Varje år genomför Internetstiftelsen en stor undersökning bland svenskarna om våra relation till internet. Nu är årets rapport ute och det är såklart jätteintressant om man gillar statistik och siffror (vilket ju jag gör!!!).
Sociala medier ökar – förutom Twitter
Årets undersökning visar att Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat ökar i användning, medan Twitter tappar (från 22% till 18%) bland Sveriges befolkning.
I åldrarna upp till 25 år använder minst 75% Snapchat, 58% gör det varje dag. Därefter faller det snabbt, i åldrarna 35-55 år är det enbart ett par procent som använder Snap varje dag.
Mer än hälften av alla kvinnor i Sverige använder Instagram, en tredjedel gör det varje dag. Bland män är det bara var femte som använder Instagram dagligen.
Generellt ägnar kvinnor mer tid åt sociala medier mer än män (7,8 timmar i veckan jämfört med 6,3 timmar).
Bloggläsandet har stabiliserats (eller stagnerat?)
Enligt Internetstiftelsens mätningar peakade bloggläsandet 2010, då uppgav 47% av svenskarna att de läste bloggar. Därefter har det sjunkit för att de senaste tre åren stabiliserats på 40%. Det här är ju väldigt intressant tycker jag. Det är ju uppenbart att hypen med bloggar dog ut efter några år och därefter tror jag att bloggvärlden, som från början var betydligt mer vilda västern, har landat lite i sig själv? Vad tror ni?
Det är också intressant att antalet svenskar som skriver bloggar legat runt 6-8% ända sen 2009. År 2016 uppgav 6% av svenskarna att de skriver blogg.
Det är fler kvinnor än män som läser bloggar, 46% respektive 35%. I åldrarna 26-45 år så läser över hälften bloggar.
Internetstiftelsen tror att många som läst bloggar kan ha gått över till att titta på vloggar istället. Jag vet inte? Jag tror att många av de som kollar på vloggar är så pass unga att de nog aldrig läst bloggar särskilt aktivt? 37% av de som är 12-15 år läser bloggar medan 96% av dem kollar på youtube varje vecka.
Email – still going strong
Även fast användandet av sociala medier ökar så har användandet av email inte minskat. Det är intressant för många betraktar email som lite gammaldags. Men det är uppenbart ett kommunikationsmedel vi inte klarar oss utan. 96% av befolkningen använder epost och 70% använder epost varje dag.
Bland personer i åldrarna 26-45 år använder i princip alla epost och 85% gör det varje dag.
Youtube är populärt i alla åldrar
Youtube är enligt undersökningen den mest populära sidan för video och musik. 52% av befolkningen använder Youtube minst en gång i veckan.
Youtube, Netflix och playtjänster generellt har alla ökat de senaste åren. 98% av alla 4-åringar ser på tv och video på internet.
4 reaktioner på ”Ny undersökning om svenskarna och internet”
Väldigt intressant! Jag tror att youtube är den nya bloggen, men att bloggen är den nya tidningen. Att hypen dött ut men att 40% fortfarande läser är ju himla imponerande tycker jag, och jag tycker det känns tryggt att vi som försöker försörja oss på våra bloggar inte längre är beroende av någon oförutsägbar hype.
Absolut! Sen är det nog betydligt fler som läser inlägg på bloggar, även om dom inte följer bloggar aktivt. Mycket av innehållet man får upp när man googlar, letar recept mm är ju på bloggar liksom. Tror inte det räknats med i statistiken.
Åh bra med en sammanfattning! Jag hade tänkt läsa rapporten, men inte riktigt fått tid. När det gäller bloggar tror jag att det förändrats. Bloggarna har mer kvalitet idag. Men hur mäter man hur många som läser? Dvs de som följer bloggar är ju en sak. Men idag tror jag att en stor läsarskara består av dem som helt enkelt googlar på något och sedan helt enkelt hamnar på ett blogginlägg för att de var bästa träffen. Men de vet ju inte ens alltid att det är en blogg de läser 😉
Det är genom djupintervjuer så det är personerna själva som säger liksom.