
Resan mot Teknifik 3.0 är officiellt igång! Och du ska hänga med, så himla kul. I det här inlägget tänkte jag berätta om hur jag gjorde för att söka bidrag och vad det är jag ska använda investeringarna till. Nu kör vi!
Och ja jag vet att jag sa att första delen skulle handla om min Instagram-strategi. Jag har inte glömt det inlägget, bara ordnat om i ordningen. Hoppas det är OK! Nu kör vi:
En kort resumé
Jag startade Teknifik i januari 2016. Men innan jag ”gick live” så hade jag fnulat, knåpat och kodat i nästan ett år. Jag hade från början en tanke om att driva bloggen som ett företag, det fanns en sådan plan redan från början. Men självklart fanns det inga pengar.
När man inte är så kapitalstark får man istället använda sin egen tid. Vilket jag gjorde! Jag designade och fixade allting själv.
Hösten 2017 så hade jag kommit till en punkt där jag kände att det var dags att satsa på företaget och bloggen till 100%. Jag skaffade kontor på Creative House (Business community i Örebro) och slutade jobba deltid på Sveriges radio. Den hösten gav jag också bloggen en välbehövlig makeover. Temat jag hade använt innan kändes omodernt och slutade uppdateras av utvecklaren. Jag längtade efter något snyggare, mer i tiden och mer lättskött (och med uppdateringar).
Valet föll då på temat TheBlogger från Pixelwars efter tips Dnilva som använde det på sin dåvarande blogg. Jag har varit väldigt nöjd med det temat. Det är lätt att få det snyggt, det har många bra funktioner och bra support.
Men åren har gått och bloggen är lite som ett kråkbo, eller som Weasleys hus i Harry Potter. Ett rangligt (men ganska mysigt) bygge med nya utbyggnader och rum påsnickrade hit och dit. Det märks kanske inte så mycket utåt men det är mycket knas med temat som jag inte lyckas fixa plus oförutsägbara grejer som händer när temat möter olika pluginner osv.
Det jag vill utveckla med bloggen
Så, det jag vill göra nu är att städa upp, rensa ut och ordna om så bloggen blir:
- Snabb att ladda och utan knasigheter ”under huven”
- Lättnavigerad och lättläst (för er som läser)
- Lite mer avskalad och tydlig (mindre ”plåtter”)
- Enkel att handla från (hej uppdaterad webbshop!)
- Snygg och modern (hej 2021, hejdå 2017)
Jag vill att bloggen ska kännas mer som ett nystädat skrivbord istället för en småstökig garderob. Det ska vara en plats där det är kul och inspirerande för mig att komma för att skriva, skapa guider och presentera nya digitala produkter. Och jag vill slippa känslan av att hela tiden släcka tekniska bränder under huven, försöka lösa mystiska fel som uppstår eller störa ihjäl mig på den långsamma laddtiden.
Omställningscheck från regionen
På Region Örebro län (och säkert fler regioner också, kanske din?) finns det ett bidrag som kallas ”omställningscheck”. Det är ett ekonomiskt stöd man söker för en investering man vill göra i sitt företag. Omställningschecken handlar om att ta in utomstående kompetens i form av konsulter eller anställda för att utveckla sitt företag framåt.
Jag tog därför in offerter från en webbutvecklare (Josef på Krododil som byggde Underbara Claras nya blogg 😍) och en grafisk designer (Annika Bäckström som jag följt i evigheter).
Dessa offerter skickade jag sedan in som underlag för min bidragsansökan tillsammans med en generell uppskattning att också lägga 20 000 på fotografering av nya bilder till bloggen.
Det viktiga i min ansökan var att kunna motivera vad de här investeringarna skulle innebära för mitt företag.
Vilket är:
- En sida som laddar snabbare och är mer lättläst kommer ge mig fler sökträffar via Google via högre SEO-ranking samt att färre lämnar sidan efter klick för att den laddar för långsamt.
- Mindre teknikstrul för mig kommer göra att jag kan lägga mer tid på det som genererar uppdrag och pengar, dvs samarbeten, föreläsningar, utbildningar och content.
- En bättre webbshop gör att jag kan tjäna mer pengar på digitala produkter = viktigt under/efter pandemin!
- En uppdaterad grafisk profil och nya bilder kommer ge mitt varumärke en skjuts och ökad synlighet, vilket genererar fler visningar/exponeringar, fler besök och att jag kan växa min publik.
- Det i sin tur leder till att jag kan höja mina arvoden för samarbeten och föreläsningar, få in fler uppdrag och på det hela taget öka min omsättning!
Detta skickade jag in och fick efter ett litet tag beslut om att jag beviljats stöd för min investering på 100 k. Jag får bidrag från regionen för upp till 75 % av investeringen. Så de övriga 25 % investerar jag själv.
Några andra saker man behövde ha med i ansökan var: årsredovisning, affärsplan och motivera varför man inte kunde göra denna investering själv eller med hjälp av lån.
Konsulterna jag anlitat och deras uppdrag
Med beslutet om mitt nya bidrag och en deadline för att redovisa alla kostnader senast 1 september gick jag vidare och anlitade fyra konsulter.
Josef Ulander på Krokodil för att utveckla bloggen. Hans uppdrag: bygga ett nytt tema enligt skisser från designern med fokus på enkelhet, tydlighet. Se till att bloggen är optimerad ”under huven” för att ladda snabbt. Fixa så webbshoppen funkar bra.
Annika Bäckström för att uppdatera min grafiska profil. Hennes uppdrag: utifrån min nuvarande profil uppdatera logga och grafiskt uttryck med typsnitt, färger, former och grafiska element. Mina önskemål var att gå åt ett enkelt men ändå modernt håll. Behålla Teknifiks kärna som är ”enkelt, kul och kreativt”. Och att den nya profilen harmoniserar med den gamla så det blir en helhet. Utifrån den nya profilen ta fram mallar för sociala medier, ny header och skisser på hur den kan implementeras på Teknifik.se i webbdesignen.
Caroline Solberg för fotografering av porträtt och pressbilder. Caroline fotade ju bilderna till min bok och jag älskar att jobba med henne. Så jag ville att hon skulle fota nya porträtt till bloggen, header och profilbild. Samt till olika innehållssidor m.m.
Pia Gyllin för fotografering av dokumentära bilder till bildbank och innehåll. Pia har jag också jobbat med flera gånger innan och hon är grym på dokumentärt, professionellt foto. Så henne anlitade jag för att fota en ny bildbank med ”in action” bilder där jag skriver inlägg, spelar in youtube och podd, håller digital utbildning m.m.
I nästa del: Teknifiks nya grafiska profil
Jag lämnar denna del här! I nästa del ska ni få se och höra mer om den nya grafiska profil som Annika tagit fram för Teknifik!!!
Om du har några frågor, reflektioner, tankar eller funderingar så här långt tveka inte att lämna en kommentar.
Vi hörs snart igen!
4 reaktioner på ”Jag har fått bidrag och ska investera 100k i bloggen – detta ska jag göra”
Så spännande! 👏
Tack! ☺️
Ska bli superkul och, efter min erfarenhet av att följa dig, även lärorikt att få hänga med i resan!
Yay!