Tänker du på normer när du letar bilder till sociala medier eller webb?


Något vi fick lära oss på medie- och kommunikationsvetenskapen på universitetet är hur bilder vi använder i kommunikation speglar (och i vissa fall befäster) normer i samhället.
Vi fick analysera massor av bilder och fundera på vilka värden, normer och budskap bilderna kunde förmedla. Jag säger ”kunde” för hur vi uppfattar en bild handlar ju väldigt mycket om kontext, förförståelse, kultur, tidsanda och så vidare.

Stock photos när man söker på ”tech”

Sedan började jag jobba på nyhetsredaktion. Där ska webbpubliceringarna ut fort! De behöver också alltid en bild, eftersom det ser bättre ut på webben, drar ögonen till sig och tar större plats när man delar på sociala medier. Det är långt ifrån alltid man har någon ”på plats” bild till artikeln.
Det man har att tillgå då är ju allt som oftast bilder från ett bildarkiv. Där får man leta runt och ta det man hittar. Många arkivbilder har jättemånga år på nacken och det är samma bilder som återkommer om och om igen för att illustrera misskötsel i vården, förskolan eller övergrepp mot kvinnor.
Även på sociala medier är det många företag som uteslutande använder sig av stock photos: gratis eller betalda bilder tagna av andra som man får använda, ändra och sprida.
Stock photos när man söker på ”boss”

Problemet när det ska gå snabbt och när man ska använda dessa allmänna bildarkiv är att det är lätt att fortsätta befästa och kommunicera samma gamla normer.
Stock photos när man söker på ”family”

Samtidigt går det också genom att tänka efter en extra gång att utmana normer och bli mer inkluderande i sin kommunikation just genom vilka stock photos man väljer att använda.
Det har jag skrivit om i ett blogginlägg denna vecka på Zenas blogg på branschtidningen Resumés webb:

► Läs mitt inlägg här: Stock photos och normer – en liten förändring kan göra en stor skillnad

Zena är ett projekt som drivs av nätverket The Social Few som jag är med i.

Har du några förslag eller idéer för hur man kan jobba med inkluderande i kommunikation med bilder? Är det något du tänker på? Dela gärna med dig! ♥️?

 

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

8 reaktioner på ”Tänker du på normer när du letar bilder till sociala medier eller webb?”

  1. Så himla viktigt och bra inlägg! Vi pratar mycket om det i skolan också och jag märker att vi har en annan syn på det här än vad många som jobbat länge i branschen har. Tror många behöver inse att inkluderande bilder – förutom att vara något självklart – också ger ett ökat förtroende till företaget i förlängning en ökad lönsamhet!

  2. Jag jobbar med såna frågor (i varje fall fram till årsskiftet då jag byter jobb) så det borde vara självklart för mig att tänka på det. Ändå vet jag inte om jag gör det… Fast jag använder iofs oftast bildbanksbilder mer gör föremål (typ en dator eller en palm) snarare än människor. Bra att du tar upp det!

  3. Jag tror att tankarna börjar gro hos allt fler organisationer. Igår fick jag ett mail från en länsregion som skulle bygga mässmonter med människor på sina skärmar och de frågade efter bilder på personer som har Downs syndrom. Jag är själv aktiv i en förening för just den diagnosen, därför kom frågan till mig,

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!