Gender reveal – från influencertrend till ny tradition?

En rosa ballong med en explosion i rosa och blått.

I veckan snackade jag med SVT Gävleborg om fenomenet ”gender reveals”, det vill säga när man gör en grej av att ”avslöja” ett kommande barns biologiska kön. Det här är ju en ny företeelse i Sverige vars uppkomst helt hänger ihop med internet och sociala mediers framväxt.

Vad är gender reveals?

Gender reveals ska inte blandas ihop med att i allmänhet ta reda på en kommande bebis biologiska kön och berätta det för nära och kära. Det här handlar om att göra en typ av jippo eller överraskning kopplat till att man ”avslöjar” nyheten. På engelska kallas det till och med för ”gender reveal party”, där det ofta involverar en hel fest med gäster och allt.

Den första ”gender revealen” som blev viral gjordes av den amerikanska bloggaren Jenna Karvunidis 2008. Hon hade kämpat för att bli gravid och hade flera missfall bakom sig och ville därför fira extra när hon slutligen fick behålla en graviditet. Hennes reveal som delades på bloggen var en tårta med rosa frosting inuti som då visade att hon väntade en flicka. Karvunidis blogginlägg blev viralt och började sprida sig bland andra bloggare och så småningom även till Youtube.

Ibland så är överraskningen för föräldrarna också, där barnmorskan skrivit sin förutsägelse på en lapp som sen ges till en vän eller familjemedlem som får i uppgift att förbereda själva överraskningen. Det kan vara att poppa ballonger med rosa eller blå konfetti, bita i en cupcake med färgad fyllning, skjuta av ett färgat fyrverkeri och så vidare. Ibland vet de blivande föräldrarna redan om resultatet och vill istället fånga reaktioner på vänner, blivande syskon, familj och släkt.

En stor del i gender reveals är att avslöjandet ska filmas eller fotas, med fokus på de deltagandes reaktioner och sedan delas på sociala medier.

Gender reveals – en del av bloggare, influencers och youtubers gravidresa

Jag kan tänka mig att det såklart förekommit att personer gjort en rolig grej av att berätta för familjen eller vänner om en kommande bebis kön även innan internet och sociala medier. Skillnaden från dagens gender reveals är att detta var något man gjorde inom familjen, inte något med syfte att delas offentligt.

Att bli gravid och vänta barn är en stor grej i alla människors liv. En av de största! Samtidigt är det ju en extremt generell upplevelse, det vill säga en erfarenhet som väldigt många människor delar. Den här kombinationen av stort men också generellt gör just gravid- och bebis-content till något som är väldigt gångbart på internet och sociala medier.

Har man följt en influencer länge känns det ju såklart speciellt när denne väntar barn och ska gå in i en ny fas av livet. Och om man dessutom själv har fått barn eller vill få barn i framtiden är det ju kul att följa en favoritprofil på denna resa.

Det finns många bloggare och influencers som slagit igenom på allvar just när de blev gravida och började dela med sig av det. Och inte för intet har många influencers fått sin start i youtubeserien Gravid vecka för vecka, program som Ensam mamma söker och liknande.

När man är en bloggare eller influencer kan det alltså finnas mycket att hämta i att göra content av sin ”gravidresa”. Genom åren har denna resa utkristalliserat sig till en rad olika events som nu mer ses mer eller mindre som norm.

Det första är gravidavslöjandet, när man först går ut med nyheten och gärna har fina videos på när man berättar för nära och kära om graviditeten och alla gråter osv. Sen är det gender reveal, baby shower, inreda barnrummet, packa babyväskan och såklart förlossningen (där Margaux Dietz satte trenden genom sin virala förlossningsvideo!).

Precis som med det mesta på sociala medier så gäller det ju att komma med något nytt eller extra speciellt om man verkligen vill få mycket exponering. Vilket lett till att just gender reveal parties växt och blivit större med tiden.

Trenden sprider sig – och skapar kontrovers

Fenomenet gender reveals blev väldigt uppmärksammat runt 2017-2019 när allt fler extrema jippon orsakade olyckor. Trenden med pyroteknik och stora fyrverkerier, särskilt i torra områden runt LA och liknande, orsakade flera stora skogsbränder och fick myndigheter att gå ut med varningar och vädjanden. Personer har också dött (!) i samband med gender reveal parties som involverat explosioner, skjutvapen och flygplan.

Gender reveals har också kritiserats för att vara konservativa, mossiga och könsnormativa. Det här med blått för pojkar och rosa för tjejer var ju en stor grej under 80–90-talet men på senare år har ju detta ifrågasatts en hel del och här i Sverige är vi ju rätt genusmedvetna i allmänhet.

Från HBTQ-kretsar ses det som ett onödigt fokus på ett kommande barns könsidentitet, som ju inte går att identifiera på medicinsk väg. Dessutom föds ju en viss procent av barn som intersex, vilket exkluderas ur gender reveal-praktiken.

På det temat är det förövrigt en intressant kuriosa att bloggaren Jenna Karvunidis, som råkade starta trenden med offentliga gender reveals, i efterhand har sagt att hon ångrar sig och att hennes barn dessutom visade sig identifiera som icke-binär.

Från internetfenomen till tradition?

Det som är intressant med gender reveals, precis som många andra företeelser, är hur de sprids från innehåll på sociala medier till att börja betraktas som en tradition och utföras även av privatpersoner utan offentliga eller stora konton på sociala medier.

Vi i Sverige har ju en lång tradition av att hämta in amerikanska företeelser, ofta inspirerat av filmer och TV-serier och sedan påhejat av näringslivet. Till exempel Alla hjärtans dag och Halloween är ju två högtider som bara under min levnadstid gått från att knappt existera alls, till att långsamt smyga sig på, till att (framförallt efter sociala mediers intåg) börja ses som traditionella och självklara. Mycket kopplat till att det dykt upp väldigt mycket produkter och erbjudande kopplat till dessa högtider.

Det var ju också en annan sak när dessa grejer var med i filmer och TV-serier och nu när vi ser dem på sociala medier och får ”uppleva” dem i realtid. Då känns de ännu mer normala och tar upp ännu mer tid i vårt medvetande.

Det som är lite lurigt är ju att när traditioner som baby showers och gender reveals kommer från sociala medier skapas lite skeva föreställningar om hur påkostade dessa ska vara. Något man även kan spåra i bröllopstrender, möhippor och baby showers.

För influencers har ju dessa tillfällen också varit kopplat till deras jobb, ett sätt att tjäna pengar, och ett sätt att ta in sponsorer för bjussiga goodie bags eller påkostade teman och dekorationer. Det har skapat nya normer och drömmar för deras följare för hur dessa events ska vara och se ut. Möhippor och svensexor var på mina föräldrars tid något ens kompisar drog ihop DIY-style under en eftermiddag när man gick på stan och hittade på bus typ. I dag är det inte ovanligt med överrasknings-weekendresor utomlands och kostnader på tusentals kronor per person.

Gender reveals har inte riktigt fått samma genomslag i Sverige som baby showers eller påkostade möhippor, mycket tror jag just för att det där med blått/rosa av många ses som lite mossigt och omodernt. Men i och med att det blivit en del av influencers ”gravidresa” kan det också smyga sig in i privatpersoners uppfattning om vad man ”ska” göra och dela på sociala medier under en graviditet.

Får man inte fira eller?

Det är såklart lätt att vara kritisk mot allt som andas kommersiellt, amerikanskt och sociala medier-drivet. Jag vet att många tycker det är kul att göra allt sådant här festligt kring sin egen eller kompisars graviditet. Varför inte fira? Mer fest, är det fel?

Nej, såklart inte.

Jag tycker bara det är kul att analysera sådana här fenomen. Och när det gäller sådant vi börjar betrakta som traditionellt är det alltid intressant tycker jag att titta på hur dessa traditioner uppkommit.

Och det är fullt möjligt att ta reda på, och berätta för nära och kära, om det troliga biologiska könet på ens kommande bebis och samtidigt vara både genusmedveten och normkritisk. Det vet jag av personlig erfarenhet 😉

Jag tycker också trenden på sociala medier gått mycket mer mot små enkla reveals med en liten video på de blivande föräldrarna och en ballong eller nåt annat litet. Eller att man ger någon indikation samtidigt som man berättar om den stundande tillökningen, i ett litet stilleben med ultraljudsbilden eller nåt sånt.

Mot-trenden på sociala medier bland privatpersoner, iallafall i min krets, är att många blir mer och mer hemliga på sociala medier, och lägger inte upp nåt alls om sina graviditeter förrän barnet är tre månader, om ens då. Det utesluter förstås inte att man ändå har någon som av gender reveal-festlighet men att det är helt frikopplat från sociala medier.

Vad tänker du om gender reveals? Blir det mer och mer en tradition här i Sverige eller är det en övergående trend?

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!