15+ företag att inspireras av på sociala medier 2021

Reklamsamarbete med Social Media Academy

Att som företag nå ut på sociala medier kan vara en klurig sak. Vi som konsumenter är mer intresserade av att följa människor än varumärken och vi blir mer och mer kräsna gällande vad vi släpper in i våra flöden. Reklamtrötthet gör också att vi är snabba på att scrolla vidare från annonser. Så hur gör de som lyckas riktigt bra?

Tricket är att skapa konsekvent och bra innehåll med en tydlig målgrupp i åtanke. Många som lyckas bra har också valt att satsa på en särskild typ av innehåll till exempel recept, inspirerande bilder, humorvideos eller memes. Eller så har de ett tydligt tema som täcker in olika typer av innehåll. Att vara konsekvent med vilken typ av innehåll man kommer bidra med i sina följares flöden gör det lättare att trycka på följ-knappen, eftersom man vet vad man kan förvänta sig.

Slutligen så är det viktigt att innehållet bidrar med värde! Lär jag mig något nytt? Får jag ny inspiration? Påminner innehållet mig om något viktigt i mitt liv eller talar det till en identitet jag är stolt över?

I det här inlägget har jag, tillsammans med mina följare på Instagram, tagit fram en lista med företag som gör detta riktigt bra!

Att som företag få sina kunder att aktivt följa och engagera sig på sociala medier innebär gratis, organisk marknadsföring plus bra data att använda för sina betalda annonser. Det är något de flesta förtag idag vet att de borde göra eller kämpar med att få till. Det är helt enkelt guld värt!

Att jobba med sociala medier för ett företag

Om du är en person som har ansvar för sociala medier för ett företag, ditt eget eller ett du är anställt på, så vet du att det är en utmaning att synas och nå ut.

Sociala medier är ett stort och komplext område under ständig förändring. Det kräver mer än bara att ”lägga upp något på sociala medier” någon gång i veckan. Man behöver målgruppskännedom, en tydlig strategi, smarta arbetssätt och kunskap och förståelse för plattformarna och hur man når ut där.

Jag har själv pluggat kommunikation på universitetet och där lär man sig mycket bra om kommunikationens grunder och teorier. Däremot lär man sig väldigt lite om hur det funkar att jobba med sociala medier i praktiken. För det finns istället online-utbildningen Social media academy!

företag på sociala medier inspiration tips svenska sverige instagram
Följ Alexandra @alexandrabylund på Instagram för massor med tips, pepp och kunskap kring att jobba professionellt med sociala medier.

Alexandra Bylund, som håller utbildningen, har en filosofi kring sociala medier som jag 100% skriver under på. Det är därför jag samarbetar med hennes grymma kurs. Hon har hands-on erfarenheten som krävs, lever som hon lär och har utbildat över 800 elever som kommer ut som diplomerade social media managers.

Så om du vill lära dig tankesätten och verktygen du behöver kunna för att jobba med sociala medier och nå resultat – kolla in Social media academy! Och använd koden ”ELIN” när du registrerar dig för att få en bonus-kurs.

Kursen är inte alltid öppen för nyregistrering men följ Alexandra Bylund på Instagram så får du koll när registreringen öppnar! Dessutom får du MASSOR med gratis kunskap och inspiration om att jobba professionellt med sociala medier.

Nu kollar vi på vår lista med företag som lyckas riktigt bra på sociala medier:

(För denna lista har jag valt att fokusera främst på Instagram men kolla gärna in företagen på andra plattformar också)

ICA

@icasverige på Instagram

ICA (@icasverige) är en storfavorit bland många på sociala medier. I sitt Instagram-flöde delar de mycket recept blandat med egna memes baserade på den omåttligt populära ICA-reklamen på TV. Det är ett tipsigt konto för den som söker matinspiration i vardagen. Lättsamt och lättillgängligt.

Pluspoäng för att ICA också gjort sig kända för att svara roligt på sin Facebook-sida. Det är en konst som kan vara svår att bemästra då man inte vill dumförklara eller verka tramsig – samtidigt som man gärna vill vara personlig och finurlig.

Livrustkammaren

@livrustkammaren på Instagram

Livrustkammaren (@livrustkammaren) har verkligen gjort succé på sociala medier, både Instagram och Facebook, med sin nördiga humorstil där de blandar historiska fakta med memes. Att skapa memes som flyger kräver att man själv konsumerar memes (eftersom det bygger på att remixa, alltså plocka upp trender och göra sin egen grej) och en fingertoppskänsla gällande lagom internt men ändå brett gångbart. Det kräver också lite mod eftersom memes/humor kan misstolkas eller missuppfattas av dem som inte förstår dem.

Livrustkammaren har hittat en fantastisk mix på sitt innehåll och är konsekventa med vad och hur de publicerar vilket gör att många väljer att följa. De ses absolut som något av en gold standard framförallt inom offentlig- och kultursektorn.

Naturkompaniet

företag på sociala medier mat hudvård skönhet mode
@naturkompaniet på Instagram

Naturkompaniet (@naturkompaniet) är ett av företagen som jobbar med ett tydligt tema på sina sociala medier. På Instagram publicerar de en mix av inspirerande naturbilder och snygga produktfilmer och videos. Temat skulle kunna beskrivas som ”äventyr” eller ”friluftsliv”. Och även fast det är en blandning på innehåll så blir det övergripande temat en sammanhållande faktor. Värdet i innehållet blir att det tilltalar alla som har (eller vill ha) identiteten som en friluftsmänniska.

Hofer Antikschmuck

@hoferantikschmuck på Instagram

Det här företaget var nytt för mig och var ett tips från en av mina följare. Hofer Antikschmuck (@hoferantikschmuck) säljer antika smycken och jag förstår verkligen varför min följare gillar det! Värdet de ger är att de delar med sig av sin enorma kunskap och expertis gällande smycken och historia. Man lär sig väldigt mycket från innehållet och får samtidigt se deras produkter och en stor respekt för deras kunnande. Smart och snyggt!

Oatly

@oatly på Instagram

En stor utmaning för företag på sociala medier är att hitta ”sin röst”. Alltså komma bort från känslan av stort, opersonligt företag och skapa en mer personlig känsla. Detta är dessutom extra svårt på större företag där många personer jobbar med att skapa innehåll för sociala medier.

Oatly (@oatly) lyckas bra med detta genom sitt svamliga, ironiska och knäppa sätt att uttrycka sig på såväl sociala medier som i andra reklamsammanhang. Om du läst texten på ett iKaffe-paket någon gång vet du vad jag pratar om.

Den här stilen på ”ton” i språket kan verkligen bära eller brista. Men i Oatlys fall har det lyckats göra något som hade kunnat vara väldigt trist (havrebaserade mejeriprodukter) till något som framstår som modernt och edgy. Hatten av osv.

Zetas

inspiration företag instagram sverige
@zetasgarden på Instagram

Vi lever i en visuell tid och sociala medier är idag väldigt visuella. För ett företag som jobbar med blommor och trädgård är ju det tacksamt då man har alla förutsättningar att skapa vackert, visuellt material. Detta är något som Zetas (@zetasgarden) tagit fasta på.

Det är vackra och nästan lite vemodiga närbilder på olika blommor som främst upptar flödet. Med något avbrott ibland för arrangemang eller andra heminredningsprodukter. Texterna till bilderna är korta och beskrivande så man lär sig vad blomman heter och lite om dess natur (t.ex. skötselråd).

Ett vackert och inspirerande tillskott i flödet för den som gillar blommor och trädgård!

Ellos

@ellosofficial på Instagram

Ellos har på sitt Instagramkonto (@ellosofficial) knutit an till influencer-trenden och lyfter samarbeten med olika profiler blandat med snygga produktbilder på inredning och mode. Det är mycket fokus på mångfald och ”powerkvinnor”. Något som visat sig vara en väldigt gångbar inriktning för klädföretag.

Ellos visar på ett tydligt sätt att användandet av människor och ansikten är bra för att bygga relation och göra flödet mer personligt. Att samarbeta med influencers, fota snygga kampanjer och ha dessa i sitt flöde funkar också bra för att locka profilens följare att börja följa kontot.

Aerie

@aerie på Instagram

Ett annat företag som jag inte kände till sen innan men som uppenbart lyckas bra på sociala medier (med 1,5 miljoner följare på Instagram) är klädmärket Aerie (@aerie). De gör ”active wear for real life” och gör en poäng av att inte retoucha sina modeller.

Detta är ett företag som visar att de förstår både millennials och gen Z som är trötta på upptouchade modeller och perfekta ideal. Istället satsar de på glada modeller som ler och rör sig istället för att se sexiga och utmanande ut. Tonen på kontot är positivt och peppande. De använder många värdeladdade ord som ”Power”, ”REAL” och ”Positivity”.

Stilen på bilder, typsnitt osv andas den air av retro/70-tal som blivit en populär estetik på t.ex. TikTok och Youtube, främst hos dagens unga (gen Z).

Søstrene Grene

bästa företagen på instagram lista
@sostrenegrone på Instagram

Den danska inredningsbutiken Søstrene Grene (@sostrenegrene) har 1,6 miljoner följare på sitt Instagram-konto och det är inte svårt att förstå varför. Flödet är fyllt av vackert stylade, professionella inredningsbilder som har en stil som är väldigt gångbar hos Instagrams kärnanvändare (kvinnor 18-29 år).

Det är vackert men samtidigt avslappnad och inbjudande. De flesta inläggen är antingen ”shopable”, det vill säga direktlänkade till produkter, eller gallerier med flera bilder (”Swipe to explore”). Även deras Stories har samma professionella stil.

Søstrene Grene visar att det är relevant och gångbart för företag inom inredning att lägga mycket tid och resurser på att producera snyggt och professionellt innehåll för Instagram.

Ikea

@ikeasverige på Instagram

Att IKEA lyckas bra på Instagram (@ikeasverige och @IKEA) är inte så svårt att föreställa sig då de sedan många år tillbaka varit väldigt bra på att inspirera allmänheten gällande inredning. Och just inredningsinspiration är ju något som är väldigt gångbart på framförallt Instagram.

Förutom inspirerande produktbilder med stylade hem så har de även tipsiga filmserier på IG TV med inredning och matlagning (t.ex. med min urgulliga kompis Ida som gör sig SÅ bra som programledare för inrednings-TV! 😍).

Aco

@acosverige på Instagram

ACO (@acosverige) var ett konto som lyftes fram av mina följare på Instagram. Det är ett pastelligt och ofta estetiskt snyggt konto med hudvårdstips och såklart ACO-produkter. En sak som ACO gör väldigt bra är att de lyfter fram kunskapsaspekter kring sina produkter. T.ex. en Story sparad i höjdpunkter om hur mycket av en produkt som hudkräm eller solkräm man ska använda. Eller infografiken ”Varför antioxidanter?”.

Förutom produkter och tips lyfter ACO de influencers som de samarbetar med, som Kenza, som ger lite mer personlighet och ”ansikte” till deras flöde.

Emma S

@emmasskincare på Instagram

Ett annat hudvårdsmärke som också lyftes fram från mina följare är Emma S (@emmasskincare). De har såklart ockås mycket produkter i sitt flöde men har valt att kombinera detta med naturmiljöer/växter/vyer. Självaste Emma S. Wiklund, som märkets grundare, är också väldigt närvarande i innehållet med mingelbilder, videor, porträtt och selfies.

Det blir en bra och trevlig mix. Innehållet känns ganska ”hemgjort” jämfört med det lite mer ”professionella” ACO. Det ger en ganska genuin känsla. Särskilt i mixen med inläggen från Emma själv. Enkelheten i innehållet återspeglas också i produktdesignen som har samma avskalade och minimalistiska stil.

Pantamera Humor

företag instagram lyckas
@pantamerahumor på Instagram

Jag tror de flesta av oss kan börja sjunga på åtminstone en ”Panta mera”-reklamlåt. De har alltid lyckats bra med sin marknadsföring. För att ”gå hem” hos den sociala generationen har de på sitt Instagram-konto @pantamerahumor anlitat unga komiker som gör sketcher och filmer. Johanna Nordlund som nu ses överallt var ju tidigare en av komikerna hos Panta mera-gänget.

Varumärket ”Panta mera” ägs av Returpack som i sin tur ägs av branschorganisationerna Sveriges Bryggerier, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna (ifall du inte visste det). När man tänker på saken är det kanske inte helt solklart att just ett varumärke om återvinning ska ha ett konto som helt ägnas åt humor? Men det är just det som funkar så bra! Ibland gäller det att våga tänka lite utanför boxen.

Budlight

@budlight på Instagram

På temat ”konton som gör en sak och gör det bra” blev jag tipsad om ölmärket Bud light (@budlight). Det kontot ägnar sig helt åt att göra Budlight-memes.

Det är tramsigt, lite mys-grabbigt och väldigt avslappnat. Memes är ju väldigt ”delbart” innehåll, så om man har näsa för att skapa memes (och särskilt då dessutom lyckas inkorporera sitt varumärke) så kan det bli väldigt roligt innehåll för ens fans att dela vidare. På så vis gör man fansen till ambassadörer som sprider varumärket (och kontot).

Jag skulle säga att den här typen av konto verkligen inte är för alla. Du behöver ha bra koll på memes och själva tonaliteten de kräver. Men när det funkar så funkar det!

Astrid Wild

@astridwild_outdoorfashion på Instagram

Astrid Wild (@astridwild_outdoorfashion) är ett varumärke som jag helt och hållet lärt känna via Instagram. Det började med betalda annonser som började dyka upp i mitt flöde. Friluftskläder av kvinnor för kvinnor? Dessutom ett svenskt varumärke? WHAT stora storlekar också? Ja men HEJ och goddag!

Jag började följa deras konto då de två grundarna verkade väldigt genuint intresserade av att knyta kontakt med sin målgrupp och utveckla bra produkter. Bilderna är dessutom inspirerande och snygga med många influencers/profiler blandat med egna produktbilder. Mycket kvinnor ute i naturen givetvis men inte så traditionella friluftsbilder. Det gör det väldigt inkluderande, särskilt då de även använder modeller som inte är size 0.

Från att jag bara såg varumärket i betald reklam började det sedan dyka upp som samarbeten hos influencers jag följer och även i ”snacket” bland kompisar. Det visar hur otroligt bra det kan funka att börja med betalda annonser riktade mot målgruppen och sedan fånga in dem som genuina följare genom kvalitativt och målgruppsanpassat innehåll!

Bruket i Wiared

tips företag på instagram inspiration lista
@bruketiwiared på Instagram

Sist på listan hittar vi ett företag jag inte kände till sen innan men blev tipsad om av en följare: @bruketiwiared. En inredningsbutik med bageri, café och trädgård i Borås. Det jag fastnade för var det otroligt snygga och enhetliga flödet med väldigt fina och inspirerande bilder.

Det märks att det är någon med ett öga för fotografi som driver detta konto då bilderna är väldigt fina och i en enhetlig grå/beige ton (utan att vara tråkiga).

Man blir verkligen sugen på att åka dit och genom att kontinuerligt lägga upp inspirerande och fint innehåll kommer man fortsätta påminna nya och gamla kunder om att man finns! Något som många fler caféer och dylikt skulle kunna bli mycket bättre på. Jag kommer garanterat planera in ett stopp så snart jag har vägarna söderut. Tack Instagram!


Hoppas du hittar massor av inspiration från dessa konton till hur man kan göra för att lyckas som företag på sociala medier. Vill du lära dig mer och bli ett riktigt proffs på sociala medier? Glöm inte att kolla in Social media academy! Och använd koden ”ELIN” när du registrerar dig för att få en bonuskurs utan extra kostnad.

Vilka företag inspireras du av på sociala medier? Dela gärna med dig i kommentarerna! 👇

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

PLUS

Gör som 2000+ andra och prenumerera på Teknifik Plus. Ett mailutskick med uppdateringar, tekniktips, trender och nyheter från mig.

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är journalist, medievetare och teknikälskare.

Teknik ska inte vara krångligt och svårt!

Min drivkraft är att hjälpa dig få ett roligare och enklare digitalt liv.

Här kommer några favoritinlägg att börja med

Klicka på rubriken för att komma till inlägget. Kul att du är här!
Enkla knep du kan börja med redan idag
Tips, hacks och bra grejer att veta.
Lär dig allt om de färgglada figurerna
Låt mig hjälpa dig med din Insta-fundering