löser sig alltid. Internet är stort och allt styrs (tack och lov) inte av maktgalna miljardärer.
Som kreatör gör man alltid gott i att sprida ut sin risk över flera plattformar och inte lägga alla ägg i samma korg. Kreatörer på Meta eller TikTok har alltid varit i plattformarnas händer och påverkas av förändringar i format, algoritmer och möjligheter till att tjäna pengar. Det är inte annorlunda nu. Det är något man alltid måste ha i åtanke och planera för. Alla kreatörer gör gott i att ha åtminstone en kanal som man själv äger och som inte är algoritmberoende. T.ex. ett nyhetsbrev, blogg eller podcast.
Som kommunikatör tänker jag att vi alltid måste hålla fingret på pulsen gällande kanaler för att se var som funkar bäst för våra syften och mål utifrån vår verksamhet och målgrupp. Kanaler kommer och går. Även här kan man väl också säga att det ligger i Metas intresse att fortsätta vara relevanta för oss så vi ska fortsätta betala för annonser. Så än finns det kanske inte någon jättestor anledning till oro.

För mig personligen känns det SÅ skönt att jag redan från start haft min egen plattform och att jag för ett år sen tog beslutet att satsa ännu mer på den, genom att göra Teknifik till ett nyhetsbrev i första hand, än att fortsätta lägga för mycket tid och energi på Instagram och andra plattformar.
Självklart oroar jag mig för den politiska utvecklingen i världen, för spridandet av falsk information och propaganda och för hur utsatta grupper kommer påverkas av Metas nya policys.
Samtidigt försöker jag hålla fast vid de positiva sidorna av internet som jag alltid älskat. Hur det ger mig möjlighet att skapa relationer och vänskaper med nya människor, dela insikter och tankar, lära mig nya saker, inspireras och utvecklas. Det finns så många bra och goda krafter på internet som lyckas överleva och spridas trots plattformar, miljardärer och maktgalna politiker. Det är i den delen av internet där jag kommer fortsätta kämpa på!

Vad tänker du om de här frågorna och den här utvecklingen? Dela gärna med dig av dina funderingar och reflektioner i en kommentar så fortsätter vi diskussionen där.
Du kan också alltid nå mig genom att trycka ”svara” på det här mailet. 💌 Tusen tack för att du läser och extra tack till dig som prenumererar. Vår lilla motståndshandling mot Musk, Zuck, Trump och alla de andra 😌.
Vi hörs snart igen!
/Elin
17 reaktioner på ”Musk, Zuck, TikTok, Trump och sociala medier 2025”
Jättebra skrivet!
Tack snälla! ❤️
Tack för ännu ett mycket intressant teknifik!
Själv funderar jag på att sluta på Facebook, samtidigt som det är den enda kanalen jag når en hel del släktingar… komplicerat!
Instagram använder vi nu i familjen, men även där är det svårt att verifiera källor när man råkar hitta något intressant, ofta AI-genererat…
Det får bli mindre till att börja med, får se hur länge det håller.
I bor släkt har vi en gruppchat på WhatsApp, funkar finemangs för uppdateringar och grattishälsningar. Ägs ju iofs också av Meta men det är iallafall inga flöden man behöver hålla koll på 😅
Tack snälla för fina ord!
Tack för bra dragning. Det gäller att hålla huvudet kallt, sitta lugnt i båten och inte få panik när omvärlden känns som trailern till en tidig Bond-film. Fokusera på sånt som är bra och hålla ett getöga på sånt som är knasigt!
Exakt så! Det är inte första och inte heller sista det sker en massa tok kring dessa företag 😑
Intressant!
🙏❤️
Mycket välskrivet Elin ✌🏻 Själv är jag varken kreatör eller influerare och liknande. Så jag behöver inte tänka på hur jag bäst ska nå ut med mina foton och videoklipp. Jag håller på mest för att det är kul – lite för att visa mig själv att mitt liv är helt OK, trots risig hälsa och lite annat trassel. Slutade hänga på Facebook för flera år sen, ledsnade på all skit som började dominera. Men Insta postar jag på dagligen. Fast oj vad många gånger jag hållit på att ledsna totalt de senaste två åren.
Det här senaste DonaldElon-fjäsket är fullkomligt vidrigt. Och läste du att Tim Cook hade skänkt 1 mille USD till Trump ”från egen ficka”. En kort stund fick jag lust att kasta min iPhone i toan.
Jag skapade igår ett konto på PixelFed – intressant alternativ till Insta. Det verkar som att de fått så stort inflöde av nya användare att deras servrar nästan gett upp. Seger som sirap när jag tittade i morse. Annars tyckte jag det verkade lovande.
Lycka till med alla dina projekt och ha det gott –
hälsningar från Eva @ubbyliv (Insta o Pixelfed)
Mmm man blir verkligen trött! Läst mycket i stil med ”techmiljadärerna visar sitt sanna ansikte” på senaste – hur de vänder kappan efter vinden för att behålla sitt eget inflytande och såklart sina vinster. Bu. Men borde man vara förvånad egentligen? Pengar och makt, alltid samma visa. Oh well..
Tyvärr har jag varit med om så många vändor av ”Facebook/Instagram är dåligt ny flyttar vi till [ny app]”, men det håller aldrig i längden. Den stora trumfen Meta har på hand är att vi haft apparna så länge att det är för drygt att flytta. Ska någon lyckas locka måste de komma med något nytt. Det kan inte vara ”exakt som Instagram fast sämre”, det kommer inte funka tyvärr. Men man kan alltid hitta nya små communities om man orkar och är dedikerad. Kan vara något ☺️👍
Tack för ett, som alltid, bra nyhetsbrev och väl summerat av den nuvarande situationen. Du har verkligen lyckats med en bra sammanfattning.
Tack snälla! ❤️❤️
Otroligt bra summerat, tack !
Tack!! ❤️
Tack Elin! Jag är liksom du glad att jag har en egen platform som grund att stå på. Jag har länge tänkt lämna X och nu är det verkligen dags. Har du några förslag på alternativ till X? Threads känns inte heller som en bra idé – jag vill inte lägga ännu ett ägg i Meta korgen. Jag kanske bara ska stryka den kanalen. Vilken soppa det här är 😅
Jag tycker Bluesky är mest likt hur Twitter var förr – och enklare att komma igång med än Mastodon. För att börja bygga upp ett bra flöde har jag först följt personer jag följer på andra plattformar som jag tycker är vettiga, och sen kollat vilka de följer och börjat följa massa i den listan, och sen hoppar man till en ny person och gör samma sak. Det finns även de som gör listor på Bluesky med teman på olika konton man kan följa alla på ett bräde, som ett starterpack. Väldigt smidigt!
Tack för tipset! <3