
Aldrig någonsin har vi varit så besatta av hjärnan och hur den fungerar. I den digitala tidsåldern ser vi på hjärnan som en dator, med inprogrammerade funktioner som kan triggas av stimulanser och input. Vi försöker ”hacka” våra beteenden och pratar mycket om hur olika substanser, som dopamin, utlöses av olika beteenden och hur det påverkar hjärnan.
Det här tycker jag är väldigt intressant! Såklart finns det mycket trend i det här med hjärnan och beteenden, men när det gäller innovativa idéer och nya uppfinningar är ofta beteendeförändring hos användaren en avgörande del mellan flopp och framgång. Vilket också är nära kopplat till hållbarhet, där så mycket handlar om att ändra våra nuvarande beteenden. Så en innovativ lösning är inte tillräckligt om inte människor faktiskt förändrar sina beteenden och tar bättre beslut. För vi människor är vanedjur och vi väljer gärna den enklaste och mest bekväma vägen.
Just detta handlar min senaste text för Brave new business om. Läs den här: