Mina bästa företagartips till kreatörer

Reklamsamarbete med Asus

Drömmer du om att starta eget som designer, musiker, influencer, youtuber, content creator, fotograf eller något annat kreativt? Eller har du kanske redan kört igång men tycker det är en svår kombination ibland det där med företagandet och kreatviteten? Då ska du läsa vidare!

Jag har drivit eget som teknikbloggare och influencer på heltid sen 2017. Innan dess hade jag ett företag på fritiden som grafisk designer och webbdesigner. När jag för några år sedan gjorde en liten workshop om vad som är viktigast för mig i livet och vad jag strävar mot så landade jag i två ord: ”kreativitet och stabilitet”.

Jag vill inte fastna i monotona uppgifter eller jobbuppdrag som inte är kreativt stimulerande. Samtidigt behöver jag stabilitet i mitt liv och företagande för att kunna vara kreativ. Det innebär att jag måste vara tydlig i min business med ett starkt erbjudande, förhandla mina arvoden och värdesätta min tid och mitt arbete.

Under åren som gått har jag lärt mig mycket om det här med att vara en kreativ person som driver företag! Så i det här inlägget tänkte jag dela med mig av massor av mina bästa tips.

Jag vill tacka ASUS och Vivobook Pro 16X OLED som är med och gör det här inlägget möjligt och tillåter mig att vara kreativ och skapa inom ramen för vårt samarbete. ASUS har länge tillverkat laptops särskilt för kreatörer och Vivobook är en välkänd modell för de flesta, och den fortsätter leverera!

Nya Vivobook Pro 16X OLED kommer med en högkvalitativ 16″ 4K OLED display med professionellt validerad färgåtergivning och skärpa, särskilt framtagen för kreatörer. Den har kraftfull prestanda med upp till 32 GB RAM och snabb AMD Ryzen-processor så du kan använda Photoshop, Illustrator, After Effects och alla andra viktiga program för kreativt skapande. Dessutom kan du välja upp till 1 TB SSD hårddisk som rymmer alla dina viktiga filer även när du är on-the-go.

För filmredigering, animering, avancerade funktioner och 3D-jobb behöver du även ett bra grafikkort, vilket du får med Vivobook Pro som kommer med Nvidias GeForce RTX 3050 Ti. Men även fast det är en riktigt kraftfull laptop med generös skärm är den slimmad och lätt att ta med sig.

ASUS har inte bara tänkt på de kreativa verktygen utan även allt annat som ingår i (arbets)livet nuförtiden, som en bra webbkamera (med inbyggt kameraskydd!), noice cancelling på inbyggda mikrofonen och riktigt bra batteritid!

Jag vill också visa den här unika funktionen: DialPad! Om man trycker på den lilla symbolen i övre, högra hörnet på musplattan så framträder de här cirklarna. Det är en sorts virtuell ratt som du kan ställa in för program som Adobe Photoshop, Premiere Pro, After Effects och Lightroom för att snabbt styra en viss funktion eller ett reglage. Coolt!

Okej, då hoppar vi vidare till tipsen!

Dela med dig av vad du gör

Att tala är silver, att visa är guld😉. När det gäller kreativa skills är det mycket mer effektivt att visa vad du gör än att bara prata om det, eller för den delen bara gömma det på kammaren. Om du inte redan har en hemsida, portfolio, sociala medier eller någon annan plattform där du visar upp vad du kan och vad du skapar är det dags att skaffa det!

Har du ingen resumé eller tidigare uppdrag att visa upp? Det är lugnt! Dela med dig av personliga projekt eller annat värdefullt innehåll där du förevisar dina skills.

Om du är precis i starten kan du även ta på dig ideella uppdrag för familj, vänner eller en lokal förening för att få lite erfarenhet! Behandla det som ett riktigt, betalt uppdrag. Gör hela processen som du skulle gjort den om det var betalt och samla på dig erfarenheter och material att dela i din portfolio eller i sociala kanaler.

Konkurrensen är hög – hitta din nisch, stil eller unika perspektiv

En anledning till varför det kan vara svårt att försörja sig inom kreativa yrken är att det är hög konkurrens. Så hur gör man för att nå ut, synas och få kunder? Jo men precis som alla andra företag behöver du ”positionera dig på marknaden”. För en kreativ själ kanske det låter väldigt stelt och tråkigt men det handlar om att du behöver hitta vad som är unikt och speciellt med just dig och dina tjänster. Det kan till exempel vara:

  • Du har en särskild ingång till en viss målgrupp genom var du bor, var du kommer ifrån, tidigare erfarenheter, kultur, språk eller något liknande.
  • Du har en unik kombination av erfarenheter, kunskaper och skills som skiljer dig från andra inom samma fält. Mejsla fram det och se till att det syns!
  • Du har en unik stil eller kreativt uttryck, se till att lyfta fram det.
  • Du kan erbjuda en kombination av tjänster och/eller produkter som skiljer dig från andra inom samma fält.
  • Du har utvecklat effektiva arbetssätt och mallar som gör att du kan erbjuda ett lägre pris än konkurrenterna.
  • Du erbjuder mervärden och eftertraktade produkter och tjänster som gör att du kan lägga dig högre i pris än konkurrenterna, och erbjuda mer av en premiumupplevelse.

Tydliggör för dig själv hur du ska få kunder och ta betalt

När du ska ta något som tidigare varit en hobby och göra det till ett företag och jobb så behöver du börja tjäna pengar på det. Det är fullt möjligt att ”företaga” och fylla upp dagarna med att bygga portfolio, designa visitkort och göra innehåll för sociala medier. Men om du inte ser till att hitta kunder och sälja något till dem kommer det i slutänden inte generera tillräckligt med inkomster för att bli hållbart.

Så även om du ser dig som en konstnärssjäl och tycker det kommersiella känns långt bort från din personlighet så behöver du börja tänka lite mer business om du ska få detta att funka.

Det som är skönt är att du inte behöver leva upp till entreprenörsmyter och stereotyper om hur säljare är. Det går jättebra att vara både introvert och omtänksam och ändå driva ett företag som går runt ekonomiskt. Du behöver bara hitta en säljkanal och ett sätt att sälja som känns bra för dig.

Kom ihåg: du ska ju inte manipulera ovilliga människor att betala för något de inte vill ha – det är det osofta sättet att se på sälj som är förlegat. Istället ska du fokusera på att identifiera vilka personer som får ut ett värde av det du skapar eller gör, och sen ska du berätta för dem vad du skapat och hur det kommer uppfylla ett behov de har. Det låter väl inte så farligt?

Värna om din kreativitet och ge dig själv förutsättningar att växa, utforska och må bra

Coca-colas största tillgång är deras starka varumärke och hemliga läskrecept. I ditt företag kommer du själv och din kreativitet vara din största tillgång! Så precis som alla företag vårdar och värnar sina största tillgångar behöver du ta hand om dig själv. Se till att du kan fortsätta göra det du är bäst på över lång tid, det lägger grunden för ett hållbart och framgångsrikt företagande.

Vad behöver du för att känna dig kreativ och inspirerad? Kanske en fin arbetsplats, regelbunden inspiration från naturen, tid att läsa böcker, rätt sorts pennor eller papper, bra musik i bakgrunden, långa sjok av tid utan avbrott, vänner att samarbeta med?

Det är lätt när man börjar driva eget som kreativ företagare att man bara prioriterar att jobba med det som ger direkt betalt eller på att hitta nya kunder. Att det som har med inspiration och ens kreativitet är mindre viktigt och därför alltid hamnar längst ned på priolistan.

Men kom ihåg att ditt företag bygger på den här tillgången som är du och din kreativitet! Se därför till att ge dig själv tid och förutsättningar att hitta inspiration och känna dig kreativ. Det är det viktigaste du kan investera i i ditt företag.

Hitta ett kreativt utlopp som inte är relaterat till din business

Jag upplever att om man jobbar med något, som jag t.ex. jobbar med att skriva, göra grafisk design och fota, då är det inte något som man får lika mycket nöje av att göra på fritiden.

Om du tar det som varit din hobby eller kreativa utlopp och gjort om det till ditt jobb behöver du hitta något annat att göra som ger den där avslappningen, nöjet och inspirationen på din fritid. Där du kan vara kreativ helt kravlös och bara skapa utifrån lust och nyfikenhet.

Identifiera när du behöver input och när du ska fokusera på output

Det här är något som jag önskar att jag hade förstått mycket tidigare i mitt liv som egenföretagare! Det här kan funka väldigt olika från person till person. Men jag tror att vi alla har perioder där vi behöver fokusera på vår output, alltså att skapa grejer som kommer inifrån oss själva. Sen i andra perioder har vi behov av input, t.ex. att ta del av andras innehåll, inspireras, gå på museum, läsa böcker, se på film eller vad det nu kan vara.

Om du försöker fokusera på output när du har behov av input kanske du upplever blockeringar, motstånd, oinspiration eller andra negativa känslor. Och på samma sätt om du tar in för mycket input när du borde fokusera på output kan du känna dig stressad, börja jämföra dig, känna dig otillräcklig eller misslyckad.

Så: försök indentifiera hur det funkar för dig! Hjälper det dig att ta in inspiration på förmiddagen och sen fokusera på skapande på eftermiddagen? Försök då planera dina dagar på det sättet. Behöver du helt stänga av input under en vecka för att producera? Se till att ge dig själv förutsättningarna för det.

Försök kombinera jobbuppdrag med det som du känner dig nyfiken på rent kreativt

Det här är en av de grejerna som jag älskar med att ha ett kreativt yrke jag styr över själv. Jag kan styra mina arbetsuppgifter och min arbetstid mot det jag känner mig inspirerad av eller nyfiken på att utforska och utveckla.

Även om du kanske kommer behöva lägga mer tid på att lära dig nya saker än vad som är ”betalt” från ett jobbuppdrag så tycker jag det är så värdefullt när man kan kombinera verkliga uppdrag med kreativa utmaningar man är sugen på. Det hjälper både motivationen och inspirationen!

Värdesätt dig själv – lär dig sälja och ta betalt

Eftersom alla som driver företag med sin kreativa passion i grunden gör något de också tycker är kul tror många att man kan jobba mer eller mindre gratis. Inget kan ju vara mer fel! För att skapa ett hållbart företag och liv för dig själv, där du kan känna dig tillräckligt trygg för att fortsätta vara kreativ, så behöver du tjäna pengar. Så enkelt är det.

Här har jag skrivit en lång och utförlig guide om hur du sätter priser, säljer och tar betalt, med tips på hur du bemöter dem som vill få dig att jobba gratis. Läs den!

Kom ihåg att när en kund betalar dig för en produkt eller tjänst betalar inte bara för timmarna du lagt på den specifika produkten eller tjänsten utan även för din expertis, kunskap, erfarenhet, unika uttryck och mycket mer.

Hitta rätt balans mellan struktur och kreativ frihet

Alla människor fungerar olika. Vissa trivs bäst inom snäva ramar och en tydlig struktur. Andra behöver flexibilitet och frihet för att kunna prestera bra. Som kreativ företagare behöver du hitta din egen balans för detta, något jag önskar jag hade förstått lite tidigare i mitt företagarliv!

Jag trodde nämligen att jag absolut behövde rigid struktur med planeringssystem och långsiktiga planeringar för ”det är ju så man ska göra”. Men jag övergav alltid mina strukturer och system så småningom för de tog död på det som var hela grejen med att driva eget: möjligheten att flexa, vara fri och gå dit inspirationen och kreativiteten leder mig.

För mig ser balansen nu mer ut så här: jag planerar inte för långt i förväg gällande mina exakta arbetsuppgifter och ”to do’s”, utan tar det vecka för vecka, där jag lämnar lite frihet och flexibilitet varje dag. För längre projekt med mycket att göra och viktiga deadlines behövs mer struktur, så där har jag system för länge planeringar med många delmål och del-deadlines.

Så: fundera på hur du själv funkar. Hur mycket struktur behövs för att få jobbet gjort och hur mycket flexbilitet behövs för att värna din kreativa frihet? Det här kan ta tid att landa i – prova dig fram.

Använd din tid rätt – den är dyrbar

När du driver eget inser du snabbt att din tid är väldigt dyrbar. Jag brukar tänka på pengar som tid. Alltså att pengar jag tjänar in i företaget är det som ger mig mer tid till att skapa innehåll, interagera med min målgrupp, lära mig nya saker, träffa nya människor och allt annat som leder mig framåt.

Pengar är också tid för att vara ledig, umgås med vänner och familj och hämta in ny inspiration och energi.

Jag måste helt enkelt se till att pengarna jag tjänar på betalda uppdrag också fyller på den här tidsbanken så jag kan fortsätta utvecklas.

Det finns många aspekter i hur du kan värna om din tid och använda den rätt. Jag tänkte gå igenom några stycken nu!

Marknadsföring vs. (konstnärlig) integritet

Det här är en fråga som ofta uppkommer när jag pratar marknadsföring i sociala medier med kulturutövare av olika slag, men jag tror många som funderar på eller som redan driver eget kan känna igen sig i funderingarna.

När du har ett företag behöver du på något sätt marknadsföra dina produkter och tjänster. Det handlar om att nå ut med ditt erbjudande till din tilltänkta målgrupp och skapa en dialog så du kan bygga relation och lära dig mer om deras behov.

Men marknadsföring är tidkrävande och kräver ständig anpassning efter plattformar, köpbeteenden, kulturella strömningar, konkurrens och mycket mer. Tidsåtgången och de här anpassningarna kan vara svåra att sammanfoga med din inre känsla för vem du är, hur du vill uttrycka dig och vad du vill och behöver lägga tid på.

För vissa känns det kul och kreativt att hela tiden hitta nya vägar att nå ut, testa nya format och lära sig nya uttryck. För andra känns det som att man går emot sin magkänsla och hela tiden får tulla på sin personliga och konstnärliga integritet.

Så här gäller det också att hitta en balans:

  • Leta efter marknadsföringssätt och kanaler som funkar för dig.
  • Lägg tiden där det känns mest givande och där det är mest effektivt.
  • Slösa in tid och energi på sådant som inte känns bra eller som inte ger resultat.
  • Skapa system och strukturer kring din marknadsföring som gör att du optimerar och effektiviserar tiden du lägger ned.
  • Låt inte sociala medier och marknadsföring äta upp all din kreativa energi eller hindra dig från att utvecklas.

Se till att dina tekniska och digitala verktyg hjälper dig vara kreativ och effektiv

Teknikstrul skapar inte bara stress i vardagen, det äter också upp dyrbar tid. Lägg lite tid på att researcha olika prylar och digitala tjänster för att hitta de som allra bäst stämmer på ditt behov. Var inte rädd för att investera i prylar, verktyg och tjänster som kommer spara dig tid i vardagen!

Här handlar det om att ge dig själv rätt förutsättningar för att kunna vara kreativ utan strul och se till att verktygen du använder i ditt skapande hjälper dig vara effektiv med din tid.

Det är lätt att vara dumsnål och fortsätta kämpa på vecka efter vecka med sega datorer, telefoner med trasig skärm, hörlurar som glappar, dålig webbkamera och vad det nu kan vara. Men när man väl tar klivet och investerar i något som bättre matchar ens behov brukar man alltid säga: ”Åh att jag inte gjorde detta tidigare?”.

Lej bort, anlita kompetens och köp in utbildning

I början av sitt företagarliv har man oftast mer tid än pengar, vilket gör att det känns mer ekonomiskt gångbart att sitta och traggla med saker som hemsidebygge och bokföring själv istället för att köpa in tjänster. Det är inget konstigt med det, jag är själv en stor förespråkare för gör-det-själv.

Men det finns också ett stort värde i att fokusera sin arbetstid på ens spetskompetenser, det är nämligen det som genererar business och hjälper ditt företag framåt (här går cirkeln tillbaka till det där med att du är ditt företags viktigaste tillgång!).

Alltid när jag lagt pengar på att köpa in en tjänst, anlita en person eller köpa en utbildning har det känts i magen. GULP! Men det har ALLTID känts så otroligt värt i slutänden. För man sparar så otroligt mycket tid på att anlita en expert eller få en genväg till nya kunskaper (som genom en utbildning istället för att googla sig fram till allt själv).

Och kom ihåg: tid är ju pengar, och pengar är tid. ♾️ 🧘‍♀️

Hitta flera intäktsben för att stå stadigare när det blåser

Det här är något jag förespråkat länge och jobbat aktivt med i mitt eget företag, men relevansen blev ju påtaglig när pandmin kom och slog bort benen på många företagares affärsmodeller. Såklart är det omöjligt att förberedas sig för allt, men har man flera olika sätt att tjäna pengar i sitt företag är man lite mer motståndskraftig.

I mitt företag har jag dessa intäktsben: reklamsamarbeten i blogg och sociala kanaler, föreläsningar, moderatorsuppdrag, workshops, uppdrag som expert i medier, frilansuppdrag, sälja bok och digitala workshops och webinar i min webbshop.

Ett vanligt sätt att tjäna pengar som kreativ är ju att både sälja sina tjänster till klienter/kunder och sälja sin kunskap i form av läraruppdrag, webbkurser, workshops, föreläsningar eller liknande. Men du kan även ha digitala- och fysiska produkter, sälja licenser för upphovsrätt, samarbeta med andra företag, ordna event/festival/marknad/konsert och massa mer.

Spring inte på alla bollar – våga välja och välja bort

Direkt från ovanstående vill jag även uppmuntra dig att inte springa på alla bollar som kreativ företagare. Det är lätt att hamna i att ta ställning till alla uppdrag som kommer in och göra allt som erbjuds. Vem vill tacka nej till uppdrag och pengar, liksom?

Problemet är bara att om du inte tar en aktiv roll i att rikta ditt företagande åt det håll du vill riskerar du att fastna med en massa kunder och uppdrag du i slutänden egentligen inte vill ha. T.ex. kunder som betalar för lite eller arbetsuppgifter du inte trivs med! Om du fyller upp din tid med dessa kunder och uppdrag kommer det inte finnas varken tid eller utrymme kvar för de där sakerna du egentligen vill jobba med.

Så våga tacka nej till det som inte leder dig åt rätt håll och våga lita på att något bättre (och mer relevant) ligger runt hörnet. Var pro-aktiv och skapa kontakt med kunder du vill jobba med, var tydlig utåt med vilken typ av uppdrag du är intresserad av.

Berätta för andra vad du vill göra och vilka uppdrag du drömmer om

Det finns ju många sådana där snygga Instagram-citat om att ”put things to the universe” för att få det man önskar sig. Men det behövs inte något flufffluff för att förstå att om du berättar för andra vad du vill och önskar så är det mer troligt att det kommer hända.

Det har två effekter nämligen:

  1. Du blir själv mer fokuserad på det du vill om du formulerar dina tankar och drömmar till ord och berättar för andra. För när du berättar skapar du också förväntningar, både från andra och dig själv, vilket blir en drivkraft framåt.
  2. När andra vet vad du vill göra och vad du drömmer om kommer de ha det i åtanke när rätt personer eller möjligheter dyker upp! Människor gillar att vara värdefulla och hjälpa andra, så de kommer gärna tipsa om dig eller sätta dig i kontakt med rätt person om du är en sjysst och bjussig människa själv.

Så! Gå inte bara och dröm i tysthet om vilka kunder du vill jobba med eller vad du drömmer om i din business. Berätta det! Skriv om det på sociala medier! Dela med dig! Då är chansen 100x högre att det kommer slå in.

Jag tror på dig 🙌

Slutligen vill jag bara säga att tiderna håller på och förändras för oss kreativa som länge kämpat för att göra pengar av vårt skapande och vår passion. Det talas om en kreatörsekonomi och nya digitala strukturer som Web3, NFT’s och krypto utvecklas som ska göra det enklare för kreatörer att få betalt för värdet de skapar.

Om du har en drivkraft och en vilja att driva eget utifrån dina kreativa talanger finns verkligen alla möjligheter. Det viktiga är bara att verkligen försöka och inte ge upp av rädsla för att misslyckas. Att driva eget är inte något linjärt där det antingen går upp (bra) eller ned (dåligt). Det är en vindlande, svindlande karta där du ibland är påväg åt ett håll, ibland ett annat. Ibland går det snabbt, ibland långsamt. Du kanske behöver backa bakåt ibland för att testa en annan väg. Eller stanna på en plats för att hämta kraft. Det finns inget tydligt mål eller slut, bara nya destinationer och många vägar att ta sig dit!

Stort lycka till 💖💖💖

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

4 reaktioner på ”Mina bästa företagartips till kreatörer”

  1. Hej

    Av alla dina bra tips tycker jag speciellt det där med att man inte ska lägga alla äggen i samma korg!
    Man behöver oftast flera ben att stå på.

    Allt gott! 🙂👍

  2. Många bra tips och tankar kring att driva eget företag. Ger mig lite motivation att kanske kunna komma igång med något igen och driva eget företag igen så småningom. 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!