Hjälp – jag hoardar filer!


via GIPHY
hoarder gif feat
Idag har varit en sådan där fixar jag! Jag skulle ju egentligen fixa med blogginlägg men tänkte att det skulle vara skönt att göra klart momsredovisningen och deklarationen först. Vilket ju var enormt skönt att få klart – ett stort mörkt moln som hängt över mitt huvud är nu borta.
Sen åkte vi och slängde återvinning och sen när jag skulle sätta mig vid datorn så började jag säkerhetskopiera filer och upptäckte att en av mina hårddiskar var i princip full. Varför?
Jo för att jag har flera år av säkerhetskopior på den från två gamla datorer. ? Jag är verkligen en hoarder när det kommer till datafiler. Det konstiga är att jag inte alls är det i köttvärlden/den fysiska världen. Här kan jag sortera och slänga grejer när andan faller på.
På datorn är det något med den där känslan av att inte riktigt veta om jag kommer ångra att jag slänger gamla grejer? Dessutom är jag jätterädd att gamla filer – framförallt bilder – ska försvinna så jag dubbel-säkerhetskopierar dessa till alla hårddiskar jag har m.m.
Innan jag köpte min nya dator hade jag två datorer – en stationär och en laptop. Jag säkerhetskopierade båda och nu har jag alltså dessa säkerhetskopior kvar. Samtidigt så har jag också rensat och sparat alla viktiga filer jag vill ha kvar på en hårddisk så säkerhetskopiorna borde vara rätt överflödiga.
Jag försökte slänga dem nu men när papperskorgen förberedde sig på att tömmas så kom den upp i över 600 000 filer innan jag avbröt för jag behöver få annat gjort på datorn.

Jösses – om ni har något superbra knep för att organisera sina filer please give me i kommentarerna för jag har uppenbarligen lite problem. ?

#45

12 reaktioner på ”Hjälp – jag hoardar filer!”

  1. Jag har ingen säkerhetskopia alls, förut för bilder som jag även har i ett moln. För en liten tid sedan gick det upp för mig att jag nog borde ha en säkerhetskopia så just nu letar jag efter en lämplig extern hårddisk. Eftersom jag kör Mac tänker jag mig att jag kommer att använda Time Machine. Är det detta du använder?

  2. Jag tror det bästa sättet numera är att ha allt i the cloud! Det är däremot något som jag kommer gå över till då jag köper ny dator. Hört mycket bra om Google Drive dock. Har dock ingen erfarenhet av det än mer än dem 15GB man får via sin Gmail. 🙂
    Däremot är mitt tips för att rensa filer är att göra det en gång i veckan. Lägga en stund varje vecka på att göra det! Så är datorn någolunda clean och organiserad!

    1. Ja åh jag borde verkligen bli bättre på att göra regelbundna städningar. Just nu kämpar jag med att iallafall försöka städa skrivbordet på datorn, hämtade filer och bilderna till bloggen. De bilderna försöker jag har rutin på att ladda upp på Flickr och sedan radera. Men är lika dålig på städvanor i datorn som jag är i verkligheten hehe.
      Ja jag vill bara hitta någon bra ruljans på det så att de viktigaste filerna backas automatiskt i molnet. Skulle dock inte kunna ersätta timemachine för där sparas ju mer än bara filer. Du har liksom hela datorn uppbackad med program, inställningar etc.
      Någon sorts kombo.. hm.. Jag använder både Google Drive, Dropbox och Adobe Creative Cloud men ingen har liksom fastnat som favoriten. Dessutom vill jag inte förlita mig helt på företag.. hmm.. Det är klurigt detta!

  3. Molnet hade varit det bästa men Time Machine verkar bara fungera med en fysisk hårddisk alternativt Time Capsule. Inte ens iCloud fungerar, vad jag förstår!? Google Drive är annars grymt men 15 GB maxar man (jag) rätt fort. Jag har 1 TB på OneDrive tack vara att jag har en Office 365-prenumeration. Det molnet har jag inte lyckats fylla, än…

  4. Jag har 5 hårddiskar med ungefär samma innehåll på och hur mycket dubletter som helst. Två av dem är halvpaj (en kraschade och nu går det bara att titta på bilder i ungefär 5 minuter, sen stänger den ner och låser alla filer). Vet inte alls vad jag ska göra med allt, för hårddiskar har ju rätt så kort livstid också. Samla allt i molnet? Hur mycket kostar det? Och hur sjutton blir man av med dubletter.
    Ett annat problem är att strömsladdar & sånt försvunnit genom åren så en hårddisk kan jag inte ens starta.
    Suck. Jag vet inte om det nånsin kommer gå att få ordning på det. Men när jag blir pensionär kanske jag har tid att sortera allt, haha.

    1. Nej men precis, det blir så mycket med tiden liksom! Vad vill man ha kvar, vad kommer ens gå att öppna om 10-15 år? Det är ju ett jättestort problem generellt för hela digitaliseringen. För bara några år sedan sparade man ju grejer på CD-rom och nu har liksom inga nya dator ens en CD-läsare! För att inte tala om gamla disketter.
      Man vill ju ha något stabilt, långsiktigt och säkert. Molnet är ju bra (om man har snabb internetuppkoppling) men just som du säger – vad kostar det? Hur säkert är det egentligen? Vad händer om jag t.ex. missar en betalning någon gång? Osv osv i all evighet. Nej jag tycker det är superklurigt!

  5. Det är så sjukt lätt att hoarda digitalt, syns det inte finns det inte. Jag har en gammal dator och två telefoner att gå igenom (någon gång snart kanske eventuellt). Dessutom ska jag snart scanna in lite grejer, sånt som jag inte vill kånka runt på, men gärna vill spara because nostalgi. Åh va kul.
    Jag använder Evernote och Dropbox. I evernote skriver jag, samlar information och ordnar livet. Det som måste sparas som dokument ligger på dropboxen, som jag har som min hemmamapp, så när något sparas på datorn så synkas det direkt till dropbox. Jag planerar på att skaffa dropbox premium, 1TB, så att alla mina foton kan lagras också. Jag tror att det fungerar precis som på telefonen, att man har dumpar allt i boxen, sen kan man välja vilka mappar som ska vara lokala/offline. Så det som är långförvaring finns bara online, och gärna på en extern hårddisk, men det man dagligen jobbar med finns på datorn och online och synkas automatiskt.
    Foton är värst att gå igenom tycker jag, och typ gamla designfiler. Att rensa bort 10 likadana foton, välja en bra, sen repeat x 10000 är liknande tortyr, så det går sakta. Sen är det svårt att veta vad som är kul att kolla på om 20 år. En ful bild nu kan vara underbart nostalgisk sen.

    1. Ja men EXAKT angående bilder. Har bara dragit med mig enorma arkiv från 2005 och framåt, en del är någorlunda sorterade men det är verkligen tortyyyyr. Nu försöker jag vara mer selektiv redan från början och rensa direkt när jag importerar men det är så tråkigt och jobbigt.

      1. Ja, absolut. Max 3 foton, inte 25, och omgående rensning.
        Men jag minns hur fantastiskt det kändes en gång i tiden med digitalfoto, att man kunde ta tusen foton, skjuta som en galning, och det tog ”ingen” plats, bara på datorn och det räknades tydligen inte. Det är nu jag betalar för den friheten. 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

SÖK

MAIL

Du hänger på 2000 + prenumereranter och får ett utskick med uppdateringar, tekniktips, trender och nyheter från mig. Helt gratis, avsluta när du vill. 💖 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är journalist, medievetare och teknikälskare.

Teknik ska inte vara krångligt och svårt!

Min drivkraft är att hjälpa dig få ett roligare och enklare digitalt liv.

Här kommer några favoritinlägg att börja med

Klicka på rubriken för att komma till inlägget. Kul att du är här!
Enkla knep du kan börja med redan idag
Tips, hacks och bra grejer att veta.
Lär dig allt om de färgglada figurerna
Låt mig hjälpa dig med din Insta-fundering