Ni som följt min blogg under längre tid vet att jag lagt mycket tid och energi under de här nästan två åren på SEO, sökmotorsoptimering. Som ni säkert minns från mina månadsrapporter så har en allt större del av min trafik kommit in via Google.
Har man bra SEO på sin blogg så kommer man alltså högre upp i sökresultaten när personer googlar olika saker. Som ”lyssna på podcast”, ”vad betyder emojisarna” eller ”vad är instagram stories” (alla exempel som ofta leder till min blogg!)
Det finns flera anledningar till varför jag satsat så mycket på att jobba med SEO:
- Jag når ut längre med mitt innehåll och kan sprida tips och guider för ett roligare och enklare digitalt liv till många fler
- Det är en typ av marknadsföring för bloggen och ett sätt att hitta nya läsare hela tiden
- Det gör att äldre innehåll lever längre vilket gör att den tid jag lägger ned på SEO-optimerade blogginlägg blir en investering som ger tillbaka månad efter månad i form av trafik
- Det gör mig synlig för personer i media m.m. som söker personer som kan prata om olika ämnen
- Det gör att min plattform blir mer attraktiv för företag att samarbeta med eftersom bra SEO också ger mer kraft i mina länkar
Vad är Google Search Console?
Det är ju en sak att lära sig hur man optimerar sin blogg på olika nyckelord och nyckelfraser. En annan sak är ju att se om det funkar.
Där kommer Googles verktyg Search Console in. Där kan jag se hur Google tolkar min webbplats. Jag kan få upplysningar om eventuella fel eller problem som gör min sida mindre relevant enligt Google (t.ex. brutna länkar). Sen kan jag få analyser på sökdata relaterat till min blogg.
Där kan jag se massa olika ord och fraser som personer sökt på som fått dem att klicka in till min blogg. Att se vilka exakta ord personer använder i sina sökningar hjälper mig också att förbättra befintliga inlägg eller skapa nya inlägg.
Genomsnitts position
En sak som jag tycker är kul också är att man kan se sin genomsnittsposition på olika sökord. Alltså ungefär var i listan av sökresultat man vanligtvis hamnar (organiskt alltså, det finns ju sen annonser som hamnar över).
Det är genomsnittsposition eftersom allas sökresultat är personanpassade utifrån vad Google utifrån data de samlar om oss bedömer som relevant och intressant.
Så om jag själv skulle göra en googling på något Teknifik-relaterat kommer troligen min blogg överst eftersom jag är på bloggen hela tiden. Det betyder inte att det ser likadant ut för andra.
Att ha topp-position betyder att ens sida är den som Google bedömer som allra mest relevant för det som personen googlade på. ?
Några nyckelord och fraser jag har genomsnittsposition 1,0 för är:
- snapchat poäng
- vad betyder emojin
- exportera kontakter iphone
- teknikblogg
- teknikfik (Lol)
- göra datorn snabbare
- använda pinterest
- ta fram grafisk profil
- mac för nybörjare
- hur tjänar bloggare pengar
Så aktiverar du Google Search Console på din blogg eller hemsida
I mitt senaste inlägg på Influencers of Sweden har jag gjort en tutorial för hur du gör för att aktivera Search Console på din blogg eller wordpress-sida.
‣ Tech Thursday: Så aktiverar du Google Search Console på din blogg
✨✨✨
5 reaktioner på ”Google Search Console: håll koll på din Google-trafik”
Å! Det här var precis vad jag behövde, ska gå igenom varje steg! Jag följer din blogg via bloglovin och hittade den ursprungligen via influencers of Sweden
Vad kul att höra! ☺️☺️?
Riktigt bra inlägg!!!
Vad kul att höra!! Tack ❤️❤️❤️
Pingback: Det här med blogg - Tinas Inre Oas - En livsstil