Tech-svep v.14: Samsung Galaxy S8, bakdörrar och crowdfunding på Facebook


Igår morse hängde jag och Fredrik Wass i Aftonbladets studio som vanligt (jag via länk, som vanligt) för att prata om de senaste från techvärlden. Denna gång om nya Samsung Galaxy S8 och S8+, om terrorism och bakdörrar till våra sociala medier samt att Facebook inför crowdfunding. Här kan du se hela klippet på Aftonbladet TV.

Samsung Galaxy S8 är fantastisk men det finns mer att önska


För några dagar sedan lanserade Samsung med pompa och ståt sin senaste flaggskeppsmobil: Samsung Galaxy S8 och S8+. Det mesta om mobilen hade ju läckt ut på förhand men det är ändå något speciellt med att få se den nya modellen i ”verkligheten” (på bilder och youtube då för min del).
Det största med den nya mobilen är givetvis displayen och att mobilen helt saknar hårdvaruknappar på framsidan. Skärmen kallas för ”infinity display” och är rundad, som vi sett tidigare på S7 Edge. Men nu täcker den nääästan hela framsidan förutom en liten rand upptill och nedtill. Det här är en trend som det snackats mycket om i mobiltelefonsvärlden och det känns ganska givet att Samsung är först.
Det ska bli spännande att se om Apple hakar på tåget med iPhone 8.

Inte så mycket nytt men mycket som är bra

Galaxy S8/S8+ kommer inte med så mycket nyheter. Fingeravtrycksläsare, ögonscanner, ansiktsigenkänning, virtuell assistent, 12mp kamera och 4K video har vi redan sett förut. Skärmen är det enda som är riktigt nyskapande. Men jämför man med iPhone 7 (som tillsammans med Google Pixel känns som den enda riktiga utmanaren) så finns det ändå många fördelar:

  • Fastcharging och wireless charging
  • Större batteri (vilket borde leda till längre batteritid men vi får väl se)
  • Utrymme för micro-SD på upp till 256 GB !
  • Hörlursuttag
  • Lite bättre vatten/damm-resistens
  • Större skärm men inte större mobil

En del kritik också

Även om jag tycker mobilen mestadels mötts av glada hejarop, särskilt med tanke på Note7-fiaskot också (ni vet mobilerna som exploderade) så finns det framförallt två saker som känns lite så där.
Den första är färgerna. Väldigt tråkiga färger kan jag tycka och dessutom är de regionsspecifika så vi får bara de absolut tråkigaste grå och svarta i Sverige. Halvkul.
Den andra är hur fingeravtrycksläsaren är placerad. Den ligger uppe precis bredvid kameran vilket dels, särskilt på plus-modellen, gör den i princip omöjlig att nå med en hand. Dessutom verkar det svårt att känna skillnad på den och kameran vilket kommer leda till massa onödiga fingeravtryck på kameralinsen.
Tydligen så hade Samsung försökt att få in fingeravtrycksläsaren under skärmen på framsidan (något som även Apple sökt patent för) men inte lyckats på ett tillfredsställande sätt i tid. Så för att hinna lansera mobilen fick man göra en nödlösning på baksidan.

Det vore kul att testa mobilen! Får se vad jag kan åstadkomma. Samsung, maila mig ? Är du sugen?

Inga bakdörrar till sociala medier efter attacken i London

lösenord nätsäkerhet tvåstegverifiering gmail facebook wordpress
Vid flera tillfällen nu efter olika terrorattacker så har polis och politiker ställt krav på de stora sociala medier-företagen att de ska införa bakdörrar, t.ex. Facebook till Whatsapp, för att polisen ska kunna undersöka terroristers eller terrormisstänka personers konversationer på sociala medier.
Företagen har dock inte velat göra detta med hänvisning till användarnas integritet.
Det här är en komplicerad fråga. För om man inför sådana här bakdörrar så finns liksom ingen återvändo riktigt. Sen blir det ju en fråga om gränsdragningar – när ska polisen få begära ut konversationer från sociala medier?
Efter det senaste terroristdådet i London så har nu Facebook, Google, Microsoft och Twitter gått ihop om ett gemensamt svar om att de kommer försöka ta ansvar osv men de nämner inget om införandet av några bakdörrar. I grunden tror jag nog ändå det är bra men som sagt. Det är komplicerat.

Samla in pengar direkt på Facebook med crowdfunding

sociala medier bloggare strategi teknifik Elin Häggberg
Facebook kommer inom de närmsta veckorna att införa möjligheten till att starta crowdfunding-kampanjer direkt på plattformen – iallafall för sina amerikanska användare.
Till en början kommer man bara kunna göra insamlingar i personliga syften som till sjukvårdskostnader, veterinärkostnader för husdjur, utbildning eller hjälp efter ett dödsfall. I en svensk kontext framstår ju den här typen av insamlingar som ganska ovanliga. Vi har ju andra stödsystem för sådana här saker för det mesta.
Men man får komma ihåg att det här är väldigt vanligt i USA, där det inte finns ett bidragssystem på samma sätt. Att Facebook nu erbjuder den här möjligheten är ju ännu ett sätt för plattformen att hålla kvar sina användare.
Det är inte omöjligt att tänka sig att de kommer införa fler möjligheter framöver för att även starta insamlingar i stil med GoFundMe eller Kickstarter för att t.ex. genomföra projekt eller finansiera startups. För den typen av kommersiella insamlingar kan ju Facebook, precis som andra crowdfundingföretag, ta ut en avgift och tjäna en slant på det hela.
Det går redan att starta egen e-handel direkt via Facebook så det är ju uppenbart att Facebook vill att vi ska börja handla och skicka pengar direkt över plattformen.
Jag kan absolut se fördelen i att göra en crowdfunding direkt på Facebook, särskilt om alla börjar regga sina bankkort på plattformen så betalningar kan gå snabbt och smidigt utan att man måste regga konto på en helt ny sajt. Samtidigt är det ju rent ekonomiskt och demokratiskt oroväckande hur Facebook fortsätter äta upp hela internet och vill stänga in oss på en plattform som vi inte har någon makt eller kontroll över.

Vad tycker du om veckans tekniknyheter? Vill du köpa S8? Tycker du techföretagen borde fixa bakdörrar och skulle du vilja crowdfunda på Facebook? ?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!