Att alltid göra det lilla extra

Många brukar säga att de är förvånade över hur jag kan dela med mig av så mycket kunskap och tid, helt gratis. Vissa kanske tycker att det är naivt eller dumt men jag har faktiskt en tanke bakom det. Därför tvekade jag inte när mobiloperatören Fello kontaktade mig angående sin kampanj där de vill visa på hur det lilla extra kan göra hela skillnaden. För det är precis så jag också ser det!

Gör mer och få tillbaka

När det gäller att dela med sig av sin kunskap så är min erfarenhet att du inte förlorar något på det utan bara får tillbaka. Att öka kunskapen hos andra ökar också kunskapen hos dig själv. När jag skriver om olika ämnen här på bloggen och samlar ihop det jag själv kan så behöver jag oftast också göra research och då lär jag mig mer.

Att samla mina tankar och lärdomar i blogginlägg gör också att jag tänker igenom dem på ett väldigt medvetet sätt. Det fördjupar mina egna kunskaper och gör mig skarpare i min tanke.

När jag delar med mig av värdefullt innehåll så skapar det också starkare relationer till alla ni som läser här på bloggen. Det skapar ett förtroende, helt enkelt. Det bästa kapitalet man kan ha som bloggare.

Det lilla gör så mycket

När jag startade den här bloggen var jag extremt ängslig. Jag skulle som tjej ge mig in i ett väldigt manligt kodat område (tech) och ta mig an det på mitt egna sätt. Hur skulle det tas emot? Skulle någon ens bry sig? Hade jag något att tillföra?

Något som har betytt otroligt mycket för mig under det här året som jag drivit Teknifik är att personer som jag verkligen sett upp till gjort det lilla extra för att få mig att känna mig peppad att fortsätta. Personer som Fredrik Wass, Åsa Wallenrud och Linda Hörnfeldt har med stor generositet delat med sig av sina erfarenheter, tankar och plattformar. Det har verkligen betytt så enormt mycket för mig!

Samma sak med alla er som läser och andra personer i min bekantskapskrets som har tagit sig tiden att skriva ett facebookmeddelande, mail eller kommentar – helt out of the blue – bara för att säga ”det du gör är grymt, fortsätt!”. Det kan verkligen göra hela skillnaden och vända en deppig dag till en helpepp dag!

Det lilla extra är det man minns

Det gör så otroligt stor skillnad för upplevelsen när personer man träffar i olika sammanhang är trevliga och hjälpsamma. När man får sina nyköpta varor i en fin pappkasse istället för en tråkig plastpåse. Eller det man beställt från nätet inslaget i silkespapper med sidenband runt.

Jag hade en favoritaffär i Linköping förut som var en second hand där de hade en liten soffhörna där de alltid bjöd på kaffe och te. Det gjorde att man gärna gick dit, tog av sig ytterkläderna, botaniserade och provade länge vilket också gjorde att jag köpte något i princip varje gång jag var där. De som jobbade där var så snälla och pratade gärna om de olika sakerna i butiken. Tyvärr har affären stängt nu men jag kommer aldrig glömma den, just för det där lilla extra.

Det är den känslan som den affären hade som jag vill skapa digitalt här på Teknifik. Till exempel genom att svara på alla mail, telefonsamtal (yes, har hänt!) och kommentarer och försöka hjälpa till när jag kan. Även om det innebär att jag måste googla några minuter för att ge ett svar. Jag har tagit på mig rollen som allmän techsupport för att det gör mig glad att få hjälpa människor få ett enklare digitalt liv – plus att det ju stärker mitt varumärke.

Jag producerar massor av material varje vecka som är helt gratis att ta del av som gör att ni, mina kära läsare, förhoppningsvis kommer tillbaka. Jag ber om er input och försöker alltid ta till mig av den för att kunna göra mitt material ännu bättre!

Och vet ni…

… jag förlorar ingenting på det! För genom allt detta så kommer folk ihåg mig när de behöver anställa en designer, teknikexpert eller har ett tekniskt problem. När jag behöver hjälp att dela ett inlägg eller till och med en crowdfunding så finns alla där som jag gett det lilla extra åt och ställer upp.

Det är helt enkelt värt det att alltid göra det lilla extra.

Gå in här för att läsa mer om hur Fello gör det lilla extra för sina kunder.

Hur tänker ni kring det här? Vad tycker ni är att göra det lilla extra? 👇

Psst... join the club!

Vill du ha mer? Få steg-för-steg-guider, gratis resurser, tech-tips, förhandsvisningar, tutorials, bakom kulisserna-snack och mycket mer – helt gratis.

Gå med i min mailklubb genom att skriva upp din mailadress nedan.

Inte ett nyhetsbrev, inget spam. Lovar <3

Powered by ConvertKit

Om du gillade det här inlägget så får du gärna visa det genom att klicka på hjärtat, så jag vet vad jag ska göra mer av!

0
(Visited 19 times, 1 visits today)

8 Kommentarer

  1. Andrea 22 februari, 2017 at 11:23

    Håller helt med!

    Har själv också alltid känt att det där lilla extra är viktigt för mig. Försöker också ge tillbaka i form av gratis tutorials, svara på så många kommentarer jag bara kan, m.m.

    Minns när jag precis upptäckte alla communitys online, började följa stora namn inom konstvärlden och märkte hur många kommentarer de fick, men man såg de sällan svara tillbaka. Tänkte då att om jag får kommentarer och mail i framtiden, så ska jag bannemig svara på varenda en och inte strunta i dom! Sen insåg man ju hur mycket tid det tar… Och att man ibland får prioritera.. Att de större konstnärerna kanske bara helt enkelt inte hann sitta hela dagarna och svara på kommentarer… 😀 Men det är bra att ha det som mål iaf!

    Jag säljer ju fine art prints i väldigt liten skala, och har valt att sköta allt själv. Jag skriver ut, kollar kvalitén, sköter kundkontakten och skickar allt själv. Istället för att använda någon större tjänst som gör allt sånt åt en. Man har större kontroll och kan vara säker på att folk får det de förväntar sig. Och dessutom så kan jag signera och rita små tack-kort 🙂

    Älskar sånt som är sådär genuint, dras också till sån service 😀

    Läste i en starta eget-bok för en massa år sen där de bla. tipsade om att skicka med en liten påse godis med fakturorna, så att det skulle bli roligare för ens kunder att betala. Också helt brilliant!

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 22 februari, 2017 at 11:32

      Så himla bra ju!! Grymt tänk!
      Ja men visst är det så, ju större man blir och ju fler mail etc man får så blir det ju svårare. Men då tror jag det är viktigt att fundera ändå på hur man kan prioritera det lilla extra för sin trognaste målgrupp/kundgrupp. T ex som Elsa Billgren och Sandra Beijer gör när de regelbundet gör inlägg där de svarar på kommentarer. Andra tankar är att typ arrangera meetups eller göra live Q&A på sociala medier. Då ger man iallafall en stund av fullständig närvaro och tillgänglighet. Ah det tål att tänkas på. 🙂
      Egentligen borde jag kanske fila på en strategi för framtiden då jag såklart siktar mot att ha fler läsare och få fler kommentarer. Men men jag tar det som det kommer.
      Att skicka godis med fakturan är ju fasen briljant. Sånt kan göra att man önskar att man hade lite mer fysiska saker att jobba med heh. 😅

      Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 22 februari, 2017 at 19:41

      Vad kul att du tycker det!! 🙂 tack för tipset!
      Försöker komma ihåg vad den hette men minns bara var den låg.. kanske kommer minnet tillbaka snart. 🙂

      Svara
  2. Wilda 23 februari, 2017 at 12:35

    Vilket härligt samarbete! Det märks verkligen att du gör det lilla extra. Och det känns. Det är verkligen viktigt att kunna göra det. Jag tycker att det i längden alltid ger något tillbaka precis som du skriver. Jag tror att det är extra viktigt för förtroendet som influencer. Även mellan influencers känns det viktigt att vara givmild och länka och dela till varandra och på så sätt bredda sig också. Några gånger det senaste året har jag skickat vidare samarbetsförfrågningar som inte har passat mig till andra bloggare och det är så himla fint att se när ett samarbete blir rätt. Transkriberings-grejen var en sån grej där jag tipsade om dig förresten och det var så inspirerande för mig att se hur du tog dig an det på ditt sätt.

    Svara
    1. Elin Häggberg // Teknifik 23 februari, 2017 at 12:46

      Tack Wilda!! ❤❤❤
      Ja men verkligen, hundra procent! Jag försöker också att alltid tänka på det att tipsa vidare och vara bjussig i alla avseenden. Men också något jag vill bli ännu bättre på.
      Tycker det är så fint i vårt influencer-community på InoS att den stora merparten har fattat detta och ger mycket länk-kärlek. Det där med att “bloggare är dåliga på att länka till varandra” känns helt enkelt inte helt sant (längre?).

      Svara
  3. FREEDOMtravel 24 februari, 2017 at 17:59

    Håller med! Det lilla extra betyder allt! I bloggvärlden hör vi många som klagar på att det är så jobbigt när de får mejl med frågor. Jag tycker tvärtom. Det är fantastiskt att någon ser en som “expert” och vill fråga. Att svara personligt är för mig att ge lite extra 🙂 Att få lite extra någonstans – ja det är ju varje gång någon tar sig tid och engagerar sig, vad det än är egentligen. Önskar en fin helg!

    Svara

Skriv en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *