Min metod för enkel marknadsföring på sociala medier

Det senaste halvåret har jag jobbat annorlunda med sociala medier jämfört med hur jag brukar. Innan har jag ju främst jobbat med mina egna kanaler för Teknifik som kreatör och influencer. Utöver det har jag också utbildat och hållit workshops för kommunikatörer, marknadsförare, entreprenörer, kreatörer och företagare om marknadsföring i sociala medier. 

I augusti 2023 började jag mitt nya jobb som kommunikatör för en bio här i Örebro, nämligen Roxy, som drivs av kommunen. Det är ett superkul jobb och har gett mig möjligheten att använda mina egna metoder och teorier i praktiken på ett nytt sätt. 

Rimlig tidsåtgång är nyckeln

Något jag jobbat mycket med över åren när jag utbildat andra i sociala medier är att försöka förenkla och hitta de absolut mest effektiva aktiviteterna. För är det något de allra flesta organisationer, företag och entreprenörer har gemensamt så är det att man har tajt med tid för sociala medier. Influencers och kreatörer lägger ju merparten av sitt jobb på att skapa och interagera med sociala medier. För andra är det något man gör när man har tid eller en liten del av allt man gör under en arbetsvecka. 

Det är sannerligen verkligheten för mig på mitt nya jobb också. Jag har massor av arbetsuppgifter under en vecka och sociala medier får jag klämma in när utrymme finns. Under de första månaderna på jobbet experimenterade jag lite med olika format och inläggstyper för att se vad som gav mest effekt. Jag kan göra allt möjligt fancy när det gäller innehåll – cool grafik, professionella videos, animationer, illustrationer – men det enda som faktiskt spelar roll är vad som funkar och är hållbart sett till min arbetstid.

Till exempel så la jag en del tid i början på att designa snygga grafiska inlägg på Instagram. Det är ju kul och ser ballt ut men i slutänden ger det inte tillräckligt mycket bättre resultat i förhållande till den extra tiden det tar. Det jag främst publicerar nu är: en mix av snygga stillbilder från kommande eller aktuella filmer, fina bilder från vår bio och korta Reels med text och musik. Detta i kombination med annonser har blivit en bra mix som är realistisk tidsmässigt. Det viktiga är egentligen inte formatet utan vilket syfte de olika inläggen har, jag ska berätta mer om det strax. 

Steg 1: Optimera profilerna

De två viktigaste kanalerna för bion är Facebook och Instagram. En stor del av vår publik är aktiva på Facebook och där går det att dra igång riktigt bra med engagemang. Evenemang för kommande aktiviteter på bion funkar bra och det är även det bästa stället att nå föräldrar till våra aktiviteter för barn och unga. På Instagram finns en målgrupp som vi jobbar på att nå ut bättre till: 20-40 åringar med kulturintresse. Där håller jag framförallt på med ett lite mer långsiktigt varumärkesarbete.

Så om vi återvänder till det där med att göra det enklare med sociala medier och att hitta effektiva metoder som tar så lite tid som möjligt så brukar jag börja med profilerna. Ett bra första steg är alltid att se till att ens profiler är optimerade. De ska se bra ut, informationen ska vara ifylld och aktuell, bilder ska ha rätt format, relevanta länkar ska finnas tillgängliga. Detta är ju något man i princip kan göra en gång och sen är det klart.

En professionell och snygg profil innebär fortsättningsvis att man alltid visar varumärket från sin bästa sida när nya potentiella kunder klickar vidare från ett inlägg eller ett sökresultat. För många jag utbildar är det här tillräckligt enkelt och konkret att det faktiskt blir gjort. Det är också väldigt tillfredsställande när det är klart, vilket ger lite positiv motivation framåt. 

För när det gäller innehåll är det ju ett ständigt pågående. Sociala medier är i ständig förändring och vi måste hela tiden testa, utforska och prova oss fram. Det tar tid och energi.

Prenumerera på Teknifik 💌

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier. Få nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan.

Jag vill veta mer >>

Steg 2: Vad motiverar målgruppen?

Steg två handlar därför om att landa i kärnan av det man ska göra så man inte stirrar sig blind på format, trender och nya ”hacks” för att nå ut. Kärnan är ju den klassiska kommunikationsstrategin: vad är syfte och mål med vår närvaro? Vilken är vår målgrupp? Hur mäter vi vad som funkar? 

På bion kan man ju säga att syftet är att få så många som möjligt ska komma och se film hos oss. Där är ju biljettförsäljning ett ganska tydligt mål att jobba mot. För att nå dit jobbar jag även med syften som att stärka bilden av Roxy och se till att medborgarna känner till att vi finns. Här kommer vi också till en annan viktig del i att hitta kärnan i ens närvaro på sociala medier: vad motiverar målgruppen? Vad är det som får dem att vilja gilla, dela och klicka på ditt innehåll? 

För vår verksamhet märkte jag snabbt att teasers och videoklipp från kommande filmer inte är särskilt motiverande. Det är liksom inte filmerna i sig som gör att man vill följa Roxy på sociala medier. Det handlar snarare om drömmen om det mysiga biobesöket, att man gillar Roxys retroinredning från 40-talet, att man har nostalgiska minnen kopplade till bion, att man uppskattar Roxys verksamhet. Filmerna kommer mer i andra hand och är den slutgiltiga motivationen till att boka en biljett. 

Vilket för oss in på min lilla metod som jag utvecklat för hur man kan tänka gällande vilket innehåll man ska publicera på sociala medier: PIA-metoden! 

PIA-metoden för publicering på sociala medier

PIA står för: presentera, inspirera och aktivera. Det här tre olika kategorier eller typer av innehåll som är vanliga på sociala medier. Vi behöver presentera våra produkter, vår verksamhet, vårt företag, oss själva så man vet vad det handlar om. Inspirera-innehåll är sådant som väcker positiva känslor hos målgruppen och främst leder till engagemang och interaktion med innehållet. Aktivera-innehåll är när vi försöker styra målgruppen mot ett specifikt mål, till exempel att klicka på en länk, köpa något, boka, anmäla sig, ge feedback. 

PIA påminner lite om en annan klassiker kopplat till sociala medier: veta, känna, göra. Veta, känna, göra handlar dock oftast om hur man bygger upp ett enskilt inlägg: vad behöver mottagaren veta, vad ska den känna och vad vill jag att den ska göra? PIA-metoden handlar mer om hur man tänker kring sin innehållsstrategi i stort och hur man planerar sitt innehåll. Men det är helt klart besläktat! 

Skillnad på företag och kreatörer

Många företag och organisationer har en tendens i att fastna mycket i presentera- och aktivera-innehåll. Ofta beror detta på tidsbrist och att man har mycket man vill komma ut med. Det är lite klassiskt megafon-tänk kring kommunikationen, lätt att tappa fokus på vad målgruppen faktiskt vill ha på sina sociala medier. Problemet med detta är att man får väldigt lite engagemang och räckvidd på sina inlägg, vilket kan kännas väldigt frustrerande och i slutändan får man väldigt lite utdelning för sitt arbete med organiska inlägg på sociala medier.

Influencers och kreatörer däremot är ju experter på inspirera-innehåll. De har ofta hela sitt fokus inställt på hur de ska inspirera målgruppen så de stannar kvar, engagerar sig och bygger starka relationer till profilen. Innehållet är skapat helt och hållet med sociala mediers logik i åtanke. Det är därför det funkar så bra! Det som många influencers och kreatörer däremot kan ha svårt att göra är att omsätta det här till inkomster utifrån att de kanske inte är lika bra på att presentera produkter eller tjänster och sedan aktivera målgruppen mot det målet. 

Hitta en bra balans

Vill man lyckas bra på ett enkelt sätt gäller det att ha med alla tre! För mig handlar det då till exempel om att tänka så här:

Presentera: någon form av teaser kring en film eller event som är kommande. Det kan vara en kort video eller en bild och en beskrivande text. Även nya Facebook-event kvalificerar i denna kategori. Syftet är inte att sälja biljetter här eller att konvertera. För ett företag som säljer en produkt kan det handla om att berätta om någon aspekt av produkten, berätta om varför man skapat produkten, svara på vanliga frågor eller göra något annat.

Inspirera: väcka positiva känslor och svara mot målgruppens motivation. För min del handlar detta om att skapa ”bio-känslan”. Det kan vara bilder från våra salonger, stämningsfulla Reels och den typen av grejer. Målgruppen ska bli påmind om varför de gillar varumärket och varför de gillar tjänsten/produkten. För ett företag som säljer produkter handlar det om att sälja in värdet – blir du coolare, snabbare, snyggare, mår bättre av den här produkten? 

Aktivera: när målgruppen vet vad det handlar om och är motiverade och har en positiv inställning till varumärket är de sedan mer redo att göra något. Men det behöver inte handla om konvertering till köp eller klick heller, det kan handla om att diskutera ett ämne i kommentarsfältet, ställa frågor i en frågelåda, dela vidare eller ge feedback. 

När det kommer till att sätta sin publiceringsplan kan man då tänka så här: för varje grej jag vill/behöver ”komma ut med” på sociala medier ska jag tänka PIA. Exempelvis:

  • Måndag: presentera – vad handlar det om?
  • Onsdag: inspirera – motivation, positiva känslor. 
  • Torsdag: aktivera – läs mer, köp nu, anmäl dig! 

Mix av organiskt och betalt innehåll

Något jag märkt väldigt tydlig är att när det gäller aktivera-inlägg där jag vill att målgruppen ska köpa biljett till en film funkar annonser mycket bättre än organiska inlägg. Så organiskt jobbar jag främst med presentera och inspirera, och sen låter jag plattformarna själva servera mina aktivera-inlägg i form av annonser. Den typ av aktivera-inlägg som jag främst publicerar organiskt är frågetrådar, läsa veckans bioprogram eller kolla in ett evenemang på Facebook. 

Genom att jobba på det här sättet och prova mig fram till en bra nivå gällande formen på innehållet har jag över de här sex månaderna lyckas öka både räckvidd och engagemang på sociala medier rejält för våra kanaler. Genom att använda annonser som ett komplement till det organiska innehållet lyckas jag även hålla ned annonskostnaderna. 

Stämningsfulla och inspirerande inlägg går ganska snabbt att göra när man har en liten bildbank uppbyggd med videoklipp och foton. Om jag tar 20 minuter på bion och filmar lite olika klipp kan jag använda samma flera gånger för att sätta ihop korta Reels med musik och text. Eftersom jag har en tydlig plan över vad jag ska publicera både över veckan men även för varje enskild filmtitel är det enkelt att sätta sig och planera och skapa mycket innehåll på ett bräde när tillfälle finns. På en timme kan jag programmera 3-4 dagars innehåll (minus Reels).

Effektivt och hållbart!

Sen kan det köra ihop sig ibland och då kan det bli lite tomt på sociala medier ett tag. Fördelen med att jobba strategiskt och långsiktigt är att det oftast inte får så stora konsekvenser om det blir lite tystare under någon vecka.

Vad tycker du om den här metoden? Låter det rimligt? Görbart? Jobbar du på ett liknande sätt eller är det något du skulle kunna tänka dig att prova? Lämna gärna en kommentar, vore jättekul att höra! 

Tusen tack till dig som prenumererar på mina inlägg ❤️ Det hjälper mig att bygga en starkare och mer stabil bas för mina kanaler, bortom algoritmernas nycker och flödenas brus. Om du gillar det jag skriver får du hemskt gärna dela det vidare i dina egna kanaler eller tipsa en kompis att bli prenumerant. Tips och rekommendationer betyder allt när det gäller att bygga upp ett nytt nyhetsbrev. Så stort tack till alla er som tipsat i veckan, jag ser er 🫶

Allt gott så hörs vi!

/Elin

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

14 reaktioner på ”Min metod för enkel marknadsföring på sociala medier”

  1. Tack för dessa tips som kommer just vid rätt tillfälle för Göteborgs uppfinnareförening där jag är ordförande. Vi är nu på gång att tydligare synliggöra vår verksamhet för uppfinnare-innovatörer och entreprenörer. Vi kommer att kunna använda flera av dina råd.

  2. Tack för att du delar med dig av dina klokheter! Jag sköter inte något företags sociala medier själv just nu men det är ändå bra att hålla sig lite ajour. Och kanske kan man använda tänket lite på sitt privata konto också.

  3. Så bra inlägg Elin! När jag jobbade som marknadschef (jag var den enda på marknadsavdelningen, så gjorde typ allt) för ett stort hotell så var det så väldigt många runt omkring mig som ville INFORMERA om saker via poster på IG. Om öppettider, om restauranger som var abbonerade etc etc. Och det kan man ju göra, på ett snyggt och SPARSAMT sätt, för den där inspirera-delen är så så så viktig för engagemanget och därmed räckvidden. Jag delade upp innehållet i inspiration, kunskap och information – mest för att diverse chefer skulle förstå internt. Kunskap fungerade bra för oss och målgruppen, det blev en slags aktivering. Så våra modeller är rätt lika, bara med lite olika namn.

    1. Snyggt!! Ja, det är också ett bra sätt att dela upp det. Förvånar mig icke att du landat i samma modell. 🙌 Ja, så många organisationer och företag har det där problemet att alla vill ut med info hela tiden och som ansvarig gäller det att stå på sig för vikten av det inspirerande. För många kan nog ”kunskap” också gå in under presentera – alltså ”vad handlar det om?”. Presentera viktig kunskap.

  4. Tack för bra tips och råd, Elin! Suger alltid åt mig din kunskap som en svamp..
    Tyvärr, då jag kommit lite till åren glömmer jag en del. Ibland glömmer jag även skriva ut det så jag inte ska glömma! Men denna gången sparade jag ner en hel del.
    Nu ska man bara försöka omsätta alla dina goda råd i praktiken också.. lättare sagt än gjort..

    Allt gott!
    //Carl, lovelaholm.se

  5. Som vanligt var ditt inlägg inspirerande, pedagogiskt och konkret! Jag som lätt kan känna mig överväldigad kring att skapa en strategi, därmed alltid känner att jag ligger efter eller inte sköter mitt konto på bästa sätt för jag försöker klämma in det när jag har tid/lust och det därför inte blir särskilt genomtänkt. Nu kan jag med små steg komma till ett bättre och mer hållbart förhållningssätt och action plan. Tusen tack för det!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!