Tänker du på normer när du letar bilder till sociala medier eller webb? Jag har skrivit om stock photos och normer på Zenas Resumé-blogg

Något vi fick lära oss på medie- och kommunikationsvetenskapen på universitetet är hur bilder vi använder i kommunikation speglar (och i vissa fall befäster) normer i samhället.

Vi fick analysera massor av bilder och fundera på vilka värden, normer och budskap bilderna kunde förmedla. Jag säger “kunde” för hur vi uppfattar en bild handlar ju väldigt mycket om kontext, förförståelse, kultur, tidsanda och så vidare.

Stock photos när man söker på “tech”

Sedan började jag jobba på nyhetsredaktion. Där ska webbpubliceringarna ut fort! De behöver också alltid en bild, eftersom det ser bättre ut på webben, drar ögonen till sig och tar större plats när man delar på sociala medier. Det är långt ifrån alltid man har någon “på plats” bild till artikeln.

Det man har att tillgå då är ju allt som oftast bilder från ett bildarkiv. Där får man leta runt och ta det man hittar. Många arkivbilder har jättemånga år på nacken och det är samma bilder som återkommer om och om igen för att illustrera misskötsel i vården, förskolan eller övergrepp mot kvinnor.

Även på sociala medier är det många företag som uteslutande använder sig av stock photos: gratis eller betalda bilder tagna av andra som man får använda, ändra och sprida.

Stock photos när man söker på “boss”

Problemet när det ska gå snabbt och när man ska använda dessa allmänna bildarkiv är att det är lätt att fortsätta befästa och kommunicera samma gamla normer.

Stock photos när man söker på “family”

Samtidigt går det också genom att tänka efter en extra gång att utmana normer och bli mer inkluderande i sin kommunikation just genom vilka stock photos man väljer att använda.

Det har jag skrivit om i ett blogginlägg denna vecka på Zenas blogg på branschtidningen Resumés webb:

► Läs mitt inlägg här: Stock photos och normer – en liten förändring kan göra en stor skillnad

Zena är ett projekt som drivs av nätverket The Social Few som jag är med i.

Har du några förslag eller idéer för hur man kan jobba med inkluderande i kommunikation med bilder? Är det något du tänker på? Dela gärna med dig! ♥️👇

 

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

5
(Visited 193 times, 1 visits today)

8 kommentarer

  1. Mia Bergvall 19 december, 2017 at 12:23

    Så himla viktigt och bra inlägg! Vi pratar mycket om det i skolan också och jag märker att vi har en annan syn på det här än vad många som jobbat länge i branschen har. Tror många behöver inse att inkluderande bilder – förutom att vara något självklart – också ger ett ökat förtroende till företaget i förlängning en ökad lönsamhet!

    Reply
  2. FREEDOMtravel 19 december, 2017 at 14:41

    Jag jobbar med såna frågor (i varje fall fram till årsskiftet då jag byter jobb) så det borde vara självklart för mig att tänka på det. Ändå vet jag inte om jag gör det… Fast jag använder iofs oftast bildbanksbilder mer gör föremål (typ en dator eller en palm) snarare än människor. Bra att du tar upp det!

    Reply
  3. Sandra Leone 19 december, 2017 at 15:26

    Så spännande inlägg! Försöker att tänka mycket på vilka normer jag bekräftar när jag fotograferar för min Studentkår men också när jag fotograferar privat.

    Reply
  4. Ann-Charlotte Ekensten 20 december, 2017 at 09:52

    Jag tror att tankarna börjar gro hos allt fler organisationer. Igår fick jag ett mail från en länsregion som skulle bygga mässmonter med människor på sina skärmar och de frågade efter bilder på personer som har Downs syndrom. Jag är själv aktiv i en förening för just den diagnosen, därför kom frågan till mig,

    Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *