Nytt hos Inos: Lär dig använda UTM-länkar för att spåra klick

UTM länkar Google Analytics
I veckans inlägg på Tech Thursday på Influencers of Swedens webbsida förklarar jag det här med UTM-länkar och hur du använder dem. Samt hur du gör när du vill se hur många som klickat på en utgående länk från din egen sida.
En UTM-länk innehåller lite extra parametrar som samlar in extrainformation till Google Analytics. Detta är livsviktigt för större företag som har massor av stora kampanjer igång och behöver mäta sina resultat.
Att använda UTM-länkar kan vara jättebra även i lite mindre sammanhang. Om du till exempel försöker få många att klicka in till din hemsida från olika sociala medier och mailutskick kanske du vill veta exakt vilken länk som flest har klickat på. Då lär du dig var du ska satsa krutet och vilken av dina kanaler som är mest framgångsrik för ändamålet.
Eller om du bygger på en ny hemsida och vill se i vilket läge användarna klickar på din ”Call to action”-knapp (”Boka”, ”Anmäl dig nu” eller ”Köp”). På så vis kan du lära dig mer om användarna och hur ditt budskap landar hos dem.

Läs inlägget >> Tech Thursday: UTM-länkar – spåra länkklick i Google Analytics

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SÖK

MAIL

Du hänger på 2000 + prenumereranter och får ett utskick med uppdateringar, tekniktips, trender och nyheter från mig. Helt gratis, avsluta när du vill. 💖 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är journalist, medievetare och teknikälskare.

Teknik ska inte vara krångligt och svårt!

Min drivkraft är att hjälpa dig få ett roligare och enklare digitalt liv.

Här kommer några favoritinlägg att börja med

Klicka på rubriken för att komma till inlägget. Kul att du är här!
Enkla knep du kan börja med redan idag
Tips, hacks och bra grejer att veta.
Lär dig allt om de färgglada figurerna
Låt mig hjälpa dig med din Insta-fundering