Jag la i veckan upp en Reel om Tiktoks nya filter ”Bold glamour” som jag såg florera på sociala medier. Filtret är betydligt mer subtilt och verklighetstroget jämfört med andra ”beauty-filter” och det är något med det som fått många användare att reagera.
Filter på sociala medier är inget nytt. Redan när Instagram slog igenom 2011-2012 där så var just möjligheten att lägga på filter det som gjorde appen så populär. Att redigera bilder hade tidigare varit något för de med tillgång till specialiserad programvara och koll på fotografi. Men med mobilkameror och appar som Instagram kunde alla som ville redigera sina bilder med ett knapptryck.
Genom åren har filter blivit mer och mer avancerade och fler och fler appar kom som erbjöd nya möjligheter till redigering. Att lägga filter på bilder för att få dem att se mer estetiskt tilltalande är en strategi som i princip alla framgångsrika influencers använt sig av på Instagram.
Retouchering, beauty-filter och skönhetsnormer
Det som från början främst handlade om att ändra exponering, färger och mättnad började så småningom handla mer och mer om retouchering och manipulering. Det har i flera år varit vanligt att mobiler från Huawei och Samsung haft olika retoucherings-verktyg inbyggda direkt i kamera-appen. På telefoner från Huawei har inställningar som slätar ut huden och förstorar ögonen ibland varit aktiverade by default och jag har aktivt behövt stänga av dem för en mer ”realistisk” bild.
För flera år sedan kom appar som snabbt kunde dra in midjor, smalna av ansiktet, trolla bort blemmor och rynkor. Orealistiska bilder som tidigare hört hemma i reklamen eller mode-tidningar har med tiden blivit vardag på sociala medier.
Snapchat började använda olika AR-filter (augmented reality) i appen där även filter som gör dig till en gullig hund eller nalle också slätar ut och ljusar upp huden, förstorar ögonen och lägger till smink som rosiga kinder och långa ögonfransar.
Dessa filter har under alla år kritiserats för att befästa stereotypa skönhetsnormer och även vithetsnormen, då beauty-filter i princip alltid ljusar upp huden. Och från att ha varit något man justerar i efterhand har AR-filtren i appar som Snapchat, Instagram och Tiktok blivit något man ser ”live” medan man ser sig själv genom kameran.
Artificiell intelligens banar väg för en ny era av filter på sociala medier
Teknik under paraplyet ”AI” har använts länge i appar för bildretouchering och AR-filter för att kunna identifiera och skapa en ”karta” över ansiktet på bilden för att identifiera ögon, nära, kinder och så vidare.
De senaste månadernas explosionsartade utveckling av generativ AI och möjligheten att med AI manipulera och skapa nytt bild- och filmmaterial misstänks nu vara anledningen till varför Tiktok-filtret ”Bold glamour” skapat så mycket fascination hos användare.
När jag testade Bold glamour reagerade jag på hur mycket mer subtilt filtret var. Andra filter som manipulerar ens ansikte brukar vara mer överdrivna och se mycket mer ”fejk” ut. När du drar handen över ansiktet brukar filtret ”glitcha” och blinka. Men med Bold Glamour kan du dra med fingrarna över ansiktet och filtret rör sig knappt ur fläcken. Du ser ut som dig själv men samtidigt inte alls som dig själv. Det är en creepy upplevelse.
Även om Bold glamour fortfarande är ganska uppenbart fejk om du vet hur du såg ut från början så är det betydligt svårare att se på någon vars utseende du inte känner till sen innan. Sminkningen den lägger till är väldigt realistisk. Den är faktiskt obehagligt lik hur jag vanligtvis sminkar mig. Och filtret behandlar även män och kvinnors ansikten olika, vilket är ytterligare tecken på att en ny nivå av AI implementerats här.
Med detta filter får vi en ganska obehaglig föraning om vad som är på väg att bli möjligt med filter i sociala medier-appar. Imorgon kommer det garanterat komma liknande filter som är ännu mer subtila och svåra att upptäcka.
Utseendehets, ångest och dysmorfofobi
På Tiktok har det publicerats massor av videos på personer som testar Bold glamour och fascineras över effekten. Vissa uttrycker oro eller ängslan, andra skämtar eller tar det med en klackspark.
Men det finns ett allvar i den här situationen som är svår att skratta bort. Genom åren har det kommit många studier som visar hur beauty-filter och de orealistiska bilderna på sociala medier skapar oro och ångest, framförallt hos unga tjejer. Skönhetshets och skönhetsideal är inget nytt, det är en story old as time, men teknik har en tendens att förstärka och förstora saker. Vilket verkar vara fallet även här.
Aldrig tidigare har så många haft tillgång till en kamera att fota sig själv med. Och aldrig tidigare har vi haft den här typen av ”magisk spegel” där vi live kan se en annan ”vackrare” och mer ”perfekt” version av oss själva. Något som psykologer nu menar kan orsaka en typ av dysmorfofobi.
Dessutom är vi på sociala medier ständigt omgivna av ”vackra” och ”perfekta” människor att jämföra oss med, något som påverkar det psykiska måendet hos många unga tjejer och kvinnor idag.
Det är inte heller konstigt att många vänder sig till smink, skönhetsingrepp och plastikkirurgi för att få ens verkliga utseende att bättre matcha bilden man skapat av sig själv på sociala medier med hjälp av filter.
Eftersom sociala medier används så brett i så stora delar av världen förstärker filter som Bold glamour också västerländska skönhetsnormer som ”universala”. Vilket inte är något nytt, men sociala mediers stora användning och spridning över hela världen gör effekten större.
Vilken framtid går vi till mötes?
Under bara de senaste 2-3 åren har mycket hänt gällande forskning som visar på sociala mediers påverkan på vårt psykiska mående, och ingen grupp är så påverkad som unga tjejer. Och jag hoppas och tror att högre tryck kommer läggas på sociala medier-företag som Meta och Tiktok att ta ansvar.
Jag känner mig genuint oroad över vart den här utvecklingen är på väg. När jag testar filter som Bold glamour på Tiktok väcker det verkliga känslor inom mig. Tack och lov är jag vuxen och trygg i mig själv. Men även jag använder filter på min Instagram för att göra bilder lite snyggare, även om jag inte brukar manipulera eller retouchera mer än att dölja någon envis finne. Däremot har jag medvetet och omedvetet genom åren utvecklat strategier och poser för hur jag ska fota mig själv för att se ut så som jag vill se ut på bild.
När jag växte upp tittade jag på bilder på supersmala modeller i tidningar men det var svårt att själv uppnå en bild av sig själv som var ens i närheten av hur de såg ut. Och ingen runtomkring mig såg ut så heller.
Unga som växer upp idag kan se både sig själva och personer i sin närhet iklädda de här extrema skönhetsidealen. Eftersom en stor del av deras liv och sociala interaktioner utspelar sig på social medier blir filter också en helt naturlig del av deras vardag.
Har ni märkt att även på Zoom och Teams finns nu mer inställningar för att ”förbättra” ens utseende i kameran genom att ljusa upp och släta ut? Jag tycker det är trevligt att se bra ut i videomöten, för att ge ett positivt och professionellt intryck. Men vart går gränsen?
Under pandemin var ju videosamtal det vanligaste sättet för många att ha professionella och sociala interaktioner. Annars när vi samtalar med någon brukar vi inte samtidigt se oss själva i en spegel, något som tar väldigt mycket energi. Jag har faktiskt tagit som vana att utnyttja inställningen i Zoom och Teams där man döljer sin egen videoruta, så man slipper se sig själv. Det hjälper verkligen! Och det gör samtalet lite mer naturligt.
Allt pekar på att den här utvecklingen kommer bli värre innan det blir bättre. Den här tekniken är på stor uppgång och utvecklandet av AR-glasögon och virtuella världar (Metaverse) kommer ge oss ännu fler tillfällen att lägga filter över vår verklighet och utveckla digitala versioner av oss själva.
Men om vi blir mer medvetna och ser till att lyfta och diskutera de här frågorna så kan vi sätta press på teknikbranschen att ta mer ansvar. Det behövs mer självkritik och perspektiv på jämlikhet, jämställdhet och etik i utvecklingen av filter, särskilt på de sociala plattformarna där så många unga spenderar så mycket tid.