Samarbeta smart med dessa digitala verktyg

samarbeta-smart-blogg

När du ska jobba på ett gemensamt projekt med andra så kan det verkligen underlätta att ha bra verktyg. Oavsett om det gäller ditt jobb, ett skolprojekt, en förening eller ett evenemang så vill du såklart jobba så effektivt som möjligt.
I dagens digitala värld finns en mängd smarta verktyg som hjälper dig samarbeta med andra över internet.

Google Drive

imgres
Google Drive är fantastiskt bra när man jobbar med gemensamma projekt. Här kan du göra textdokument, excel-ark och formulär som alla i teamet kan redigera live. Du kan organisera filer i mappar och det finns en smart kommenteringsfunktion som gör att du kan kommentera vad andra gjort och få notiser om det via mail.
Du kan även ladda upp filer som hela teamet behöver tillgång till. Google Drive funkar bäst via datorn.

Evernote

imgres-1
Evernote är en anteckningsapp där det också är lätt att samarbeta. Här kan du och ditt team göra checklistor och anteckningar, spara bilder och lägga i påminnelser. En fördel med Evernote är att det är anpassat för mobila enheter som din telefon eller platta.

Trello

imgres
Trello är ett gratis projektplaneringsverktyg som du kan använda både i datorn eller på dina mobila enheter. Där skapar du som anslagstavlor med olika listor på. Varje lista fylls sedan med kort och i varje kort kan du lägga till text, kommentarer, att göra-listor, länkar och allt möjligt.
Det är lite som en digital whiteboard med post its kan man säga. Du får en bra överblick och det är lätta att klicka och dra kort från olika listor. Perfekt för den där överblicken man ofta behöver i ett projekt där mycket ska göras.
Självklart kan du dela boards med ditt team så ni kan jobba med samma projekt!

Slack

imgres-1
Slack är meddelandetjänsten som i många stora tech-företag, startups och byråer hyllar till skyarna.  Det är lite som WhatsApp eller Facebook Messages bara 100 gånger smartare och smidigare.
Det börjar med att du startar ett nytt team för dem du vill samarbeta med – det kan vara din arbetsplats, din förening, en projektgrupp eller vad som helst. Därefter startar man kanaler för olika saker man behöver prata om. Det kan vara en arbetsgrupp, ett projekt, lunchplaner eller annat (lite som olika konversationer eller grupper).
Det som gör att Slack är så älskat är också att det är integrerat med maaaassor av andra tjänster som Google drive, Dropbox, Twitter etc etc. Vilket gör det enkelt att samla information, konversationer, filer och andra saker på en och samma plats.

Dropbox

imgres-2
Behöver du och ditt team jobba mycket med samma filer och snabbt kunna skicka filer mellan er? Då är Dropbox riktigt bra. Det funkar så att du installerar Dropbox på din dator och får då en speciell Dropbox-mapp installerad i ditt vanliga filsystem. Alla filer du lägger i den mappen kommer automatiskt synkas mot internet. Du kan alltid komma åt dina filer via en webbläsare.
Inuti din Dropbox-mapp kan du skapa mappar att dela med ditt team. Då kommer det bli som att ni har en spegelbild av samma mapp på era datorer. När någon tar bort en fil tas den bort för alla, när någon lägger till en fil dyker den upp för alla. När någon redigerar och sparar så får alla tillgång till samma fil. Enkelt!

Kombinera och välj efter behov

Det finns så klart en massa fler smarta verktyg därute att upptäcka för just dig och ditt team. En smart sak är att börja med att kartlägga behoven som finns: vad kommer vi behöva göra? Vilken eller vilka lösningar täcker bäst in våra behov? Hur stor är kunskapen i gruppen och behovet att utbildning i verktygen?

Vilka digitala verktyg skulle du inte klara dig utan när det kommer till samarbeten över internet? ???

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

2 reaktioner på ”Samarbeta smart med dessa digitala verktyg”

  1. För allt som är kod (utom möjligtvis Simulink och annan grafisk kod) och även rapporter är ju github guld värt!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!