Lägga ned bloggen och bara satsa på Instagram? Om skillnaderna mellan de olika kanalera och att lägga om sin strategi.

Rubriken på det här inlägget var en fråga och ett önskemål på inlägg som jag fick på Instagram Stories här om dagen. Även om du själv varken bloggar eller driver ett stort Instagram-konto så har du säkert sett hur en hel del profiler som tidigare bloggat mer och mer drar sig till Instagram.

Instagram fyller många av de funktioner som bloggen använts till tidigare. Inspiration, dagliga uppdateringar från livet, fina bilder, texter, diskussion i kommentarsfältet, debatt osv.

Så om ens följare fördrar att konsumera ens innehåll på Instagram – finns det då någon poäng i att fortsätta blogga?

Har målgruppen alltid rätt?

Som innehållsskapare finns det lite olika sätt man kan förhålla sig till den här frågan. Jag brukar ju tjata väldigt mycket om målgrupp. Vem är det du riktar dig till? Vilka kanaler använder din målgrupp och hur vill de konsumera innehåll?

I de flesta fall brukar jag förespråka att anpassa sig till målgruppen. Om målgruppen finns på Instagram så är det där du ska lägga ditt fokus.

Som innehållsskapare är det också viktigt att vara flexibel i förhållande till kanaler och vara villig att testa nytt eftersom branschen ständigt utvecklas. Om du har koll på dina egna grundstenar och vilket värde ditt innehåll ger målgruppen är det inga problem att utveckla formatet och anpassa till nya plattformar.

Samtidigt så har du som innehållsskapare en bredare bild av din strategi än vad dina följare och din målgrupp har. Även om de föredrar att konsumera innehåll från dig via Instagram, eftersom det är enkelt, så är det inte säkert att det är den bästa vägen för dig.

Båda kanalerna har sina för- och nackdelar

Att driva en blogg och driva ett Instagram-konto har båda sina för- och nackdelar som är viktiga att ha med sig innan man lägger om sin strategi för vilka kanaler man vill skapa innehåll för. Eller kanske framförallt när man funderar på hur man kan använda båda kanalerna – fast på olika sätt.

För jag tror självklart inte att “bloggen är död” eller att alla ska ge upp sina bloggar och bara köra Instagram.

Så nu går vi igenom några av de viktigaste punkterna för hur de olika kanalerna skiljer sig åt.

Följarnas beteende

En stor fördel med Instagram är att följarnas beteende där är att gå in ofta (flera gånger per dag) och de är vana att reagera och engagera sig genom likes och kommentarer. De letar ständigt efter nytt, inspirerande innehåll och mobilen har vi ju med oss hela tiden så det är väldigt tillgängligt.

Bloggen har ju från början skapats för att konsumeras via datorn, en enhet som vi använder allt mindre för att konsumera innehåll. En blogg kräver också mer av läsaren då denna aktivt måste klicka in på bloggen (eller på Bloglovin’) för att läsa innehållet. Därför blir det allt färre som läser dagligen.

Fördelen med att det krävs lite mer för att ta sig in på bloggen är att när läsaren väl kommer in så är det med en stark vilja och motivation att spendera lite mer tid. Vilket gör att du får mer av deras uppmärksamhet. När de väl är inne på bloggen har du dem till 100%!

På Instagram däremot konkurrerar du hela tiden med alla andra i flödet om dina följares uppmärksamhet. De kanske spenderar några sekunder med att titta på och gilla din bild. Om du har en riktigt lockande och lång text kanske de till och med spenderar en minut eller två innan de scrollar vidare.

Formatets begränsningar

En nackdel med Instagram är att du är väldigt knuten till formatet. Det finns en begränsning för hur lång text du kan skriva under en bild och kvadratiska eller bilder i stående format syns bäst i flödet. Du kan inte lägga till länkar i bildtexten och inte heller använda textformatering. Såklart kan du vara kreativ med tecken och emojis men det är inte ett format optimerat för längre texter.

På en blogg har du desto fler alternativ. Du kan variera din text med underrubriker, punktlistor, fet stil och kursiv. Du kan använda olika typsnitt och textstorlek. Du kan varva bilder med text för att skapa en lättläst och lockande läsupplevelse. Vilket också gör det lättare att förmedla längre förlopp eller berättelser. Du kan länka tillbaka till äldre innehåll och andra källor för att fördjupa eller ge tips. Det är enkelt att koppla samman ditt inlägg med produkter. Video eller andra medieformat är lätt att bädda in.

Engagemang och socialt utbyte

När bloggen kom så var det mycket vanligare att läsare kommenterade och engagerade sig i kommentarsfälten. Då fanns ju inte sociala medier och bloggarnas kommentarsfält blev därför en helt ny social sfär.

I dag lägger vi mycket mer av den energin på sociala medier vilket har gjort att färre kommenterar på bloggar. Det har gjort bloggen lite mindre social och läsarna kommer in för att konsumera mer än för att engagera sig.

På Instagram är det lätt att gilla, skriva en kort kommentar, tagga in vänner för att sprida innehållet och använda hashtags för att starta rörelser och communitys på plattformen. Det underlättar när det gäller att bygga relation till sina följare.

Samtidigt har vi det där med konkurrensen om uppmärksamhet. Vilket gör att när du väl lockat in en följare på din blogg så har du större chans att bygga mer fördjupade och starkare relationer genom att spendera mer kvalitetstid med läsarna.

Äganderätt och kontroll

Instagram kan när som helst stänga ned ditt konto eller ta bort ett av dina inlägg, om de anser att det bryter mot någon av deras riktlinjer (vilka är väldigt luddiga och styrda av amerikansk moral). Detta händer t.ex. rätt ofta aktivist-konton och konstnärer.

Du har helt enkelt väldigt lite rättigheter som användare på Instagram. Du måste förhålla dig till Instagrams regler eller så åker du ut.

På en blogg har du betydligt större kontroll över ditt innehåll. Du bestämmer dessutom över design och paketering. Så länge du befinner dig inom lagens och yttrandefrihetens gränser bestämmer du helt själv vad du vill posta och äger innehållet själv. Det är en mycket stor fördel!

Sökbarhet och upptäckbarhet

Instagraminlägg är inte särskilt sökbara och har en väldigt kort livstid. Har du däremot turen att hamna i Explore-flödet kan du få en rejäl boost i följare och likes. Men ett inlägg på Instagram lever i några dagar och sedan är det glömt.

Om du delar ett recept på Instagram så kan det glädja dina följare en kort stund. Vissa kanske till och med screenshottar eller sparar med bokmärkesfunktionen.

Skriver du däremot samma recept i ett blogginlägg så kan det leva i flera år. Varje gång någon googlar efter receptet har du chans att dyka upp.

Jag har flera inlägg på min blogg som jag skrev för två år sedan som drar in tusentals med läsare till bloggen, månad efter månad. All den tid jag investerat i att skapa det innehållet får jag alltså tillbaka på i form av en stadig ström nya läsare. Läsare som har potentialen att stanna kvar och bli nya, trogna följare!

Samtidigt är det såklart lite svårare idag att bli en “följare” av en blogg. På Instagram är det däremot superenkelt att börja följa ett nytt konto.

Så skapar du en strategi som funkar

Dina följare kan alltså helt klart föredra att konsumera ditt innehåll på Instagram eftersom det är lätt och tillgängligt. Men om du vill vara sökbar, skapa kvalitativt innehåll över tid eller fokusera på längre berättande så kommer du få svårt att bara finnas på Instagram.

Därför tror jag ändå mest på att skapa en strategi där blogg och Instagram kompletterar varandra istället för konkurrerar. Men jag tänkte måla upp några olika scenarior att fundera kring.

Lägga ned bloggen och bara köra Instagram

Om du märker att läsandet på din blogg dippat rejält, du har tappat motivationen och känner att du är mycket mer inspirerad på Instagram så kan du absolut överväga att lägga ned bloggen.

Samma sak om du känner att du inte hinner med bloggen och föredrar enkelheten i att göra ett Instagram-inlägg. Istället för att bränna massor av kreativ energi och riskera att lägga ned helt så är det såklart bättre att ägna sig åt det som känns kul och hållbart i längden.

Delar du dessutom mest “in the moment”-grejer som är hyfsat korta och sällan lever över tid så är ju Instagram betydligt mer optimerat än bloggen.

Skära ned på bloggen och öka på Instagram

Om du trots allt känner att du ibland vill ha det mer fria formatet på bloggen eller har innehåll som håller över tid och är sökbart så är detta en bra väg. Om du tidigare kanske lagt 60% av tiden på bloggen, 20% på instagram och övriga 20% på andra sociala medier så kanske du kan ändra om lite.

För om du upplever att Instagram ger mer för dig (och om du har företag, ger mer i form av intäkter) så bör du helt klart lägga mer av din tid där.

Då tycker jag du ska släppa kraven på en hög frekvens på bloggen och fokusera mer på att ha en högkvalitativ och regelbunden frekvens på Instagram. Lägg mer av din kreativa kraft där och skapa färre men mer kvalitativa inlägg på bloggen när det känns motiverat.

Trenden gällande professionella bloggare är att man publicerar mer sällan men lägger mer tid på varje inlägg. De dagliga uppdateringarna är enklare att göra på sociala medier.

Det positiva med detta upplägg är också att du har bloggen kvar och OM något händer med Instagram så förlorar du inte allt. Dina följare vet fortfarande var de hittar dig och du har en kanal du själv äger som är aktiv och öppen.

Förtydliga din strategi för bloggen respektive Instagram

Om du älskar att blogga och absolut inte känner för att skära ned, men samtidigt känner att du borde göra mer på Instagram eftersom det är vad dina läsare föredrar, så kan det här vara din väg.

För, precis som i föregående strategi, så har vi ju sällan MER tid att ta till. Snarare handlar det om att prioritera och prioritera om.

Gör därför en tydlig analys av både din blogg och ditt Instagram-konto. Vilka syften fyller de i din egen kanal-karta? Vad funkar bäst i respektive kanal? Vad funkar sämst?

Försök städa bort den typ av innehåll som ger minst tillbaka sett till vad du investerat (i tid, kreativitet, kostnader m.m). Lägg istället de resurserna på den typ av innehåll som ger mest tillbaka.

Om du inte vet vilket innehåll som ger mest tillbaka kan det bero på att du inte har så tydliga syften och mål med dina kanaler. Då kanske du behöver fundera mer på det. Vad är syftet med bloggen? Vilka mål har du? Samma sak respektive Instagram.

När du vet det kommer det bli lättare att se vad olika typer av innehåller “ger”. Beroende på vilket syfte och mål du har så kommer du kunna mäta framgången utifrån uppskattning, egen tillfredsställelse, likes, intäkter, kommentarer, nya följare, skaparglädje, uppmärksamhet, press osv.

Det är så lätt att bara köra på i samma hjulspår (gud vet att jag gör det!) och tappa det där helikopterperspektivet. Att göra en ordentligt genomgång, tänka efter och verkligen närstudera statistik, resultat och effekt kan ge så mycket klarhet.

Lägg ned Instagram och satsa allt på bloggen

På samma sätt som de finns de som plikttroget fortsätter pressa fram dagliga blogginlägg utan att det egentligen ger så mycket så finns det såklart de som gör samma sak på Instagram. Det vill säga pressar fram dagliga uppdateringar, stressar och har ångest medan likes, kommentarer och resultat uteblir.

Vad skulle hända om du helt la ned Instagram?

Om ditt största engagemang finns på bloggen och det är där du får bäst resultat (utifrån dina egna syften och mål) kanske det är värt att fundera på det!

Genom att skära bort en kanal (och med den press, tidsåtgång och kreativ energi) frigör du mer åt en annan. Istället för att stressa med att finnas överallt – och på så vis tappa kvalité i innehållet – kan det vara en bra idé att verkligen fokusera på att skapa grymt innehåll på en plattform.

Om du la ned Instagram kanske du skulle hinna skapa den där webbshoppen du planerat för, eller den där grymma guiden du vet att dina läsare längtat efter? Du kanske skulle gå igenom den där fotokursen du köpte för två månader sen och plötsligt höja hela bloggens kvalité genom mycket snyggare bilder?

Min strategi

Jag har valt att satsa mer kreativ energi på bloggen och ha Instagram som en lite mer kravlös kanal för att kommunicera med mina vänner och följare lite mer vardagligt. Min Instagram är lite av en mix mellan Teknifik och mig privat även om flödet tenderar att vara mer ägnad åt Teknifik.

Stories är perfekt för det ännu mer vardagliga. Där tillåter jag mig att lägga upp i princip vad som helst. Jag älskar att ha det alternativet för dagligt trams, selfies, frågor/undersökningar, tips och vad som helst. Det är också lite kul att Stories nu är det Instagram var förr (det där enkla och kravlösa) och som bloggen var innan dess. Samma cykel om och om igen 😅Snart får jag väl skriva ett inlägg om “Lägga ned Instagram och bara köra Instagram Stories?”.

Hur resonerar du? Föredrar du att konsumera innehåll på blogg eller Instagram? Som innehållsskapare – hur har du lagt upp strategin? 👇

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

19
(Visited 288 times, 1 visits today)

15 kommentarer

  1. Jens Backeman 6 augusti, 2018 at 16:24

    Jag följer bloggen genom RSS av den enkla anledningen att jag glömmer bort alla de ish 100 källorna av bloggar, tidningar, vloggar osv och märker annars inte om de publicerat något nytt. Då spelar inte frekvensen så stor roll, om det kommer ett inlägg i månaden så fångas det upp av min RSS-läsare. Eftersom du publicerar hela inlägget i RSS-flödet så läser jag det om oftast där och “behöver” då inte klicka i mig på själva bloggen. Vet inte om RSS-följare visas i statistiken någonstans men jag tycker det känns klart rimligt att bara publicera en ingress till RSS-flödet så att, om jag finner det intressant, tvingas klicka in på inlägget för att läsa resten. Antar att det genererar lite mer intäkter i form av reklam osv.

    Gällande Instagram så är jag där väldigt sällan. Att man inte kan få saker i kronologisk ordning stör mig något så oerhört. Överlag känns appen väldigt begränsad (som läsare iaf, inte varit producent) och inläggen där tilltalar mig sällan. Lång ihopklämd text utan formatering där folk bara staplar ord på ord. Om man vill delge något mer än bara en bild och en kort bildtext, då känns Instagram som helt fel plattform.

    Men så är jag antagligen inte den typiske användaren heller. Full förståelse att man vill nå alla de som hänger där hela dagarna.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 6 augusti, 2018 at 16:34

      Håller med dig om att RSS-läsare är toppen. Jag använder Bloglovin för att följa mina favoritbloggar och då spelar inte frekvensen så stor roll, precis som du säger.

      Annars så får man lägga krut på att marknadsföra sina inlägg när de kommer genom t ex Facebook, forum, Instagram, maillista osv.

      Tack för dina reflektioner 👌👌👌

      Reply
  2. FREEDOMtravel 6 augusti, 2018 at 16:43

    Jag föredrar blogg eftersom jag har kontroll på mitt innehåll på ett annat sätt. Vill gärna oxå skapa sånt som finns kvar och håller i längden. Dessutom gillar jag själv att läsa bloggar 🙂 Men håller med om att det är bra att tänka igenom vilken strategi som är rätt!

    Reply
  3. Ulrika 6 augusti, 2018 at 18:50

    Håller helt med om att det är en ständig cykel i de sociala medierna – kravlöst och “personligt” och nära, sedan en tendens mot ökad professionalisering (för att folk tycker det är spännande med folk som är “personliga” men gör saker mkt häftigare och snyggare än man själv, gissar jag) och sedan kommer det ett nytt medium som känns personligt och nära.

    Jag har alltid haft blogg (startade min första blogg -05 för att jag läst i en tidningsnotis att det kommit nåt som hette blogg och det hade med att skriva att göra och omedelbart tänkte jag att det passade mig). Och bara blogg. Jag vet med mig att mitt material är textdrivet, att det behöver plats, och att det är ganska smalt. Jag har följare som snarare är lojala och engagerade än många till antalet och de kommer ofta med egna reflektioner och tankar. Känner mig inte alls lockad av något annat socialt medium – det skulle förta upplevelsen för mig. Jag vill ha långa perioder i mina dagar som levs helt offline, jag vill kunna förbereda material en tid i förväg och jag vill få skriva mycket text.

    Tror precis som du att det viktiga är att se vad som passar ens material och ens egna önskningar – fler följare är inte nödvändigtvis bättre följare, om man inte får skapa det man själv vill ha.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 6 augusti, 2018 at 19:11

      Jättespännande att läsa dina reflektioner, Ulrika! Och ja, det låter onekligen som att du valt helt rätt medium för dig och dina läsare.

      Reply
  4. Agnes 6 augusti, 2018 at 19:27

    Vilket jättebra inlägg! Satte igång massa i huvudet. Funderat mycket på detta, då jag inte riktigt gillar instagram men känner mig tvungen att ändå använda det mer än jag egentligen vill och har typ skämts lite (?) för att jag hellre vill skriva blogg… vad konstigt det låter nu när jag säger det högt haha.
    Tack för bra tips och kloka tankar! 💕

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 6 augusti, 2018 at 19:32

      Jag tror verkligen inte du är ensam om den känslan! Det gäller ju att hitta ett upplägg som funkar för en själv. Alla har vi olika syften och mål. Bara för att ”alla” är på Instagram behöver det inte vara rätt för dig.

      Reply
  5. Corinne Grönholm 7 augusti, 2018 at 17:38

    Vilket toppen inlägg! Satte igång massor tankar även i mitt huvud. Har länge funderat på min Instagram, varför den inte riktigt går som jag skulle önska. Samtidigt märker jag nu när jag läser ditt inlägg att mycket troligen beror på att jag inte har riktigt någon strategi för Instagram. Jag satsar betydligt mer tid och energi på bloggen och försöker hinna med Instagram alltid när jag får feeling men det leder även till att det inte blir så välutvecklat. Måste nog ta och sätta mig ner och fundera lite över vad jag egentligen vill med min Instagram. Nåväl, tack för ett superbra inlägg 🙂

    Reply
  6. Tina Sundström 7 augusti, 2018 at 17:50

    Jag kallar nog mig själv fortfarande för nybörjare både vad gäller blogg och instagram. Tack för att du delar med dig av dina tankar och tips… det hjälpte mig verkligen! Jag har precis blivit medlem på Bloglovin och det är ett kanonsätt att följa mina favoritbloggar (som din till exempel). Däremot är den version av min blogg som finns där inte uppdaterad sen i våras. Då kan ju ingen se mina nya inlägg ☹. Än så länge kör jag med både insta och blogg, men det går trögare att få läsare till bloggen.

    Reply
    1. Elin Häggberg // Teknifik 7 augusti, 2018 at 18:03

      Tack snälla! ❤️ Alltid kul att kunna väcka lite tankar. Har du flyttat bloggen på senaste? Eller ändrat något gällande plattform etc? Om Bloglovin inte uppdaterats beror det antagligen på att RSS-feeden till din blogg ändrats?

      Reply
      1. Tina Sundström 7 augusti, 2018 at 18:47

        Misstänker att det har nåt med Rss att göra. Har inte flyttat bloggen. Ska göra ett nytt försök imorgon 👍.

        Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *