Då och då kan jag känna en stor frustration över sociala medier. Till exempel när nya funktioner införs med massa nytt att sätta sig in i. Eller när nya uppdateringar eller lagar förändrar hur man behöver jobba. Eller som de senaste månaderna på Instagram där min räckvidd först fick en helt oväntad superskjuts uppåt för att sedan dyka ned igen efter införandet av tre olika flöden att välja på.
Jag tror inte jag är ensam om att känna den här frustrationen då och då. Vi som försöker nå ut på sociala medier måste ständigt vara på tårna för nya förändringar och vi lägger ned mycket tid och energi på att hitta vad som funkar, för att sen behöva göra om processen igen vid nästa förändring.
Det som är klurigt är ju att många företag och organisationer idag inte har tid att lägga ned så stor del av sin arbetstid eller budget på att lista ut vad som funkar just nu eller att utföra massa olika experiment och tester. Man har ju en verksamhet som rullar, produkter och tjänster som ska säljas, erbjudanden att utveckla och löner som ska betalas.
Därför har jag inom mitt samarbete med Brave New Business mejslat fram mina fem absolut bästa tips för att nå ut på sociala medier här i nådens år 2022. För att göra det extra konkret har jag för varje tips skrivit en kort actionlista med vad du kan göra för att gå vidare med tipsen. Dessa tips funkar super oavsett om du driver företag, fixar med sociala medier på din arbetsplats, för din egen verksamhet, en förening eller på hobbynivå.
Och du! Missa inte att klicka hem gratisguiden ”Lär dig pitcha som ett proffs” som jag tagit fram för BNB. Där får du lära dig både att formulera en kort och konkret hisspitch och hur du gör en säljande företagspresentation. Skriv upp din mailadress i lådan på sidan här för att få den.