Hur tjänar man pengar på att blogga? Samarbeten, sponsrade inlägg, reklam? Att göra en bra blogg kräver mycket jobb och för att det ska funka i längden är det bra att kunna ta betalt.

hur tjänar man pengar på att blogga

TL;DR

(To long, didn’t read – en snabbsammanfattning av hela inlägget alltså):

Att driva en professionell blogg tar tid och kräver stort engagemang, kunskap och kompetens.

Det finns en rad olika sätt att tjäna pengar som bloggare: reklam, affiliatelänkar, sponsrade inlägg, betalda samarbeten, blogga för en tidning.

Det viktigaste är att vara transparent och öppen mot sina läsare med vad som är betalda inlägg och att hitta sätt att tjäna pengar som passar ens blogg och ens målgrupp.

Blogga – kan det verkligen vara ett jobb?

När många tänker på bloggar så är det kanske det tidiga internets personliga dagböcker på nätet som de får upp i huvudet. Otroligt mycket har hänt de senaste åren och i dag är det inte bara superprofiler som Blondinbella och Sandra Beijer som jobbar som professionella bloggare. Det finns många bloggare inom en rad olika ämnen som har det som sin enda eller en del av sin månadsinkomst.

Jag kommer snart att publicera mitt första sponsrade inlägg här på bloggen – alltså ett inlägg jag gör i samarbete med ett företag (yay!). Därför tänkte jag att vi kunde prata lite om det här med att blogga och tjäna pengar på det. För jag vill verkligen att alla ska vara med på hur det funkar så ni inte tänker ”Jaha, nu har hon sålt ut sig till företagen och bloggen kommer bara bli en massa reklam”.

Istället vill jag att ni ska se att det här är nästa steget i framgångstrappan för den bloggen – att jag lyckats ta betalt för min kompetens och det stora arbete jag lägger ned på Teknifik. Vilket är en förutsättning för att det ska bli hållbart i längden.

Underbara Clara Lidström skrev ett jättebra inlägg om detta förut – ”Vi borde älska bloggreklamen”.

I medlemsgruppen för Better Bloggers applåderar vi varandra när vi lyckats ta skäligt betalt för det jobb vi gör och hittar samarbetspartners att jobba ihop med. Det är fantastiskt! Men alla har ju inte den typen av insyn i den här världen.

Så hur funkar det? Nu tar vi det från början:

Digitala entreprenörer och influencers

Influencers är det nya namnet på profiler som bloggare, youtubers, viners, instagram-stjärnor och andra som helt enkelt skapat ett stort following genom internet, vilket ger dem inflytande. Det kan vara personer som från början är kända för något annat, t.ex. musik/sport/mode som nu använder sitt inflytande för att bygga business. Det kan också vara helt ”vanliga” människor som hittat en stor following antingen genom sin personlighet (som Clara Henry eller Therese Lindgren) eller genom att skapa innehåll inom ett visst område (matlagning, smink, hår, kläder, design, inredning).

Clara-henry-Press

Clara Henry är en influencer!

Många använder sina plattformar för att bli digitala entreprenörer – de använder sina kanaler och sina följare för att bygga upp ett företag med fler grenar. Det kan vara att ge ut böcker, starta en podcast, sälja produkter, driva webbshop, skriva artiklar/reportage för tidningar, föreläsa, anordna kurser med mera med mera.

old__annakarinnybergclaralidstrom-2

Annakarin Nyberg och Clara Lidström

Forskaren och föreläsaren Annakarin Nyberg har skrivit en bok om detta och brukar föreläsa om det tillsammans med bloggaren och företagaren Underbaraclara.

I marknadsförings- och PR-branschen är influencers de nya guldgruvorna mer eller mindre. De flesta är överens om att engagerande content (digitalt innehåll) i kombination med profiler som har hög trovärdighet hos specifika målgrupper är den vinnande kombinationen.

Så tjänar man pengar på att blogga

hur tjänar man pengar på att blogga

Att driva en blogg med professionella ambitioner tar mycket tid och energi. Inlägg ska planeras, skrivas och publiceras. Till detta kommer fotografering (plus styling, komponering och planering), redigering av bilder, kanske film och filmredigering. Inläggen ska sen spridas i sociala kanaler – som även kräver underhåll, engagemang och uppdateringar för att fortsätta vara aktuella.

Bloggare är ju oftast experter på att skapa innehåll som engagerar just sin målgrupp vilket är USP:en för alla influencers. Förmågan att se hur en kan börja använda denna position som ett sätt att tjäna pengar och bygga en verksamhet är det som skiljer en professionell bloggare från en hobby-bloggare.

Jag tänkte nu gå igenom några av de vanligaste sätten för bloggare att tjäna pengar på sin kompetens och sitt innehåll:

Reklam

Många bloggare, framförallt de som ligger på lite större bloggplattformar eller tidningar/magasins hemsidor (t.ex. Metro, Mama, Elle, Devote), får in pengar genom reklambanners som syns på bloggarna. Detta fungerar på samma sätt som det gjort i tidningar/magasin i alla tider. De skapar innehållet – företagen betalar för att få synas bredvid det. Kanske lite gammeldags men fortfarande något som används i stor utsträckning.

Att bloggare har många besökare och dessutom rätt bra koll på exakt vilka som läser gör det attraktivt för företag att annonsera där, då de vet ganska exakt hur många och vilka målgrupper som nås av reklamen. De kan sen betala per visning, per klick eller per köp. Det finns många olika varianter.

Google (som också äger Youtube) har jobbat väldigt länge med att sälja reklamtjänster där de säljer och skickar ut annonserna och de som skapar innehåll kan låta det visas i samband med sitt innehåll och tjäna pengar på det viset.

Blogga för en tidning/plattform

Många stora bloggare har ”köpts” av magasin och tidningar (exempel: Underbaraclara bloggar på Amelia, Elsa Billgren på Elle, Sandra Beijer på Metro). Exakt vilken deal de olika bloggarna har kan skilja sig. Kanske fakturerar de tidningen för hur många visningar de haft på en månad (som drivit trafik till tidningens hemsida vilket är bra för annonsörerna), eller fakturerar en fast avgift per månad eller liknande.

Det är en typ av win-win där innehållsskaparen slipper trixa med det tekniska (som ju alla inte älskar lika mycket som jag) samt sälj-biten och istället kan fokusera helt på att skapa innehåll. För läsaren innebär det ju dock oftast reklambanners och ibland att bloggaren har mindre att säga till om angående designen, vilket kan påverka bloggens användbarhet och funktion.

Affiliate-länkar

Affiliate-marknadsföring är en typ av samarbete där bloggaren som skriver om en produkt använder spårningslänkar så att de sedan kan få provision på det som läsarna köper när de klickat på länken. Det är prestationsbaserat och är ett sätt för bloggare att kunna få betalt för produkter de använder ofta, gillar, tipsar om och liknande.

Linda Hörnfeldt på Better bloggers har skrivit ett jättebra inlägg om hur affiliate funkar här >>

Sponsrade inlägg och samarbeten

Om reklam och annonser är det lite mer gammeldags och traditionella sättet att få betalt för att blogga så är sponsrade inlägg och betalda samarbeten det nya heta! Inte bara inom influence marketing utan även i tidningsbranschen (t.ex. genom native content och advertorials).

Det funkar helt enkelt så att en bloggare, i det här fallet, startar ett samarbete med ett företag och skapar innehåll som på ett eller annat sätt gynnar företaget som betalat för det. Det kan vara att visa hur en viss matvara kan användas genom att ta fram, fota och publicera ett recept. Eller att visa hur en skönhetsprodukt kan användas i en sminktutorial.

JagSmygerInteBadge

Den här typen av marknadsföring har fått en hel del kritik – vilket framförallt handlar om när det inte tydligt framgår att det rör sig om betalda samarbeten. I de fallen är det lätt att som läsare/konsument av innehållet känna sig lurad – vilket sänker trovärdigheten både för innehållsskaparen men också hela branschen.

Det här är något som Better bloggers försöker jobba mot, t.ex. genom uppropet Jag smyger inte, som handlar om att följa lagarna som gäller och märka ut alla betalda och sponsrade samarbeten samt affiliate-länkar klart och tydligt! 

Här på Teknifik har jag skrivit en speciellt policy angående det här med sponsrat innehåll – vilka inlägg jag tänker passar för det och inte t.ex. Det viktigaste för mig att:

  • samarbeta med företag som har relevans för den här bloggen och er, mina läsare
  • inläggen som produceras är innehållsrika och ger något till er som läsare – att skapa win-win situationer helt enkelt!
  • alltid vara transparent och öppen med er och aldrig någonsin tumma på min egen integritet och magkänsla

Jag kommer ALLTID märka ut sponsrade inlägg med en sådan här banner både innan och efter innehållet:

presenteras-av

Jag tycker sponsrade samarbeten är ett jättebra sätt för mig att få betalt för att skapa relevant och bra innehåll för er, som dessutom är gratis för er att ta del av. Hellre det än fula reklambanners som förstör min design, tycker jag.

Kurser och föreläsningar

Bloggare är ju ofta experter inom sitt område eller inspirerande personer som många gillar att följa. Därför kan många bloggare tjäna pengar på att hålla föreläsningar eller arrangera kurser.

Bloggen funkar på så vis som en marknadsföringskanal och ett komplement till den fysiska produkten (kursen/föreläsningen) som ger mervärde och kanske en djupare kunskap eller förståelse gällande något inom bloggarens kompetensområde.

Artiklar, krönikor och reportage

För många bloggare kan en inkomstkälla vara att skapa innehåll för tryckta medier. T.ex. genom att skriva krönikor i lokaltidningen, göra en plocksida i ett magasin, skapa sommarrecept eller göra en reseguide. Är man en nischad bloggare inom ett smalt område kanske man gör reportage för olika intressetidningar inom ens område.

E-kurser och e-böcker

Ett smart sätt att tjäna pengar på sin kompetens är att skriva en e-bok eller göra en e-kurs. Det som är extra bra med det är också att det kräver mycket jobb i början men sedan kan det fungera som passiv inkomst under lång tid därefter. Bloggen fungerar, precis som gällande ”fysiska” kurser, som reklampelare för ens kompetens på området men genom att ta betalt kan man få den där inkomsten som öppnar upp schemat för att skriva mer kul och gratis innehåll till bloggen.

E-shop och produkter

Som bloggare kan man med tiden få stenkoll på vilken typ av produkter och lösningar ens läsare letar efter. Varför inte börja skapa dem själv? Som bloggare har du redan kundgruppen klar, som du har en bra relation till och som litar på dig. Det är en fantastisk förutsättning för att börja utveckla produkter som är skräddarsydda just för den målgruppen.

Författare, programledare m.m.

Många profiler som kommit fram via egna bloggar eller sociala medier skriver böcker om sina hjärteämnen eller dyker upp i olika TV/radioprogram. Som jag nämnde tidigare är ju influencers guld för de som försöker nå ut med innehåll eftersom de redan har en stor och trogen följarskara!

hur tjänar man pengar på att blogga

Det här är bara några sätt…

… självklart finns det en hel drös med fler alternativ och kreativa idéer för hur en bloggare kan börja tjäna pengar. Jag har till exempel inte skrivit något om medlemskap, betalväggar, Patreon eller den typen av lösningar. Det får komma i ett framtida inlägg.

Det är hur som helst fantastiskt kul och intressant med internet och den digitala utvecklingen. Nu kan vem som helst på helt eget bevåg börja etablera sig som profil inom ett område – utan att vänta på tillåtelse från etablerade magasin, mediehus eller företag.

Jag hoppas det här inlägget gett lite mer förståelse för hur bloggare kan få betalt och faktiskt leva på det fantastiska innehåll den skapar.

Har ni tankar, frågor, input eller heja-rop lämnar ni som vanligt dessa nedan i kommentarerna! 👇


Kommentarer

61 kommentarer

  1. Elin TACK! Detta vill jag typ nåla upp på min blogg, på min facebook för att folk ska fatta! Tyvärr är det fortfarande vanligt att folk rynkar på näsan åt oss bloggare, mest för att det är svårt att förstå hur det går till när cashen ska in. SÅ bra och tydligt inlägg.

    • Åh vad kul att du gillade det! Ja men det är ju just det, det är ju en rätt ny bransch detta och såklart hänger inte alla med på hur den funkar. Jag menar, jag gillar inte heller att bli ”lurad” av sponsrade inlägg m.m. så jag tänker att det är jätteviktigt att vara öppen med hur man tänker kring allt sånt här. Transparens – Teknifiks ledord 😉

  2. Tack för en intressant och lärorik artikel, Elin!

    Ska ta lärdom av dessa och önskar alla oss bloggare lycka till!

    Bästa hälsningar
    Carl

  3. Åh Elin, du är så jävla bra. Blir inspirerad och peppad i mitt bloggande av den höga klass du håller. <3

    Och jag blir uppspelt över alla valmöjligheter och kombinationer vi bloggare/digitala entreprenörer har för att tjäna pengar på våra intressen. På egna villkor och med integritet och entusiasm. Tack för den här superbra överblicken. =)

    Hur får du till de där "Inlägget presenteras i samarbete med…"-rutorna? Är det nåt shortcodes-plugin?

      • Äsch, HTML-koden kom visst inte med… Fungerar (div style=”background: #F6F6F6; color: #00ada7; text-transform: uppercase; text-align: center”)Inlägget presenteras…(/div)

      • Oj, sorry, såg nu att jag inte såg (eller svarade på) din fråga. 🙂

        Jag väljer att göra det som en bild – då ser det bra och tydligt ut även om man läser via en rss-läsare t.ex. bloglovin i mobilen (css kommer ju inte synas då). Har den i illustrator som en mall så kan jag bara spara ut en ny med rätt företagsnamn.
        Om jag skulle koda det skulle jag nog göra en egen css-klass typ .sponsor i min stilmall och bara köra

        <p class="sponsor">Presenteras i samarbete med...</p>

    • Bra inlägg ni skrivit och kul att ni fick så mycket feedback från läsarna! Det är så himla bra och viktigt att framförallt läsarna förstår hur och varför bloggare vill tjäna pengar på sitt jobb, vilka vägar som då finns tillgängliga och hur det funkar! Kanonbra.

  4. Alltså 1. du är så himla bra som ständigt levererar så maffigt material med innehåll som ger varenda kotte ny kunskap men 2. ääälskar verkligen att du har med en tldr-ruta också för den som inte kan ta till sig så mycket information på en och samma gång. Elin, du är grym!

    • Tack Sandra!! ❤️ Jag är en riktig långskrivare, särskilt för ämnen jag är engagerad i, så då försöker jag göra något för de som inte orkar läsa långt. Det orkar inte jag heller alla gånger 😉 Dessutom är det ju lättare att engagera sig i en längre text om en från början vet lite vad den kommer innehålla.

  5. Pingback: Bloggtips – Dagens 5 mest läsvärda inlägg! | Rund är också en form - Trail & Träning

  6. superinformativt inlägg! **bokmärker**

    Jag gillar idéen med den där bannern också. Att den liksom avgränsar det sponsrade innehållet tydligt så att en lätt kan urskilja det från ditt övriga innehåll. Då känner en sig inte lika ”påhoppad” utan kan ta sig en extra funderare över innehållet och känna efter hur det resonerar med ens egna åsikter och intressen, väl medveten om att det är ett sponsrat samarbete. Också så himla bra att du påpekar att ett sponsrat samarbete fortfarande kan (och bör!) innebära högkvalitativt innehåll som är av intresse för läsarna så att det blir win-win(-win!) både för företaget, dig, och läsarna 🙂

  7. Pingback: Medlemspepp - så gör du en kalender i Trello, hur tjänar man pengar på bloggen och häng med i Elins bloggutmaning! - betterbloggers.se

  8. wow så bra inlägg! jag blir så inspirerad och peppad att själv få till ett betalt arbete med min blogg! så himla glad för din skull. kan du inte berätta mer om hur du gick tillväga för att få ett betalt samarbete?

  9. Jättebra inlägg! (Snubblade över det via Better Bloggers-gruppen på Facebook.) Perfekt att du tagit med exempel på personer som har använt de olika metoderna så det går att gå tillbaka och titta på deras utveckling för att få lite mer tips osv. 🙂

  10. Pingback: Kan man tjäna pengar på att blogga? – Peggygirl.se

  11. Pingback: Nya blogg- & instagramfavoriter. - Jennifer Sandström

  12. Toppen inlägg! Väldigt utförligt, har lärt mig massor!
    Ska testa en del av de tipsen du skrivit om. Hittade även ett annat inlägg när jag googlade som skriver om sätt att få mer trafik från google till sin sida för att tjäna pengar på bloggen. Ska kombinera era tips och se om jag kan bli lite rikare 🙂

  13. Din blogg är AWESOME! Vet inte hur ofta jag hamnar här när jag undrar över bloggrelaterade saker och ting. Du är grym!!! Själv bloggar jag från Berlin, kika gärna in för grymma tips!

  14. Hej Elin!
    Super bra beskrivet, tack!
    Jag har en praktisk fråga dock.. Hur tar du kontakt med företagen om samarbete?

    Hälsningar
    I.

    • Tack bad kul att du gillade det!
      Angående kontrakt så beror det lite på omfattningen. Gäller det bara ett inlägg brukar vi komma överens över mail bara. Då har vi ju skriftligt svart på vitt vad vi bestämt så då gäller ju det även rättsligt. Är det ett större samarbete så kan det förekomma kontrakt, ja.

        • Haha sorry jag läste ”kontrakt” istället för ”kontakt”. 😂
          Hittills har det varit företagen som kontaktar mig och så har vi diskuterat och förhandlat via mail. Jag tackar såklart inte ja till allt. Det ska finnas en relevans och så måste ju företaget vara villigt att betala också. 🙂
          Men många kontaktar också företag för samarbeten – då gäller det att ha en grym paketering och en riktigt bra pitch! Jag pitchar ju till företagen som hör av sig till mig också såklart för att visa vad jag kan erbjuda och vad det i så fall kostar. Men det är ju lite lättare när företaget hört av sig först. 🙂

  15. Pingback: Om samarbeten och att tjäna pengar på att blogga - Schysst Va

    • Okej spännande! Det ska jag kolla in. Ja det har du helt rätt i, har i och för sig inte läst så mycket om just hur man kommer igång och bloggat men generellt är ju SEO viktigt för att nå ut med sitt innehåll. Något jag pratar om i min föreläsning om min bloggstrategi t ex 🙂

  16. Pingback: Blogga bekvämt hemifrån - Bakel.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *