Hur mycket skulle du kunna tjäna på dina sociala medier? Med det här verktyget kan du testa vad du skulle kunna tjäna som influencer.

En av de stora utmaningarna om man jobbar som influencer är ju att veta vad ens följare och sociala kanaler är värda i pengar. Vad ska man ta betalt för ett instagram-inlägg? Vad kostar en Facebook-video?

Företaget Invisa mailade mig för ett tag sen och tipsade om ett verktyg de tagit fram. Där kan man knappa in sina följarantal på Instagram, Facebook och Twitter samt det högsta värdet man brukar ha på antal visningar på en Snapchat story.

Med hjälp av en algoritm räknar de sedan ut hur mycket ett inlägg på dina olika sociala medier är värt. Uträkningen baseras på vad stora influencers får betalt för sina följare. Du får sedan en siffra på vad din årliga inkomst skulle bli om du hade sponsrade inlägg på samtliga sociala medier dagligen.

Vad lär man sig av det här?

Dels kan det ju vara en liten boost att se att även om man inte har supermånga följare så har faktiskt ens sociala medier-kanaler någon typ av värde.

Det kan såklart också vara ett sätt att se att det kan vara ganska svårt att försörja sig enbart på sponsrade inlägg i sina kanaler. 😉

Egentligen lär man sig kanske inte så mycket alls men det är ganska kul att testa:

👉 Du hittar uträknaren här

Så, är det nu du säger upp dig och börjar jobba med dina sociala medier på heltid? 😉

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 160 times, 1 visits today)

9 Kommentarer

  1. Elina Comstedt 11 juli, 2017 at 21:03

    Det var lite kul 🙂
    Men jag har en fundering. När det kommer till sponsrade inlägg på typ Instagram. Hur har man det egentligen utan att åka dit för smygreklam eller liknande? Måste beskrivningen innehålla “i samarbete med” eller liknande varje gång? (gör de stora kändisarna verkligen det?) 🙂

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 11 juli, 2017 at 22:35

      Ja precis! Det första i beskrivningstexten ska vara “I samarbete med X”, “Reklam” eller liknande.

      Svara
    2. Elin Häggberg // Teknifik 11 juli, 2017 at 22:36

      Och nej de stora kändisarna gör inte det varje gång. Men i Sverige börjar det iallafall hända grejer!

      Svara
  2. Emilia 12 juli, 2017 at 21:32

    Haha oj, den timpenningen hade jag inte jobbat speciellt mycket för haha! Men kul att kolla!

    Svara

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *