Profet i min hembygd + vanliga frågor om sociala medier för företag Jag åkte till min hemort Malung och föreläste för företagare om sociala medier.

Foto: Annette Malmén

I torsdags gjorde jag en så himla kul grej. Egentligen skulle jag vara på fjällsemester i Trysil med Max familj men jag gjorde en liten avstickare till orten där jag växte upp: Malung!

Jag var nämligen inbjuden av Företagarna i Malung-Lima-Sälen att föreläsa om sociala medier. Så himla pirrigt och kul! Extra fint var det att det blev helt fullsatt i lokalen.

Foto: Annette Malmén

Man brukar ju säga att man inte kan bli profet i sin hemort, men jag tycker ändå alla verkade lyssna hyfsat bra iallafall 😉. Jag pratade om:

  • Varför företag borde använda sociala medier
  • Vikten av en strategi och hur man gör en
  • Hur man skapar värdefullt innehåll
  • Tips på vad som funkar för Facebook respektive Instagram
  • Kort om Twitter, LinkedIn och Youtube

F.A.Q – vanliga frågor och funderingar om sociala medier för företag

Det finns många saker som gör att företag inte riktigt lyckas komma igång med sociala medier. Jag tänkte svara på några av de vanligaste frågorna och funderingarna jag får höra nu!

Varför ska vi använda sociala medier?

Tiderna förändras! I dag använder 81 % av Sveriges internetanvändare sociala medier “någon gång”, 53 % gör det dagligen (källa Svenskarna och internet 2017). Sociala medier är hur vi väljer att kommunicera och spendera vår tid. Som företagare är det viktigt att finnas där kunderna finns, helt enkelt!

Sociala medier är också en enorm möjlighet. Traditionell marknadsföring handlar mycket om att fightas om sin målgrupps uppmärksamhet. Vi tar emot mellan 3 500 och 16 000 säljbudskap varje dag! Vi som konsumenter är reklamtrötta och det är svårt som företag att nå igenom bruset.

På sociala medier kan företag skapa värde för sina kunder och göra så att kunderna väljer att interagera och engagera sig. Då kan man skapa långsiktiga relationer med målgruppen, föra en kontinuerlig dialog för att hela tiden tweaka sitt erbjudande och göra sina kunder till trogna ambassadörer som sprider ordet vidare.

Sociala medier funkar ju säkert bra för B2C-företag, som jobbar mot slutkonsumenter, men vad är fördelarna för B2B-företag (business to business)?

Många tror att sociala medier bara är relevanta för företag som jobbar mot slutkonsumenter men jag håller inte med. Här är några anledningar till varför B2B-företag finns och bör finnas på sociala medier:

  • Sökbarhet – För att ta reda på mer om företag idag söker vi på Google men även på Instagram, LinkedIn, Twitter och Facebook. Genom att ha en närvaro och visa upp dig på sociala plattformar har du större chans att bli upptäckt av potentiella företagskunder!
  • Employer branding – Sociala medier, i synnerhet Instagram, används av många företag som ett sätt att attrahera ny arbetskraft genom att visa upp sin företagskultur och hur det är att jobba på företaget.
  • Stärka varumärke – För att locka företagskunder är det såklart jätteviktigt med ett starkt varumärke. Sociala medier är ett jättebra ställe att förmedla sin värdegrund och sitt erbjudande! En VD, marknadschef eller inköpare som företag vill nå använder ju sociala medier precis som alla andra.
  • Service till business-kunder – Om företag har andra företag som kund kan de serva dem med grymt värde genom sociala medier. Kanske tips för hur man får ut mer av en produkt/tjänst, instruktionsvideor på youtube och annat som fördjupar relationen till befintliga kunder.
  • Sprida kompetens – Att skapa värdefullt innehåll är ett grymt sätt för företag att visa att de är proffs på det de gör. Genom att regelbundet dela med sig av kompetens och kunskap visar företag för potentiella företagskunder att de verkligen kan sin grej! Om få företag i samma segment är på sociala medier finns också stora möjligheter att bli tankeledare i hela branschen!
  • Någon du känner jämfört
 med någon du inte känner – Generellt så gör vi ju hellre business med personer vi känner jämfört med personer vi inte känner. Sociala medier är en möjlighet att låta andra lära känna företaget – vilket kommer leda till mer business.

Vilka kanaler ska man satsa på?

Jag tycker företag först ska göra en grundlig målgruppsanalys och fundera över vem man vill och behöver nå med sin kommunikation. Sedan bör de ta reda på vilken/vilka plattformar som är mest relevanta för att nå målgruppen. Man kan använda Svenskarna och internet för research om användning utifrån ålder och kön.

Sen är mitt tips att börja bygga långsamt och strategiskt. Hellre lite i taget med en tydlig riktning än att man bränner ut sig på att gå från 0 till 100 på direkten.

Hur ska man hitta tiden?

Det finns tyvärr ingen magisk tid att hitta. Det gäller att vara strategisk, effektiv och att prioritera. Mitt bästa tips är att avsätta några timmar regelbundet och bunkra innehåll.

Hyr in en fotograf och skapa en grym bildbank (eller fota själv!), skriv klart bildtexter att kopiera/klistra in när du ska publicera, gör en brainstorm-session och skriv ned alla idéer på innehåll ni skulle kunna skapa i en lång lista.

Företag kan med fördel använda en tjänst som Hootsuite eller Buffer för att förproducera och klocka inlägg för en längre tidsperiod.

Om du har en strategi för vad och när du ska publicera blir allting mycket enklare. Om du har någon tid under en vecka/månad/år då det är lite mer lågsäsong för företaget så är det en jättebra tid att lägga på att bunkra innehåll.

Men det ÄR värt att investera denna tid. På sociala medier får man ut värdefull data och kan lära sig nya saker om målgruppen. Det blir möjligt att bygga starka relationer till kunderna och göra att de kommer tillbaka om och om igen. Företag kan sälja mer och få gratis marknadsföring genom att kunderna rekommenderar vidare till andra. För att nämna några saker!

Foto: Annette Malmén

Jag inser varje gång jag lär ut om sociala medier att jag kan prata om detta ämne ungefär hur länge som helst. Det finns sååå mycket man skulle kunna gå igenom. Men det är jättekul att försöka tända en gnista av inspiration och pepp hos de som lyssnar. Att försöka få dem att fundera kring sin målgrupp, kring sina aktiviteter på sociala medier och vilka kanaler som är mest relevanta för dem.

Det var lite extra mys också att mamma, pappa och svärfar alla var på denna föreläsning. Alltid skönt att ha en fanclub på plats.

Har du något bra tips på företag som gör det riktigt bra på sociala medier? Frågor och funderingar? Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter nedan 👇

Vill du att jag ska komma och föreläsa för företagare i din stad? Kontakta mig! Jag håller även workshops. Om du bor i närheten av Örebro kan jag verkligen tipsa om Sociala medierdagen 14 mars (som jag är med och driver)!

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

7
(Visited 250 times, 1 visits today)

4 kommentarer

  1. Carl 11 februari, 2018 at 17:18

    Hej Elin!

    Instämmer verkligen i allt vad du skriver om sociala medier. Vad kul att de tog emot dig så bra i Malung. För det där med att vara profet i sin egen stad, det stämmer verkligen. jag lanserade min lokala sajt, lovelaholm.se 2014, men har fortfarande svårt för att nå fram till både företag, föreningar och allmänheten. Fast det numera är helt gratis att medverka! Även som företag alltså.
    Du har säkert mycket att ge många företag med dina föreläsningar. Lycka till med det!
    //Carl

    Reply
  2. Annette 20 februari, 2018 at 09:05

    Tack Elin.
    Det är ju inte slut på dina event i vår “Din” bygd. Vi har ju mer planer inom kort. Du gjorde det riktigt bra. Så nu gäller det att verkligen göra också. Som ligger på oss. Vi hörs ! / Bojsan

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *