Här om sistens gjorde jag en helt ovetenskaplig liten undersökning på min Instagram Story utifrån en spaning jag hade. Jag ställde frågan om hur mina läsare upplevde Reels där man först presenterades för ett intressant ämne, typ ”Så lyckades jag få tusen följare på tre dagar” för att sedan ge uppmaningen ”Läs inläggstexten 👇”. Slut på video.
Den här typen av Instagram-inlägg kallas på engelska ”Read caption posts” och har blivit ett väldigt populärt så kallat ”growth hack” på senaste tiden, alltså ett sätt att öka sin räckvidd genom lite finurliga metoder.
Min spaning var nämligen att de flesta, precis som jag, upplever den här typen av inlägg som störiga och att man blir irriterad av dem.
Vad tror ni min lilla undersökning visade?
Jo, visst var det så, de allra flesta svarade att de tycker sådana inlägg är störiga, också när innehållet ses som värdefullt. Ändå så är det så många kreatörer och influencers som använder denna typ av inlägg. Varför? Jo, av den enkla anledningen att man upplever att de funkar. Det här fick mig att tänka ännu mer på den skillnad som kan finnas mellan vad kreatörer upplever ”funkar” på sociala medier jämfört med vilken effekt det faktiskt har på deras målgrupp.
Du söker värde – kreatörer söker resultat
När man skapar innehåll och publicerar det på nätet så vill man ju att andra ska läsa och på olika sätt engagera sig med det. Sättet man kan se om detta sker är genom läsarstatistik och genom antal följare, kommentarer, gilla-markeringar, delningar och andra mått på engagemang.
Som professionell kreatör och influencer är det också dessa siffror som sedan kan omvandlas till intäkter genom reklam, samarbeten och cred/uppmärksamhet för att locka andra jobberbjudanden.
Som användare av sociala medier och internet bryr du dig främst om en helt annan sak: vilket värde du får ut av innehållet. Är det underhållande? Lärorikt? Inspirerande? Upprörande? Engagerande? Om du upplever ett innehåll som underhållande eller lärorikt är det ju troligt att du inte bara kommer ta del av det utan även kanske går vidare till att följa, gilla eller kommentera.
Det luriga här är ju bara det att de mått som kreatörerna oftast kanske tittar mest på är räckvidd och exponering, alltså hur många som tagit del av innehållet. Vilket värde dessa personer sedan fått ut av det kommer liksom lite mer i andra hand, för det är ju lite svårare att mäta. Men att många tagit del av ett innehåll behöver ju inte betyda att de fann något värde i det eller uppskattade det.
Klickfiske och sensationsrubriker
Fenomenet är ju såklart inte nytt. Så snart incitamentet för att tjäna pengar på nätet blev kopplat till just hur många som sett/läst ett visst innehåll (med annonser) så började det skapas mängder av innehåll som bara syftade på att få så mycket klick som möjligt.
Clickbaiting, eller klickfiske, har funnits i decennier och har som mål att locka till sig läsare genom sensationella rubriker i stilen ”Flickvännen avslöjar sin hemlighet – se pojkvännens HELT GALNA reaktion” eller ”Hon gick ned 15 kilo på två veckor – här är den nya metoden kändisarna inte vill att du ska veta om”.
Även seriösa medier och kreatörer jobbar för att skapa ”klickvänliga” rubriker, inlägg och Youtube-thumbnails (miniatyrbilder). Det är viktigt för att förmedla vad ens innehåll handlar om och få ett övertag i de algoritmstyrda flödena.
Skillnaden är mellan klickvänligt och klickfiske är att i det senare fallet lever artikeln eller innehållet inte upp till det som rubriken utlovade. Rubriken är överdrivet sensationell, emotionellt engagerande eller lovar för mycket. När man väl klickar in på artikeln blir man besviken, irriterad eller lämnad med den är klibbiga, otrevliga känslan av att ha blivit lurad.
Det finns såklart också de som balanserar på gränsen – typ rubrikerna på Hänt extra.
Sökmotorsmanipulering
Har du någon gång googlat efter svar på något och hamnat på en onödigt lång, krånglig och ordrik sida genomströsslad med annonser och reklambanners? Detta är sökmotorsmanipulation.
Ända sen starten av Teknifik har jag personligen jobbat aktivt med sökmotoroptimering, alltså att jag ser till att optimera mina inlägg för att de som söker svar på det jag skriver om ska kunna hitta fram till dem. Det är ett jättebra sätt att driva in ny trafik och läsare till bloggen.
Skillnaden på sökmotoroptimering och sökmotormanipulation är återigen värdet för läsaren och vad mitt mål som innehållsskapare är. När jag skriver inlägg på Teknifik vill jag genuint ge värde till mina läsare och skriver inlägg med hög kvalitet som dessutom är fria från reklam och gratis att läsa. Jag skapar inte fejk-inlägg för att lura in folk från Google.
Att manipulera sökmotorerna handlar om att skapa inlägg som för sökmotorns algoritmer ser ut att vara bra innehåll för läsaren. Den har rätt nyckelord i rubrik och utspritt genom texten, något sökalgoritmerna letar efter. Om texten är väldigt lång och det tar tid att hitta det man letade efter skickar det en indikation att du spenderade lång tid att läsa texten. Det tolkar algoritmen som att den var värdefull för dig. Men det är bara fejk, du fick inget värde, både du och algoritmen blev lurade.
Vad leder det här till?
Jo att sökmotorer blir mer och mer värdelösa för att hitta bra information (det finns en anledning till att allt mer sök flyttar till sociala medier-plattformar) och internet fylls långsamt med mer och mer skit som inte har något värde för någon.
Värdelöst alltså. På alla sätt.
(Slå dig fri från allt skräp och få kvalitativt innehåll som det här, fritt från annonser och klickfiske, direkt till din inkorg en gång i veckan 👇)
Prenumerera på Teknifik 💌
Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier. Få nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan.
Tillbaka till sociala medier – vad är problemet?
Så, om vi återvänder till Instagram och ”Read captions”-inlägg. Det här ”hacket” har uppkommit av en anledning. Kreatörer kämpar för att nå ut viralt med sina Reels och lyftas av algoritmen, eftersom det är det bästa sättet att växa och få nya följare. Precis som sökmotorerna har Instagrams algoritm olika saker den tittar på för att försöka avgöra om en Reel verkar ha ett värde för mottagna och ska rekommenderas vidare. Två av dessa är:
- Fler uppspelningar, alltså du tittar på Reelen flera gånger
- Om du utför någon åtgärd, till exempel trycker på ”Läs mer” för att läsa inläggstexten.
När man gör en väldigt kort Reel med en lockande rubrik så väcker det nyfikenhet, men om den bara är 6-7 sekunder lång och man tror att man ska få t.ex. fem tips eller en berättelse av något slag är risken/chansen stor att man blir så förvånad när Reelen bara börjar om att man kanske sett den 2-3 gånger innan man fattar att man måste klicka ned i inläggstexten för att faktiskt få del av innehållet.
Och klickar man sen ned och läser skickar man då den där indikationen genom att göra en åtgärd plus att man spenderar en ännu längre sund med Reelen (som fortsätter spelas om och om igen medan du läser).
Förhoppningsvis gav inläggstexten det som rubriken utlovade, då kanske du ändå tycker att det var okej värdefullt.
Men, och här kommer min poäng, de allra flestas initiala känsla är ÄNDÅ att man blev störd och irriterad. Du förväntade dig en intressant video – men istället ska du läsa en (ganska liten och svårläst) text istället. Det motsvarade inte dina förväntningar och det kan göra att man känner sig lite dum och lite lurad. Det kan skapa den där klibbiga känslan.
Kreatörer däremot kan se stor räckvidd på sin Reel och upplever därför formatet som lyckat och framgångsrikt. Dessutom är det snabbt och tidseffektivt jämfört med att göra en längre Reel, så man kan publicera mer och oftare. Risken här är att man missar att man faktiskt skapar negativa känslor hos många av mottagarna, vilket kan påverka relationen och förtroendet. Relation och förtroende är de två viktigaste sakerna en influencer eller kreatör på sociala medier har, så det vill man vara rädd om.
Moralen i sagan
Så, för att sammanfatta, det finns många tips och hacks från ”experter” om hur man kan skapa hög räckvidd och få mycket visningar på sitt innehåll. Risken är bara att man använder sig av metoder som manipulerar algoritmer som har som mål att försöka avgöra vad som är bra och värdefullt innehåll, sådant innehåll vi verkligen vill ha.
Deeped skrev ett inlägg på LinkedIn häromsistens på liknande tema angående hacket att lägga länkar i kommentarerna på LinkedIn.
Bara för att det ”funkar” så är det inte samma sak som att det faktiskt är bra. Och många hacks som florerar funkar inte ens.
Risken är att kreatörer och influencers skapar irritation och frustration hos mottagaren, vilket kommer ge motsatt effekt mot den de försökte uppnå.
Mitt tips till kreatörer är därför: var försiktig med alla typer av engagemangshacks och finurliga tips för ökad räckvidd. Fokusera istället på att skapa verkligt värde för din målgrupp! Om de vill ha fem tips, ge dem fem tips i din Reel direkt. Nej det kanske inte ger riktigt lika hög räckvidd som ett ”Read captions”-inlägg men det kommer göra dina följare glada och det är bättre i längden!
Såklart finns det nyanser i allt, det kan finnas situationer där det är värt att ha mer information i inläggstexten. Så länge man sätter värdet framför potentiell räckvidd kan det ju funka i särskilda fall.
Håller du med? Lämna gärna en kommentar med dina tankar eller skicka ett svar till hello@teknifik.se. Jag älskar att diskutera med er och höra vad ni tycker. 🫶
Tusen tack för att du läser. Och extra tack till dig som prenumererar. Om du gillar mina inlägg får du gärna tipsa, dela och rekommendera vidare – det betyder allt för att få det här nyhetsbrevet att växa. ❤️
Vi hörs igen nästa vecka!
/Elin
14 reaktioner på ”Därför stör vi oss på influencers ”Read caption”-inlägg på Instagram”
Jag tycker den här typen av beteenden är intressanta. De kommer från kreatörer som vill tjäna pengar på sociala medier, men anammas också av andra som kanske har sociala medier för marknadsföring, varumärkesbyggande och nätverkande. För oss, för jag är i den gruppen, så är värdet och relationen viktigare än volymen, tänker jag. Så som du är inne på kanske vi ska fokusera på värdet istället för på volymen. Sara Dalrymple, som har skrivit boken More sales please, är också inne på samma sak.
Läste också Deepeds text och jag håller med. Att försvåra för läsaren verkar inte rätt väg att gå om du vill skapa värde.
Nej men precis det är lätt att tro alla tusentals hustlande ”social media experts” på sociala medier som langar sådana här ”growth hacks”.
Så håller helt med om att det är synd att andra kreatörer med andra mål kan råka haka på utan att tänka på eventuella konsekvenser. Kan känna lite samma sak på Youtube med seriösa journalister som anammat Mr Beast-style clickbait-miniatyrer. Jag suckar högt varje gång! För mig påverkar det verkligen förtroendet.
Ja! Så fruktansvärt trött på detta trams och som du säger letar det ju sig in allt mer hos seriösa medier också. Har reagerat på flera pushnotiser från SR Play-appen senaste veckorna, helt nytt för mig att få den typen av notiser från SR och det känns så fel.
Mm jag har själv jobbat med att skicka ut sådana där pushar och det är alltid en viktig avvägning mellan att göra den intresseväckande men samtidigt måste den hålla vad den lovar. Det blir som en förhandling med lyssnarna nästan 😅
Mycket klokt, jag som rookie läser och lyssnar på dina tips ❣️
Tack! Kul att kunna bidra med lite perspektiv 😊❤️
Tack för allt intressant och aktuellt du delar med dig av!
Tack ❤️
Tänker att en viktig faktor i det här är också att innehållet påverkas av algoritmen. Dvs värde för den som tittar/läser vs det mätbara vs spelreglerna man vill förhålla sig till.
Ja, bra poäng. 👍
Speciellt bra skrivet nyhetsbrev denna gång!
Går också själv med tankar kring temat och påminner kunder ibland.
(Hade varit fint att kunna pausa reels för att läsa caption i lugn och ro eller att det fanns länk till ett inlägg med texten i).
Ha en härlig dag!
Tack, kul att höra! Ja det är konstigt att man inte kan pausa? Visst kunde man det förut?? Wierd. Länkar nej nej det är inte Instagrams grej 😅
Du är så klok! Om man vill ha sitt varumärke stabilt och bra även på sikt så är ärlighet och kundnyttan absolut fokuspunkter. Tack för att du delar med dig via fina veckobrev.
Tack snälla Åsa, vad glad jag blir att höra det. ❤️