Det här med att vara entreprenör

På senare tid har jag tänkt extra mycket på det här med entreprenörskap och att vara egenföretagare (i och med att jag ju skrivit en bok relaterat till det ?). Därför kändes det väldigt kul och passande när jag fick en samarbetsförfrågan just på det ämnet!

Epson, som tillverkar skrivare- och projektorer, vet att det kan vara rätt tufft att starta eget. I samarbete med dem vill jag därför berätta lite om hur jag tänker kring de olika utmaningarna som alla som startar eget stöter på!

Bara det här med att kalla sig entreprenör är ju en hel grej i sig. Vem är entreprenör? Vad innebär det?

Så här definieras entreprenör på Wikipedia:

Entreprenör är en person som tar en idé för en produkt eller tjänst, reflekterar över risker och möjligheter, samlar ihop resurser, planerar och implementerar idén.

Det behöver alltså inte vara så att man satsar på att bygga det största bolaget i världen eller tjäna miljoner – vilket kanske är en av de stereotypa bilderna vi har av ”en entreprenör”. Jag tänker att det handlar om att vara någon som faktiskt gör något av alla de där idéerna som flyger runt i huvudet. Någon som tar klivet även fast det är läskigt och nytt.

Epson har ställt lite frågor till mig angående att driva eget som jag svara på i tre videos som jag tänkte dela med er här på bloggen också!

Vad jag önskar att vetat när jag startade eget

Jag startade ju eget första gången 2012 med min enskilda firma där jag gjorde webbsidor och grafisk design åt framförallt kompisar och bekanta som hade band.

Då visste jag absolut ingenting, alltså verkligen nada, om vad ett företag var. Alla pratade om ”att vara F-skattare” och att ”dra av på skatten” och jag ba: say what now?

Något jag önskar att jag vetat om när jag startade var hur mycket man lär sig på vägens gång och att det är okej att inte förstå saker eller ha noll koll. För det är så de allra flesta känner i starten!

Jag önskar också att jag tidigare förstått vikten av att omge sig med likasinnade för stöd, pepp, byta idéer och lära sig av varandra. När jag drog igång Teknifik hittade jag det utbytet och mitt ”blogg crew” via Influencers of Sweden. Tillsammans började vi utveckla vår business och att ha det gänget att stöta och blöta med har verkligen varit ovärderligt!

Så – det är okej att köra igång även om du känner som att du inte fattar någonting, du lär dig på vägen, och försök att så snabbt som möjligt hitta personer som förstår dig och det du försöker göra!

Att vara entreprenör i vår digitala tid

En sak jag saknade mycket i starten av mitt företag var mer info och inspiration kring att starta eget i den här digitala tidsåldern vi ju lever i. Jag har letat runt mycket bland amerikanska entreprenörspoddar, bloggar och webbartiklar för att lära mig om SEO, social selling och de olika verktyg och system som finns idag och som underlättar för oss som driver eget.

Något jag ständigt jobbar på är hur jag kan automatisera och effektivisera alla processer som upprepar sig. Till exempel genom att göra mallar för t.ex. redigering av bilder och video, för vissa blogginlägg, fakturering och offerter.

Jag letar även hela tiden sätt att effektivisera de formella bitarna mellan mig och min revisor där det ju är SÅ stor skillnad nu från bara för några år sen med alla e-tjänster på t.ex. Verksamt.se och Skatteverket.

Sen så går det ju att nå och snacka med sina kunder på helt nya sätt idag genom digitala kanaler. Det är lättare att nischa sig och det är lättare att ha en vardaglig kontakt med sina potentiella kunder. Där har man som egenföretagare också fördelen av att det är enkelt att vara lite mer personlig i sitt företagare! För vi människor är ju mer intresserade av andra människor än företag när det gäller vilka vi följer på sociala medier. Att visa att man är en människa bakom varumärket skapar ju också förtroende och tillit på ett annat sätt.

Så jag vill verkligen tipsa alla som funderar på eller precis har tagit klivet och startat eget att fundera på hur teknik skulle kunna underlätta och effektivisera i din företagarvardag. Och att använda de digitala kanaler som finns för att hitta och nå potentiella kunder!

Hur vågar man ta klivet?

När man pratar om entreprenörskap så pratar man ofta om det här med att våga! Vilket är en indikation på hur mycket vi drar oss för att faktiskt göra verklighet av våra idéer.

För om man aldrig försöker kan man inte heller misslyckas – därför känns det ofta tryggare att inte försöka alls. Men det är ju just när vi satsar som vi kan vinna stort, lära oss nya saker om oss själva och göra våra drömmar till verklighet!

Något jag ofta pratar om kring att starta eget är att du måste tro mer på dina egna idéer än på andras reaktioner på idéerna. För det är väldigt lätt att andra inte riktigt förstår din idé. Eller att den här generella rädslan för att försöka (och eventuellt misslyckas) gör att andra verkar skeptiska för att de själva tycker det verkar läskigt att starta eget.

Och även om 99 procent av de du delar din idé med är positiva så är det ofta de där mer skeptiska reaktionerna som etsar sig fast och gör att du börjar ifrågasätta allt du tänker.

Så var det i vissa sammanhang när jag startade Teknifik. Många förstod ju inte hur det här med bloggar och influencer marketing och allting funkar. Hur ska det kunna bli ett företag som tjänar pengar? Där gällde det ju dels att orka förklara i vissa sammanhang men framförallt att inte låta andras skepsis påverka min energi och pepp.

Jag vågade lita på min inneboende känsla som sa ”du måste göra detta och du måste göra det NU!”. Den där angelägenheten, som nästan blev en stress, var det som gav mig modet att köra. För jag kände verkligen att om inte jag gör detta kommer någon annan göra det!

Vid det här laget kanske du lagt märke till skrivaren i bakgrunden här? Epson har tagit fram sin EcoTank-serie med särskilt fokus på entreprenörer och småföretagare. Du kan läsa mer om EcoTank-serien här.

Jag vet att många av er som läser har eget företag eller drömmer om att starta. Hur tänker ni kring de här frågorna och utmaningarna? Är det något ni reflekterat över?

Och hur känner ni kring att kalla er för ”entreprenörer”? Känns det naturligt eller som något långt ifrån er själva?

Dela gärna med er av tankar och reflektioner i kommentarerna! ?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!