Att vara egenföretagare eller frilans i coronakrisen – några tankar och tips

Att driva eget företag eller vara frilansare innebär ofta att deala med olika situationer som dyker upp. Du måste hela tiden vara på tårna för att anpassa, utveckla och justera för att följa med i tidens strömmar och hur ditt eget liv ser ut.

Men som världen ser ut just nu… ingen var förberedd på detta. Alla företag, stora som små, har ställts inför en helt ny och extrem situation.

Som egenföretagare eller frilans har man dock ingen kriskommité, ledningsgrupp eller team att sätta sig ned tillsammans med för att ta tag i situationen.

Detta är något jag verkligen känt starkt de senaste månaderna. Att man ju står ensam med beslut och oro för sitt företag och hur det ska gå. Vilket tar massor med energi utöver hela grejen med förändrad vardag, sjukdom, oro för nära och kära, social isolering och mycket mer.

Jag har verkligen inte knäckt koden på något sätt men jag tänkte i alla fall dela med mig av vad jag gjort, mina tankar och några tips som kanske åtminstone kan få dig som också kämpar ensam att känna dig lite mindre ensam. 💖

Gör en krisplan med olika scenarion

Det första jag gjorde när krisen var ett faktum var en egen ”krisplan”. Det är lätt att allting som inkluderar ordet ”-plan” låter himla avancerat och att man måste ha massa kunskap och utbildning för att veta vad som ska ingå.

Men så är det inte. Du kan skriva en krisplan precis hur du vill. Jag gjorde det i OneNote och fokuserade på vad jag kände att jag behövde få koll på just nu.

Gör en översikt över din nuvarande situation

Först skrev jag upp vilka jobb jag hade som redan ställts in eller hotades att påverkas av coronakrisen. Jag skrev även upp hur mycket dessa jobb var värda för att få en känsla för ekonomin i det hela.

Sedan skrev jag upp jobb och uppdrag som inte var direkt hotade eller som redan var nästan klara samt hur mycket de var värda.

Förbered för olika scenarion

Efter att jag fått lite översikt över nuläget försökte jag tänka över vilka olika scenarion som skulle kunna uppstå framöver och hur jag i så fall skulle kunna hantera dem.

Om till exempel alla mina jobb blir inställda och inget nytt blir bokat: vad bör jag göra då?

Om jag själv blir sjuk och inte kan jobba, vad ska jag göra då?

Genom att försöka föreställa sig olika situationer och göra en liten handlingsplan kan man åtminstone känna sig lite mer i kontroll över en väldigt kaosartad situation.

Vid det här laget så har du kanske redan hanterat mycket av den mest akuta krisen och nu handlar det kanske mer om att se framåt mot sommaren och hösten. Vilka scenarion kan du ställas inför då?

Vad kan jag gör redan nu för att förbereda mig?

Efter att du gått igenom olika scenarion kan du börja lista vad du kan göra redan nu.

Om du i ett scenario står inför att t.ex. digitalisera delar av din verksamhet så kan du kolla upp om du behöver ny programvara, teknik eller abonnemang och vad de kostar.

Eller om du ser ett scenario framför dig där du kommer behöva lägga företaget vilande för att få A-kassa så kan ta reda på vad som krävs och hur det funkar, för att vara förberedd om det scenariot blir verklighet.

Gör en likviditetsbudget

I lägen där ekonomi är det stora orosmomentet så kan det hjälpa enormt mycket att göra en budget för att få lite översikt över det nuvarande och kommande ekonomiska läget.

Likviditet handlar ju om hur mycket pengar du har på banken för att betala dina utgifter, lön, skatter och moms.

På Verksamt.se finns det en mall som du kan fylla i för att skapa en likviditetsbudget för en månad.

Jag valde dock att göra en själv i ett Excel-ark för att få lite mer översikt över alla kommande inkomster och utgifter. Så här gjorde jag:

Lista kommande utgifter och inkomster

Först gjorde jag en detaljerad lista över kommande utgifter under de närmsta månaderna. Det kan vara till exempel:

Att betalaDatumBelopp (ink moms)
Hyra2020-05-315000
Mobil2020-06-10500
Abonnemang2020-06-12450

Sedan gjorde jag en lista över pengar på väg in till kontot från skickade och vilka datum de senast skulle vara inbetalda, exempelvis:

På väg inDatumBelopp (ink moms)
Samarbete2020-05-2512500
Konsultuppdrag2020-06-015000
Coachning2020-06-082500

Räkna ut hur mycket du kommer ha på kontot olika datum

Därefter kan du se hur mycket du kommer ha på ditt bankkonto olika datum genom att börja med nuvarande saldo och sen dra bort och lägga till för inkomster och utgifter. Antingen månad för månad eller särskilda datum då du har utgifter att betala, så här:

DatumSaldo kontoPengar inPengar utKvar
2020-05-2570 00012 500082 500
2020-05-3182 5000500077 500
2020-06-1277 5005000 + 250095084 050

Det här är bara exempel och du kan såklart göra din budget precis så som det bäst funkar för dig och din hjärna.

Men att få lite översikt över de kommande månaderna och hur mycket pengar du kommer ha på kontot olika datum kan hjälpa till att få en realistisk bild över den ekonomiska situationen.

Var snäll mot dig själv ❤

Elin sitter i soffan och läser på en iPad, bredvid ligger hennes vita katt Klara

När du gjort vad du behöver för att känna att du har lite översikt och koll på läget är det lätt att börja påverkas av vad alla andra gör.

Jag har knappt kunnat gå in på LinkedIn på senaste för att jag blir så otroligt stressad av alla som basunerar ut hur de ”inte ställer in utan ställer om”, deras innovativa nya lösningar, alla tusentals gratis webinars, glättiga inlägg om att använda tiden för kompetensutveckling och nya skills.

Alltså allt det är ju i grunden jättebra och att vi tänker om är viktigt. Men det är också viktigt att vara snäll mot sig själv och sortera bland sina intryck.

Världen befinner sig i en pandemi. Det är en global kris – inte ett race i att vara bäst på att ”se möjligheterna” och ”tänka utanför boxen”.

Du har hamnat i den här krisen på grund av omständigheter du inte kan styra över. Det är inte ditt fel. Det är inte heller ditt fel om du inte orkar komma på tusen nya innovativa lösningar och nya affärsmöjligheter.

Det är helt ok att göra absolut minimum och försöka hålla ut tills detta är över.

Så var snäll mot dig själv och försök undvik det som ger dig stress och press. Fokusera på vad som får dig att må bra i allt detta kaos som pågår!

Se över hjälp och stöd som finns att få

Du behöver inte heller tänka att du på egen hand ska kunna lösa den här krisen. Staten och samhället finns här för att stötta dig som egenföretagare och frilans.

Facken, branschorganisationer och intresseföreningar har också mobiliserat på olika sätt för att stötta sina medlemmar så kolla upp vad som görs för just din bransch och vilken hjälp och stöd som finns att få.

Din region eller kommun har också insatser igång. Så kolla på din kommuns och regions hemsida för att se om du till exempel kan få gratis rådgivning eller utbildning.

Se över dina möjligheter

Nöden är ju kreativitetens moder och som egenföretagare och frilans är du nog rätt van vid att komma på nya idéer och se nya möjligheter.

Så om du kan och orkar så finns det ju såklart massor med saker du kan göra för att ställa om till ”överlevnadsläge” och försöka hålla dig flytande genom krisen.

Vi ser redan hur massor av branscher försöker anpassa sig till det nya läget:

  • Butiker ställer om till e-handel och lyfter fram produkter som passar hur livet ser ut i den rådande situationen.
  • Restauranger och caféer ställer om till take-out och utkörning.
  • Hotell och besöksnäringen fokuserar mer på erbjudanden för ”hemester” än att locka turister bortifrån.
  • Museer och teatrar erbjuder digitala visningar och streamade föreställningar.
  • Musiker gör live-konserter digitalt eller fokuserar på inspelning.

Problemen med många av de här åtgärderna är ju såklart att det är mycket svårare att få in pengar på dem. För många innebär det färre kunder och när det gäller digitala erbjudanden som konserter, föreläsningar eller liknande så kan betalviljan vara låg (eller nästan obefintlig).

Men mycket handlar om att hitta lite inkomster överhuvudtaget. Att försöka hålla sig flytande och testa nya modeller för att fortsätta hålla kontakt med sina kunder.

Om du är egenföretagare eller frilans kan det ju vara så att du kan vara lite mer flexibel än företag med dyra lokaler, stora lager och anställda.

Kanske kan du börja coacha andra i något du är bra på? Använda det du lärde dig när du byggde din egen hemsida för att hjälpa en kollega att bygga sin? Är du en hejare på video så kanske du kan erbjuda dina tjänster till lokala företag som snabbt behöver rörligt innehåll?

Jag har till exempel tagit på mig flera jobbuppdrag som innebär 1-on-1-coachning. Något jag för flera år sedan valde bort i min business. Men nu har det blivit efterfrågat och det är något som är enkelt att utföra digitalt via videosamtal.

Jag har även dragit igång min Patreon-sida för medlemsfinansiering som du kan läsa mer om här.

Vilket är ditt bästa ”corona-erbjudande”?

lösenord lösenordshanterare säkerhet hackad sociala medier

I min bok Starta och driva eget skriver jag om hur viktigt det är att definiera sitt erbjudande. Alltså vilket värde du ger dina kunder. Som hjälp kan du tänka:

Kundens behov + värdet du skapar = ditt erbjudande

Eftersom världen just nu ser ut som den gör kan det vara värt att fundera på hur du kan skapa ett corona-anpassat erbjudande.

Vilka behov har dina kunder just nu? Om du inte kan tillgodose dina vanliga kunders behov – finns det en annan kundgrupp som du skulle kunna hjälpa just nu? I så fall hur?

För att formulera ditt nya ”corona-erbjudande” i en hisspitch kan du använda formeln:

Mitt företag erbjuder [ditt erbjudande] till [din primära målgrupp] för att [värdet du skapar] eftersom de [behovet de har].

För mig skulle det till exempel kunna vara:

Teknifik erbjuder digitala webinars och workshops för småföretagare och entreprenörer för att ge dem verktyg att snabbt bli mer digitala eftersom de behöver göra en omställning i och med den rådande situationen.

För ett café skulle det kunna vara:

Vi erbjuder utkörning av fikabröd och kalla drycker till hemmet eller kontoret för att ge en härlig stund i vardagen utan att du behöver bege dig utanför dörren eller trängas med andra.

För en musiker skulle det kunna vara:

Jag erbjuder personliga och intima digitala konserter för den hemmasittande kulturälskaren som älskar att upptäcka och njuta av ny musik men inte kan det nu när alla live-konserter är inställda.

Gör det där du skjutit upp

Vi alla går runt med saker som vi ska göra ”när vi har tid”. Om dina uppdrag försvunnit och det står still i din business kan du ju fixa de där sakerna du skjutit upp innan.

  • Uppdatera din hemsida eller portfolio.
  • Planera och schemalägg inlägg i sociala medier.
  • Uppdatera din kunskap eller lär dig något nytt som du kan ha nytta av i ditt företag.
  • Styr upp din bokföring, dina viktiga dokument eller annat pappersarbete du skjutit upp.
  • Automatisera en process (t.ex. genom att göra en funktionsmakro i Photoshop eller skaffa en integrering mellan din webbutik och ditt program för bokföring).
  • Städa din lokal eller möblera om ditt hemmakontor.
  • Uppdatera och rengör all din teknik.
  • Rensa och sätt upp ett nytt organisationssystem för dina filer i datorn.

Håll kontakten med dina kunder

Även om du tappat mycket av din affär och dina uppdrag just nu så fortsätt ha kontakt med dina kunder.

Om du jobbar mot konsumenter så kan du hålla kontakten via sociala medier eller andra digitala kanaler. Var inte rädd för att fråga om hur deras behov ser ut just nu och bolla tillsammans om ni kan hitta nya lösningar som du kan hjälpa dem med.

Jobbar du mer mot andra företag eller uppdragsgivare kan du ringa upp, skicka ett mail eller chatta på t.ex. LinkedIn. Kolla in, fråga hur de har det, vad de kämpar med, hur läget ser ut och berätta lite om vad du har för dig. Kanske kan ni hitta något nytt du kan hjälpa till med? Om inte annat så håller ni iallafall kontakten vilket är bra när saker börjar återgå mer till det normala.

Avslutningsvis

En dag kommer även detta vara över. Hur världen ser ut då vet vi inte. Antagligen kommer den inte vara precis som innan.

Det är kanske det absolut jobbigaste med att genomgå en kris. Att acceptera att saker och ting inte kommer gå tillbaka till ”det normala” utan att vi går mot något ovisst. En ny värld och ett nytt ”normalt”.

Precis som när man går igenom en stor sorg så är det konstigt hur man ena stunden kan slås helt av hur extrem, annorlunda och konstig situationen är just nu. Att ingenting någonsin kan bli detsamma igen. Att världen för alltid är förändrad. Men sen i nästa stund slås man av hur märkligt vanligt allting är. Hur man står och lagar mat, läser en bok, lägger sig i sängen som om ingenting hade hänt.

Jag vet inte hur det kommer gå för mitt företag. Men det vet jag i och för sig inte annars heller. Just fokuserar jag på att må så bra som möjligt och inte stressa ihjäl mig över sådan jag inte kan kontrollera.

Och på något konstigt vis känner jag mig ändå hoppfull för framtiden.

Hur hanterar du krisen? Har du några tankar eller tips till oss andra? Dela gärna med dig 👇💖

Prenumerera på Teknifik

Teknifik är nyhetsbrevet och bloggen för dig som vill inspireras till en smartare och enklare digital vardag. Som prenumerant får du nya inlägg som det här direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Tips, guider och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Denna prenumeration är gratis och du kan avsluta när du vill.

6 reaktioner på ”Att vara egenföretagare eller frilans i coronakrisen – några tankar och tips”

  1. Mycket klok och fin sammanställning!
    Utöver en ”krisbudget” gjorde jag också en lista över saker som talar FÖR att jag och mitt företag överlever den här krisen, som jag har lagt överst på skrivbordsskärmen så att jag möts av den varje morgon (med punkter som tex ”som kulturföretagare van att leva på liten intäkt”, ”kan sociala medier” osv) – den hjälpte mig att åtminstone mildra en del av den initiala paniken.

  2. Som alltid ett så himla bra inlägg! Att ha koll på sin och företagets ekonomi är verkligen A och O. Jag har i stora drag gjort som du och räddas i nuläget av att ha så flera olika inkomstben så även om jag främst hade föreläsnings- och utbildningsuppdrag i vår kan jag ändå betala räkningarna. Vilket känns som ett privilegium att vara glad för i tider som dessa, ser också ett ökat behov av ledarskapsrådgivningen som jag erbjuder. Så jag gör en kombination av att sitta lugnt i båten, göra förberedelser inför framtiden och att göra nytt och släpper en podcast på samma ämne som en av vårens utbildningar. Så det känns okej även om det är ovisst hur framtiden ter sig! Vi får hoppas att så många som möjligt klarar sig ur detta med både hälsa och arbete i behåll <3

  3. så varmt och inkännande och matnyttigt på samma gång. ett inlägg som känns typ som att ringa en förälder? lite omhuldande och sen ett gäng praktiska råd 🙂

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

SÖK

Guider, tips och fördjupande insikter om teknik, internet och sociala medier.

Som prenumerant får du nya inlägg direkt till din inkorg cirka en gång i veckan. Gratis och avsluta när du vill. 

ELIN HÄGGBERG

Hej och välkommen till Teknifik!

Jag heter Elin Häggberg och är kommunikatör, teknikjournalist och föreläsare.

Teknifik är för dig som är kreativ, engagerad och nyfiken…

… och trött på att känna att tekniken i ditt liv känns tråkig, krånglig och svår. 

Börja prenumerera

Teknifik är ett nyhetsbrev och en blogg. Som prenumerant får du ett nytt inlägg till din inkorg cirka en gång i veckan. Hela arkivet hittar du här på Teknifik.se.

Tre populära inlägg just nu

Klicka vidare för lästips!
En guide till det nya sociala mediet som alla pratar om! Är det värt att gå med?
Här är steg-för-steg vad du ska göra och hur du undviker att det händer (igen)!
Bli fri från skräp och en överfull inkorg!