Det här avsnittet är sponsrat av Sonos
Människor har i alla tider utbytt idéer och tankar genom bilder, texter, sånger, sagor och andra uttryck. De senaste 20 åren när vi haft internet så har ”memes” vuxit till en kommunikationsform där en rolig bild eller video kan spridas över hela världen på nolltid.
Ett avsnitt där vi dyker ned i fenomenet memes och undersöker advice animals, overly attached girlfriend, Pepe the frog och vad memes egentligen är.
Medverkande
- Per-Ola Mjömark, jobbar med PR och älskar memes
▶︎ Lyssna via: Apple podcasts // Acast // Spotify // Webb
Jag tycker memes som kommunikationsform är väldigt intressant. Vid en första anblick tänker vi på det som virala fenomen eller ”roliga bilder på internet”. Men börjar man gräva lite i det så inser man ju att det är lite mer komplext än så.
Memes bygger ju till stor del på medskapande. Att vi tar ett budskap, bild eller ett skämt som vi förstår och uppskattar och sen imiterar, upprepar eller remixar vi det.
Att förstå memes kräver ibland ingen särskild kunskap alls. Som på bilden här ovanför. Detta är ett meme som kallas ett ”image macro”, vilket är en av de mest populära formerna för memes. En bild med text på, ofta skriven i typsnittet ”Impact”. Det roliga i Scumbag Steve-memes är att alla kan känna igen den där dryga killen som lånar grejer, aldrig betalar tillbaka och beter sig allmänt osoft.
Om man inte känner till Scumbag Steve-memes kan det däremot bli svårare att förstå en meme som den här:
I avsnittet försöker jag därför ge en sorts överblick och inblick i den stora, mångfacetterade, knäppa och komplexa världen som memes skapar. Och reda ut vad memes egentligen är.
Reklamsamarbete
Sonos gör högtalare för hela hemmet så att du kan njuta av klockrent ljud på ditt sätt.
Hur påverkar det vi lyssnar på våra känslor egentligen? I Sonos undersökning Brilliant Sound Study svarade 45 % av de tillfrågade svenskarna att musik fått dom att gråta helt oväntat, och 40 % att musik fått dom att skratta.
I avsnittet får du höra Marina, Linda och Anna dela med sig av musikminnen och låtar som för dem tillbaka till en särskild plats eller tid i livet.
I avsnittet hör du
Jag åker till Stockholm och träffar Per-Ola Mjömark, tidigare journalist och nu mer inom PR. Per-Ola älskar memes och har följt deras utveckling på nätet enda sen det började uppstå särskilda internskämt på communityt Skunk.
För Per-Ola är memes skämt som växer fram genom en evolutionär process på nätet, framförallt på forum som 4chan och Reddit. Det är även ett sätt att bonda med sina vänner. Han har inte bara skapat memes själv utan en gång också blivit ett meme som hade lite populäritet under en kort tid i internethistorien.
Lyssna nu
Podden finns att lyssna på via
- Apple podcasts / Podcaster
- Acast
- Spotify
- Andra appar där poddar finns