Nytt hos Inos: Lär dig använda UTM-länkar för att spåra klick Med en UTM-länk kan du tydligare spåra var och hur andra klickar på länkar.

UTM länkar Google Analytics

I veckans inlägg på Tech Thursday på Influencers of Swedens webbsida förklarar jag det här med UTM-länkar och hur du använder dem. Samt hur du gör när du vill se hur många som klickat på en utgående länk från din egen sida.

En UTM-länk innehåller lite extra parametrar som samlar in extrainformation till Google Analytics. Detta är livsviktigt för större företag som har massor av stora kampanjer igång och behöver mäta sina resultat.

Att använda UTM-länkar kan vara jättebra även i lite mindre sammanhang. Om du till exempel försöker få många att klicka in till din hemsida från olika sociala medier och mailutskick kanske du vill veta exakt vilken länk som flest har klickat på. Då lär du dig var du ska satsa krutet och vilken av dina kanaler som är mest framgångsrik för ändamålet.

Eller om du bygger på en ny hemsida och vill se i vilket läge användarna klickar på din “Call to action”-knapp (“Boka”, “Anmäl dig nu” eller “Köp”). På så vis kan du lära dig mer om användarna och hur ditt budskap landar hos dem.

Läs inlägget >> Tech Thursday: UTM-länkar – spåra länkklick i Google Analytics

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 20 times, 1 visits today)

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *