Inlägget är ett reklamsamarbete med Social Media Academy

Jag får mycket frågor kring det här med hur man som företag ska lyckas på sociala medier. För att använda t.ex. Instagram som privatperson och som företag är två ganska olika upplevelser. Som privatperson kanske du har ett privat konto med några hundra följare, du lägger upp bilder när du har något du vill dela med dig av och lägger merparten av tiden på att scrolla i flödet.
När du ska börja använda sociala medier på ett professionellt och strategiskt sätt är det plötsligt en annan femma. Du behöver nå ut mycket bredare än till personer du redan känner, du behöver se till att innehållet tilltalar rätt målgrupp och du måste lära dig om statistik, annonsering och konvertering.
Så hur kommer man igång?

Jag är superglad för idag inleder jag ett långsiktigt samarbete med Alexandra Bylund och hennes utbildning Social Media Academy!
Alexandra är en person jag följt länge, och lärt känna, på sociala medier och i podden ”Vad fan håller jag på med?” som hon har tillsammans med Linda Hörnfeldt.
I flera år har jag hänvisat kunder till Alexandras byrå Mama Said Media eftersom jag vet att de jobbar på det sätt jag själv också förespråkar och har stor erfarenhet, kreativitet och nyfikenhet som grund för sitt arbete. Och jag lär mig så mycket av att följa Alexandra. Hon delar frikostigt med sig av sina tankar och lärdomar i sina kanaler. 😍
Jag har utbildat en del företag inom sociala medier genom föreläsningar och coachning och det jag märker tydligt är hur svårt det är att få med ”allt”. Jag fokuserar oftast på strategi- och innehållsdelen, men hinner sällan till de mer praktiska bitarna. Och gällande betald räckvidd genom annonsering har jag personligen endast grundläggande kunskaper.
Så vad är då det bästa sättet att lyckas med företagets sociala medier? Jo att utbilda sig, såklart!

Det är det för mig det enklaste i världen att med varm hand hänvisa till Alexandra och hennes online-utbildning som utbildat över 800 nöjda elever hittills! Det är en helt digitalt utbildning som du går igenom i egen takt. När du är färdig blir du diplomerad social media manager och har fått både de teoretiska OCH de praktiska kunskaperna du behöver för att komma igång och jobba med ditt eget eller andra företags sociala medier.
Det ligger otroligt mycket jobb bakom den här utbildningen (som skapare av tutorials och workshops själv vet jag hur mycket tid det tar 😬), som den hålls dessutom uppdaterad och fylls på med minikurser och kunskapsvideos löpande.
Gratis webinar: 8 tips för att lyckas som företag på sociala medier
För att lära känna Alexandra och få en introduktion till ämnet och utbildningen så kan du här i april registrera dig på ett gratis webinar! Jag har varit med på flera och jag lär mig alltid nya saker. Särskilt nu när jag är föräldraledig och inte riktigt har tid att hålla mig uppdaterad på alla de senaste rönen kring annonsering, hashtags och algoritmer.
👉👉 Registrera dig för webinaret ”8 tips för att lyckas med företagets sociala medier” här 👈👈
Datumen som finns att välja på är 14/4 och 16/4.
Och du! Om du tar beslutet att registrera dig på kursen Social media academy efter webinaret: använd rabattkoden ”ELIN” för att få en bonuskurs om att jobba mer kostnadseffektivt med målgrupper i Ads manager på Facebook!
Under vårt samarbete framöver kommer ni få lära känna Alexandra och utbildningen mer – och få massor med tips och kunskap inom sociala medier.