Ny undersökning om svenskarna och internet

svenskarna-och-internet-blogg
Varje år genomför Internetstiftelsen en stor undersökning bland svenskarna om våra relation till internet. Nu är årets rapport ute och det är såklart jätteintressant om man gillar statistik och siffror (vilket ju jag gör!!!).

Sociala medier ökar – förutom Twitter

Årets undersökning visar att Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat ökar i användning, medan Twitter tappar (från 22% till 18%) bland Sveriges befolkning.
I åldrarna upp till 25 år använder minst 75% Snapchat, 58% gör det varje dag. Därefter faller det snabbt, i åldrarna 35-55 år är det enbart ett par procent som använder Snap varje dag.
Mer än hälften av alla kvinnor i Sverige använder Instagram, en tredjedel gör det varje dag. Bland män är det bara var femte som använder Instagram dagligen.
Generellt ägnar kvinnor mer tid åt sociala medier mer än män (7,8 timmar i veckan jämfört med 6,3 timmar).

Bloggläsandet har stabiliserats (eller stagnerat?)

Enligt Internetstiftelsens mätningar peakade bloggläsandet 2010, då uppgav 47% av svenskarna att de läste bloggar. Därefter har det sjunkit för att de senaste tre åren stabiliserats på 40%. Det här är ju väldigt intressant tycker jag. Det är ju uppenbart att hypen med bloggar dog ut efter några år och därefter tror jag att bloggvärlden, som från början var betydligt mer vilda västern, har landat lite i sig själv? Vad tror ni?
Det är också intressant att antalet svenskar som skriver bloggar legat runt 6-8% ända sen 2009. År 2016 uppgav 6% av svenskarna att de skriver blogg.
Det är fler kvinnor än män som läser bloggar, 46% respektive 35%. I åldrarna 26-45 år så läser över hälften bloggar.
Internetstiftelsen tror att många som läst bloggar kan ha gått över till att titta på vloggar istället. Jag vet inte? Jag tror att många av de som kollar på vloggar är så pass unga att de nog aldrig läst bloggar särskilt aktivt? 37% av de som är 12-15 år läser bloggar medan 96% av dem kollar på youtube varje vecka.

Email – still going strong

Även fast användandet av sociala medier ökar så har användandet av email inte minskat. Det är intressant för många betraktar email som lite gammaldags. Men det är uppenbart ett kommunikationsmedel vi inte klarar oss utan. 96% av befolkningen använder epost och 70% använder epost varje dag.
Bland personer i åldrarna 26-45 år använder i princip alla epost och 85% gör det varje dag.

Youtube är populärt i alla åldrar

Youtube är enligt undersökningen den mest populära sidan för video och musik. 52% av befolkningen använder Youtube minst en gång i veckan.
Youtube, Netflix och playtjänster generellt har alla ökat de senaste åren. 98% av alla 4-åringar ser på tv och video på internet.

Läs hela undersökningen på soi2016.se – där du också kan ladda ned rapporten. Vad tror du om årets siffror? ?

???

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

4 reaktioner på ”Ny undersökning om svenskarna och internet”

  1. Väldigt intressant! Jag tror att youtube är den nya bloggen, men att bloggen är den nya tidningen. Att hypen dött ut men att 40% fortfarande läser är ju himla imponerande tycker jag, och jag tycker det känns tryggt att vi som försöker försörja oss på våra bloggar inte längre är beroende av någon oförutsägbar hype.

    1. Absolut! Sen är det nog betydligt fler som läser inlägg på bloggar, även om dom inte följer bloggar aktivt. Mycket av innehållet man får upp när man googlar, letar recept mm är ju på bloggar liksom. Tror inte det räknats med i statistiken.

  2. Åh bra med en sammanfattning! Jag hade tänkt läsa rapporten, men inte riktigt fått tid. När det gäller bloggar tror jag att det förändrats. Bloggarna har mer kvalitet idag. Men hur mäter man hur många som läser? Dvs de som följer bloggar är ju en sak. Men idag tror jag att en stor läsarskara består av dem som helt enkelt googlar på något och sedan helt enkelt hamnar på ett blogginlägg för att de var bästa träffen. Men de vet ju inte ens alltid att det är en blogg de läser 😉

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!