Case study: få uppmärksamhet med film på Facebook


 
Att använda film på Facebook kan vara en väldigt lyckad strategi för att nå ut till fler än du gör med text, länkar, bilder och inbäddad youtube-filmer. Helgen 6-7 februari 2016 så anordnade vårt rollerderbylag en spelturnering med tre matcher under två dagar (under namnet ”Scar Wars Division 1 – The Empire Skates Back!”). Jag har många roller i vår förening (spelare, ofta lagkapten, tränare) och en av dessa är att jag är del i kommunikationsgruppen. Vårt uppdrag är att marknadsföra våra evenemang och se till att folk vet om vad vi pysslar med. I det här inlägget tänkte jag visa hur vi använde filmer på Facebook för att marknadsföra evenemanget och berätta om produktionen, publiceringarna och resultatet.

Filmerna

Inför evenemanget gjorde jag flera filmer relaterade till evenemanget. De första var en instagramkampanj under namnet ”10 saker du borde veta om roller derby inför Scar Wars”. Det var en serie med 10 korta filmklipp som publicerades varannan dag från och med ca två veckor innan evenemanget. Serien klippte jag sedan ihop till ett klipp att publicera på facebook.

Publicerat av Örebro Roller Derby – Nerike Knockouts den 3 februari 2016

 
Den andra filmen innehöll klippen och musiken (med The Arrivals) som du ser överst i det här inlägget plus lite texter och loggorna för våra sponsorer. Det gjordes främst för att spelas på skärmarna på Idrottshuset där evenemanget skulle hållas men lades även upp på Facebook.
Den tredje filmen var en briljant idé från vår ordförande och en av våra åkare, Evil och Luna, som ville göra en promofilm för arrangemanget på teckenspråk (delvis för att Örebro blivit utnämnd till ”Europas teckenspråkshuvudstad”). De spelade in och planerade klippen (lite inspirerat av 10 saker du bör veta-filmerna) och jag klippte ihop och lade till text och musik efter deras instruktioner.

Produktion

”10 saker du bordet veta”-filmerna spelade jag först in direkt i Instagram-appen på telefonen dels för att göra det effektivt att redigera och dels för att inte riskera att filma för mycket när klippen får vara max 15 sek långa på Instagram. Jag lade sedan in klippen i datorn och fixade till dem lite genom att trimma övergångarna, lägga till text och i vissa fall extraklipp som bilder och lite effektljud, slowmotion m.m. Jag lade även till musik över klippen som kom från sidan Free music archive och var märkt med Creative commons-licens som tillåter användande i videos. Redigerar gör jag i Adobes Premiere Pro CC.
Sedan exporterade jag filmklippen och laddade upp dem på min dropbox. Inför publicering laddade jag ner de färdiga klippen till mobilen och publicerade dem på Instagram (och lade på ett filter).
Jag gjorde sedan den långa versionen genom att lägga samman klippen med siffror mellan, samt lade låten över samtliga klipp såklart så det blev sammanhållet. Jag använde även ett preset-filter för att ge lite vintage-effekt till filmerna. Sedan laddade jag upp det direkt i facebookevenemanget för arrangemanget. Detta eftersom promo-klippet redan låg på sidan och var mer ”utåtriktat” medan 10 saker-klippet passade bättre för de som redan var intresserade av evemenaget. Ville inte heller konkurrera ut det andra klippet.
Promo-klippet (det svartvita) filmade jag med min systemkamera, en Nikon D7100, och mitt Sigma 17-50mm objektiv med bildstabilisering. I redigeringen saktade jag ned klippen, lade till text (som ej är med i klippet ovan) och ett preset-filter som ger den där lite fade:ade filmkänslan. Det laddade jag sedan upp direkt på facebook.
Teckenspråksvideon hade Evil och Luna filmat under en träning med mobiltelefon och sedan fick jag klippen och laddade ned dem. Därefter redigerade jag filmen efter deras instruktioner för hur ordningen skulle vara osv plus lade in några av klippen jag filmade till promo-filmen. Jag lade till text, effekter och filter plus musik även denna från freemusicarchive.com. Videon laddades upp och publicerades direkt på facebook några dagar efter promo-videon.

Publiceringsstrategi

Det är bra att tänka på när man ska publicera själva inlägget med videon på sin sida. T.ex. använder många facebook på morgonen och på eftermiddagen/kvällen. Måndag-torsdag är bäst eftersom många kan vara ute på annat under fredag-söndag och inte är lika aktiva på facebook. Promo-videon publicerades och 10 saker-videon publicerades till exempel på eftermiddagen, runt 17-tiden. Teckenspråksvideon publicerades klockan 8 på morgonen.
För att få stor spridning är det bra att många delar och ”hypar” klippen från början. Detta var ganska enkelt i vårt fall eftersom hela laget delade videorna i sina flöden. I fallet med teckenspråksvideon, som också blev den största succén, lade både Evil och Luna ut små teasers dagen innan den publicerades och uppmanade personer i sina flöden som jobbar med teckenspråk osv att hålla utkik efter videon. När videon sedan publicerades så var många av dessa snabba att gilla och dela i egna grupper och flöden vilket skapade en snöbollseffekt.

Resultat

Absolut bäst gick det för teckenspråksvideon som hittills nått ut till ca 14 200 personer, visats 4 800 gånger och genererat ca: 400 gillamarkeringar, 80 delningar och 39 kommentarer.
Promo-videon har hittills nått ut till 7500 personer, visats 2 900 gånger och genererat runt: 143 gillamarkeringar, 12 kommentarer och 30 delningar.
10 saker-klippet, som vi promotade minst av alla, nådde ändå ut till 3 300 personer, har visats 1 800 gånger och har genererat ca: 76 gillamarkeringar, 14 kommentarer och 21 delningar.
Tack vare dessa videos och en aktiv närvaro på facebooksidan inför och under eventet på andra sätt så nådde vi under veckan 1-7 februari ut till runt 25 000 personer på Facebook. Hur mycket pengar spenderade vi på kampanjen? Svar: 0,00 kr. Eftersom jag hade all utrusning som behövdes och vi spelade in, redigerade och gjorde alltihop själva.

Analys

Anledningen till varför videos på Facebook funkar så bra (just nu) är att algoritmen som styr flödet på Facebook gillar video helt enkelt och har en tendens att vilja visa det mer än annat innehåll. I och med att videor även börjar självspela i flödet så drar det ögonen till sig och genererar många klick. Eftersom Facebook konkurrerar med youtube (som ägs av Google) så är det inte alls lika effektivt att lägga in youtube-videos.
Det viktiga att tänka på när man använder filmer på Facebook är att innehållet är ganska ”låst” inom facebook i jämförelse med t.ex. Youtube som är mer anpassat för att sprida på olika plattformar samt såklart mer optimerat för just video. Det kan t.ex. vara ett bra sätt att väcka uppmärksamhet för något genom att göra kortare teasers och promos. Glöm inte att lägga in länkar och call to action-text (alltså uppmaningar till att göra något) i samband med klippen. Jag lade ju såklart in länken till evenemanget för Scar Wars i texterna till videorna här ovan.
Tänk också på att många har ett väldigt kort koncentrationsspann på sociala medier. De videorna jag visar här ovan är kanske lite i längsta laget och statistiken visar att folk i genomsnitt kollar på de första 30 sekunderna av filmerna. Kan vara bra att ha i åtanke redan i produktionsstadiet.
Har du använt film på Facebook för marknadsföring eller liknande? Hur gick det? Berätta gärna i kommentarerna. Tveka inte heller att ställa eventuella frågor som väckts när du läst det här inlägget.

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

10 reaktioner på ”Case study: få uppmärksamhet med film på Facebook”

  1. Älskar din blogg! Blir pepp på att sätta mig in lite mer i vardagstekniken av att läsa det du skriver. :3 (och på att börja spela roller derby)

  2. Hej! Jag kikade just in här, hittade dig via grymma Better Bloggers – och nu har jag scrollat igenom inlägg efter inlägg – så himla bra du är, det är första gången EVER som jag tyckte det var kul att läsa en teknikblogg, tusen tack för en riktig grymmingblogg som verkligen levererade kreativ pepp!

  3. Hehe, personligen stör jag mig på att facebookfilmerna är ”oklickbara” utanför just FB, föredrar youtubefilmerna så att man kan dela dem till andra än folks med facebook. Tack för en bra blogg btw! 🙂

  4. Hej! Tack för bjudigt inlägg! Funkar facebooks algoritmer bättre på videos som laddas upp direkt på Facebook än videos som länkas från tex Youtube?

    1. Ja mycket bättre – eftersom de börjar autospela direkt i flödet. Det blir enorm skillnad i räckvidd. Eftersom Facebook konkurrerar med Youtube så är det ju inte så konstigt. Men man får göra ett avvägande för youtube-filmer är ju mycket med öppna och delningsbara än Facebooks – så det handlar ju om vad som är syftet med videon!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!